Strona 6 z 8 PierwszyPierwszy ... 45678 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 51 do 60 z 76

Wątek: Jak W Praktyce Ustawic Wb

  1. #51
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Neutralność widmowa materiału oraz to, żeby nie prześwietlić żadnego z kanałów i były one jednocześnie maksymalnie naświetlone. Cytując Winiego: punkt (24,12,10) daje mało dokładne info o balansie. (241,125,101) daje dużo dokładniejsze.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  2. #52
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Ale wciąż to jest od rzeczy. Światłomierz nie ma nic do tego. Zwłaszcza, gdy kartka jest niewielka. Ba, ile szarości karta by nie miała, światłomierz ją naświetlni na 18% jasności...
    Pisałem ogólnie odnośnie 18% - skąd i dlaczego 18%, do do WB to dopiero gdy w aparacie bedzie wzorzec na całą klatkę to będzie ok, lub karta będzie sfotografowana w konkretnym oświetleniu i potwm w procesie obróbki RAWa próblnikiem WB będzie ręcznie zmodyfikowany (RAWA - nie jpg'a bo tam to już po rybach ;-), jesynie zabawa suwakami która czasem może nie pomóc).
    Artur

    Edit.
    A IMHO za wzorzec WB może być użyte cokolwiek co odbija w jednakowym stopniu wszystkie 3 składowe - w przypadku szarej karty mamy 2w 1
    Ostatnio edytowane przez arturs ; 08-02-2007 o 00:28
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  3. #53
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    295

    Domyślnie

    Dziękuję!

  4. #54
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez arturs Zobacz posta
    Pisałem ogólnie odnośnie 18% - skąd i dlaczego 18%, do do WB to dopiero gdy w aparacie bedzie wzorzec na całą klatkę to będzie ok, lub karta będzie sfotografowana w konkretnym oświetleniu i potwm w procesie obróbki RAWa próblnikiem WB będzie ręcznie zmodyfikowany (RAWA - nie jpg'a bo tam to już po rybach ;-), jesynie zabawa suwakami która czasem może nie pomóc).
    Artur
    No ogólnie wiem skąd ta liczba się pojawia, tylko nie rozumiałem jej rzekomego związku z WB Szare karty do pomiaru ekspozycji z tego powodu miały właśnie szarość 18%. Ale to inna para kaloszy
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  5. #55
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Wyedytowałem wcześniejszą wypowiedź a Ty już odpowiedziałeś więc powtórzę:

    IMHO za wzorzec WB może być użyte cokolwiek co odbija w jednakowym stopniu wszystkie 3 składowe - w przypadku szarej karty mamy 2 w 1..
    A że jest to mniej więcej w połowie to mamy najmniejsze szanse żeby przepalić lub niedoświetlić

    Artur
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  6. #56
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Hm, 18% mniej więcej w połowie? Pamiętaj tylko, że szare karty 18% nie są testowane pod kątem jednorodności widmowej (nie tylko 3 składowe! światło ma ich nieskończenie wiele - i to ma znaczenie), a karty do WB owszem.

    Po wtóre: karta do WB jeśli zajmie dużą część kadru i tak zostanie naświetlona na 18% i trzeba dawać korektę ekspozycji na + żeby poprawić dokładność.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  7. #57
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jan 2007
    Posty
    295

    Domyślnie

    No to jestem już w domu! Ale jeszcze doczytam tu i ówdzie na ten temat. Serdecznie dziękuję.

  8. #58
    Pełne uzależnienie Awatar arturs
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Kielce
    Wiek
    49
    Posty
    4 196

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Hm, 18% mniej więcej w połowie? Pamiętaj tylko, że szare karty 18% nie są testowane pod kątem jednorodności widmowej (nie tylko 3 składowe! światło ma ich nieskończenie wiele - i to ma znaczenie), a karty do WB owszem.

    Po wtóre: karta do WB jeśli zajmie dużą część kadru i tak zostanie naświetlona na 18% i trzeba dawać korektę ekspozycji na + żeby poprawić dokładność.
    dawniej przyjmowało się że 18% to warość średnia, jednak dokładne pomiary wykazały że leży w odległości 2,3EV od bieli i około 2,7EV od czerni - czyli prawie połowa .
    Po wtóre - większość szarych kart jednak ma jakieś tam parametry (z grubsza mieszczące się w normie) bo dokładność widmowa do WB nie jest aż tak potrzebna w typowych zastosowaniach (nie mówię o jakiś fotokopiach Van Gogha ;-) ) i akurat do WB sprawdza się bardzo dobrze. Co do korekcji na + po co korygowac skoro aparat bierze do ustawień info o składowych koloru i zakłada że pomiar swiatła jest odpowiedni (poprawna ekspozycja) właśnie dla owych 18% (bo tak jest skalibrowany światłomierz) które fotografujesz?

    Pozdr
    Artur

    Edit:
    Dodatkowo wrzucam tutaj zrzut ekranu ze zdjęciem szarej karty z C1 z histogramem na AWB (rozjechane kolory) i po ustawieniu WB z szarej karty (świetlówki energooszczędne OSRAM):




    Różnica jest od razu widoczna - szare jest szare..

    "I nikt nie wmówi nam że czarne jest czarne a białe jest białe" - czy jakoś tak to było ;-) - cytat w Wielkigo Fotografa
    Ostatnio edytowane przez arturs ; 08-02-2007 o 01:19
    5DmkI, C85f1.2L|580 EXII|

  9. #59
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez arturs Zobacz posta
    Po wtóre - większość szarych kart jednak ma jakieś tam parametry (z grubsza mieszczące się w normie) bo dokładność widmowa do WB nie jest aż tak potrzebna w typowych zastosowaniach (nie mówię o jakiś fotokopiach Van Gogha ;-) ) i akurat do WB sprawdza się bardzo dobrze.
    Chusteczki do nosa też. Są przy tym tańsze.

    Co do korekcji na + po co korygowac skoro aparat bierze do ustawień info o składowych koloru i zakłada że pomiar swiatła jest odpowiedni (poprawna ekspozycja) właśnie dla owych 18% (bo tak jest skalibrowany światłomierz) które fotografujesz?
    Aparat przy liczeniu WB nie zakłada, że pomiar jest ustawiony do 18%. Mierzy stosunek kanałów (możliwe, że nieliniowo), a korekta na plus jest po to, by zwiększyć dokładność, vide post mój i Winiego.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  10. #60
    Bywalec Awatar Kr4nkEd
    Dołączył
    Aug 2005
    Miasto
    Katowice
    Wiek
    42
    Posty
    119

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pogonus Zobacz posta
    Też mi się początkowo tak wydawało, a jednak okazało się, że ma sens (właśnie dlatego szara karta jest szarą i w takim a nie innym odcieniu oraz natężeniu).
    Karta musi byc neutralna, jak ma odcien to przestaje byc szara.
    To jedyne wymaganie jesli chodzi o pomiar WB. W skrajnych przypadkach (biala/czarna) poprostu latwiej o blad. 18% dlatego, ze stworzona zostala do pomiaru swiatla w czasach kiedy WB nie ustawialo sie z poziomu menu ;]

    Pokaz ten artykul to bedzie jakis punkt zaczepienia. Poki co opieramy sie na "gdzies czytalem", czyli w zasadzie na niczym.

Strona 6 z 8 PierwszyPierwszy ... 45678 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •