Pokaż wyniki od 1 do 10 z 3771

Wątek: Monitory - porady, problemy itd.

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie

    Czolem,

    Czytam od pewnego czasu ten watek i czas skorzystac z Waszej wiedzy
    Potrzebuje kupic monitor dajacy precyzyjne odwzorowanie kolorow. Duzy monitor do wybierania zdjec juz mam - HP LP3065. Teraz potrzebuje cos na czym moglbym w 100% polegac
    Typ zdjec, to w wiekszosci portrety w najrozniejszym swietle. Zastosowanie plikow - do druku w roznego rodzaju czasopismach, ksiazkach, reklamach i w domu czyli na drukarce - HP B9180.

    Wypozyczono mi wlasnie nowy monitor HP LP2480zx. Podobno to jest naprawde niezly sprzet.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en...7-3648397.html

    Niestety jest na tyle nowy, ze nie dostalem go razem z kalibratorem, tylko sam monitor. Czyli raczej monitor jest do "ogladania" niz testowania . Dodatkowo, upraszczajac, zeby wykorzystac w pelni

    jego mozliwosci, potrzebna jest karta nowego typu z display portem dajaca 10 bitowa informacje o kolorze.
    Kalibrator dedykowany do tego monitora to po prostu i1d2, tylko pytanie z jakim softem. Czy jest sens kalibrowac go tym kalibratorem, ze standardowym softem? Tylko problem jest taki, ze mam

    wczesniejsza wersje tego urzadzenia, wiec pewnie juz w ogole, nie ma sensu taki proces kalibracji.

    Czy ktos z was zetknal sie z tym sprzetem, lub wie cos na jego temat? W sieci jak na razie jest malo w tym temacie. Nie mam doswiadczenia w kwestii oceniania/porownywania monitorow i zamiast

    zmudnie zglebiac wiedze na temat kalibrowania i co za tym idzie tracic czas, wole przeczytac konkluzje na temat jakosci danego monitora.
    I podstawowe pytanie, czy za 4500 zl mam szanse kupic lepszy monitor 24"

    Licze na Was, ze cos poradzicie
    Pozdrawiam,

    Jarek

    www.jarekjaworski.net

  2. #2
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jarek Jaworski Zobacz posta
    Czolem,

    Czytam od pewnego czasu ten watek i czas skorzystac z Waszej wiedzy
    Potrzebuje kupic monitor dajacy precyzyjne odwzorowanie kolorow. Duzy monitor do wybierania zdjec juz mam - HP LP3065. Teraz potrzebuje cos na czym moglbym w 100% polegac
    Typ zdjec, to w wiekszosci portrety w najrozniejszym swietle. Zastosowanie plikow - do druku w roznego rodzaju czasopismach, ksiazkach, reklamach i w domu czyli na drukarce - HP B9180.

    Wypozyczono mi wlasnie nowy monitor HP LP2480zx. Podobno to jest naprawde niezly sprzet.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en...7-3648397.html

    Niestety jest na tyle nowy, ze nie dostalem go razem z kalibratorem, tylko sam monitor. Czyli raczej monitor jest do "ogladania" niz testowania . Dodatkowo, upraszczajac, zeby wykorzystac w pelni

    jego mozliwosci, potrzebna jest karta nowego typu z display portem dajaca 10 bitowa informacje o kolorze.
    Kalibrator dedykowany do tego monitora to po prostu i1d2, tylko pytanie z jakim softem. Czy jest sens kalibrowac go tym kalibratorem, ze standardowym softem? Tylko problem jest taki, ze mam

    wczesniejsza wersje tego urzadzenia, wiec pewnie juz w ogole, nie ma sensu taki proces kalibracji.

    Czy ktos z was zetknal sie z tym sprzetem, lub wie cos na jego temat? W sieci jak na razie jest malo w tym temacie. Nie mam doswiadczenia w kwestii oceniania/porownywania monitorow i zamiast

    zmudnie zglebiac wiedze na temat kalibrowania i co za tym idzie tracic czas, wole przeczytac konkluzje na temat jakosci danego monitora.
    I podstawowe pytanie, czy za 4500 zl mam szanse kupic lepszy monitor 24"

    Licze na Was, ze cos poradzicie

    To jest baaaaardzo hajendowy, najnowszy monitor HP na trójkolorowych LED-ach, zrobiony na potrzeby przemysłu kinematograficznego. Ma fantastyczne możliwości regulacji punktu bieli, olbrzymi gamut praktycznie w pełni kryjący standard Digital Cinema P3, 12-o bitowy LUT, w pełni 10-o bitowy tor sygnałowy, bardzo wysoki współczynnik kontrastu (ok. 1000:1 lub większy). Pomimo, iż jest to produkt zrobiony pod postprodukcję, powienien świetnie się nadać do wszelkich zastosowań o krytycznym znaczeniu barwy.

    Niestety - z uwagi na fakt, że jest to całkowita nowość trudno mi jeszcze powiedzieć, jak sprawdza się w praktyce, ale potencjał tej konstrukcji jest spory. Podejrzewam, że cenka też będzie niewąska.

    Kolorymetr i1 - z tego co wiem - nie sprawdza się w kalibracji monitorów z podświetleniem LED, szczególnie szerokogamutowych (a ten jest wściekleszerokogamutowy, o przestrzeni większej od AdobeRGB). Do LED-owego Neca Reference Calibratora 21 (w stanach 2180WG) X-Rite przygotował dedykowaną wersję tego kolorymetru, więc być może w przypadku HP również istnieje coś podobnego, ale należy zachować ostrożność. W przeciwnym razie jedynym rozwiązaniem jest spektrofotometr i1pro (spektrofotometr jest w stanie skalibrować wszystko, co tylko raczy świecić lub odbijać światło).
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 20-08-2008 o 23:00

  3. #3

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    To jest baaaaardzo hajendowy, najnowszy monitor HP na trójkolorowych LED-ach, zrobiony na potrzeby przemysłu kinematograficznego. Ma fantastyczne możliwości regulacji punktu bieli, olbrzymi gamut praktycznie w pełni kryjący standard Digital Cinema P3, 12-o bitowy LUT, w pełni 10-o bitowy tor sygnałowy, bardzo wysoki współczynnik kontrastu (ok. 1000:1 lub większy). Pomimo, iż jest to produkt zrobiony pod postprodukcję, powienien świetnie się nadać do wszelkich zastosowań o krytycznym znaczeniu barwy.

    Niestety - z uwagi na fakt, że jest to całkowita nowość trudno mi jeszcze powiedzieć, jak sprawdza się w praktyce, ale potencjał tej konstrukcji jest spory. Podejrzewam, że cenka też będzie niewąska.

    Kolorymetr i1 - z tego co wiem - nie sprawdza się w kalibracji monitorów z podświetleniem LED, szczególnie szerokogamutowych (a ten jest wściekleszerokogamutowy, o przestrzeni większej od AdobeRGB). Do LED-owego Neca Reference Calibratora 21 (w stanach 2180WG) X-Rite przygotował dedykowaną wersję tego kolorymetru, więc być może w przypadku HP również istnieje coś podobnego, ale należy zachować ostrożność. W przeciwnym razie jedynym rozwiązaniem jest spektrofotometr i1pro (spektrofotometr jest w stanie skalibrować wszystko, co tylko raczy świecić lub odbijać światło).
    Wielkie dzieki za informacje. mam jeszcze miesiac do zakupu monitora, wiec poczekam spokojnie na jakies dodatkowe info z sieci.
    Udalo mi sie wynegocjowac cene 4500 brutto, wiec pewnie go kupie, ale zobacze jeszcze jakies konkurencyjne Eizo.
    Co do spektrofotometru, nie pozostaje mi nic innego jak czekac na dedykowany kalibrator i wtedy wszystko sprawdzic.
    Jeszcze raz dziekuje za to monitorowe voodoo
    Pozdrawiam,

    Jarek

    www.jarekjaworski.net

  4. #4
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jarek Jaworski Zobacz posta
    Wielkie dzieki za informacje. mam jeszcze miesiac do zakupu monitora, wiec poczekam spokojnie na jakies dodatkowe info z sieci.
    Udalo mi sie wynegocjowac cene 4500 brutto, wiec pewnie go kupie, ale zobacze jeszcze jakies konkurencyjne Eizo.
    Co do spektrofotometru, nie pozostaje mi nic innego jak czekac na dedykowany kalibrator i wtedy wszystko sprawdzic.
    Jeszcze raz dziekuje za to monitorowe voodoo
    Nie ma za co

    Zwykły kolorymetr powinien poprawnie ustawić gammę, natomiast nie ręczę za punkt bieli i koordynaty kolorantów.

    Konkurencyjne Eizo CG241W niestety kosztuje 7000 brutto

  5. #5
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez czornyj Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez Jarek Jaworski Zobacz posta
    Wypozyczono mi wlasnie nowy monitor HP LP2480zx. Podobno to jest naprawde niezly sprzet.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en...7-3648397.html
    To jest baaaaardzo hajendowy, najnowszy monitor HP na trójkolorowych LED-ach, zrobiony na potrzeby przemysłu kinematograficznego.
    Jak się ma/może mieć ten monitor do tego, wstawionego do laptopa HP: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en...1-3784202.html?
    Oba mają w nazwie DreamColor...
    EOS - conditio sine Kwanon...

  6. #6
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jun 2008
    Posty
    371

    Domyślnie

    Ordynarne pytanie: dlaczego ten monitor nie nadaje się do foto amatorki /nie pejoratywnie!/ + pracy.

    Lenovo L220x 22" 1920x1200 S-PVA 1200:1 0,247 mm 325 cd/m2


    Bo,mnie niestety wystarcza na tyle wiedzy, żeby wiedzieć, że jest ok

  7. #7
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bmfcker Zobacz posta
    Ordynarne pytanie: dlaczego ten monitor nie nadaje się do foto amatorki /nie pejoratywnie!/ + pracy.

    Lenovo L220x 22" 1920x1200 S-PVA 1200:1 0,247 mm 325 cd/m2


    Bo,mnie niestety wystarcza na tyle wiedzy, żeby wiedzieć, że jest ok
    1) Jeśli weźmiemy monitor PVA skalibrowany sprzętowo, to jego krzywa korekcyjna wygląda tak:
    Podczas kalibracji korekta wgrywana jest do 10-14 bitowej tablicy look up monitora, dzięki czemu do 8-o bitowej LUT karty graficznej nie trzeba już ładować korekty. Efektem tego mamy poprawnie wyświetlony obraz i pełną, nieprzyciętą paletę 16,7mln barw.

    2) Jeśli weźmiemy w miarę przyzwoity monitor na PVA skalibrowany programowo, to jego krzywa korekcyjna wygląda tak:
    Podczas kalibracji korekta wgrywana jest do 8-o bitowej LUT karty graficznej, dzięki czemu obraz wyświetlany jest poprawnie, ale tracimy nieco palety. Gradacje stają się mniej płynne, szarości nie są idealnie neutralne itd. Jeśli będziemy na nim pracować bez kalibracji, wprowadzi nam lekkie zafałszowania do przygotowanych na nim odbitek

    3) Jeśli weźmiemy ch..... monitor PVA skalibrowany programowo, to jego krzywa korekcyjna wygląda tak:
    Podczas kalibracji korekta wgrywana jest do 8-o bitowej LUT karty graficznej, dzięki czemu obraz wyświetlany jest poprawnie, ale tracimy w cholerę palety. Gradacje stają się poszarpane, w szarościach widać ewidentne przebarwienia. Monitor w stanie nieskalibrowanym wyświetla po prostu totalne pierdoły - jest w trzy **** za jasny, za zimny i wogóle hardkor. Jeśli będziemy na nim edytować zdjęcia, to na odbitkach wyjdzie ciemne błoto o porąbanych barwach.

    I teraz powstaje fundamentalne pytanie - do którego rodzaju należy Lenovo? Do pierwszego - na bank nie należy. Do drugiego - jeśli będziemy mieli szczęście i trafimy na egzemplarz, który przypadkiem będzie fabrycznie dobrze ustawiony. Ale nikt nam nie zagwarantuje, że nie będzie to panel trzeciego rodzaju i wtedy nawet po kalibracji jakość wyświetlanego obrazu będzie nędzna. Czyli krótko mówiąc - loteryjka
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 05-09-2008 o 12:02

  8. #8
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jun 2008
    Posty
    371

    Domyślnie

    czonryj

    Naturalnie wiesz, że mówisz z siodła do bosego, pańszczyźnianego chłopa o świetlanej przyszłości franchisingu :grin:

    Na ile pojąłem, to chodzi o wierne oddanie kolorów.
    Pytanie, co jeśli na NATURALNYCH kolorach mi nie zależy?
    Nie pracuje w prasie, w reklamie, w DTP...i tak zwykle staram się oddać to co widzą moje oczy /skalibrowane przez "inny" mózg/.

    Co z innymi parametrami pracy?

    P.S.Do tej pory fotografią bawiłem się chyba od 8 lat na laptopach!
    Nie drukuje, wystawiam w necie i podejrzewam, że większość oglądających ma podobny sprzęt laptopowy. W domu /UWAGA ortodoksi/ odtwarzam, przepraszam za wyrażenie, na plaźmie
    Najgorzej, że mojemu towarzystwu z czworaków się podoba...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •