Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 29

Wątek: Kalibracja monitora - gamma, proszę o wyjaśnienie

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar Kubaman
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    48
    Posty
    4 709

    Domyślnie

    od strony praktycznej, bez wdawania się w meandry wiedzy akademickiej: dokonałem kalibracji wedle wskazanego w linku wzorca dwa tygodnie temu za radą czornego. Wyszłą mi taka kicha, ze nie moglem uwierzyć, ale myślę sobie - pewnie złe przyzwyczajenia. Nie mogłem jednak w praktyce pracować. Dokonałem powrotu do moich wcześniejszych ustawień robionych czysto "na czucie" Wyniki jakie osiągnąłem kilka dni temu przy odbijaniu są w zasadzie zgodne z wartościami na ekranie i po owej kalibracji na pewno były by w kosmos rozjechane.

    Monitor FS P19-2
    Pasja---------------------> www.jakubszyma.pl

    Przedsięwzięcie-------------> www.szyma.com

  2. #12
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman Zobacz posta
    dokonałem kalibracji wedle wskazanego w linku
    Pierwsza przyczyna.

    Cytat Zamieszczone przez Kubaman Zobacz posta
    Monitor FS P19-2
    Druga przyczyna.

    Wniosek: trza nabyć kalibrator.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  3. #13
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Profil monitor ma na celu minimalizację jego błędów. Temperatura bieli ma na celu pokazanie zawartości pliku, w konkretnym oświetleniu.
    Nadal tego nie kumam Załóżmy, że skalibrowałem monitor do 6500K. Wyświetlam obrazek przedstawiający gładką biel o temperaturze 5000K. To co dostanę na monitorze i dlaczego (oczywiście w systemie z zarządzaniem barwą)?
    Body, stałki, zoomik

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdz Zobacz posta
    Nadal tego nie kumam Załóżmy, że skalibrowałem monitor do 6500K. Wyświetlam obrazek przedstawiający gładką biel o temperaturze 5000K. To co dostanę na monitorze i dlaczego (oczywiście w systemie z zarządzaniem barwą)?
    W pliku koordynaty bieli będą 255.255.255 (RGB) i tak to wyświetli monitor. Nie ma dodatkowej informacji o "temperaturze" w pliku.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  5. #15
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Hmm... czy na pewno? W pliku mamy zapisany profil przestrzeni w jakiej zapisane są dane, więc CMM konwetuje owo 255.255.255 do PCS, przyporządkowując tym samym wejściowym wartościom RGB jednoznacznie określone współrzędne chromatyczne. Czyli mamy ściśle zdefiniowaną barwę, w tym przypadku założyłem, że jest to biel o temperaturze 5000K. Moje pytanie pozostaje aktualne - jak to wyświetli monitor?
    Body, stałki, zoomik

  6. #16
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Niezależnie od modelu barwnego i przestrzeni biel jest taka sama.

    Może to Panu trochę rozjaśni:
    http://canon-board.info/showthread.php?t=8520
    Ostatnio edytowane przez Tom01 ; 31-01-2008 o 01:53
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  7. #17
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Wszystko zależy od sposobu odwzorowania, których mamy cztery rodzaje - percepcyjny, nasycony, względnie kolorymetryczny, absolutnie kolorymetryczny. CMS Photoshopa domyślnie wykorzystuje odwzorowanie percepcyjne, które podobnie jak nasycone i względnie kolorymetryczne dokonując odwzorowania nie uwzględnia punktu bieli przestrzeni docelowej, czyli bielą staje się po prostu biel papieru, czy monitora.

    Inaczej sprawa wygląda w przypadku odwzorowania absolutnie kolorymetrycznego, które dokonuje przekształcenia bieli źródła w biel przestrzeni docelowej. Jeśli zatem włączymy softproofing z odwzorowaniem absolutnie kolorymetrycznym (View>proof setup>custom), zobaczymy symulację wyglądu w temperaturze przestrzeni docelowej. Z jednym zastrzeżeniem - profil przestrzeni docelowej musi posiadać opis takiego odwzorowania. Niektóre profile umożliwiają zaś jedynie dokonanie odwzorowania względnie kolorymetrycznego i zmiana celu nic nie wnosi.

    Co do tej cholernej gammy, to całkiem możliwe że coś pochrzaniłem, temat jest w literaturze traktowany bardzo ogólnikowo (po prostu sugerują kalibrować do 2.2, bo do tej wartości monitory kalibrują się najlepiej, dając najgładsze gradienty)
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 31-01-2008 o 12:18

  8. #18
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Tom01, czornyj, dzięki za wasz wysiłek! Szczególnie ostatni post czornyja naprowadził mnie nieco, tak mi się przynajmniej wydaje. Trochę zweryfikowałem swój pogląd dotyczący tego, na czym właściwie polega zarządzanie kolorem...
    Poniżej zamieszczam dwa kluczowe dla tego zrozumienia punkty, jeśli to możliwe to proszę o krótki komentarz, czy dobrze myślę:

    1. Czynność potocznie zwana kalibracją monitora obejmuje następujące czynności:
    - kalibracja sprzętowa (regulatorami monitora) do zadanych parametrów (gamma, punkt bieli),
    - kalibracja poprzez LUT karty graficznej - korekta tego, czego nie udało się skalibrować sprzętowo. Te 2 etapy mają wpływ ma wygląd wyświetlanego obrazu niezależnie od tego, czy używany soft obsługuje zarządzanie barwą, czy nie.
    - utworzenie profilu skalibrowanego monitora, który będzie służył aplikacjom zarządzającym barwą do konwersji kolorów do przestrzeni monitora. Podczas tej konwersji punkt bieli przestrzeni źródłowej przesuwany jest do punktu bieli przestrzeni monitora (perceptual rendering lub relative colorimetric rendering).

    TAK/NIE?

    2. Ten punkt (pytanie) dotyczy własności naszej percepcji barw.
    Mamy obraz w jakiejś przestrzeni źródłowej oraz dwa urządzenia wyjściowe (oprofilowane). Urządzenia te mają gamut dużo większy od przestrzeni obrazu (zaniedbujemy clipping), różnią się punktem bieli. Zakładamy idealne warunki, oświetlenie zgodne z referencyjnym itd.
    Dokonujemy konwersji obrazu do przestrzeni obu urządzeń wyjściowych przy użyciu relative colorimetric rendering. Na obu wydrukach (jeśli to drukarki) będą fizycznie inne barwy. Jeśli jednak na każdy z nich spojrzymy w idealnych warunkach (zachowany jest punkt bieli zapisany w profilu), to na skutek adaptacji oka do punktu bieli nasza percepcja barw będzie w obu przypadkach identyczna.

    TAK/NIE?
    Body, stałki, zoomik

  9. #19
    Zasłużeni Awatar czornyj
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kraków
    Wiek
    49
    Posty
    2 626

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdz Zobacz posta
    Tom01, czornyj, dzięki za wasz wysiłek! Szczególnie ostatni post czornyja naprowadził mnie nieco, tak mi się przynajmniej wydaje. Trochę zweryfikowałem swój pogląd dotyczący tego, na czym właściwie polega zarządzanie kolorem...
    Poniżej zamieszczam dwa kluczowe dla tego zrozumienia punkty, jeśli to możliwe to proszę o krótki komentarz, czy dobrze myślę:

    1. Czynność potocznie zwana kalibracją monitora obejmuje następujące czynności:
    - kalibracja sprzętowa (regulatorami monitora) do zadanych parametrów (gamma, punkt bieli),
    - kalibracja poprzez LUT karty graficznej - korekta tego, czego nie udało się skalibrować sprzętowo. Te 2 etapy mają wpływ ma wygląd wyświetlanego obrazu niezależnie od tego, czy używany soft obsługuje zarządzanie barwą, czy nie.
    - utworzenie profilu skalibrowanego monitora, który będzie służył aplikacjom zarządzającym barwą do konwersji kolorów do przestrzeni monitora. Podczas tej konwersji punkt bieli przestrzeni źródłowej przesuwany jest do punktu bieli przestrzeni monitora (perceptual rendering lub relative colorimetric rendering).

    TAK/NIE?

    2. Ten punkt (pytanie) dotyczy własności naszej percepcji barw.
    Mamy obraz w jakiejś przestrzeni źródłowej oraz dwa urządzenia wyjściowe (oprofilowane). Urządzenia te mają gamut dużo większy od przestrzeni obrazu (zaniedbujemy clipping), różnią się punktem bieli. Zakładamy idealne warunki, oświetlenie zgodne z referencyjnym itd.
    Dokonujemy konwersji obrazu do przestrzeni obu urządzeń wyjściowych przy użyciu relative colorimetric rendering. Na obu wydrukach (jeśli to drukarki) będą fizycznie inne barwy. Jeśli jednak na każdy z nich spojrzymy w idealnych warunkach (zachowany jest punkt bieli zapisany w profilu), to na skutek adaptacji oka do punktu bieli nasza percepcja barw będzie w obu przypadkach identyczna.

    TAK/NIE?
    1. Tak. Wprowadzenie urządzenia do systemu zarządzania barwą polega na optymalizacji i stabilizacji jego zachowania (kalibracji) oraz stworzeniu jego charakterystyki (profilowanie).

    2. Nie. Wszystkie urządzenia wyjściowe mają zwykle ten sam pkt. bieli. - D50, i kolorymetryczną zgodność uzyskujemy w momencie, gdy oświetlamy je światłem o skorelowanej temperaturze barwowej 5000K (standard ISO). Profil urządzenia wyjściowego musi być tworzony dla konkretnej temperatury barwowej z uwagi na metameryzm - zjawisko polegające na tym, że dla danego iluminantu dwie próbki barwne wyglądają tak samo, a dla innego już inaczej. Skrajny przykład metameryzmu to np. wygląd barw w świetle czerwonej żarówki ciemniowej - jeśli np. zrobimy pudełko na papier, które będzie zielone z niebieskimi napisami, to w oświetleniu ciemniowym będzie ono po prostu czarne i nie będzie wiadomo, co za cholerstwo tam przechowujemy.
    Zjawisko to dla pewnych kolorantów może być bardziej bądź mniej intensywne (a producenci drukarek starają się oczywiście z lepszym lub gorszym skutkiem minimalizować jego wpływ na postrzeganie wydruku), więc systemy zarządzania barwą nie są w stanie przewidzieć ostatecznego wyglądu wydruku dla różnych iluminantów (tym bardziej, że w praktyce iluminanty nie odpowiadają danemu standardowi i nigdy nie wiadomo, czego można się po nich spodziewać) - stąd też wynika standaryzacja.
    Ostatnio edytowane przez czornyj ; 01-02-2008 o 11:49

  10. #20
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    45
    Posty
    637

    Domyślnie

    Zdaję sobie z istnienia metameryzmu, dlatego napisałem "oświetlenie zgodne z referencyjnym". Moje pytanie było takim "eksperymentem teoretyczym", który miał na celu wykazanie, jaka jest istota renderowania względnie kolometrycznego (tzn. co chcemy osiągnąć w kontekście ludzkiego widzenia poprzez skalowanie punktu bieli i dopasowanie pozostałych barw do nowego punktu bieli).
    W zasadzie mogę zadać to pytanie inaczej. Ten sam obraz wyświetlam na dwóch monitorach skalibrowanych do różnych temperatur (np. jeden 5000K, drugi 6500K) przy użyciu renderowania względnie kolometrycznego. Gamuty są takie, że nie występuje clipping. Oświetlenia zewnętrznego nie ma, bądź jest każdorazowo dopasowane do punktu bieli monitora. Czy jeśli na każdy z monitorów będę patrzył pojedynczo (bez porównania obrazów na obu monitorach), to czy percepcja barw będzie w obu przypadkach taka sama?
    Body, stałki, zoomik

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •