Strona 13 z 35 PierwszyPierwszy ... 3111213141523 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 121 do 130 z 346

Wątek: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

  1. #121
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    1 055

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    W moim rozumieniu to miało się mieścić w 2c.
    Jeśli się nie zgadzasz to napisz dlaczego (może zanim dokupisz chipsy ?)

    jp
    W takim razie trzebaby polaczyc c i d.

    Obraz na monitorze o rozdzielczosci 1000x1000 i wymiarach 500mmx500mm ogladzany z 1 m, bedzie podobny do telebimu 1000x1000 i wymiarach 5000mm x 5000mm z odleglosci 10m.
    Obraz z telebimu ogladany z 1m i bedzie mial mniejsza GO od obrazu z monitora ogladanego z 1m.
    W monitorach nie istnieje cos takiego jak dpi. Ty zalozyles ze "dot" czy "pixel" jest zawsze tego samego rozmiaru.

    Ide po chipsy.

  2. #122
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    1 055

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Ja bym proponowal zeby szanowni dyskutanci doszli do porozumienia jak powstaje GO gdy rozdzielczosc nosnika >> od rozdzielczosci oka, czyli pomijac pixeloze.
    Jak juz to bedzie jasne to dolozyc pixele.

    Ja juz mam chipsy wiec sie wylaczam.

  3. #123
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 292

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez Usjwo Zobacz posta
    W takim razie trzebaby polaczyc c i d.

    Obraz na monitorze o rozdzielczosci 1000x1000 i wymiarach 500mmx500mm ogladzany z 1 m, bedzie podobny do telebimu 1000x1000 i wymiarach 5000mm x 5000mm z odleglosci 10m.
    Obraz z telebimu ogladany z 1m i bedzie mial mniejsza GO od obrazu z monitora ogladanego z 1m.
    W monitorach nie istnieje cos takiego jak dpi. Ty zalozyles ze "dot" czy "pixel" jest zawsze tego samego rozmiaru.

    Ide po chipsy.
    Chyba jednak nie.

    Co innego jak oprogramowanie przekształca to co zapisane w pliku (RAW) na obraz aby go:
    - wydrukować na drukarce xxx ppi o rozmiarze wydruku y cm na z cm
    - wyświetlić na monitorze o rozdzielczości np. 1600 x 1200 lub 1200 x 960 lub (internet) 800 x 600
    (musisz wtedy zejść z np. 5760 do 1600 lub 1200 lub 800 a to chyba robi różnicę)

    a co innego jak my to (ten wydruk, ten monitor) obserwujemy i oceniam czy/co jest czy też nie jest ostre.

    To są 2 odrębne procesy i tak należy je chyba traktować.

    Który podpunkt podejmiesz się poprowadzić, uzgodnić w nim wspólny zapis konkluzji ?

    Jeśli nadal uważasz że c i d należy połączyć to weź na siebie uzgodnienie merytoryczne, musimy dojść do wspólnej konkluzji.
    To byłby Twój job

    jp

    PS
    Mnie przeszkadza w połączeniu c i d to że co innego "robi" oprogramowanie przy np. zastąpieniu każdych 17 pikseli tylko 10 aby się wyświetlić na monitorze, ma to inny wypływ na ostrość (rozdzielczość, kontrast) a inny wpływ ma nasze widzenie i nasza ocena co jest a co nie jest ostre.
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-12-2014 o 08:41
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  4. #124
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    2 512

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez atsf Zobacz posta
    Reszta się zgadza, ale prosta odpowiedź na to pytanie jest w tym ujęciu fałszywa. Niezmienne warunki to by były na analogu używając tej samej kliszy i to jeszcze pod warunkiem, że któryś układ nie wpadnie w większe drgania ;-)

    --- Kolejny post ---




    @Bechamot

    Nie tak, drogi panie. Cały sens jest zawarty w większym tekście.:


    [B]3. EOS 550D APS-C

    Zdjęcie wykonane z tej samej odległości, co pierwsze. Widoczna jest zmiana relatywnej skali odwzorowania, czyli zmiana całego kadru i wynikająca z tego nieporównywalność tego kadru do dwóch poprzednich:

    https://www.flickr.com/photos/128588...7649465427517/
    -C.

    nie zadales sobie najmniejszego wysilku , zeby zrozumiec watek w ktorym dyskutujesz.

    wszystko napisalem.

    dla c550 pp=4,3 micro
    dla c5 6,4 mikro

    na monitorze w fotografiio cyfrowej :

    dla c550 KR=2*pp/skala = 2*4,3/0,6=14,33 mikro

    dla c5 kr=2*pp/skala =2*6,4/1= 12,8 mikro

    w takich warunkach przy takich samych innych parametrach , od ktorych zalezy GO c550 musi dac wieksze GO, poniewaz daje WIEKSZE KR - i dal. ( wieksze KR oznacza wieksza dopuszczalna nieostrosc - czyli wieksza GO) nawet nie musze ogladac zdjec , gdyz inny wynik byc nie moze.

  5. #125
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    1 055

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Mnie przeszkadza w połączeniu c i d to że co innego "robi" oprogramowanie przy np. zastąpieniu każdych 17 pikseli tylko 10 aby się wyświetlić na monitorze, ma to inny wypływ na ostrość (rozdzielczość, kontrast) a inny wpływ ma nasze widzenie i nasza ocena co jest a co nie jest ostre.
    To dopisz powiekszenie i odleglosc patrzenia w d) bo te dwie wielkosci sa powiazane przez GO i niezalezene do pixelow, a w c) zostaw tylko rozdzielczosci pixelowa

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    To byłby Twój job
    Nawet jakbym nie mial chipsow , to jutro zaczynam urlop (od netu tez), wiec raczej nie bede dostepny.

  6. #126
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 292

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Bechamot

    Czy mógłbyś przyłączyć się to #118, #120 i wziąć odpowiedzialność za merytoryczne uzgodnienie któregoś z (2) a, b, c, d ?

    1.
    a. dwa "obrazy" na ekranie/wydruku, obserwacja z odległości dobrego widzenia
    b. wykonane tym samym obiektywem, te same (odległość, przesłona, ogniskowa)

    różna GO oznacza, że mają różną ostrość.

    2.
    Obserwowana ostrość to wynik 4 procesów :
    a. tworzenie przez obiektyw (lpmm, MTF, wady, ...) obrazu padającego na matrycę
    b. digitalizacja tego obrazu ( z pkt. a)przez matrycę (gęstość pikselowa, filtr AA) i zapis w pliku z wynikowym (1/w = 1/a + 1/b) rozkładem ostrości
    c. powiększanie/zmniejszanie obrazu wynikowego (z punktu b) zmiana rozdzielczości do poziomu ekranu/wydruku,
    d. obserwacja tego ekranu/wydruku ( z punktu c) ocena ostrości a w konsekwencji ocena GO (odległość obserwacji, kryteria ostrości)

    Jeśli uważasz, że powyższy zapis :
    - czegoś nie uwzględnia
    - nie jest ścisły
    to zaproponuj jego uzupełnienie/zmianę

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-12-2014 o 09:06
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  7. #127

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez aptur Zobacz posta
    Wasze rozważania w praktycznej fotografii wyglądają mniej więcej tak:

    Fotopolis – Wpływ wielkości matrycy na głębię ostrości w praktyce
    Twój przykład, to oczywista oczywistość, a tu ludzie pojedyncze kwarki liczą.
    C eos 6D | T 24-70/2,8 VC USD; C 70-200/2,8 L USM; C TCx1,4II | YN-568EX
    www.cobalt.fr.pl

  8. #128
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2012
    Posty
    2 512

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez cobalt Zobacz posta
    Twój przykład, to oczywista oczywistość, a tu ludzie pojedyncze kwarki liczą.
    zrobilem wyjatek i przeczytalem , normalnie takich rzeczy unikam.

    i niestety to jest typowe zrodlo wiedzy z jakiego czerpia fotografujacy.
    Zwyczajnie blednie.
    Podobne rzeczy czyta sie gdzies indziej , wszyscy przepisuja sie na wzajem uzywajc nieco innych slow , przykladow - a wiec dochodzi sie do przekonania ze tak jest, gdyz wszyscy tak pisza .+
    nie.
    to jest stare , blednie uproszczone pojecie - podejcie zaczerpniete z " jak fotografowac druhem" - tyle, ze ladniej ilustrowane.

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Bechamot

    Czy mógłbyś przyłączyć się to #118, #120 i wziąć odpowiedzialność za merytoryczne uzgodnienie któregoś z (2) a, b, c, d ?



    jp
    odpisze gdy znajde troche wiecej czasu - jeszcze dzisiaj

  9. #129
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Koledzy,

    proponuję systematyczne wspólne dojście do oceny jakie zjawiska (i jak duży) mają wpływ na obserwowaną GO.

    Mamy różne wykształcenie, różne kompetencje, różne doświadczenia.
    Mam nadzieję, że mamy dobre intencje i że "damy radę"

    1
    Jeśli patrzymy :

    - na 2 "obrazy" na ekranie/wydruku z odległości dobrego widzenia
    - wykonane tym samym obiektywem, te same (odległość, przesłona, ogniskowa)

    i twierdzimy, że mają różną GO to oznacza, że mają różną ostrość.

    Zgadzasz się ?
    Prosta odpowiedź : tak/nie, a jeśli nie to dlaczego


    [...]
    jp
    Jestem w nastroju spolegliwym, bo na okres świateczny zwykle przestaję brać testosteron. a poza tym spędzam więcej czasu z kotami i dziećmi, a koty i dzieci obniżaja dodatkowo poziom testosteronu, co zostało udowodnione naukowo.

    Nie zgadzam się jednak, że te obrazy maja różna ostrość. W definicji GO zaklada się, że na płaszczyźnie ostrzenia ostrość jest absolutna. Co to jest ostrość absolutna? To taka ostrość, że najmniejszych szczegółów nie można dostrzec okiem, ale możnaby używajac lupy. Jeżeli patrzac na zdjęcie mamy wrażenie, że zobaczylibyśmy więcej szczegółów obrazu przez lupę, (piksele albo kryształki Ag nie zaliczaja się do szczegółów obrazu) to takie zdjęcie jest absolutnie ostre. Jeżeli natomiast patrzac na zdjęcie mamy wrażenie, że wszystko widać i lupa nic nie pomoże, takiie zdjęcie nazywamy nieostrym. (Nb. Zdjęcia na samej granicy ostrości czasem sa odbierane jako przyjemniejsze, niż te bardzo ostre. Może właśnie dlatego, że nie ma tego niepokoju, że coś tracimy, nie widzimy ostro i należałoby złapać za lupę).

    Jeżeli ostrość w punkcie ostrzenia nie jest absolutna, to definicja GO w ogóle traci sens.

    Rozdzielczość katowa ludzkiego oka to około 2 minuty katowe. (Ja pewnie kiedyś miałem 1 minutę bez okularów, dzisiaj pewnie nie więcej niż 5 minut w okularach). Ka,t pod jakim oglada się zdjęcie, albo cokolwiek w całości to nie więcej niż 60 stopni. Z tego wynika, że pikseli nie widać już na obrazkach 5 mpix, co zreszta powszechnie wiadomo. W zwiazku z czym zmartwienia o piksele wynikaja tylko z kropowania i ogladania przez lupę, co jest może interesujace dla entuzjastów i niszowych zastosowań, ale z normalnym fotografowaniem, do którego odnosi się normalna definicja GO, maja niewiele wspólnego.

    Ja sam pewnie pobiegnę do sklepu kiedy pojawi się Canon z matryca 60 mpix, ale na oewno nie dlatego, że chcę sobie poprawić zdjęcia artystycznie przez wynikajace z tego zwężenie czy pooszerzenie (? bo już nie wiem) GO.
    I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.

  10. #130
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 292

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    Co to jest głębia ostrości ?

    Idąc "od aparatu" w kierunku fotografowanego obiektu, obserwujemy w kolejnych punktach (a....f) przestrzeni ostrość :
    a. mamy nieostro,
    b. następnie jest coraz ostrzej
    c. aż do punktu w przestrzeni w którym uznajemy że jest "wystarczająco/umownie" ostro według przyjętego kryterium, rozpoczyna się GO
    d. idąc dalej jest coraz ostrzej aż do możliwego maksimum (co może dać obiektyw, matryca, .......)
    e. i następnie ostrość spada
    f. spada aż do punktu w przestrzeni w którym uznajemy, według przyjętego kryterium, że jeśli dalej ostrość spadnie to będzie nieostro, kończy się GO
    f. idąc dalej jest coraz mniej ostro.

    Jeśli teraz (ten sam obiektyw, przesłona, odległość, ogniskowa) ta odległość pomiędzy c i f jest w przestrzeni mniejsza (mniejsza GO) czyli :
    - później "zadziałało" kryterium wyznaczające początek GO
    - i wcześniej "zadziałało" kryterium wyznaczające koniec GO
    to jednoznacznie wykazuje że całkowita ostrość na wydruku była mniejsza.


    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-12-2014 o 22:25
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

Strona 13 z 35 PierwszyPierwszy ... 3111213141523 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •