No klasycznie jak to z ISOless. W R5 obszar ISO 800+ jest w pełni ISOLess - to znaczy, że fotka wykonana na przykład na ISO 1600 z korekcją -1EV po wyciągnięciu cieni w postprocesie będzie wyglądać dokładnie tak samo jak wykonana na ISO 3200 bez korekcji (to znaczy będzie mieć identyczny poziom szumu). Różnica jest taka, że w wypadku ISO 1600 zachowujesz o 1EV świateł więcej. W płaskich scenach to nie ma znaczenia, ale przy dużym DR bardzo pomaga.
p,paw
Ostatnio edytowane przez pawel.guraj ; 23-01-2024 o 12:08
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
U mnie jak zwykle pewnie nieco zbyt technicznie.
Na P2P jest fantastyczny wykres (nie jest to żaden dodatkowy pomiar - jest to inna interpretacja wykresu DR vs ISO) i nazywa się Shadow Improvement. Pokazuje dokładnie o ile zwiększenie ISO powoduje poprawienie się "szumów". Jeżeli pomiędzy danymi ISO linia jest prawie prosta to znaczy właśnie, że tam zmiana ISO nie powoduje zwiększenia ilości detali w cieniach - czyli można ciągnąć do góry z niedoświetlonego niższego ISO zyskując na każdy EV ISO jeden EV świateł.
Dla R5: https://www.photonstophotos.net/Char...non%20EOS%20R5
W wypadku matryc dual-gain trzeba bardzo uważać na punkt zmiany wzmocnienia. Dla R5 widać, że w zasadzie nie powinno się używać ISO 200 a już na pewno nie próbować czegokolwiek z niego wyciągnąć. Niedoświetlone ISO 400 będzie lepsze.
p,paw
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
A skąd ten wniosek. Akurat matryca w R6 to stary odgrzewany kotlet - jeszcze z czasów kiedy Canon "przejściowe" ISO (160,250,320) realizował cyfrowo a nie przez odpowiednie wysterowanie wzmacniaczy (co objawia się sinusoida w wykresie w tym zakresie). Dodatkowo to matryca single-gain.
p,paw
Ostatnio edytowane przez pawel.guraj ; 26-01-2024 o 22:48
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork
To jest bodaj to samo co w teście na Optycznych : https://www.optyczne.pl/457.8-Test_a...a_tonalna.html
napisali, że:
"Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 579, czyli nieco powyżej nastawy ISO 800. Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze."
R3 + RF85LDS
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
https://pawel.online | R5mk2 | RF 14-35 f/4 L | RF 24-105 f/4 L | RF 70-200 f/4 L| RF 100-500 f/4.5-7.1 L | RF 50 f/1.8 STM | RF 1.4x | Na blogu: Nowy Jork