Na wartość artystyczną czy nawet pamiątkową zdjęcia ostrość w powiększeniu 100% ma pomijalny wpływ. To co piszesz to jakieś sprowadzanie fotografii do matematyki zabijające zupełnie proces twórczy. Już Ci wiele razy pisałem że takie coś to droga donikąd.
W "tworzeniu fotografii" liczy się przede wszystkim talent, chwila, bycie we właściwym miejscu o właściwym czasie. Skupianie się na sprzęcie prowadzi do impotencji twórczej, a nie do rozwoju.
Ostatnio edytowane przez Kolekcjoner ; 19-04-2021 o 16:38
"Co do wspomnianego mojego obowiązku to chcę jeszcze dodać, że mój stosunek do tegoż obowiązku jest moją osobistą i całkowicie prywatną sprawą, co zwalnia mnie od wszelkich dalszych komentarzy, przypisów, suplementów i gloss."
Kapitan Wagner
Bo w realu dzis jest o wiele lepiej?
IS w obiektywie, stabilizacja matrycy w bezlustrach itd.
Zakładając jednak brak stabilizacji to 1/160 dla 35 mm jest daleko od 1/f.
1/f było OK dla body typu pierwszy 5D, fakt, że przy braku stabilizacji dla matryc rzędu 36-45 Mpx trzeba raczej użyć wzoru 1/2f
Ważny jest teraz bardziej ruch fotografowanego obiektu. Przy szerokim kącie przesunięcie obiektu będącego w ruchu na pikselach jest nieznaczne, przy tele większe.
Jeśli mamy 45 Mpx i robimy repo ślubne, to chyba mozna podchodzić mniej ortodoksyjnie do ostrości i nie patrzeć tylko jedynie na obraz w powiększeniu 100% na monitorze.
Z tym akceptowaniem ostrości (nieostrości) jest tak jak z akceptowaniem szumu na wysokim ISO. Jedni powiedzą, że (zakładam ten sam sprzęt) 6400 jest OK, a kto inny będzie narzekał na ISO 1600.
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...
Kolekcjoner
piszesz :
Na wartość artystyczną czy nawet pamiątkową zdjęcia ostrość w powiększeniu 100% ma pomijalny wpływ. To co piszesz to jakieś sprowadzanie fotografii do matematyki zabijające zupełnie proces twórczy. Już Ci wiele razy pisałem że takie coś to droga donikąd.
W "tworzeniu fotografii" liczy się przede wszystkim talent, chwila, bycie we właściwym miejscu o właściwym czasie. Skupianie się na sprzęcie prowadzi do impotencji twórczej, a nie do rozwoju.
Masz prawo mieć takie/swoje zdanie i ja je rozumiem, w dużym zakresie się z Tobą zgadzam.
Ale są jednak sytuacje (np. fotografia nieba, konieczność dużego crop,....) że "samo bycie" może nie wystarczyć by mieć wystarczająco ostre zdjęcie takie jakie się chciałoby mieć
Trzeba wtedy dysponować także odpowiednim narzędziem by móc osiągnąć zamierzony cel.
Dla mnie są takie typy zdjęć które powinny być maksymalnie ostre.
To była jedna z dwu przesłanek przejścia z 5d3 na A7R2
Ale jeśli komuś nie zależy na jakiś własnościach/cechach zdjęcia to przecież nikt go nie zmusza
jp
--- Kolejny post ---
Z mojego doświadczenia z długich wyjazdów wynika że albo targasz w plecaku dużo obiektywów albo masz matrycę o dużej liczbie pikseli i 2 ostre obiektywy i robisz starannie ostre zdjęcia by zachować duży potencjał crop/powiększenia (z akceptowaną ostrością) przy obróbce.
Dlatego w plecaku zabieram tylko A7R3 + FE 1.4/24mm oraz A7R3 + Sigma 85mm 1:1.4 DG DN
Reszta obiektywów będzie sprzedawana
Mam stabilizację, głownie fotografuję AV oraz mam ustawione AutoIso na (tylko) 1/f
To po wynikach testów na odpowiednich portalach, chcę być pewień że każde zdjęcie będzie ostre a nie tylko np. 80%
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 19-04-2021 o 18:28
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
I tak wolę akademicko-nieużyteczne wywody Jana od tego jadu który produkował "sam-wiesz-kto"![]()
Sprzęt - dekielek z przyległościami.
Fumare humanum est!
Jak byś poszedł na wesele z tymi "zasadami" to byś spartolił 90 procent materiału. Ciekaw jestem "Twojej ostrości" podczas tańca, zgodnie z regułą 1/25 i jestem ciekaw czy jesteś świadom Panie Janie co by ci na zdjęciu wyszło przy tak długim czasie. Bo z ostatnich rozmów wynika, że nie bardzo. Wątek Tygrysów wraca.
Bangi, na pewno jeden z nas ma racje - to odnośnie formatu![]()
Ostatnio edytowane przez robertskc7 ; 19-04-2021 o 21:16
Ustawiłem aparat pod swoje potrzeby, chyba nie trudno to zrozumieć.
Nie fotografuję wesel(a)
jp
PS
Abyś jednak nie był zaniepokojony to uprzejmie informuję że pod przyciskiem C3 mam zaprogramowany zestaw ustawień do zdjęć dynamicznych, gdy ten przycisku naciskam to najkrótszy czas w AutoIso jest 1/100 s
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 19-04-2021 o 23:17
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Nie zabrakło jednego 0? 1/100s To chyba nie wystarcza nawet jeśli obiekt zbliża się do Ciebie, nie mówiąc już o ruchu w poprzek kadru. I tutaj ogniskowa nie specjalnie ma znaczenia zakładając, że obiekt nie jest w kadrze mikroskopijny. Ale jeśli jest i robisz ostrego cropa to oczywiście trzeba krócej.