Angole to dopiero mają przewalone, bo u nich obiektyw jaśniejszy to szybszy, a ciemniejszy to wolniejszy![]()
Angole to dopiero mają przewalone, bo u nich obiektyw jaśniejszy to szybszy, a ciemniejszy to wolniejszy![]()
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Nie gwałćmy logiki, gdzie większa dziura to ta bardziej otwarta, a nie wręcz przeciwnie.
Ale tylko w języku potocznym bo, tu cytuję podlinkowaną definicję:
W tekstach specjalistycznych słowa te bywają jednak różnicowane, przy czym przysłoną nazywa się „urządzenie stosowane w przyrządach optycznych do regulowania ilości przechodzącego światła”, a przesłoną – „element uszczelniający podłoże zapory wodnej”
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Krakowskim targiem zaproponowałbym słowo zasłona, gdyby to akurat nie była migawka
A tak w ogóle, to dobrym obyczajem by się stało odnoszenie wartości liczbowej migawki do miary czasu i posługiwanie się słowami "dłuższy" i "krótszy" zamiast "większy" i "mniejszy", a wartości przysłony stricte do pola przekroju jej otworu, czyli "większa" bądź "mniejsza" i nieużywania w ogóle mylących słów "powyżej" lub "poniżej" w odniesieniu do któregokolwiek z tych parametrów, albowiem wartości liczbowe przysłony i migawki są odwrotnościami ich parametrów fizycznych.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
jak w żarcie który pamiętam ze szkoły podstawowej - "dzieci, spotkanie przed kościołem będzie za kościołem a po kościele przed kościołem"
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
to zniekształcenie perspektywy to trzecia góralska prawda jest
temat opisany w podręcznikach dla początkujących - nic takiego nie istnieje, dodatkowo wrzuciłem kiedyś zdjęcia na forum ale niektórzy nadal z uporem maniaka wierzą w zmianę perspektywy poprzez zmianę ogniskowej - żeby zmienić perspektywę trzeba się ruszyć, a nie pokręcić zoomem - tyle w temacie - to prosta geometria na poziome 6 klasy postawówki z czasów kiedy ją kończyłem (teraz to pewnie temat zaawansowany omawiany na maturze rozszerzonej).
Temat wyszedł od "kompresji".
Kompresja (czy też spłaszczenie) jest widoczna a czy teoretycznie istnieje tego nie wiem, więc tym gorzej dla tej teorii jeśli wg niej nie istniejeFotografia polega bardzo często na oszukiwaniu naszego oka więc teoria niech tam sobie będzie, a my wykorzystujemy to co widzi nasze oko
![]()
Ostatnio edytowane przez cybulski ; 14-09-2022 o 08:46
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
Czy wg tej teorii są banieczki świetlne w bokehu które robią niektóre szkła? Domyślam się że zapewne nie ma.... TIA te teorie![]()
linktr.ee/zbigniewurban5150 ||Canon R5 R |RF16/2.8 EF35/2IS RF50/1.8, Sigmy Art EF 35/1.4 50/1.4 , TTA50/0.95, 7A50/1.1, VM Noktony 40/1.4SC 75/1.5, EF85/1.2L II, EF16-35/4L IS, RF24-105/4L, EF200/2.8| Sony A73 SY 35-150/2-2.8 | Nikon D750 28-105/3.5-4.5D |Heliosy 58/2 50/1.8, Takumar Super 55/1.8 ||iPhone 14 PRO||
to zolte wino nazywa sie biale i jest robione z zielonych winogron
to czarne to jest czerwone i sie je robi z fioletowych winogron
dokladnie tak. troche dyscypliny jezykowej
zgadza sie. dlatego przeslona f/8 jest mniejsza niz przeslona f/4, ale do f/8 obiektyw jest przymkniety bardziej niz do f/4(no chyba ze ktorys nowy RF, gdzie f/8 to nawet nie przymkniete
![]()
![]()
)
tez mnie kiedys ktos na tym forum prostowal, ze "przyslona" nie "przeslona". bo w sumie mial racje. nie zawsze mi sie udaje, ale probuje pamietac, ze ja sam najczesciej foce na przeslonie f/8... wroc: przYYYYYslonie f/8![]()
zrób dwa zdjęcia z tego samego miejsca na różnych ogniskowych - jedno bedzie wycinkiem drugiego (znaczy wycinek z szerokiego kąta (krótka ogniskowa) jest identyczny ze zdjęciem na długiej ogniskowej) - ogniskowa nie zmienia perspektywy - nawet wybitny praktyk nie jest w stanie tego zmienić to tylko geometria lub aż geometria- jeśli praktyk tego nie widzi to znaczy że ... nie widzi
.
Niepotrzebnie demonizujesz "teorie". Bo to nie są żadne teorie tylko proste definicje i zależności geometryczne i fizyczne, a z matematyką i fizyką się nie dyskutuje. Ogniskowa, otwór względny, transmisja, perspektywa itd.
A także, oczywiście, jest cały obszar rzeczy słabo zdefiniowanych lub w ogóle nie zdefiniowanych: bokeh, efekt łał, plastyka... oparte na subiektywnym odczuciu i gustach.
Nie ma co przeciwstawiać tych dwóch obszarów, lepiej starać się je zrozumieć w miarę chęci i korzystać z tak rozszerzonej wiedzy.
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz