Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 45

Wątek: Czy da sie przerobić 40D na monochromatyczny

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ksx Zobacz posta
    Tak, ale te 12 bitów, nawet gdyby było, jest dla człowieka niedostrzegalne. Rozróżnisz pewnie koło 200 poziomów, reszta jest nie do pokazania, stanowi ewentualną rezerwę w obróbce i nic ponad.
    To że i tak docelowo zamieniasz to na mniejszą rozdzielczość a tym samym ta większa jest tylko rezerwą w obróbce, to prawda. Chodziło mi tylko o to, że tej przewagi nie jest tyle, ile różnicy między "bitowością" pixela rawa a wirtualnego pixela rgb - jest znacznie mniej, co więcej, "zmiennie mniej" Zdjęcie filtrów mozaikowych daje Ci to, że masz czysty, nieprzeliczany pomiar luminancji z pełną czułością i rozdzielczością sensora.
    Entuzjastyczny Neofita

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2008
    Posty
    290

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Chodziło mi tylko o to, że tej przewagi nie jest tyle, ile różnicy między "bitowością" pixela rawa a wirtualnego pixela rgb - jest znacznie mniej, co więcej, "zmiennie mniej"
    No dobra, OT już mamy, to z czystej ciekawości, ile mniej? Dlaczego "zmiennie mniej"? I czy da się to jakoś logicznie wyjaśnić?
    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Zdjęcie filtrów mozaikowych daje Ci to, że masz czysty, nieprzeliczany pomiar luminancji z pełną czułością i rozdzielczością sensora.
    Problem z cmosem jest taki, że każdy piksel oprócz faktu że jest natury aktywnej, to ma osobne tranzystory. I nie da się tych tranzystorów, wyprodukować identycznych. Dalej, jedne tranzystory są bliżej krawędzi, inne dalej, co daje im różne warunki cieplne. Fotodiody też nie są w 100% identyczne. Cała matryca jest kalibrowana w fazie produkcji, ale kalibrowana w takiej formie, w jakiej ma pracować-z filtrami. Zdejmiesz filtr, tracisz kalibrację. I teraz pozostaje pytanie, na które pewnie się odpowiedzieć nie da, lepiej przeliczać, czy lepiej mieć każdy piksel działający troszkę inaczej?
    I pytanie ostatnie, wspomniałeś o stracie zakresu tonalnego. Naświetlisz?

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie

    Mam nadzieje, ze wszyscy oczywiscie wiedza, ze te filtry kolorowe da pod mikrolensami?
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Da = sa
    Ostatnio edytowane przez pan.kolega ; 13-01-2011 o 22:40 Powód: Automerged Doublepost

  4. #4
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2008
    Posty
    290

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pan.kolega Zobacz posta
    Mam nadzieje, ze wszyscy oczywiscie wiedza, ze te filtry kolorowe da pod mikrolensami?
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Da = sa
    Tak, to są czysto teoretyczne dywagacje.

  5. #5

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ksx Zobacz posta
    Cała matryca jest kalibrowana w fazie produkcji, ale kalibrowana w takiej formie, w jakiej ma pracować-z filtrami. Zdejmiesz filtr, tracisz kalibrację. I teraz pozostaje pytanie, na które pewnie się odpowiedzieć nie da, lepiej przeliczać, czy lepiej mieć każdy piksel działający troszkę inaczej?
    I pytanie ostatnie, wspomniałeś o stracie zakresu tonalnego. Naświetlisz?
    W niektórych zastosowaniach kalibracje macierzy monochromatycznych, jesli trzeba, robi sie codziennie albo nawet częściej . Wykonuje się darki (DC) oraz flaty (FF), a potem kalibruje się każdy z pikseli z osobna. Przy czym nie kalibruje się wcale absolutnej zależności sygnał/DNS a tylko względne czułości poszczególnych pikseli. No i jeszcze dobrze znać zależność DC od temperatury (zresztę przy takich zabawach z regóły macierze są chłodzone (Peltier, glikol, azot itp.), liniowośc matrycy, bias itp.
    Kupa... zabawy
    Pozdrawia znękany Leopold

  6. #6
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2008
    Posty
    290

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    W niektórych zastosowaniach kalibracje macierzy monochromatycznych, jesli trzeba, robi sie codziennie albo nawet częściej . Wykonuje się darki (DC) oraz flaty (FF), a potem kalibruje się każdy z pikseli z osobna. Przy czym nie kalibruje się wcale absolutnej zależności sygnał/DNS a tylko względne czułości poszczególnych pikseli. No i jeszcze dobrze znać zależność DC od temperatury (zresztę przy takich zabawach z regóły macierze są chłodzone (Peltier, glikol, azot itp.), liniowośc matrycy, bias itp.
    Kupa... zabawy
    Pozdrawia znękany Leopold
    Bez wątpienia da się wyrównać macierz poza fabryką. Bez wątpienia można też wprowadzić chłodzenie matrycy. To jest elektronika, da się zrobić niemal wszystko, ale nie jest tanio. Nie wiem czy czterostrzałowa ścianka nie wyjdzie ciut taniej. Że o zwykłym analogu i filmie nie wspomnę. A tak na marginesie, podałeś szerokość pasma, a jaki to ma być kolor?
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Dla uproszczenia przyjmijmy że demozaikowanie odbywa się w najprostszy z możliwych sposobów - każdy wirtualny rgb-pixel, wyliczony dla czterech otaczających go realnych (dwóch zielonych, czerwonego i niebieskiego) dostaje wartość będącą znormalizowaną do 8-bitów wartością luminancji realnych (2 zielone uśredniamy). Mamy do czynienia z 16-krotnym spadkiem rozdzielczości. Tyle, że te same realne pixele, z których wylicza się wirtualne rgb, są wykorzystywane do wyliczania innych - w metodzie którą przedstawiłem każdy czterech.
    Dla uproszczenia to jest tak, że każdy piksel ma jasność jednego kanału mierzoną, a dwóch pozostałych zgadywanych na podstawie sąsiednich pikseli. Nie widzę jak dotąd powodu, aby ilość poziomów, czy jak wolisz rozdzielczości konkretnych kanałów obniżać.
    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Jeżeli chodzi o liczbę informacji, to paradoksalnie 10mpx 12-bitowych pixeli rawa niesie DUŻO MNIEJ informacji, niż 10mpx 24-bitowych pixeli zdemozaikowanego rgb!
    No tu akurat paradoksu nie widzę. Tyle że raw ma 12 bitów, jpg 8. 24 bitów nie mam dostępnych.
    I niestety nadal nie rozumiem dlaczego 12 bitów niesie mniej informacji, niż się po nich spodziewamy. I nadal nie wiem ile mniej. I nadal nie rozumiem, dlaczego ilość informacji jest zależna od kadru.
    Ostatnio edytowane przez ksx ; 13-01-2011 o 23:14 Powód: Automerged Doublepost

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ksx Zobacz posta
    Bez wątpienia da się wyrównać macierz poza fabryką. Bez wątpienia można też wprowadzić chłodzenie matrycy. To jest elektronika, da się zrobić niemal wszystko, ale nie jest tanio. Nie wiem czy czterostrzałowa ścianka nie wyjdzie ciut taniej. Że o zwykłym analogu i filmie nie wspomnę. A tak na marginesie, podałeś szerokość pasma, a jaki to ma być kolor?
    Kolor purpury Dokładniej nie napiszę, bo co bardziej kumaci mogliby mnie zidentyfikować.
    W tym, co rozważam, C40D byłby zupełnie wystarczający, więc po co strzelać z armaty do wróbla, tym bardziej że dla kogoś, kto już ma odpowiednie body, pozostaje tylko koszt konwersji.
    Pozdrawia Leopold

    PS. Analog super, hiper, jak nie ma kilku tysięcy zdjęć dziennie. Potężne koszty negatywów, a w dodatku mój ulubiony Kodak 2415 dawno już przeszedł do historii. Potem trzeba to było wywołać w D19, digitalizacja skanerami też ani tania ani szybka nie jest. Jedyna zaleta analoga to autoarchiwizacja informacji.

  8. #8
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2008
    Posty
    290

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez leopold Zobacz posta
    Kolor purpury Dokładniej nie napiszę, bo co bardziej kumaci mogliby mnie zidentyfikować.
    W tym, co rozważam, C40D byłby zupełnie wystarczający, więc po co strzelać z armaty do wróbla, tym bardziej że dla kogoś, kto już ma odpowiednie body, pozostaje tylko koszt konwersji.
    Pozdrawia Leopold

    PS. Analog super, hiper, jak nie ma kilku tysięcy zdjęć dziennie. Potężne koszty negatywów, a w dodatku mój ulubiony Kodak 2415 dawno już przeszedł do historii. Potem trzeba to było wywołać w D19, digitalizacja skanerami też ani tania ani szybka nie jest. Jedyna zaleta analoga to autoarchiwizacja informacji.
    1. Próbowałeś robić nieprzerabianym c40d? Bo sobie tu teoretyzujemy, dyskutujemy w fajnej atmosferze, ale może się okazać, że na normalnym aparacie nie jest źle.
    2. C40d nawet przerobione może nie pożyć za długo w pracy po tysiąc i więcej zdjęć dziennie.

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie

    Ja też bym zapłacił każdą cenę, żeby tylko mieć więcej megapikseli, kosztem obniżenia światłoczułości....przecież wszyscy cierpimy na zbyt mało Mpix...:rolleyes:

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ksx Zobacz posta
    No tu akurat paradoksu nie widzę. Tyle że raw ma 12 bitów, jpg 8.
    8 bitów na kolor. Czyli 24 bity na pixel.
    Entuzjastyczny Neofita

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •