Strona 4 z 8 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 31 do 40 z 75

Wątek: jak się pozbyć "mgły" na zdjęciach z aparatu canon a 560??

  1. #31
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    A to teraz to sie rozumiemy Bo jakos ostatnie wypowiedzi zrozumialem tak ze lepiej wyciagac w dol sztucznie ze swiatel niz w gore z cieni. I to mi wlasnie jakos kolidowalo z naswietlaniem do prawej histogramu bez przepalow.

    Czyli wychodzi na to ze lepiej jest naswietlic prawidlowo swiatla do takiego poziomu zeby nie uciekly poza histogram i pozniej wyciagnac ile sie da z cieni tak ?

  2. #32
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
    ...
    Czyli wychodzi na to ze lepiej jest naswietlic prawidlowo swiatla do takiego poziomu zeby nie uciekly poza histogram i pozniej wyciagnac ile sie da z cieni tak ?
    No taż ja cały cza o tym co by prawidłowo naświetlać. Jak pojedziesz z histogramem "do prawego" to automatycznie zostawiasz więcej miejsca z lewej na cienie czyli dajesz sobie szanse na "wyciąganie". Tak ogólnie to najczęściej niczego "wyciągać" nie trzeba.

    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=25632

    to dla tych co nie czytali

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #33
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    No i o to mi chodzilo, czyli jednak wszystko ze mna dobrze Juz w pewnym momencie myslalem ze zylem w nieswiadomosci i robilem odwrotnie niz wszyscy

    Okej, to teraz przesledzmy problem zawarty w tym temacie, dlaczego powstala mgla ? Warunki atmosferyczne ? Zbyt niski kontrast ustawiony w aparacie ? A moze niedoskonalosc obiektywu i bladzenie swiatla w nim ?

  4. #34
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
    ... dlaczego powstala mgla ? ...

    Mgła powstaje na skutek kondensacji pary wodnej gdy powietrze osiąga stan nasycenia - temperatura spada do lub poniżej punktu rosy.

    To z fotografią w ogóle ma tyle wspólnego, że na zdjęciach wychodzi mgła. Polar albo żółty filtr mogą toto trochę zredukować. Zdjęcia z przykładu po prostu oddają stan jaki tam był w czasie "zdjęciowania". Było mgliście a słaby kontrast jeszcze ten efekt pogłębił.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #35
    Bywalec Awatar Elmarqo
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    245

    Domyślnie

    Dobrym sposobem na pozbycie się mgły jest konwersja do LAB i pochylenie krzywej L. Nie każde zdjęcie się do tego nadaje (np. z kontrastowymi kolorami), ale to co pokazał Janusz jest do tego odpowiednie. Zdjęcia z Doliny Śmierci myślę będą do tego nadawały się idealnie. Można to również zrobić w RGB, ale ja się przyzwyczaiłem do LAB i dlatego polecam. Jeśli jest potrzeba można pobawić się również krzywymi A i B jeśli jest taka potrzeba.

  6. #36
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Dobra, dobra, jak powstaje mgla to dosc ciekawa teoria, ktora chyba mozemy pominac

    A ja jeszcze spytam, ludzkie oko widzi inaczej niz matryca itp Wiec to pewnie dlatego na zywo tej mgly tak nie widac ? Czesto podobny efekt jest przy zdjeciach morza. Niby na zywo jest czysto a raptem na zdjeciu pojawia sie mgielka ? Czesto w ksiazkach/artach/aukcjach jest opisywane ze filtr uv podnosi kontrast eliminujac ta mgielke ? Jak sie to ma do kompaktow i rzeczywistosci ? Bo w dslr'ach sie raczej nie sprawdza

  7. #37
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
    .... Jak sie to ma do kompaktow i rzeczywistosci ? Bo w dslr'ach sie raczej nie sprawdza
    Pytałeś "dlaczego powstaje mgła" to odpowiedziałem

    Możesz się bardzo zdziwić z tymi kompaktami. W kompaktach ze średniej półki jakość optyczna obiektywu zwykle jest lepsza niż w dSLRach z kitami. Po prostu dużo łatwiej i taniej jest zrobić dobrą (OK - przyzwoitą) optykę na małych soczewkach na sensor wielkości główki od szpilki. Kompakty z dolnej półki i telefony komórkowe to "jeden pies". Warte tyle samo. Telefony mają przewagę można chociaż pogadać we mgle.

    Cudów nie ma - jedyny sposób rozpędzenia mgły to podgrzać powietrze żeby było powyżej temperatury punktu rosy. Żadne inne nie są skuteczne. Gdyby były to "zmora" marynarzy byłaby nikomu nie straszna. A dalej jest - pomimo radarów.


    Elmarqo:
    Z LAB to też trzeba ostrożnie bo konwersja do LAB i z powrotem jest destrukcyjna - w 8 bitach jednorazowe przejście "tam i z powrotem" to utrata ok 10% informacji. Jeśli już robić to tylko w 16 bitach. To co piszesz można łatwiej zrobić "obcinając" po obu stronach a i b. Podniesie to nasycenie barw. Tylko, że naprawdę wszystko daje się zrobić bez konwersji no i nie nadaje się do nasyconych zdjęć. Niby zamglone są wyblakłe ale... nasycając "wyłazi" natychmiast zafarb albo zły WB bo go wzmacniamy i staje się rażąco widoczny.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  8. #38
    Bywalec Awatar Elmarqo
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    245

    Domyślnie

    Ze wszystkimi uwagami co do LAB zgadzam się w 100%. Po konwersji "tam i z powrotem" wykres jest "poszatkowany", ale ja na zdjęciu nie widzę żadnej różnicy, więc "ciężkich" przypadkach wolę używać LAB.

  9. #39
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    A mógłbyś mnie oświecić co ma pomiar matrycowy do "odporności na niedoświetlenie"?
    Ależ to proste, choć może niezbyt precyzyjnie się wyraziłem...
    Te powershoty mają jednak w pomiarze matrycowym tę cechę, że są bardzo odporne na niedoświetlenie, a - moim zdaniem - oscylują często na granicy lekkiego prześwietlenia.
    ... chodzi po prostu o to, że ich pomiar matrycowy - statystycznie do rzeczy podchodząc - jest bardziej podatny na rąbnięcie się w stronę prześwietlenia niż niedoświetlenia zdjęcia.
    Wszystko się zgadza, aparat naświetla na histogram do prawej, ok. Tyle, że rezultat takiego naświetlenia, wygląd zdjęcia prosto z aparatu, jest w bardzo wielu przypadkach mizerny, bo są one po prostu za jasne. Więc do wyboru mamy albo korygowanie zdjęcia na komputerze (co w tej klasie sprzętu zrobi niewielu), albo wprowadzenie korekty in minus.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  10. #40
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Elmarqo Zobacz posta
    .... ale ja na zdjęciu nie widzę żadnej różnicy, .....
    Hmmmm... kupisz lepszy monitor, za parę lat wrócisz do starych zdjęć i będzie klapa Ostatnio dość głośno o monitorach HDR i WG.

    Te zęby (grzebień) na histogramie naprawdę widać na zdjęciu. Utrata 25 - 28 poziomów daje się zauważyć. Najbardziej widać to w przejściach tonalnych - tracą gładkość.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

Strona 4 z 8 PierwszyPierwszy ... 23456 ... OstatniOstatni

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •