Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Wątek: Nie ufaj matrycy, nie ufaj RAW ...

  1. #1
    Początki nałogu
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Wars i Sawa
    Wiek
    52
    Posty
    364

    Domyślnie Nie ufaj matrycy, nie ufaj RAW ...

    Są tu ludzie znacznie bardziej przygotowani do
    skomentowania tego art. ode mnie, więc ja nic
    nie napiszę, jedynie zachętę do przeczytania:

    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=5653

  2. #2
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    A co tu komentować? Sama prawda.... cyt. "...Zamiast ratować się obróbką RAW-ów, może lepiej poprawnie naświetlić zdjęcie w chwili jego powstania? Sam to powtarzam od lat

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #3
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    A co tu komentować? Sama prawda.... cyt. "...Zamiast ratować się obróbką RAW-ów, może lepiej poprawnie naświetlić zdjęcie w chwili jego powstania? Sam to powtarzam od lat
    Nie bardzo czuję o co chodzi. Co ma wspólnego prawidłowe naświetlenie a RAW. To co piszą jest oczywiste i mieszanie do tego raw ....??
    Dla mnie raw to głównie WB. Pozostałe parametry są do uzyskania w innych podstawowych programach graficznych. Było na ten temat parę wątków na tym forum.
    Temat podobny do: raw nie lubię tego programu, bo słabo ostrzenie, prostowanie, zrównoważenie kolorów, reesampling...
    Wini

  4. #4
    Początki nałogu Awatar jatzzek
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    46
    Posty
    355

    Domyślnie

    A to tutaj jest dobre:
    "Kodak, po zbadaniu tysięcy sytuacji zdjęciowych, doszedł do wniosku, że typowe motywy fotograficzne odbijają 18% padającego na nie światła i stworzył wzorzec, według którego od lat kalibrowane są światłomierze. Napisałem "ponoć" ponieważ spotykane są zdania, że kolor szarej karty odpowiada dokładnie kolorowi nieba w przemysłowym Rochester, siedzibie Kodaka. W godzinach pracy inżynierom najłatwiej było celować aparaty w niebo..."
    A ja myslalem, ze zolta skora (tzn. zoltej rasy) odbija wlasnie 18% swiatla i stad ten wzorzec. Serio spotkalem sie z taka opinia No ale przeciez Kodak jest amerykanski (mam racje?) wiec niby czemu mieliby robic wzorzec na bazie skory Japonczyka?
    why waste your time looking for proof?
    what if the answer is never the truth?

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Nie bardzo czuję o co chodzi. Co ma wspólnego prawidłowe naświetlenie a RAW. To co piszą jest oczywiste i mieszanie do tego raw ....??.....
    Dokładnie tak Tylko RAW to między innymi WB. Pozostałe możliwości obróbki są dużo bardziej istotne od WB. Powiedział bym, że WB to banalne 2-3% tego co "daje" RAW i możliwości obróbki. Zdecydowanie nie zgodze sie z:

    Cytat Zamieszczone przez Wini
    ...
    Pozostałe parametry są do uzyskania w innych podstawowych programach graficznych....
    .

    Shadow/Highlight recovery, CA, nasycenia, korekty barwnej, kalibracji kanałów i całej (dużej) kupy innych rzeczy nie da sie uzyskać w "innych podstawowych programach graficznych".


    Cytat Zamieszczone przez Cytat z Fotopolis
    Na dziś prosta rada: jeśli nie macie ochoty na zabawy ze światłomierzem punktowym, szarą kartą, systemem strefowym czy łączeniem kilku zdjęć w jedno, jest proste rozwiązanie. A imię jego "autobracketing"....
    Ale kurde proste rozwiązanie.... chyba będę tylko robił autobracketing. 8)

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  6. #6
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Shadow/Highlight recovery, CA, nasycenia, korekty barwnej, kalibracji kanałów i całej (dużej) kupy innych rzeczy nie da sie uzyskać w "innych podstawowych programach graficznych".
    Dziękuję za zaangżowanie wątek. :grin:

    moje doświadczenia mówią mi tak: Wszystko to o czym piszesz załatwiałem w tiff 16. Traktuję raw jako wyjście surowe z matrycy. Jakie parametry z matrycy "załatwię" lepiej niż w porządnym programie graficznym? Masz naprawdę do zaoferowania coś więcej niż WB?
    Wini

  7. #7
    Bywalec Awatar mruczek
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Bańska Bystrzyca, Słowacja
    Wiek
    41
    Posty
    240

    Domyślnie

    "Kiedy zaczynamy mierzyć światło, aparat szuka, czy w swojej pamięci ma klatkę o podobnym rozkładzie jasności. Jeśli tak, ustawiana jest migawka i przysłona wybrana wcześniej przez "zawodowca z pamięci". Jak widać, nie ma tu mowy o ścisłym związku między pomiarem światła a ekspozycją. Końcowy efekt wynika z doświadczenia i wiedzy osób zatrudnionych przez firmę, która skonstruowała wasz aparat. De facto, nie jesteśmy więc autorami naszych zdjęć... Makabryczne."


    Tak między Bogiem, a prawdą, zawsze możemy powiedzieć, że nie jesteśmy autorem naszych zdjęć. Pierwsze zdjęcia robiłem korzystając z tabelki naświetlań umieszczonej po wewnętrznej stronie opakowania kliszy, potem przepisując na kartkę papieru rozbudowane tabelki z różnych książek fotograficznych. Idąc tym tokiem rozumowania autorem tych zdjęć będzie Pan/Pani, który napisał tą tabelkę. Nonsens, ale wiem, że o TO autorowi w tym artykule nie chodziło.
    Pragnie on zwrócić uwagę na rzecz nieznaną wielu początkującym fotografom. Mianowicie zasadzie działania światłomierza i jego często spotykanym błędom.
    Należę do starego pokolenia miłośników fotografii stawiających pierwsze kroki we własnej ciemni. Przez moje ręce przeszło wiele książek opisujących zasadę powstawania zdjęć. (Często wiem więcej w teorii niż w praktyce)
    Młode pokolenie miłośników kupuje Bóg jeden wie jakie aparaty, nie czytają dokładnie instrukcji obsługi i nie potrafią nawet prawidłowo ustawić parametrów aparatu.
    Studiuję na pewnej uczelni, gdzie chodzę na dodatkowe zajęcia z KLASYCZNEJ fotografii. Większość z jego uczestników posługuje się cyfrówkami. Nie przejmują się dziwnie brzmiącymi słowami jak migawka czy przysłona. Walą zdjęcia na manualu nie zmieniając czasu i przysłony. Wierzcie mi, ostatnio koledze tłumaczyłem, że manual teoretycznie daje większe pole do popisu, ale jeśli robi się to z głową. On miał aparat ustawiony na M, czas na 250, przysłona na 11 i się dziwi, że zdjęcia mu wychodzą ciemne.
    Nie chcę jakoś generalizować, ale na zajęciach jak i w akademiku mam styczność z dwoma grupami osób. Jedni znają się na rzeczy i pojmują teorię, a drudzy mają pieniądze, kupują drogie aparaty, nie czytają absolutnie niczego, łącznie z instrukcją i narzekają potem, że aparat mimo 7 megowej matrycy robi kiepskie zdjęcia.

    Myślę, że częściej powinno zwracać się uwagę na część techniczą wykonania zdjęcia. Może ten artykuł był tendencyjny, ale wskazuje na pewną cechę. Przykład. Koleżanka ma ma A510, jej chłopak ma G4. Zaczynamy rozmawiać, On mi mówi, że jego aparat jest kiepski(G4), bo dziewczyna nie znalazła u niego programu tematycznego SPORT.

    To tyle z mojej strony.

  8. #8
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wini Zobacz posta
    Dziękuję za zaangżowanie wątek. :grin:

    moje doświadczenia mówią mi tak: Wszystko to o czym piszesz załatwiałem w tiff 16. Traktuję raw jako wyjście surowe z matrycy. Jakie parametry z matrycy "załatwię" lepiej niż w porządnym programie graficznym? Masz naprawdę do zaoferowania coś więcej niż WB?
    Ja nie ale konwertery tak i to dużo. Naprawdę sądzisz, że te wszystkie zakładki w CameraRAW są dla picu?? W CameraRAW 4.0 jest ich osiem. Naprawdę sądzisz, że na nic?? RAWShooter, CaptureOne mają niewiele mniej ustawień. Naprawdę sądzisz, że niepotrzebnie? :grin: Ale doceniam fakt, że z podstawowych programów graficznych przeszedłeś do porządnych

    Czego nie zrobisz z TIFFa?? Ogromnej ilości rzeczy. I nie ma znaczenia czy to 16 czy 8 bit. RAW przekonwertowany do tiffa jest "zamknięty". Po konwersji naprawdę niewiele już można zrobić.

    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=12828

    Używając konwerterów RAW tylko do WB wykorzystujesz tylko 2-3 % ich możliwości. Najłatwiejsze zresztą.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  9. #9
    Początki nałogu Awatar Wini
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    W-wa
    Posty
    460

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Naprawdę sądzisz, że te wszystkie zakładki w CameraRAW są dla picu?? W CameraRAW 4.0 jest ich osiem. Naprawdę sądzisz, że na nic?? RAWShooter, CaptureOne mają niewiele mniej ustawień... Naprawdę sądzisz, że RAW przekonwertowany do tiffa jest "zamknięty". Po konwersji naprawdę niewiele już można zrobić. ....Używając konwerterów RAW tylko do WB wykorzystujesz tylko 2-3 % ich możliwości. Najłatwiejsze zresztą.
    Sądzę że są dla picu, bo nie mają nic wspólnego z zapisem z matrycy.
    Wszystko co robia te funkcje naprawdę trudno przypisać do raw. Możemy jedynie mówić otym, czy robi to lepiej oprogramowanie puszki, czy program zewnętrzny.
    Nikt nie wie, na czym robisz i na jakim etapie jesteś w CameraRaw czy w innym programie. Nikt nie sprawdzał i i nie wydał najprostszych opini o funkcjach oprogramowania do raw. Czy np. korekta ekspozycji +- ev to samo co +- brightness?
    Wini

  10. #10
    Uzależniony Awatar Viracocha
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    853

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quadrifoglio Zobacz posta
    Są tu ludzie znacznie bardziej przygotowani do
    skomentowania tego art. ode mnie, więc ja nic
    nie napiszę, jedynie zachętę do przeczytania:

    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=5653
    Autor tego artykułu zachęca do myślenia przy fotografowaniu i nic więcej. Pokazuje, że matryca (matrycowy pomiar światła), choćby z największą ilością pól, nie zastąpi znajomości zasad działania światłomierza. Podobnie jest z RAW-em - to, że foci się w RAW-ach nie znaczy, że nie należy starannie dobrać warunków ekspozycji.

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •