Pokaż wyniki od 1 do 10 z 25

Wątek: kolorowy sufit - jakie wb - raw - mus uzycia lampy z palnikiem do góry..

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    To dość istotne, bo wydawało mi się, że na fotografowanie w RAWach wszelkie ustawienia w aparacie korygujące temperaturę nie mają znaczenia, także filtry barwne/korekcyjne na lampie...

    Nikon wypuścił komplet filtrów (chyba ośmiu) barwnych do swoich lamp, Canon chyba żadnych ?

    Pozostają folie, które polecilibyście?

    Pozdr.

  2. #2
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    To dość istotne, bo wydawało mi się, że na fotografowanie w RAWach wszelkie ustawienia w aparacie korygujące temperaturę nie mają znaczenia, także filtry barwne/korekcyjne na lampie.......
    Ustawienia w aparacie nie mają znaczenia ale równomierność, można by powiedzieć homogeniczność oświetlenia jak najbardziej tak. Z powodów jak wyżej. Z nowym ACR można kombinować więcej ale dalej nie da się całkowicie wyeliminować efektu różnej temperatury barwowej światła i różnych zafarbów od nich pochodzących. Stąd sposób o którym pisze myst. Filtry na lampę.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    To teoretyczne pytanie gdyż nie stosowałem jeszcze flitrów korekcyjnych na lampie:

    Jaka będzie różnica:
    Pomieszczenie światło żarowe.

    1. W aparacie jpg, WB na Żarowy, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    2. W aparacie RAW, AWB, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.


    Doradzi ktoś gdzie można kupić filtry do lampy? W necie niewiele znalazłem.

  4. #4
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    To teoretyczne pytanie gdyż nie stosowałem jeszcze flitrów korekcyjnych na lampie:

    Jaka będzie różnica:
    Pomieszczenie światło żarowe.

    1. W aparacie jpg, WB na Żarowy, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    2. W aparacie RAW, AWB, na lampie odpowiedni filtr korekcyjny do światła żarowego.

    .....
    Pytanie za 5 punktów. Jak się będzie zachowywał AWB - ja nie wiem. Poza tym nie powinno być różnicy. Tj. bedą takie same jak między RAW i JPEG . RAWa łatwiej potem poprawić ustalając właściwy WB. Robiąc w RAW też lepiej ustawić WB na Kelviny mozliwie blisko do prawdziwych. Lepiej się ogląda zaszyte w RAWach jpegi np. FastStonem

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #5
    Uzależniony
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    510

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Pytanie za 5 punktów. Jak się będzie zachowywał AWB - ja nie wiem. Poza tym nie powinno być różnicy. Tj. bedą takie same jak między RAW i JPEG . RAWa łatwiej potem poprawić ustalając właściwy WB. Robiąc w RAW też lepiej ustawić WB na Kelviny mozliwie blisko do prawdziwych. Lepiej się ogląda zaszyte w RAWach jpegi np. FastStonem
    Czyli tak z grubsza ok.:
    2800K - przy żarówkach
    3800K - świetlówkach
    5200K - dzień

    bo mierzenie kolorymetrem chyba nie radzisz

  6. #6
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez renes Zobacz posta
    Czyli tak z grubsza ok.:
    2800K - przy żarówkach
    3800K - świetlówkach
    5200K - dzień

    bo mierzenie kolorymetrem chyba nie radzisz
    Z grubsza tak. Przy halogenach może być ok. 3000-3200 chyba, że ktoś się szarpnął na soluxy. Paskudnie jest z "energooszczędnymi" bo mają dziury w widmie a to jest to co nas czeka bo ponoć "zaniedługo" żegnamy się z żarowymi w ramach unijnego oszczędzania energii i środowiska.

    Kolorymetr to mam do kalibracji/profilowania monitora W razie wątpliwości wystarczy obejrzeć zdjęcie na displayu aparatu.

    Świeca 2000°K
    Żarówka 2800°K
    Halogen 3200°K

    Słonce po południu - 3800 -4 000°K
    Księżyc 4100°K
    Dzienne 5000 - 5400°K
    Słońce w południe 6000 - 6500°K
    Słońce przy bardzo czystym niebie 6000 - 8000°K

    Zachmurzone niebo 6700 - 7200°K
    W deszczu przy pełnym zachmurzeniu 7000 - 9000°K
    Mgła 7500 - 8500°K

    W głębokich cieniach 8000 - 8500°K
    Głębokie cienie przy bezchmurnym niebie 10000°K

    Niebieskie niebo w kierunku północnym (u nas) 10000 - 30000°K

    więcej nie pamiętam


    EDIT: To są temperatury barwowe obiektywnie mierzalne. To NIE OZNACZA, że zawsze tak należy robić zdjęcia. Ocieplenie lub oziębienie może być, i często gęsto jest, bardzo celowe.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 10-11-2008 o 14:36

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •