Results 1 to 10 of 3771

Thread: Monitory - porady, problemy itd.

Hybrid View

  1. #1
    Zasłużeni czornyj's Avatar
    Join Date
    Jan 2006
    Location
    Kraków
    Age
    49
    Posts
    2,626

    Default

    Quote Originally Posted by trzeszcz6 View Post
    Czyli pomimo tego że nie będzie szerokogamuty będzie się nadawał do fotografii? jeżeli tak to git
    Monitory szerokogamutowe predestynowane są głównie do zastosowań związanych z poligrafią - chodzi o 100% pokrycie palety CMYK ISO Coated v2 oraz Pantone. W zastosowaniach fotograficznych szeroki gamut przydaje się do symulacji wyglądu powiększeń wykonanych na topowych drukarkach i ploterach atramentowych. W przypadku fotografii publikowanej w internecie i odbijanej w zwykłym minilabie, monitor szerokogamutowy jest potrzebny jak qrvie dziecko.

  2. #2
    Bywalec trzeszcz6's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Warszawa
    Age
    34
    Posts
    188

    Default

    Quote Originally Posted by czornyj View Post
    Monitory szerokogamutowe predestynowane są głównie do zastosowań związanych z poligrafią - chodzi o 100% pokrycie palety CMYK ISO Coated v2 oraz Pantone. W zastosowaniach fotograficznych szeroki gamut przydaje się do symulacji wyglądu powiększeń wykonanych na topowych drukarkach i ploterach atramentowych. W przypadku fotografii publikowanej w internecie i odbijanej w zwykłym minilabie, monitor szerokogamutowy jest potrzebny jak qrvie dziecko.
    Czyli jeżeli nie będę nigdy robił odbitek większych niż 30x45 szerokogamutowiec nie jest mi pootrzebny? czy może nie rozumiem czegoś?
    5d+5d mark II+ S35A+C 85 f/1.8 + C 20-35 f/3.5-4.5, C 70-210 3.5-4.5 580 ex II, YN 565 EX (czasem 17-40 L i 50 f/1.4), arsat 80/2.8 tilt

  3. #3
    Zasłużeni czornyj's Avatar
    Join Date
    Jan 2006
    Location
    Kraków
    Age
    49
    Posts
    2,626

    Default

    Quote Originally Posted by trzeszcz6 View Post
    Czyli jeżeli nie będę nigdy robił odbitek większych niż 30x45 szerokogamutowiec nie jest mi pootrzebny? czy może nie rozumiem czegoś?
    Jeśli odbijasz zdjęcia w typowym minilabie w procesie mokrym, to szerokogamutowiec jest niezbyt przydatny.

    Przydaje się on w przypadku drukowania powiększeń (niezależnie od wielkości) na fotograficznych drukarkach i ploterach atramentowych, a i to w określonych przypadkach (b. nasycone barwy zdjęć, głównie zielenie i błękity)

  4. #4
    Bywalec trzeszcz6's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Warszawa
    Age
    34
    Posts
    188

    Default

    Quote Originally Posted by czornyj View Post
    Jeśli odbijasz zdjęcia w typowym minilabie w procesie mokrym, to szerokogamutowiec jest niezbyt przydatny.

    Przydaje się on w przypadku drukowania powiększeń (niezależnie od wielkości) na fotograficznych drukarkach i ploterach atramentowych, a i to w określonych przypadkach (b. nasycone barwy zdjęć, głównie zielenie i błękity)
    Czyli już odcienie skóry i ogólnie raczej delikatne kolory nie potrzebują szerokogamutowca?
    5d+5d mark II+ S35A+C 85 f/1.8 + C 20-35 f/3.5-4.5, C 70-210 3.5-4.5 580 ex II, YN 565 EX (czasem 17-40 L i 50 f/1.4), arsat 80/2.8 tilt

  5. #5
    Zasłużeni czornyj's Avatar
    Join Date
    Jan 2006
    Location
    Kraków
    Age
    49
    Posts
    2,626

    Default

    Quote Originally Posted by trzeszcz6 View Post
    Czyli już odcienie skóry i ogólnie raczej delikatne kolory nie potrzebują szerokogamutowca?
    Niespecjalnie. Głównie chodzi np. o lazurowe niebo, soczystą zieleń i seledyny. Jeśli nie robi się np. zdjęć turkusowego morza na zalanych słońcem plażach, powielanych np. na Epsonach serii x880 lub x900, to jest to zbędny gadget.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Tom01's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Białystok-Warszawa
    Age
    53
    Posts
    2,600

    Default

    Quote Originally Posted by trzeszcz6 View Post
    Czyli już odcienie skóry i ogólnie raczej delikatne kolory nie potrzebują szerokogamutowca?
    Technicznie nie potrzebują, ale proszę wziąć pod uwagę następujące czynniki:
    1. Monitory szerokogamutowe pchają się drzwiami i oknami.
    2. Publikując zdjęcia w internecie lub dając postać elektroniczną klientom jest coraz większe prawdopodobieństwo, że trafimy na delikwenta z monitorem z pkt.1.
    3. Z różnych względów coraz więcej ludzi robi zdjęcia w RAW'ach i "wywołuje" całkiem przypadkowo do szerszych standardów niż sRGB w imię więcej=lepiej.
    4. Cały tor obróbki zdjęcia często jest mniej lub bardziej przypadkowy z powodu braków w wyszkoleniu odnośnie zarządzania barwą.
    5. Błędy z przygotowaniu materiału z pkt.3, okraszone przypadłościami z pkt.4 bardzo często na monitorze sRGB nie są po prostu widoczne, a klient z pkt.2 z monitorem wg tendencji z pkt.1, zobaczy np czerwone świńske ryje zamiast naturalnego koloru skóry.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  7. #7
    Bywalec trzeszcz6's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Warszawa
    Age
    34
    Posts
    188

    Default

    Quote Originally Posted by Tom01 View Post
    Technicznie nie potrzebują, ale proszę wziąć pod uwagę następujące czynniki:
    1. Monitory szerokogamutowe pchają się drzwiami i oknami.
    2. Publikując zdjęcia w internecie lub dając postać elektroniczną klientom jest coraz większe prawdopodobieństwo, że trafimy na delikwenta z monitorem z pkt.1.
    3. Z różnych względów coraz więcej ludzi robi zdjęcia w RAW'ach i "wywołuje" całkiem przypadkowo do szerszych standardów niż sRGB w imię więcej=lepiej.
    4. Cały tor obróbki zdjęcia często jest mniej lub bardziej przypadkowy z powodu braków w wyszkoleniu odnośnie zarządzania barwą.
    5. Błędy z przygotowaniu materiału z pkt.3, okraszone przypadłościami z pkt.4 bardzo często na monitorze sRGB nie są po prostu widoczne, a klient z pkt.2 z monitorem wg tendencji z pkt.1, zobaczy np czerwone świńske ryje zamiast naturalnego koloru skóry.
    Czyli chcą zarobić jak najwięcej... Ale skupiając się tylko na odbitkach, to nie jest potrzeby szerokogamutowiec?
    5d+5d mark II+ S35A+C 85 f/1.8 + C 20-35 f/3.5-4.5, C 70-210 3.5-4.5 580 ex II, YN 565 EX (czasem 17-40 L i 50 f/1.4), arsat 80/2.8 tilt

  8. #8
    Pełne uzależnienie Tom01's Avatar
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Białystok-Warszawa
    Age
    53
    Posts
    2,600

    Default

    Quote Originally Posted by trzeszcz6 View Post
    Ale skupiając się tylko na odbitkach, to nie jest potrzeby szerokogamutowiec?
    Jeśli zdjęcia są przygotowywane tylko i wyłącznie do minilabu, nie jest niezbędny.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  9. #9
    Pełne uzależnienie banan82's Avatar
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    Scotland
    Age
    42
    Posts
    1,165

    Default

    Quote Originally Posted by czornyj View Post
    Monitory szerokogamutowe predestynowane są głównie do zastosowań związanych z poligrafią - chodzi o 100% pokrycie palety CMYK ISO Coated v2 oraz Pantone. W zastosowaniach fotograficznych szeroki gamut przydaje się do symulacji wyglądu powiększeń wykonanych na topowych drukarkach i ploterach atramentowych. W przypadku fotografii publikowanej w internecie i odbijanej w zwykłym minilabie, monitor szerokogamutowy jest potrzebny jak qrvie dziecko.
    tu sie zgodze i nie rozumiem dlaczego producenci np EIZO praktycznie zaczal zapominac o takich uzytkownikach i do wszystkich monitorow pakuje szeroki gamut ktorego nie mozna skalibrowac tanimi zabawkami w stylu eye1-display2.
    5Dmk3 + 1Dsmk2 + Fuji X-T1
    Crazy Apple Fanboy
    Ex Linux User

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •