Niektórym chyba wcale nie chodzi oto co "widać" na obrazku czy o robienie zdjęć. Chodzi chyba o teoretyczne dysputy o udowadnianiu wyższości jednego sprzętu nad drugim. A potem patrzy się na te ich zdjęcia i nie wiadomo o co kruszą kopie![]()
Niektórym chyba wcale nie chodzi oto co "widać" na obrazku czy o robienie zdjęć. Chodzi chyba o teoretyczne dysputy o udowadnianiu wyższości jednego sprzętu nad drugim. A potem patrzy się na te ich zdjęcia i nie wiadomo o co kruszą kopie![]()
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
"Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss."
Kapitan Wagner
Edit - nie zauważyłem, że jest kolejny post, kolekcjonera i on napisał .. o działalności artystycznej. No właśnie. Czy to wyczerpuje całą zaawansowaną fotografię?
Zależy co kto robi. Gdy sie robi do reklamy i duże formaty, to rodzaj bokehu klienta g. obchodzi. Wtedy liczą sie Mpx i ostra optyka. Bokeh obchodzi artystów. Pomijając fotografów pasjonujacych sie charakterami rozmyć (bo to nie wszyscy fotografujący sie tym rajcują, ba niektórzy nawet nie wiedzą, że rozmycia mogą być rózne, wiedzą, że można mieć małą GO i to tyle) to reszta świata w ogóle już tego nie zauważa, chyba, że się o to zapytamy i wskażemy palcem.
Na tablicach testowych nie rozpoznamy bokehu.
Skoro edytowałem to zapytam o stacking w macro i bokeh. Naprawdę nie wszystkich i nie zawsze obchodzi to jak maluje obiektyw.
Moje osobiste zdanie jest takie, że agresywny bokeh w portrecie przeszkadza - kolejny przykład by nie dać się zwariować z tym bokehem.
Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 07-02-2023 o 01:52
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com
W kwestii ostrych szkieł to są stałki macro czy APO, osobiście nie znam się zbytnio na tym aż tak bardzo, ale chyba jak najbardziej przydatne są do wybitnie ostrego portretu ?
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Tak, jeśli nie zależy na płytkiej GO. Macro generalnie sa jasności 2.8, a na 2.8 nie sa najostrzejsze, czyli od 4.0 - to już często za dużo. Tymczasem szkła 1.4 są ostre na 2.0.
W studiu uwielbiam .. zooma 70-200/2.8 bo pracuje na f 8 i on jest wtedy bardzo ostry. Mogę natychmiast przekadrować z całej sylwetki na półpostać czy portret, bez podchodzenia do modelki. To baaaardzo wygodne.
Sęk w tym ile szkieł przeznaczymy na naszą fotografię portretową, Modelka z długimi nogami - szeroki kąt (albo i dwa - 35 i 24 mm?). Potem jasne 85, 105, 135 i 200 no i dla wygody zoom 70-200. Czyli dobrze jest mieć do tego tematu 7 obiektywów.
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Jacek, operowania zoomem 70-200 nie ma co deprecjonować. To mega wygodne narzędzie, można zrobić dużo bez biegania w te i we te. Do tego jeden 35 i dość. Agata Serge na ff podobno większość robi 35tką 1.4 pisała niedawno o tym.
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Ale da sie znaleźć przykłady w każdą ze stron. Co z tego, że ona używa 35 a Gierałtowski jeszcze krótszych ogniskowych?
Mylisz się. To wszystko zależy jakie sie ma wymogi, jakie kryteria oceny. Sądzisz, że współczesne szkła jak się przymknie nie sa ostrzejsze? Dwa z moich szkieł mają rekordy rozdzieczości, ale i tak przymknięte są ostrzejsze. Popatrz sobie na jakiekolwiek MTFy, także jak najbardziej współczesnych szkieł.
Uogólnienie Twoje jest tym bardziej nietrafne, że nie wszystkie obiektywy są z górnej półki. Współcześnie robi się też obiektywy budżetowe, które szału nie robią w kwestii ostrości.
Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 07-02-2023 o 19:02
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...