Strona 18 z 19 PierwszyPierwszy ... 816171819 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 171 do 180 z 182

Wątek: Szara karta

  1. #171
    Peters
    Guest

    Smile

    Cytat Zamieszczone przez Peters Zobacz posta
    Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z tą kartą, czy jest warta swojej ceny? Jest to odpowiednik WhiBal, taki sam format, podobny wygląd, a cena o połowę niższa.
    No i zdecydowałem się na zakup karty Digi Grey. Już ją mam i po pierwszych próbach mogę powiedzieć, że jestem z niej więcej niż zadowolony. Rzeczywiście w różnych oświetleniach zachowuje swój neutralny szary kolor. Na dodatek jest mała i poręczna, wykonana z twardego materiału, więc powinna mi służyć przez długi czas.
    Po przeczytaniu wielu różnych stron o szarych kartach dowiedziałem się, że nie każda szarość służy do ustawiania balansu bieli. Na przykład kartonik szary z jednej strony i biały z drugiej oferowany jest do ustawiania ekspozycji na szarej stronie i do balansu bieli na białej stronie. Z tego, co wyczytałem, tak nie jest. Szara strona, owszem, służy do ustawienia ekspozycji, ale biała też TYLKO do ekspozycji, tyle że w gorszych warunkach oświetleniowych. Niektórzy używają jej do balansu bieli, bo po prostu profesjonalne karty są bardzo drogie, a biała kartka to lepsze niż nic. Z tego wynika, że jeśli ktoś dba o naturalne kolory, to na rynku są dostępne tylko dwie profesjonalne karty przeznaczone specjalnie do balansu bieli. Są to WhiBal i Digi Grey. Moim zdaniem warto zainwestować w którąś z nich by mieć pewność, że zdjęcia będą udane.

  2. #172
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Peters Zobacz posta
    ....ale biała też TYLKO do ekspozycji, tyle że w gorszych warunkach oświetleniowych. Niektórzy używają jej do balansu bieli, bo po prostu profesjonalne karty są bardzo drogie, a biała kartka to lepsze niż nic.
    To się zgadza

    więcej tutaj: http://www.canon-board.info/showthread.php?t=19896

    Cytat Zamieszczone przez Peters Zobacz posta
    ...
    Z tego wynika, że jeśli ktoś dba o naturalne kolory, to na rynku są dostępne tylko dwie profesjonalne karty przeznaczone specjalnie do balansu bieli. Są to WhiBal i Digi Grey. Moim zdaniem warto zainwestować w którąś z nich by mieć pewność, że zdjęcia będą udane.
    Hmmm... to się nie bardzo zgadza. Wzorce profesjonalne są droższe niż WhiBal i Digi Grey razem wzięte. Produkuje je m. in Gretag Macbeth. Jedna z tablic Gretaga jest zresztą na zdjęciu w w/w linku.

    Jeśli chcesz zadbać o wszystkie barwy to WhiBal czy Digi Grey niestety nie wystarczą. Za ich pomocą ustawisz tylko neutralne szarości ale dalej możesz mieć zafałszowane barwy. To zależy od wielu czynników - jednym z nich jest aparat a właściwie matryca i jakość filtrów RGB pana Bayera. Szkła też potrafią zmienić, ocieplić lub oziębić zdjęcie. Samo ustawienie WB jest w 99.9% przypadków zadowalające ale nie gwarantuje wiernobarwności.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #173
    Bywalec Awatar Elmarqo
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    245

    Domyślnie

    Jestem szczęśliwym posiadaczem Whibal i na moje amatorskie potrzeby jest on wystarczający. Zdjęcia po korekcji WB odzyskują "prawdziwe" kolory i są zdecydowanie bardziej naturalne, zwłaszcza jeżeli je robię rano lub późnym popołudniem. Dla mnie Whibal to bomba jest mały poręczny i solidnie wykonany.

  4. #174
    Pełne uzależnienie Awatar marekb
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Wadowice,Kraków
    Posty
    2 273

    Domyślnie

    dajcie jakies swieże linki gdzie mozna różne karty kupić, ale z cenami plisss..

  5. #175
    Coś już napisał Awatar 3SA
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    47
    Posty
    64

    Domyślnie

    można używać różnych metod. Dla leniwych, zamożnych fotografów proponuję takie cuś
    Nazywa się to EXPODISC (www.expoimaging.net). Filmiki o tym ustrojstwie można obejrzeć tu

  6. #176
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 3SA Zobacz posta
    można używać różnych metod. Dla leniwych, zamożnych fotografów proponuję takie cuś....
    To raczej propozycja dla wrogów osobistych. Użyteczność wątpliwa. Cena odwrotnie proporcjonalna do walorów.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  7. #177
    Coś już napisał Awatar 3SA
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    47
    Posty
    64

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    To raczej propozycja dla wrogów osobistych. Użyteczność wątpliwa. Cena odwrotnie proporcjonalna do walorów.
    Dziś dostałem linka do tego w mailu i postanowiłem podzielić się tym jako ciekawostką (tak to traktuję, bo kupować nie zamierzam). Zaciekawiła mnie Twoja ocena, ale i skłoniła do reflekcji: miałeś z tym do czynienia w praktyce czy opierasz swą ocenę na teorii lub opiniach innych użytkowników?

  8. #178
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 3SA Zobacz posta
    .... Zaciekawiła mnie Twoja ocena, ale i skłoniła do reflekcji: miałeś z tym do czynienia w praktyce czy opierasz swą ocenę na teorii lub opiniach innych użytkowników?

    Tak miałem ten "crap" w rękach. Pomysł z gatunku "wydaj pieniądze i nie oczekuj niczego".

    Do każdej średnicy obiektywu potrzebny jest osobny "filterek" za ok. 150 USD (nawet do 200USD na duże średnice). Albo komplet przejściówek. Jak tego używać z RAWami? Nie da się tego sensownie wykorzystać.

    Główny problem, że WB jest ustalany dla miejsca gdzie jest obiektyw. Te pryzmaty "pracują" na świetle rozproszonym w miejscu gdzie stoi fotografista. Problem w tym, że zwykle istotne jest oświetlenie sceny a nie miejsca gdzie znajduje się aparat. Może nie ma znaczenia na łące czy ulicy ale w kościele, domu, hali sportowej można się boleśnie przekonać, że to nie to.

    Pomyślane do "Custom WB" ustawianym w aparacie co dość dawno okazało się mało użyteczne.


    EDIT: Było już sporo dyskusji na ten temat. Również i tu na CB. Chyba Kuchatek napisał, że podobną użyteczność ma dekielek od Pringlersów. Z przewagą dekielka bo duuuuuużo tańszy.
    Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 25-05-2007 o 09:49

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #179
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Apr 2006
    Posty
    1 370

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Do każdej średnicy obiektywu potrzebny jest osobny "filterek" za ok. 150 USD (nawet do 200USD na duże średnice). Albo komplet przejściówek. Jak tego używać z RAWami? Nie da się tego sensownie wykorzystać.
    WIdzialem jak 1gosciu, ktory to polecal powiedzial 1 rzecz "nie kupujcie roznych serdnic - szkoda kasy, kupcie najwieksza srednica [potem i tak trzeba w na Manualnym ostrzenu itd........zdjecie "cyknac"] a potem przystawcie reka do obiektywu, przytrzymac i "cyknac" zdjecie. 1 i universalnie do wszystkich. Zgadzam sie Januszem ze do RAWow nie potrzeba w JPGach daje to "jakies" (pozytywne moim zdaniem) efekty (ten godciu caly cas wali JPGami a w trudnych warunkach oswietleniowych RAW+JPG).

  10. #180
    Coś już napisał Awatar 3SA
    Dołączył
    May 2006
    Wiek
    47
    Posty
    64

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź.

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Do każdej średnicy obiektywu potrzebny jest osobny "filterek" za ok. 150 USD (nawet do 200USD na duże średnice). Albo komplet przejściówek.

    [...]

    Główny problem, że WB jest ustalany dla miejsca gdzie jest obiektyw. Te pryzmaty "pracują" na świetle rozproszonym w miejscu gdzie stoi fotografista. Problem w tym, że zwykle istotne jest oświetlenie sceny a nie miejsca gdzie znajduje się aparat. Może nie ma znaczenia na łące czy ulicy ale w kościele, domu, hali sportowej można się boleśnie przekonać, że to nie to.
    Na filmie demonstracyjnym jest pokazane, że wystarczy jedna duża średnica oraz to, że pomiar WB odbywa się w "scenie" czyli miejscu gdzie stoi fotografowany obiekt. Jest to o tyle niewygodne, że trzeba chodzić z aparatem, zdejmować ze statywu itp. a czasami bez sensu bo jak to zrobić przed fotą wieży czy oddalonego o spory dystans lub po prostu niedostępnego
    obiektu?

    Być może nie jest aż tak źle jak to opisałeś, ale faktycznie miliony fotografów radzą sobie bez tego i żyją.

Strona 18 z 19 PierwszyPierwszy ... 816171819 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •