Pokaż wyniki od 1 do 10 z 315

Wątek: 200mm f/2L IS and EF800mm f/5.6L IS

Mieszany widok

  1. #1
    Początki nałogu Awatar quail
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    400

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    podejrzewam ze przyczyna braku kocich oczek moze byc matryca APS-H....

    Zobacz ten atek

    http://canon-board.info/showthread.php?t=35157

    Co prawda tam jest apsc ale chodzi mi o zasade
    A mnie się wydaje, że wielkość matrycy (crop) nie ma nic do tego czy oczka sa czy nie. Optyka jest taka sama w obu przypadkach, a oczka powstają przecież w 100% w optyce.


    Pozdrawiam
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez quail Zobacz posta
    A mnie się wydaje, że wielkość matrycy (crop) nie ma nic do tego czy oczka sa czy nie. Optyka jest taka sama w obu przypadkach, a oczka powstają przecież w 100% w optyce.
    Pozdrawiam
    Przyjrzałem się samplom... no tak, mniejsza matryca je po prostu wycina, bo powstają głównie tam, gdzie światło pada pod większym kątem do osi obiektywu. Zastanawia mnie teraz czy "kocie oczka" powstawałyby na cropie z obiektywem EF-S
    Ostatnio edytowane przez quail ; 23-12-2008 o 21:34 Powód: Automerged Doublepost

  2. #2
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez quail Zobacz posta
    A mnie się wydaje, że wielkość matrycy (crop) nie ma nic do tego czy oczka sa czy nie. Optyka jest taka sama w obu przypadkach, a oczka powstają przecież w 100% w optyce.
    Przyczyną takiego efektu jest zbyt mała komora lustra o prostokątnym przekroju, która wycina część światła wpadającego pod bardzo dużym kątem. Szkła typu 85/1.2 czy 50/1.2 są po prostu zbyt jasne do takiej konstrukcji jak 5D. Z pewnością ten sam efekt powstałby w jasnych szkłach EF-S, tylko że takich jasnych stałek nie ma.

    Ostatnio edytowane przez MMM ; 23-12-2008 o 22:25

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar trampek
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Rzeszow, Poland
    Wiek
    43
    Posty
    1 546

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Przyczyną takiego efektu jest zbyt mała komora lustra o prostokątnym przekroju, która wycina część światła wpadającego pod bardzo dużym kątem. Szkła typu 85/1.2 czy 50/1.2 są po prostu zbyt jasne do takiej konstrukcji jak 5D. Z pewnością ten sam efekt powstałby w jasnych szkłach EF-S, tylko że takich jasnych stałek nie ma.
    Jak sie domyslam "malosc" komory lustra odpowiada tez za winetowanie. W koncu na rogach kadry np w 24L wpada 4 razy mniej swiatla.

    Ciekawy jestem jak sie ma do tego sigma 50 z jej wiekszym , mniej wuinetujaca optyka.
    50L wyglada tak

    R5, R6,RF10-20, RF1535, RF2870, RF50L, RF85L, RF70200 2.8, M1 Max

  4. #4
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    Jak sie domyslam "malosc" komory lustra odpowiada tez za winetowanie. W koncu na rogach kadry np w 24L wpada 4 razy mniej swiatla.
    Nie 4 razy a 16 razy mniej (4EV). :-)
    Nie sądzę też aby głównym czynnikiem który ma wpływ na winietowanie była komora lustra. Jeśli już to konstrukcja optyczna obiektywu.
    Średnica przedniej soczewki obiektywu może być bardzo duża i zbierać ogromną ilość światła np. f/1.0 a kolejne soczewki (w uproszczeniu) to światło skupiają tak aby na końcu dać prawie prostopadły obraz padający na matrycę. Teoretycznie więc można zrobić obiektyw o dowolnej jasności przy dowolnym polu obrazowym, wszystko zależy od tego co się dzieje ze światłem, które już wpadnie przez przednią soczewkę. Tyle że będzie to wyglądało dosyć śmiesznie gdy ogromna przednia soczewka będzie miała średnicę kilka razy większą od średnicy bagnetu :-).

    Wracając do problemu, wydaje mi się że w przypadku nieostrości krążek rozproszenia np. punktowych źródeł światła może być częściowo tworzony ze światła, które znajduje się poza polem widzenia obiektywu i dlatego powstają różne "kocie oczka".

    Sądzę że cały problem winietowania przy szerokich szkłach bierze się z problemu kontroli CA światła wpadającego pod bardzo dużym kątem. Im większe będzie ugięcie światła (aby zrobić z niego prostopadłe do matrycy) tym większe powstaje CA, co zresztą łatwo zaobserwować w dowolnym obiektywie porównując narożniki z centrum czy w zoomach krótkie ogniskowe z długimi.
    Dlatego najprostszym sposobem poprawy CA (i nie tylko) obiektywu jest ograniczenie ilości wpadającego światła. To według mnie tłumaczy czemu 35L i 24L mają takie gigantyczne winiety, bo zrobić soczewkę, która zbierze więcej światła otoczenia to przecież żaden problem (poza rozmiarem).

    Zgaduję też że jednym z powodów na zmianę bagnetu przez Canona było właśnie ułatwienie sobie konstrukcji obiektywów.
    Pytanie za 100 punktów: czy dlatego nie ma do nikona jasnego 24 i 35mm bo trudniej zrobić?

    Cytat Zamieszczone przez trampek Zobacz posta
    Ciekawy jestem jak sie ma do tego sigma 50 z jej wiekszym , mniej wuinetujaca optyka.
    No problem. Inżynierowie Sigmy mają swój patent na CA, wygląda na to że lepszy niż w Canonie bo Sigma 50/1.4 winietuje dwa razy mniej niż 50L a CA ma nie większe.
    Ostatnio edytowane przez MMM ; 25-12-2008 o 04:09

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar airhead
    Dołączył
    Jan 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 495

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MMM Zobacz posta
    Przyczyną takiego efektu jest zbyt mała komora lustra o prostokątnym przekroju, która wycina część światła wpadającego pod bardzo dużym kątem. Szkła typu 85/1.2 czy 50/1.2 są po prostu zbyt jasne do takiej konstrukcji jak 5D. Z pewnością ten sam efekt powstałby w jasnych szkłach EF-S, tylko że takich jasnych stałek nie ma.
    ale to chyba nie zmniejsza ilości światła padającej na matrycę? przecież to światło i tak by tam nie trafiło
    Canon 6D + 20/2,8; 35/1,4; 85/1,8; 70-210/3,5-4,5
    Fujifilm x100

    mgrochocki.wordpress.com

  6. #6

    Domyślnie

    Witam
    Przez przypadek dziś odkryłem ze jednak ff występuje wszędzie z każdym obiektywem moim, postaram się wrzucić coś co jest ostre w punkt.
    Przyglądałem się rawom i dziś strzelałem do kilku rzeczy i body mam przestawione +10 ( ustawienia AF w UK nie polecam 2x było body i nadal regulacje robili na rozjechanym obiektywie) ale za to teraz bije tam gdzie powinno .
    Wiec wrzucę nowe sample z 200 teraz to jest ostro ze aż boli
    pare sloikow i jedno body ......... ostatnio uzywane 9 lat temu czas nanowo zaczac przygode ....

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •