Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 26 z 26

Wątek: mierzenie temperatury barwowej swiatla zastanego

  1. #21
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    Dzis są doskonałe colormetry,ba dobierają filtry różnych systemów,do żądanej temp barwowej,mierzą wg trzech podstawowych kolorów dla matrycy,i wg czterech dla oka ludzkiego,steruja lampami studyjnymi dla pomiaru, i..mozna by tu instrukcje dalej przepisywać ale kosztują powyżej
    czterech tysięcy PLN.Zcalając taki colormeter z lampą można sobie wyobrazić automatyczne nasuwanie filtra na palnik.Tylko kto by kupił taką lampę za xxxxxPLN.?
    Mimo że bez problemu można w Polsce taki colormeter nabyć ,to niewiele osób go kupiło.
    Tak za analogowej używałem colrmeter lunetkowy ,optyczny.Jak piszesz dla większości poza zasięgiem.Ale tu akurat się nic nie zmieniło.Ale jestem optymistą.Generalnie elektronika tanieje z czasem.

  2. #22
    Uzależniony Awatar Sławek
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Częstochowa
    Wiek
    62
    Posty
    968

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez janmar Zobacz posta
    Ale jestem optymistą.Generalnie elektronika tanieje z czasem.
    Musiało by być masowe zapotrzebowanie żeby to można tanio produkować. A ciocia z kompaktem raczej sobie tego nie kupi. Więc i colorymetry będą w cenie profesjonalnych szkieł.

  3. #23
    Bywalec Awatar 4kwiatek
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    T-miasto
    Posty
    230

    Domyślnie

    Hmmm

    Mam niejasne wrażenie że powinno się mierzyć temperaturę barwową (nie BAROWĄ - litości - niech ktoś to poprawi) światła padającego na obiekt a nie światła odbitego. Nie jestem fachowcem, ale moim zdaniem obiekt nie jest neutralny barwnie - czyli da zafałszowanie "pomiaru". Czyli powinno się mierzyć w miejscu gdzie znajduje się obiekt fotografowany. Myślę że lepszym rozwiązaniem jest pomiar przez światłomierz a nie przez "lampę". Zostaje więc "szara karta" i fotka próbna . Ale to moim skromnym zdaniem. W mojej robocie (glownie dokumentacja) - jak widac ostro to już jest pelen wypas . Chociaż mam "szarą kartę" to użyłem jej tylko raz - i przyznam się efekt mnie powalił na plus. Szybciej jednak WB ustawiać na białko oka (dzięki Janusz Body . Chociaż bywało że niektórzy nie mają "białych białek".

    Pozdrawiam..

    P.S.
    Jeśli piszę herezję to proszę mnie konstruktywnie poprawić a nie bić .

  4. #24
    Uzależniony Awatar Sławek
    Dołączył
    Apr 2008
    Miasto
    Częstochowa
    Wiek
    62
    Posty
    968

    Domyślnie

    Ustawiałem kiedy na białka w zdjęciu grupowym .
    Ilość możliwych wariantów olbrzymia. Na szczęścicie różnice w pewnych granicach.
    Ale jak nie ma na co, to jest to jakieś wyjście.

  5. #25
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    Oczywiście światło padające = przyrzad pom. do światła padającego.Odbite = przyrząd pom. do światła odbitego.IMHO W hpotetycznej nieistniejącej lampie można umieszczać róóżne rozwiązania.
    Pozdrawiam

  6. #26
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Ale po co te wszystkie komplikacje? Temperatura barwowa większości rodzajów oświetlenia jest znana i tu nie ma niespodzianek. Mogą się zdarzać rozmaite zafarby od światła odbitego np. od ścian. Najgorszą rzeczą jest oświetlenie mieszane ale tu to jedynym lekarstwem jest cz-b.

    Temperatury barwowe:
    ----------------------

    Oświetlenie sztuczne:
    ---------------------
    500 K - żar węgla w grillu, żar spalonego drewna, rozgrzana do czerwoności stal
    1500 K - świeca
    2200 K - żarówka 40W
    2800 K - żarówka 100 W
    3000 K - żarówka 200 W
    3000 - 3200 K - Halogen
    4000 K - świetlówka (biała)
    4700 K - Xenonowe żarówki, łuk elektryczny w spawarce.
    5500 - 6000 K - Flash

    Uwaga tylko specjalne żarówki typu D50 dadzą oświetlenie z ok. 5000 K

    Naturalne:
    ----------
    3500 K - przed zmierzchem
    5000 K - o wschodzie/zachodzie
    5500 K - dzień do południa, wieczorne słońce
    5800 K - w słoneczne południe w słońcu
    7000 K - w pochmurny dzień
    8000 K - w mglisty dzień
    10500 K - w słoneczny dzień w cieniu
    11000 K - świt zmierzch
    21000 K - niebo - niebo w kierunku północnym może dochodzić do kilkudziesięciu tysięcy K

    Znajomość powyższego wystarczy w 99% przypadków. W pozostałym 1% Passport Color Checker. Aha, śluby, kościoły, sceny z artystami zdzierającymi gardło i inne podobne nie są zaliczane do normalnych więc nie wchodzą w powyższe 100%

    Tinta to odchylenie od krzywej świecenia "ciała doskonale czarnego" czyli przesunięcia w kierunku zieleni lub magenty dla danej temperatury barwowej. Zwykle to sprawia najwięcej kłopotów.

    Passport Color Checkerem uzyskamy dość dobry profil aparat - dane oświetlenie czyli poradzi toto sobie tintą i innymi zafarbami od np. amarantowych ścian. Nie poradzi sobie ze światłem mieszanym gdzie na 3 osoby każda jest oświetlona innym światłem (o innej temp/tint) - no ale na to to tylko black&white. :-)
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 18-07-2011 o 18:55

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •