Różnica w GO
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=28373201
http://www.seriouscompacts.com/2008/...y-request.html
Wersja do druku
fajnie to wyglada, aczkolwiek nie jest do konca miarodajne.
pancake to inny projekt optyczny niz bardzo jasna stalka
regularnej dlugosci. choc, o dziwo, bokeh wychodzi bardzo
podobny, choc momentami nieco delikatniejszy na
kontrastowych krawedziach w Zuiko. co z kolei jest cena
za swiatlo, bo jednak od f/1.4 w FF do f/2.8 w 4/3 to jest
przepasc w jasnosci
Pana-Leica ma 1.4
przeniesione z wątku o nowościach Sony: http://canon-board.info/showthread.php?t=25539
Dwie to tez malo.
17mm FF f4.0 distance 3m DOF=12.2m
8.5mm CROP2x distance 3m, aby uzyskac to samo GO potrzeba przyslony.... f1.0 :lol:
Cztery dzialki w tym przykladzie :)
Coś jednak Ci się pomerdało, różnica w GO pomiędzy FF i 4/3 wynosi 2EV (czyli dwie działki). Pomiędzy APS-C i 4/3 jest 2/3EV różnicy.
Tu sobie możesz sprawdzić:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
PS
W Twoim przykładzie dla FF przy ogniskowej 17mm f=4 i odległości ostrzenia = 3m Go jest od 133cm do nieskończoności.
Dla 4/3 8,5mm f=2 i 3m jest dokładnie tak samo.
No nie wiem czy bardzo uboga:
http://www.4-3system.com/modules/lenses/
A jak wywalę Sigmę, to niby czego może mi brakować ?
PS
Poza tym szkiełka Sigmy są w pełni systemowymi szkiełkami systemu 4/3. Sigma nie musi, tak jak w przypadku Canona "hakować" protokołu komunikacyjnego puszka-szkło czego efektem jest czasami pojawiający się komunikat error 99 w puszkach Canona.
akurat tego Sigma tez nie musi. sek w tym, ze jej sie nie chce placic Canonowi tantiemow i z oszczednosci idzie na taki patent.
przy czym Err99 to w tym przypadku znany problem i raz, ze mozna bez zajakniecia kupowac wszystkie nowego obiektywy Sigmy (jak rowniez, nawiasem mowiac, takie duzo starsze od wszystkiego co w ogole wyprodukowano do 4/3). a te starsze wystarczy za wczasu sprawdzic w interenecie.
to nie jest komunikat pojawiajacy sie "czasem", co sugerowaloby, ze nie znasz dnia ani godziny. proponuje przestudiowac dokladniej temat przed pisaniem takich nieprawdziwych wypowiedzi
zreszta, z zupelnie innej beczki - jesli za szklo "systemowe" uwazasz cos z tak go...nym AF (np. http://www.4-3system.com/modules/lenses/lens.php?id=8 ) to naprawde sorry Winnetou... :)
Niestety, postawa Sigmy w przypadku 4/3 może dawać wiele do myślenia jeśli chodzi o przyszłość tego "standardu". Firma ta nie zrobiła ani jednego szkła dedykowanego do E-systemu. Wszystkie szkła wymienione wyżej to zwykłe adaptacje na zasadzie E-bagnet/protokół dołożony do szkieł zaprojektowanych dla innych systemów. I pasują zwykle do 4/3 jak pięść do nosa ...
domyslnie pod tym pojeciem kryja sie obiektywy tego samego producenta
dedykowane do okreslonego aparatu/systemu. wiec Canon 18-55 jest
obiektywem systemowym.
zreszta, uwierz mi, nawet wersja bez USM ma duzo sprawniejszy i cichszy
AF niz ww. Sigma. mialem okazje to sprawdzic na wlasne ucho.
Tak się akurat sklada, że zależy i to bardzo. Byl już wątek na ten temat. Krótko: od tego ile się wytnie zależy krażek rozproszenia, bo wycięty fragment trzeba bardziej powiększyc niż calą klatkę, a GO zależy bezpośrednio od przyjetego krażka rozproszenia. W sumie crop dziala jak TC o identycznej krotności. Dowód praktyczny w wątku o porównaniu zdjęc 50/1,4 z 5D i Olka z 25/2,8.
placzesz w to matryce i rozmiar powiekszenia, a to sa rzeczy niezalezne od optyki. o ktora tylko i wylacznie mi tu chodzilo
zeby prosto zilustrowac zagadnienie:
wez pelna klatke i wydrukuj ja w 30x20cm
potem wez cropa z tego zdjecia (50%-50% w srodku kadru) i wydrukuj 15x10cm.
i bedzie dokladnie to samo. no nie da sie inaczej
EDIT: wplatujac w to zagadnienie matryce mozna szybko dojsc do wniosku, ze z 12Mpix 5D bedzie inna GO niz z 21Mpix 1Ds. poniekad slusznie, tylko to za cholere nie zalezy od samego formatu ani optyki
Ale GO nie jest funkcja tylko optyki. Dany obiektyw bedzie mial różną GO z różnej wielkości matrycami.
To prawda, ale porównywanie odbitek różnej wielkości nie ma sensu. Jeśli wycinek też powiększysz do wielkości 20x30cm to uzyskasz inną GO
Nie będzie inna. Ale jeśli wytniesz 12 Mpix z 1Ds to GO będzie już inna :)
Podsumowujac: dziura zależy od optyki, skala odwzorowania na odbitce w ustalonym formacie (nie na matrycy) zależy od optyki i od wielkości matrycy, krążek rozproszenia zależy od wielkości matrycy. GO zależy od wszystkich trzech czynników.
Przepraszam, że tak wyrwę z kontekstu... ale co ma skala odwzorowania do formatu matrycy :-) ?
Skala odwzorowania na matrycy nie ma nic, ale skala odwzorowania na odbitce ma, bo rozmiar z mniejszej matrycy ma, bo najpierw obiektyw musi mieś inna skalę odwzorowania, żeby obraz zmieścić na mniejszej matrycy, a później trzeba ten obraz bardziej powiększyć :). Czyli tak na proste dzialania: trzeba odejść od fotografowanego obiektu, a po pstryknięciu bardziej powiekszyc obraz z mniejszej matrycy :) Odchodzenie od obiektu ma wplyw na GO i wplyw ma powiekszanie bo wymusza zmianę krążka rozproszenia.
powiem tak: Olek (uzywałem go 1 rok ) zawsze jest ostry chyba że światła zabraknie ale to normalne, mój 40D jest ostry jak sie postaram, niby swiatła dosyć a fotki czasami wychodzą nieostre. Pomijam szumy i szybkość af bo zawsze liczy się efekt końcowy. Zalety olka chociaż go zamieniłem na Canona są niepodważalne crop 2x; ostrosć (w 410 można na manualnych szkiełkach poszaleć) no i ciągle ciekawe szkiełka w systemie (9-18 mm np. zaraz wyjdzie)
Ciekawe dlaczego zmieniłem olka na canona tylko dlatego ze kolega kupił mojego olka i 40d był w promocji z cashbackiem
Co nie zmienia faktu że olek canon to fajny sprzęcior tylko ze w Polsce dobre szkielka to majątek kosztują
Chyba nie miałes 410 w rekach np sonnar 180/2.8 ---->f2.8 w olku to żyletka w porównaniu z 40d i nie piszę tego w złej wierze bo obecnie mam 40D w ogóle manualne szkiełka w olku to wspaniała sprawa jego ostrość i plastyka starych szkiel ładnie współpracuje
Ale ma też swoje wady i to duże ale to na inny odcinek..:cry:
No to 40D na śmietnik :) 5D ma lepsza plastykę, Olek ma lepszą plastyke, czym więc jest ta mityczna plastyka? Jeśli crop x2 ma lepszą plastykę, to szczęsliwcami są posiadacze kompaktów? Coś mi tutaj jednak nie gra. Zachwyty nad ostrością da się wytłumaczyć większą GO, bo z fizycznych rozmiarów odstepów niędzy pixelami wynika coś zupełnie innego..
Chwila, ale wtedy jest inna perspektywa :mrgreen: Jeżeli weźmiesz np. obiektyw 50mm na FF przy F2.0 i 4/3 z obiektywem 50mm F2.0 przy czym dla osiągnięcia tego samego kadru co w FF odejdziesz od fotografowanego obiektu różnica w GO to zaledwie 0,7EV natomiast inna będzie perspektywa, tzw. plastyka będzie lepsza w przypadku FF ze względu na "szerszy drugi plan" zdjęcie wydaje się wtedy bardziej 3D ale nie ze względu na GO bo ta jest pomijalna lecz ze względu na perspektywę.
Przykład z GO i bokeh widać wyraźnie na początku tego wątku gdzie różnic nie ma przy zachowaniu tego samego ekwiwalentu ogniskowej.
Ja widze tylko jedna mozliwosc na to by to samo szklo przy mniejszej matrcycy bylo ostrzejsze, tzn ze duza ma duzo agrysywniejszy filtr AA.
Tego o 40D nie slyszalem, slyszalem za to ze olki maja baaardzo agresywne wyostrzanie.
Z tego samego szkla latwiej uzyskac lepsza ostrosc na mniej gesto upakowanych pikselach.
Mialem w reku 410, 510 i ani przez chwile nie myslalem o zmianie. Mialem wtedy 400d. Wiec do 40D to naprawde kiepskie porownanie.