Pokaż wyniki od 1 do 10 z 55

Wątek: Magic Lantern 2.3 - opis funkcji.

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony Awatar Selena
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Małopolska
    Posty
    502

    Domyślnie Odp: Magic Lantern 2.3 - opis funkcji.

    Cytat Zamieszczone przez kostek-brasil Zobacz posta
    Przykładowo, w swoim 5DII możesz m.in. regulować balans bieli w zakresie 2500-10000 K, ML poszerza ten zakres ( 1500-15000 K ). Gdyby więc interesowały Cię te skrajne wartości, skorzystaj z opcji WhiteBalance, wejdź w jej opcje ( przyciskiem stylu obrazów ) i zmień jej wartość na żądaną. Można będzie też ją potem zmieniać już bez konieczności wchodzenia w menu ML, ale w trybie LV i ogólnie zmiany będą tyczyć tylko zdjęć wykonywanych w trybie LV.
    Jest tam też szereg opcji sterowania balansem bieli, m.in. poprzez oddzielną regulację składowych RGB ( czerwonej, zielonej, niebieskiej ).

    5DII umożliwia uzyskanie programowego ekwiwalentu ISO 50, podczas gdy z ML można mieć jeszcze niżej ( ISO 25 ), ale już nie będę pisał, jak to zrobić. Ogólnie technika podobna, gdyby co to pytaj. W kwestii migawki przy wykonywaniu zdjęć, ML w zasadzie Ci nic nie dodaje. Przy filmach już tak. W kwestii przysłony...gdy masz podłączony obiektyw z chipem i chcesz podejrzeć głębię ostrości dla zadanej przysłony, korzystasz z odpowiedniego przycisku w aparacie. W ML, gdy jesteś w LV, nie musisz go używać.
    O ile nadal Cię ML interesuje, to daj znać. To tylko drobny fragmencik. O tych użytecznych nakładkach typu focus peaking, "lupka zoom" - o których wspomniał RobertOn, a które być może ułatwią Ci ostrzenie manualnymi obiektywami, ale znowu w trybie LV.. napiszę, o ile się odezwiesz, bo być może już Cię ten temat nie interesuje, hihi.
    Dziękuję
    W podstawowych zastosowaniach to jest nawet prostsze niż na pierwszy rzut wygląda. A gdyby było bardziej skomplikowane, tym bardziej bym nie odpuściła takiego tematu dopóki bym go nie rozgryzła

    Balans bieli - robię zdjęcia tylko w RAW-ach, więc aż tak istotne to nie jest. Natomiast dla regulacji składowych zastosowanie widzę w ekstremalnych warunkach sztucznego oświetlenia - trafiłam raz na takie świetlówki, że z RAW-ów ciężko było coś wyciągnąć.

    ISO - poniżej 50 raczej nie schodzę, ale taką potrzebę mogę sobie wyobrazić. To wartości skrajne na + i - ?

    Co już używam:

    Zebra - przydatny bajer - jakie ustawienia są najlepsze ?
    Focus peaking - świetnie się sprawdza - jeszcze tylko najlepsze parametry muszę dobrać
    Magic zoom - baaardzo fajne (chociaż w pierwszym momencie myślałam, że peaking przy tym nie działa - działa jednak podświetlając ramkę)
    Cropmarks spirala ładnie wygląda, ale... czy jest możliwość "obracania" jej tzn. lustrzanych odbić?

    HDR - ciekawy, ale nie składałam - materiał tylko mam

    Zakładka Focus - bardzo ciekawa, ale nie rozgryzłam jej jeszcze. Stacking może być przydatny.

    Sprawdzenie przebiegu - przydatne czasami.

    Natknęłam się na coś wybitnie mnie irytujące (być może tak ma być) tzn. działanie trybu AV w LV - czy to normalne, że ISO skacze, a jedyną stałą jest przysłona? Da się ustawić ISO "na sztywno", albo przynajmniej zawęzić jego zakres? Akurat w macro ten parametr jest dość istotny...

  2. #2

    Domyślnie Odp: Magic Lantern 2.3 - opis funkcji.

    Cytat Zamieszczone przez Selena Zobacz posta
    Natknęłam się na coś wybitnie mnie irytujące (być może tak ma być) tzn. działanie trybu AV w LV - czy to normalne, że ISO skacze, a jedyną stałą jest przysłona? Da się ustawić ISO "na sztywno", albo przynajmniej zawęzić jego zakres? Akurat w macro ten parametr jest dość istotny...
    Przepraszam, nie mam troszkę czasu teraz, ale akurat co do tego, to nasuwa się pytanie, czy przypadkiem nie masz aktywnej opcji "AutoISO"? Wtedy takie zachowanie byłoby normalne, bo w innym wypadku tak chyba być nie powinno. Zatem, sprawdź póki co, czy nie miałaś AutoISO aktywnego..

  3. #3

    Domyślnie Odp: Magic Lantern 2.3 - opis funkcji.

    Cytat Zamieszczone przez Selena Zobacz posta


    1) Balans bieli - robię zdjęcia tylko w RAW-ach, więc aż tak istotne to nie jest. Natomiast dla regulacji składowych zastosowanie widzę w ekstremalnych warunkach sztucznego oświetlenia - trafiłam raz na takie świetlówki, że z RAW-ów ciężko było coś wyciągnąć.

    2) ISO - poniżej 50 raczej nie schodzę, ale taką potrzebę mogę sobie wyobrazić. To wartości skrajne na + i - ?

    Co już używam:

    3) Zebra - przydatny bajer - jakie ustawienia są najlepsze ?
    4) Focus peaking - świetnie się sprawdza - jeszcze tylko najlepsze parametry muszę dobrać
    5) Magic zoom - baaardzo fajne (chociaż w pierwszym momencie myślałam, że peaking przy tym nie działa - działa jednak podświetlając ramkę)
    6) Cropmarks spirala ładnie wygląda, ale... czy jest możliwość "obracania" jej tzn. lustrzanych odbić?

    7) HDR - ciekawy, ale nie składałam - materiał tylko mam

    Zakładka Focus - bardzo ciekawa, ale nie rozgryzłam jej jeszcze. Stacking może być przydatny.

    Sprawdzenie przebiegu - przydatne czasami.

    Natknęłam się na coś wybitnie mnie irytujące (być może tak ma być) tzn. działanie trybu AV w LV - czy to normalne, że ISO skacze, a jedyną stałą jest przysłona? Da się ustawić ISO "na sztywno", albo przynajmniej zawęzić jego zakres? Akurat w macro ten parametr jest dość istotny...
    Dodałem numerki, żeby łatwiej było się odnieść.

    1. Niektóre rodzaje oświetlenia fluoroscencyjnego utrudniają ustalenie prawidłowego balansu bieli i tym samym poprawne odwzorowanie barw. Wówczas ponoć warto skorzystać z opcji WB Shift G/M, regulując składowe zieloną i magenty. A ogólnie to radzę po prostu wbić jakąś wartość testową temperatury barwowej i spróbować ją obniżyć/podwyższyć, obserwując zmiany.
    Jeśli korzystasz z RAW, w zasadzie bez problemu poprawisz każde WB później.
    2. ML rozszerza również zakres ISO w górę, wzmacniając jeszcze dodatkowo sygnał z matrycy, ale wówczas trzeba się liczyć z potężnym szumem i dlatego dla mnie to w praktyce bezużyteczne.
    3. Bardzo lubiana funkcja przez użytkowników ML. Pozwala głównie wskazać obszary niedoświetlone i prześwietlone w trybie LV. Można też osobno analizować obszary niedoświetlone i prześwietlone oddzielnie dla każdego z kanałów RGB. Wówczas obszary źle naświetlonych barw są przedstawiane na bazie kolorów opozycyjnych do nich. Przykładowo barwa czerwona jako cyjan, a w przypadku standardowego ogólnego niedoświetlenia ( zbyt niska jasność obszaru - nakładka ML wyświetli taki obszar na biało ). Oczywiście można samodzielnie dobrać próg reakcji na niedośw./prześw. Na początek proponuję się po prostu trzymać ustawień domyślnych ML dla tej funkcji.
    W dużym stopniu skuteczne ustawienia zależą od wybranego przez Ciebie sposobu obrazowania. Warto jednak dodać, że ML nie uaktywni jednocześnie np. nakładki "zebry", "focus peaking", czy "color false"! Tylko jedna z nich może być aktywna, ewentualnie automatycznie deaktywując inne.. Dlatego m.in. z niej nie korzystam bo wolę mieć aktywny focus peaking.
    4. Również bardzo ją lubię, tym bardziej, że w zasadzie w ogóle nie wykorzystuję AF, bazując głównie na obiektywach Nikona i M42. Wyświetla migoczące kropki, często układające się w linie, wskazujące ostre obszary kadru. Użytkownik może wybrać spośród dwóch algorytmów działania funkcji ( D1xy i D2xy ). Ogólnie ten pierwszy może lepiej się sprawdzić przy kiepskim oświetleniu sceny, zwłaszcza gdy korzysta się z wysokiego ISO i pojawia się większy szum. Przy dobrze oświetlonej scenie, lepiej w zasadzie wypada w działaniu ten drugi algorytm ( D2xy ).
    Można także samodzielnie regulować próg działania ( threshold ), wybrać preferowaną barwę dla tych "kropeczek i linii" albo stopniować sobie "poziomy ostrości" przez różne kolory. Można też dla ułatwienia wyświetlić obraz podgląd obrazu z matrycy w odcieniach szarości ( czarno-biały ) i wówczas kolorowe kropeczki i linie będą dobrze widoczne na obrazie, niezależnie od barw rzeczywistych na scenie. Oczywiście zdjęcie/film wynikowy będzie nadal kolorowy.
    5. Bardzo lubię tą funkcję. Przy pobieżnym, wstępnym ostrzeniu obserwuję moment, gdy pojawi się charakterystyczne kolorowe obramowanie. Potem już w okolicy tego ustawienia można dokładniej doostrzyć obserwując wybrany, powiększony "kluczowy" fragment, np. oko człeka, czy zwierzaczka. Można ustalić także czy ma być ona stale wyświetlana, czy ma ją wywołać np. wduszenie przycisku "lupki" lub poruszenie pierścieniem ostrości obiektywu itp.
    6. Te znaczniki ułatwiające kadrowanie obrazu ( cropmarks ) można sobie nawet samemu zrobić, według swoich preferencji lub skorzystać z gotowców innych użytkowników. Odnośnik do nich jest w instrukcji ML i na forum ML. Także, odnosząc się do twojego zapytania - tak, można.
    7. W trybie fotografowania, HDR wykonuje sekwencję zdjęć sceny, zmieniając ISO i potem daje wynikową fotkę z bardziej poszerzonym niż w przypadku zwykłego, pojedynczego pstryku, zakresem poziomu dynamiki. Takie wynikowe zdjęcie ogląda się poprzez jednoczesne wduszenie centralnego przycisku joysticka i obracanie pokrętłem głównym w aparacie. Wpierw jeszcze w menu Prefs trzeba wybrać opcję ExposureFusion.

    Jeszcze taka wskazówka - jeśli szkoda Ci rezygnować z focus peaking bo ostrzysz ręcznie, a chcesz jednocześnie mieć wskazówkę co do prawidłowego doboru parametrów naświetlenia, skorzystaj po prostu z jakiegoś przetestowanego i ulubionego przez Ciebie histogramu. ML może jednocześnie obie je wyświetlać, a histogram pokaże rozkład świateł i cieni w obserwowanym na żywo kadrze.

    O innych rzeczach już się nie rozpisuję, bo i tak za długi post wyszedł, za co przepraszam.

    Ps. u mnie na kitowym ob. canona IS 18-55mm i 600D w trybie AV, po zmianie przysłony w ML, zmienia się tylko czas otwarcia migawki. ISO pozostaje na uprzednio ustalonej, stałej wartości.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •