Strona 3 z 17 PierwszyPierwszy 1234513 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 169

Wątek: Lekcja optyki - f/stop, winietowanie, GO, CoC

  1. #21
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman Zobacz posta
    a mnie, że średnicy źrenicy wejściowej do ogniskowej obiektywu
    W mądrych książkach piszą, że w zoomach uwzględnia się jeszcze straty jasności na poszczególnych soczewkach (w obiektywach filmowych różnica f-number do T-number - bo tak oznacza się faktyczną jasność - dochodziła do x2).
    W szczególności zatem, w zoomie możemy mieć światło 2.8, a głębię ostrości jak przy 2.0...
    EOS - conditio sine Kwanon...

  2. #22
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bahrd Zobacz posta
    W szczególności zatem, w zoomie możemy mieć światło 2.8, a głębię ostrości jak przy 2.0...
    W ogóle "światło" obiektywu to ze względu na różne wady optyczne sprawa dosyć umowna.
    Weźmy takie 24L. Przy winiecie 4EV na pełnym otworze mówienie że obiektyw ma światło f/1.4 to zwykły żart bo gdyby faktycznie zrobić wagę poszczególnych obszarów zdjęcia okazałoby się że światła w całym kadrze wpuszcza ze 3-4 razy mniej niż deklarowane f/1.4. Dlatego paradoksalnie 50L przy f/1.2 jest ciemniejszym obiektywem niż Sigma 50 przy f/1.4 bo eLka dwa razy bardziej winietuje.
    To samo jest z głębią ostrości. Im większa winieta tym bardziej GO zwiększa się w kierunku narożników i we wspomnianym 24L GO jak z f/1.4 mamy tylko na kilku marnych procentach w środku kadru. Im dalej od środka tym GO będzie się bardziej zwiększać.
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 27-02-2009 o 22:14

  3. #23
    Pełne uzależnienie Awatar Slider
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    1 052

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Weźmy takie 24L. Przy winiecie 4EV na pełnym otworze mówienie że obiektyw ma światło f/1.4 to zwykły żart
    Nie jest żart, tylko producent nie podaje, że f/1.4 jest tylko w centrum kadru. W końcu dobrze jest się pochwalić niezłym swiatłem.. Gdyby liczyć z wykresów winietowania jakąs wartość średnią ważoną, to okazaloby się, że wiekszość szkieł jest o jakieś 2/3EV ciemniejsza, w przypadku wide, nawet więcej..

    Przy skracaniu ją przymykają, wystarczy się przyjrzeć w takim np. 17-40L. Gdyby nie to przymykanie to 17-40 miałoby światło 1.8-4.0 tylko z gigantyczną winietą
    No, że tak jeszcze się do tego doczepię.. Skoro przy skracaniu ogniskowej przysłona się domyka, to przy szerokim kącie nie mozna tutaj mówić o pełnej "pełnej" dziurze. Mimo to, obiektywy ze stałym swiatłem raczej nie wychodzą w testach lepiej pod względem rozdzielczości od zmiennoświetlnych, a tak teoretycznie pwinno być:wink:

    Pozdrawiam
    Canon PowerShot S3 IS, Canon Lens 36-432mm f/2.7-f/3.5 IS USM, dekieLek na obiektyw, pasek, Lampa wbudowana SpeedLite, VeLbon CX200, Literatura, Karty pamięci SanDisk uLtra III 2.0 GB, Adapter, CoreL Paint Shop Pro Photo X2, Lenspen mini Pro.

  4. #24
    Uzależniony Awatar BuRton
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Czeski Cieszyn
    Wiek
    54
    Posty
    681

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Dlatego paradoksalnie 50L przy f/1.2 jest ciemniejszym obiektywem niż Sigma 50 przy f/1.4 bo eLka dwa razy bardziej winietuje.

    To samo jest z głębią ostrości. Im większa winieta tym bardziej GO zwiększa się w kierunku narożników i we wspomnianym 24L GO jak z f/1.4 mamy tylko na kilku marnych procentach w środku kadru. Im dalej od środka tym GO będzie się bardziej zwiększać.
    Ale i tak w takim 24/1,4 będzie mniejsza głębia ostrości niż w 24/2,8 :-D.

    Wybory, potrzeby, kompromisy. Chociaż w Twoją wersję, szczególnie w przypadku 50-tek nie mogę uwierzyć .

    Pozdrawiam.
    Leica MP, 28/2, 35/1.5, 50/2.2, 75/1.9

  5. #25
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Slider Zobacz posta
    No, że tak jeszcze się do tego doczepię.. Skoro przy skracaniu ogniskowej przysłona się domyka, to przy szerokim kącie nie mozna tutaj mówić o pełnej "pełnej" dziurze. Mimo to, obiektywy ze stałym swiatłem raczej nie wychodzą w testach lepiej pod względem rozdzielczości od zmiennoświetlnych, a tak teoretycznie pwinno być:wink:
    Być może właśnie dlatego że dzięki tej "stałoświetlności" da się uprościć konstrukcję obiektywu co wpływa na pogorszenie jakości szerokiego kąta.

    Cytat Zamieszczone przez BuRton Zobacz posta
    Wybory, potrzeby, kompromisy. Chociaż w Twoją wersję, szczególnie w przypadku 50-tek nie mogę uwierzyć .
    No to popatrz :-)

    Sigma 50/1.4 @ f/1.4

    Canon 50L f/1.2

    Jak na dłoni widać że winieta w 50L jest znacznie większa niż o 0,3EV (różnica między f/1.2 a f/1.4). W narożnikach 50L ma winietę dwa razy większą (1EV). Zresztą co tu gadać, wystarczy popatrzeć na śmiesznie mała przednią soczewkę 50L i od razu widać że ten obiektyw jest cienki. Sigma 50/1.4 dla niektórych wydaje się "duża" (co mnie śmieszy bo duże to jest 85L :-) ) ale właśnie dzięki temu zbiera więcej światła.

    Dla porównania jeszcze 24L. Dla mnie to jest jakaś "czarna dziura" a nie f/1.4
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 27-02-2009 o 22:41

  6. #26
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    45
    Posty
    2 655

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    To samo jest z głębią ostrości. Im większa winieta tym bardziej GO zwiększa się w kierunku narożników i we wspomnianym 24L GO jak z f/1.4 mamy tylko na kilku marnych procentach w środku kadru. Im dalej od środka tym GO będzie się bardziej zwiększać.

    nie do końca to rozumiem.. mógłbyś wyjaśnić?

    chcesz powiedzieć, ze jak robie zdjęcie prawidlowo naświetlone na 135mm 2.0
    a potem skroce trzykrotnie czas (niedoświetlając to samo ujęcie) to w drugim przypadku głębia będzie większa?
    Moje wątki na forum: sport | fashion
    | R5 | 5D3 | 16-35L II | Sigma 24 Art | Sigma 50 Art | Sigma 105 Art | Sigma 120-300 2.8 OS |

  7. #27
    Uzależniony Awatar BuRton
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Czeski Cieszyn
    Wiek
    54
    Posty
    681

    Domyślnie

    A jak się ma MMM takie porównanie w 85/1,2 i 85/1,8 ? Bo zdaje się, że kiedyś też nie byłeś zwolennikiem jaśniejszej wersji 85-ki (?) . Tak jak pisałem - jednemu wystarczy światło 2,8 innemu f/1,4 (z ciemniejszymi rogami :-P ).
    Leica MP, 28/2, 35/1.5, 50/2.2, 75/1.9

  8. #28
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sebcio80 Zobacz posta
    nie do końca to rozumiem.. mógłbyś wyjaśnić?

    chcesz powiedzieć, ze jak robie zdjęcie prawidlowo naświetlone na 135mm 2.0
    a potem skroce trzykrotnie czas (niedoświetlając to samo ujęcie) to w drugim przypadku głębia będzie większa?
    To nie ma nic wspólnego z czasem naświetlania. Winietowanie po prostu zmniejsza krążek rozproszenia (tyle że nieprostopadle do osi optycznej ale to szczegół).
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez BuRton Zobacz posta
    A jak się ma MMM takie porównanie w 85/1,2 i 85/1,8 ? Bo zdaje się, że kiedyś też nie byłeś zwolennikiem jaśniejszej wersji 85-ki (?) . Tak jak pisałem - jednemu wystarczy światło 2,8 innemu f/1,4 (z ciemniejszymi rogami :-P ).
    Wejdź sobie na www.the-digital-picture.com i tam każde interesujące cię szkła porównasz. A o co ci chodzi z tym "zwolennikiem" to nie wiem :-). Z pewnością nigdzie nie pisałem że wersja 1.8 jest lepsza od 1.2 :-)
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 27-02-2009 o 22:59 Powód: Automerged Doublepost

  9. #29
    Uzależniony Awatar Sławek
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Częstochowa
    Wiek
    62
    Posty
    968

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Im większa winieta tym bardziej GO zwiększa się w kierunku narożników i we wspomnianym 24L GO jak z f/1.4 mamy tylko na kilku marnych procentach w środku kadru. Im dalej od środka tym GO będzie się bardziej zwiększać.
    Jesteś tego pewien ???????
    Winieta może mieć wiele przyczyn, nawet niezależnych od obiektywu (pierwsze matryce nie lubiły światła padającego pod kątem i w efekcie brzegi były ciemniejsze ) Na głębie to raczej wpływu nie miało. podobnie szary filtr nie zwiększy głębi ostrości. Główny wpływ na głębie ostrości ma wielkość przysłony a właściwie tzw. stożek którego podstawę tworzy otwór przesłony a wierzchołek pojedynczy piksel matrycy. Czym bardziej przymknięta przysłona tym bardziej stożek się zwęża a głębia ostrości wydłuża. Skrajne piksle matrycy oświetlone są przez stożek którego wierzchołek jest przesunięty względem podstawy i przez to węższy od tego który oświetla piksel środkowy i to głównie powoduje większą głębie na brzegu.

  10. #30
    Pełne uzależnienie Awatar gwozdzt
    Dołączył
    Sep 2005
    Wiek
    52
    Posty
    5 780

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Winietowanie po prostu zmniejsza krążek rozproszenia
    możesz to rozwinąć, bo cały czas żyję w przekonaniu, że CoC zależy tylko od rozmiaru elementu światłoczułego.

    Wiki podaje to nawet w tabelce:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_...ed_on_d.2F1500

    ale całości nie mam siły studiować, bom niezbyt biegły w języku Szekspira

    ewentualnie, jeśli mogę prosić by mi ktoś wskazał konkretny akapit mówiący w wpływie otworu względnego/winietowania na Coc...
    Pozdrowienia, Tomek
    Kilka moich zdjęć... i sprzęt

Strona 3 z 17 PierwszyPierwszy 1234513 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •