Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 138

Wątek: 40D i kolory

  1. #11
    Początki nałogu Awatar Pirx
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    55
    Posty
    485

    Domyślnie

    Po prostu trzeba umieć posługiwać się światłomierzem. Jeśli fotografujesz jasną kamienicę, trzeba skorygować ekspozycję w górę, bo aparat nie wie, czy to jasna kamienica, czy hałda węgla, zakłada, że to jest to coś o 12% szarości (mniejsza, co to oznacza). Jeśli fotografujesz jaśniejszy motyw, musisz prześwietlać względem wskazań światłomierza, jak bardzo zalezy od motywu. Jeśli fotografowałbyś hałdę węgla i nie chciał, by była szara, to musiałbyś niedoświetlić.
    Żeby z tej rady można było skorzystać, to trzeba by ją rozwinąć szerzej.
    To nie działa tak prosto.
    Wiele zależy od użytego trybu pomiaru i tego, na co mierzona jest ekspozycja.
    Przy używaniu trybu matrycowego (wielosegmentowego) raczej trudno ocenić, czy korekta będzie potrzebna i w jakiej wielkości.
    Na szczęście w cyfrówkach można od razu po zrobieniu źle naświetlonego zdjęcia wywalić je do kosza i ew. powtórzyć ze skorygowaną ekspozycją.

    PS. Większość źródeł podaje, że światłomierze wbudowane w aparat są kalibrowane na 18% szarości.
    Pozdrawiam,
    Pirx

  2. #12
    Początki nałogu Awatar Misiaque
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    392

    Domyślnie

    No właśnie, a gdzieś czytałem, że jednak teraz jest to 12, więc postanowiłem się wyłamać ;-)

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    Do natychmiastowej oceny zrobionego przed chwila zdjęcia słuzy histogram.I dopiero po obejrzeniu powyzszego ,korygujemy lub do kosza.Pozdrawiam.Jest 18 %.

  4. #14
    Bywalec Awatar Tomek W.
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    40
    Posty
    118

    Domyślnie

    Spokojnia az takim laikiem nie jestem zeby nie wiedziec ze jesli zdjecie gdzie wiekszosc kadu czy to kamienica czy las jest ciemna (zacieniona) a reszta jest jasna to swiatlomierz (a stosuje glownie pomiar usredniony warzony) bedzie przeklamywal. Tylko ze to nie jest fajnie ze on w ogole prawie nie pomaga boto ze ja moge sobie pstryknac fotke i jak wyjdzie ciemna walnac jeszcze jedna lepsza to troche marne pocieszenie, bo tak to ja robie do tej pory, tlyko czasem nie mam czasu robic po 3 fotki tego samego kadru az bedzie ok, ostatnio tak przeswietlalem jeden z kadrow chyba o 2 jdnostki i zobaczycie jak wyszlo (normalnie depresje wywoluje taki efekt), zalaczam ponizej. Acha, w takim razie chyle czole przed fuji s5000(aparat z przed 4 lat) swiatlomierz walil w punkt i rzadko sie mylil.
    CANON 40D + EF 24-105L

  5. #15
    Początki nałogu Awatar werek
    Dołączył
    Jun 2007
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    404

    Domyślnie

    w ksiazce "ekspozycja bez tajemnic" jest bardzo fajny patent. jezeli nie masz zachmurzonego nieba to ekspozycje ustawiasz na niebo, natomiast jak niebo jest zachmurzone jak na twoim zdjeciu to kierujesz pomiar swiatlomierza na zielen i wprowadzasz korekte o -2/3 EV. sprawdzone i dziala.

    ps. 40D ledwo dochodzi do 7EV rozpietosci.
    Canon EOS R5 /// RF 24-104 f4 L /// EF 16-35 f4 L /// RF 100-500 f4.5-7.1 L /// EF 50 f1.8 /// EF 50 f1.2 L

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar bebesky
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    kielce
    Wiek
    54
    Posty
    1 231

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomek W. Zobacz posta
    i zobaczycie jak wyszlo (normalnie depresje wywoluje taki efekt), zalaczam ponizej.
    a jak powinno wyjść??

    nie wiem w jaki sposób robisz zdjęcia ale ja mam 40, PS ustawione na faithful (czyli najmniej nasycone) z ustawieniami (kolor, kontrast itp) na "0", w RGB i wychodzą tak jak byc powinny - jako podstawa do późniejszego wywołania
    Oczywiście wskazania światłomierza z aparatu koryguję bardzo często, a histogram sprawdzam praktycznie przy każdym zdjęciu.

    Moim zdaniem nie jest to wina aparatu tylko fotografującego

    I jeszcze coś o czym już wspomniano - jeżeli masz scenę o bardzo dużej rozpiętości tonalnej przekraczającej możliwości matrycy to zawsze musisz dokonać wyboru pomiędzy prześwietleniem jasnych części obrazu lub niedoświetleniem ciemnych chyba że użyjesz HDR, lub właściwości aparatu - "priorytet jasnych partii obrazu" (czy jakoś tak).
    o fotografii im więcej wiem tym mniej wiem a efekty coraz gorsze

  7. #17
    Początki nałogu Awatar stratus
    Dołączył
    Feb 2006
    Miasto
    Warszawa/Ochota czasem Hajnówka:)))
    Wiek
    53
    Posty
    398

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomek W. Zobacz posta
    Acha, w takim razie chyle czole przed fuji s5000(aparat z przed 4 lat) swiatlomierz walil w punkt i rzadko sie mylil.
    ... to po co było zmieniać skoro aparat robił zdjęcia W ostatnim FotoVideo jest artykuł o zawiedzionych nabywcach dSLR-ów że kolory nie takie jak z kompakta. Zielony kwadracik i hulaj dusza skoro już masz tę lustrzankę Pracujesz z PS-em od lat więc wiesz do czego służy, możliwości matrycy w dużych rozpiętościach tonalnych też powinieneś być świadom. Pogódź się z tym że trzeba to połączyć Najlepiej RAW na tym wychodzi

  8. #18
    Bywalec Awatar Tomek W.
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    40
    Posty
    118

    Domyślnie

    Wasze rady byly super przydatne tlyko malo wnosza do tematu ale dzieki. Myslame ze cos poradzicie sensownego czu to zwiazanego z ustawieniami apratau albo jakimis innymi rzeczami, jak kupienie np filtra polaryzacyjnego ktory moze troche pomoc. Tu nie chodzi za bardzo o zabawe w doswietlenie roznica EV, bo tak jak pisalem, ja powyzsze zdjecie przeswietlalem i to co tu pokazalem wyzej to juz bylo chyba 4 po mojej indywidualnejj korekcie nastawy, bardziej mi cgodzilo o soczystosc zdjecia o to dlaczego bylo takie ponure, skoro gdy przejde sie dalej i zrobie blizsze ujecie np krzaka czy trawy czy galezi - jest soczyste jak nie wiem co przy takim samym oswietleniu. Myslalem ze robie cos zle i nie mowie ze nie tylko ze wtedy przy tym zdjeciu swiecilo slonce i to byla 10 rano a nie godz 19 - zmrok W kazdym badz razie moze pozniej przesle inne fotki choc oczywiscie bede trenowal z tym apratem bo nie lubie jak narzedzie nie slucha sie reki i robi po swojemu fotki.
    Pozdrawiam
    CANON 40D + EF 24-105L

  9. #19
    Bywalec
    Dołączył
    Oct 2007
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    58
    Posty
    101

    Domyślnie

    Jak dla mnie to trochę dziwne...u mnie w 40D i tamronie raczej zawsze niedoświetlam o 1/3. Jeśli tego nie zrobię to zawsze coś przepali. Może przywróć ustawienia fabryczne w aparacie i zacznij wprowadzać zmiany od nowa obserwując zmiany na fotkach.
    Filtr zawsze zabiera trochę światła pamiętasz o tym?
    Ostatnio edytowane przez drakon ; 14-04-2008 o 18:11
    40D... 5DII... kit... C70-200/2,8... C17-40/4... C100IS...580EXII...statyw...monopod

  10. #20
    Bywalec Awatar mssk
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Bielsko-Biała
    Wiek
    53
    Posty
    244

    Domyślnie

    od soboty mam 40D (do tej poty 400d) i zauważam, że muszę poznać ten aparat. inaczej naświetla, inaczej radzi sobie z balansem bieli. to prawie tak jak w analogu przesiadłem się kiedyś z 500N na 50E. też było z nimi inaczej
    Regulamin pkt 8.

Strona 2 z 14 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •