Będziesz mu musiał dokupić 1DX bo dopiero w tym korpusie mają wprowadzić MA dla dwóch końców zooma :P
Wersja do druku
Dlatego też kupiłem 5DMkII i teraz mogę sam robić mikroregulację i nie gadać z serwisem. Wcześniej wydawało mi się, że coś jest nie tak, że ta ostrość mogłaby być lepsza.
Oczywiście pozostają 2 zasadnicze problemy:
1. kiedy jest duży rozrzut, a już najbardziej dla różnych ogniskowych otrzymujemy raz FF raz BF
2. kiedy nie możemy sobie zafundować sprzętu z mikroregulacją
Na mój gust sytuacja wygląda tak, że obiektywy są średnio skalibrowane, a i body też. Mam L-ki Canona za grubą kasę i po sprawdzeniu wymagają podstrojenia, co wskazuje, że nawet kupując najdroższe obiektywy nie mamy pewności, że będą ostrzyły w punkt, chyba że mamy body z regulacją. To trochę przykre, moim zdaniem wszystkie body powinny mieć w takim razie takie opcje, no może za wyjątkiem tych kilku zupełnie najtańszych, chociaż i zupełni amatorzy też potrafią się trochę znać i wymagają jakości. W końcu Canon to marka i powinna trzymać standardy, a nawet najtańsze DSLR trochę kosztują przecież!
Nigdy nie miałem sprzętu np. Nikona, ale ciekaw jestem, jak u nich to wygląda?
... ale mikroregulacja jest dla stałek, nie dla zoomów ....Cytat:
Dlatego też kupiłem 5DMkII i teraz mogę sam robić mikroregulację i nie gadać z serwisem. Wcześniej wydawało mi się, że coś jest nie tak, że ta ostrość mogłaby być lepsza.
No ale miałem na mysli, że raczej sprawdza się w stałkach, gdyż w zoomach często problem zachodzi inaczej dla różnych zakresów ogniskowania czyli w np. 24-105 dla 24 będzie większy BF niż przy 35 a przy 100 może FF itd...Cytat:
Mikro regulacja jest dla wszystkich obiektywów Canona. W przypadku zoomów regulacja jest dla całego zakresu ogniskowych.
Jakby wszyscy dokładnie czytali to w poście #51 znajduje się moje wyraźne pytanie o duży rozstrzał w zoomie a w poście #54 CSI odpowiada jak to skalibrować - i na pewno nie z zastosowaniem MA w puszce
Pytanie do CSI FOTO I VIDEO.
Czyli właściwie jak jest w praktyce?
Czy kalibrację robi się tylko dla skrajnych ogniskowych (jak w pierwszym cytacie) i gwarantuje to poprawne działanie AF w całym zakresie zooma,
czy też jak w drugim cytacie wykonuje się mikrokalibracje dla wartości skrajnych i pośrednich (jeżeli tak to od czego zależy czy i jakie pośrednie ogniskowe będą sprawdzane - od załączonego opisu?)
Właśnie miałem wysyłać moje body 7D z puszkami C70-200L IS f/4 oraz C17-55 f/2,8 do kalibracji ale po przeczytaniu tego wątku widzę, że chyba lepiej się wstrzymać i przed wysyłką jak najdokładniej przetestować zestawy na różnych ogniskowych, żeby załączyć dokładne opisy - czy dobrze rozumuję?
Mój 70-200 na ogniskowej 200 przy najmniejszych odległościach 1,2-1,3m ma BF (ok. 2mm), który zwiększa się w miarę przymykania przysłony, więc przymykając do f8 odsuwam płaszczyznę ostrości o jakieś dodatkowe 2-3mm - czy to normalne i czy da się skorygować?
Tutaj pytania dodatkowe, wcześniej jest info, że obiektyw jest sprawdzany na odległość=ogniskowa x50.
- czy gwarantuje to poprawną pracę na wszystkich dystansach?
- czy robiąc testy przed wysłaniem do kalibracji powinienem sprawdzić obiektyw tylko na najkrótszym dystansie, czy przetestować też większe odległości?
Cytat:
W stałkach też może się nie sprowadzać, bo może być rozbieżność ze względu na dystans ostrzenia, co zostało już powyżej zaznaczone.
To po co Canon nadal produkuje puszki z MA? :D Pewnie daltego zrezygnował przy 60D jako, że nie sprawdza się to zawsze tak jak by się chciało...Cytat:
Jakby wszyscy dokładnie czytali to w poście #51 znajduje się moje wyraźne pytanie o duży rozstrzał w zoomie a w poście #54 CSI odpowiada jak to skalibrować - i na pewno nie z zastosowaniem MA w puszce
Witam. Też mam problem z ostrzeniem w moim 1000D. Chciałem go oddać do kalibracji w miejscu zakupu, lecz powiedzieli mi, że aparat nie jest uszkodzony wiec obarczą mnie kosztami. Mogą zrobić coś takiego, czy mogę bez stresu oddać aparat do kalibracji?
Myślę, że korekcja zoomów na skrajnych ogniskowych wystarcza, bo jakby się rozjeżdżało nieliniowo, to szkło poszłoby do justowania elementów optycznych. Ponadto, serwis pisze :Bardzo dokładne opisy nie są raczej konieczne - zaznacz po prostu na jakich ogniskowych i odległościach ostrzenia jest wada w którą stronę - żeby serwis wywnioskował, że musi wykonać tą "dokładniejszą" wersję justowania, a nie tylko "jednoparametrową" dla wszystkich ogniskowych razem. Możesz również zaznaczyć na jakich odległościach zależy ci najbardziej :D 2mm? To straszne! Nie wiem w jaki sposób jesteś pomierzyć to w warunkach domowych, biorąc pod uwagę, że czujnik AF to nie jest idealny "punkt", i wykrywa on kontrast na jakimś (minimalnym bo minimalnym, ale nadal) obszarze, zatem nie wiemy dokładnie, czy ustawił ostrość tam gdzie jego środek, lewa czy prawa strona itp...Ostatnio słyszałem coś o przesuwaniu się płaszczyzny ostrości wraz z przymykaniem przysłony i bardzo się z tego powodu zdziwiłem, aczkolwiek usłyszałem to z ust osoby mądrej, i fakt ten wydaje się być prawdopodobny. Wątpię jednak, żeby dało radę to skorygować na poziomie kalibracji.Cytat:
Regulacje serwisowe dokonują korekcji dla skrajnych ogniskowych więc problem występujący zostanie wyeliminowany.
Żeby cię pocieszyć, dodam tylko jeszcze, że :Nie, nie gwarantuje to pracy na wszystkich odległościach ostrzenia, było powiedziane wyżej, że użytkownicy walczyli wielokrotnie z BF/FF nawet i w stałkach i nie pomagały kalibracje. Aczkolwiek serwis pisze :Cytat:
TEMPERATURA BARWOWA MA WPŁYW NA DZIAŁANIE AF.
W wielkim skrócie : nie wiadomo czy będzie jakkolwiek lepiej, opisz wszystko co możesz, wyślij, wyjmij różaniec i czekaj.Cytat:
Jeśli jest problem z ostrzeniem z większych odległości to należy to zgłosić.
Jeżeli masz ważną kartę gwarancyjną Canona, to możesz olać miejsce zakupu i wysłać sprzęt bezpośrednio na Żytnią. A jak nie, to płacz i płać.
Micles - dzięki za obszerną odpowiedź na mój post, ale tak jak zaznaczyłem na początku kieruję go do serwisu ponieważ nie zależy mi na domysłach jak powinno być lub prawdopodobnie będzie. Zależy mi na odpowiedzi tych, którzy to robią bo chcę wiedzieć czego mogę oczekiwać jeżeli zdecyduję się wysłać im sprzęt i jak najlepiej to przygotować, żeby nic nie zostało pominięte.
Niepotrzebny sarkazm. Przy odległości 10m dwa milimetry nie stanowią problemu, ale spróbuj zrobić np. zdjęcie trzmiela przy ogniskowej 200mm z odległości 1,2m a zobaczysz, że ostre zdjęcie uzyskasz tylko wtedy kiedy AF się pomyli, jeżeli dla zwiększenia GO przymkniesz przysłonę do f8 i płaszczyzna ostrości ucieknie jeszcze dalej to mając 7D i nie tanią przecież L-kę czujesz "pewien niedosyt", zwłaszcza gdy 450D z taniutkim 55-250 w tych samych warunkach bez problemu trafia w punkt.
To proste. Ja zrobiłem do tego przyrząd podobny do tego.
Tyle, że mój jest wykonany z drewna, jest stabilny i precyzyjny. Czujnik AF jest skierowany na pionową płaszczyznę i nie ma żadnego problemu z prawą lub lewą stroną bo jest położony równolegle do płaszczyzny pomiarowej, która jest dodatkowo znacznie większa od czujnika. Aparat wypoziomowany na stabilnym statywie (Manfrotto 550 xprob, głowica Manfrotto 498RC4), stabilizacja w obiektywie wyłączona, wstępne podnoszenie lustra i wyzwalanie pilotem.
Krótko mówiąc wiem o czym piszę, a problem nie jest teoretyczny czy też wydumany ale jak najbardziej realny i poważny bo uniemożliwia zrobienie ostrych zdjęć z użyciem AF przy długiej ogniskowej z małej odległości (a często chciałbym mieć taką możliwość). BF jest przy 200mm i krótkim dystansie na tyle duży, że nie da się skompensować mikroregulacją. Smutne ale prawdziwe :sad: taka radość z posiadanie L-ki i body z prawie najlepszym Canonowym AF-em.
P.S.
Pomiary robione na centralnym czujniku.
Pytanie do serwisu - Czy po kalibracji obiektyw powinien ostrzyc w "punkt" przy wylaczonej mikroregulacji w body? Np. Przed kalibracja by obiektyw ostrzyl dobrze zalozmy trzeba bylo ustwic mikroregulacje np na + 7, a jak wyglada sprawa po kalibracji danego obiektywu do body, powinien ostrzyc dobrze przy ustawieniu 0?
Trzmiel z 200mm na minimalnej będzie zajmował jakąś bardzo małą część kadru - wiem, bo trzmiel ma podobne rozmiary co obrączka, a obrączek z 70-200 nie robię :) Poza tym trzmiel zazwyczaj nie zwykł latać tylko po płaszczyźnie ostrości, przy f8, 200mm i 1,2m na 7d GO wynosi 1cm, więc te twoje 4mm powinny się zmieścić. Chyba że mówimy o robieniu zdjęć nieżywemu trzmielowi, z aparatem ze statywu. Ale wtedy mamy czas na ustawienie ostrości ręcznie, na LV.
2mm w realnych zastosowaniach, kiedy to robimy zdjęcia trzymając aparat w rękach to na prawdę nieduży błąd. Już samo bujanie się człowieka to na oko +/-2cm. Przekadrowanie - to samo. Aparat to nie program renderujący modele 3d, w którym masz dokładnie to, co "wklepałeś".
Kiedyś na forum była też mowa (chyba przy okasji 85L), że aparatom łatwiej jest ustawiać ostrość z ciemniejszymi szkłami, bo te mają mniej wad (CA, ostrość) i czujnikowi AF jest łatwiej. No ale tutaj w sumie mój argument nietrafiony, bo pomiędzy 70-200 f4 a 55-250 nie ma zbytniej różnicy w jasności, a ostrość w Lce lepsza. Ale to tak dla potomnych tu naklepałem.
I jesteś w pełni pewien, że ustawiłeś układ w pełnej równoległości? I że płaszczyzna ostrości to faktycznie płaszczyzna? :)Jak realny, to pokaż chociaż ze 2 spaprane z tego powodu zdjęcia wraz z opisem jak zostały wykonane.
Z posiadania z tego co się orientuję najtańszej Lki (uszczypliwość, wiem - bo 70-200 4.0 dobrym obiektywem jest). Prawie robi różnicę.
Właśnie dlatego, żeby uniknąć takich komentarzy wyraźnie skierowałem swoje pytanie do serwisu, bo interesuje mnie rzeczowa odpowiedź fachowców na konkretnie postawione pytania, a nie dywagacje fotografa ślubnego jakie zdjęcia i czym należy robić. Może przy fotografowaniu obrączek 2mm nie mają znaczenia, ale w fotografii przyrodniczej już mają (nawet jeżeli nie jest to jeszcze makro).
Co do bujania, to nie wiem o ile cm bujałem się fotografując zestawem 450D+55-250, ale pewnie poziom bujania nie odbiegał znacząco od obecnego, tyle, że przy tanim zestawie trafiały się oczywiście foty z przestrzeloną ostrością chociaż większość była OK. Teraz nawet przy bezwietrznej pogodzie i bardzo stabilnej pozycji nie da się zrobić foty z trafioną ostrością, a to za sprawą AF, a nie abstynencji trzmiela lub nadmiernego kołysania się kwiatków.
Wiem, wiem - 7D ma rozbudowane funkcje AF i niedouczeni popełniają błędy, bo nie potrafią tego ogarnąć, lub nie rozumieją sensu tych wszystkich ustawień. Na ile potrafię staram się to zrozumieć, ogarnąć i wykorzystywać stosowanie do sytuacji.
Nawet tego nie skomentuję.
Nie najtańszej, bo to wersja ze stabilizacją, optycznie bardzo dobra, a to że nie kosztuje ponad 30tys. jak 400/2,8 nie oznacza, że należy akceptować błędy w działaniu i rezygnować z wykonywania zdjęć tłumacząc to "te typy tak mają". W końcu to jednak obiektyw z serii Luxury i kosztuje ponad 4x więcej niż 55-250, a 7D też jest znacznie droższy od 450D.
Musze Cie zmartwić, po wysłaniu 70-200 do kalibracji z 7D i tak ostrzy jak chce :) I muszę ustawiać od +8 do +15, więc ja nie wiem jak serwis kalibruje te obiektywy..
Wysłałem jakiś czas temu 2 body i 4 obiektywy, co prawda ogólnie widać poprawę, to i tak praktycznie w każdej konfiguracji muszę dodatkowo zmieniać w microadjustments i to właśnie czasem o dosyć spore wartości.
To niewesołe wieści. A podawaliście im dokładnie informacje jak duże są odchylenia i na jakich ogniskowych, czy tylko bardzo ogólne, czyli czy dokładność informacji ma wpływ na głębokość działań serwisu?
2 razy byłem na Żytniej z kalibracją puszki, powiedziałem im, że to ewidentnie wina puszki bo sprawdzałem z innymi szkłami (24L,85L) i ewidentnie widać, że to po stronie puszki jest ff. Moje szkła na innych puszkach ostrzyły w punkt. Niestety, Pan za ladą stwierdził, że mogą mi dostroić moje dwa lensy do body bo czasami tak to już jest...
Ręce mi opadły... no i dla pocieszenia zobaczyłem na firmowym monitorze fotkę jakiejś tablicy którą to wykonano po kalibracji... jak się dowiedziałem ostrzy w punkt. Szkoda że postaci z odległości 2,5 m już w punkt nie ostrzyła.
Reasumując, w chwili obecnej MA na +5 jako tako daje radę, ale moim zdaniem łba nie urywa.
Drugim razem, wiedząc na 100% że to wina puszki, umawiając się zaznaczyłem, że chcę skalibrować puszkę do obiektywu. Pan z serwisu powiedział, że nie ma problemu i żebym przyjechał z samego rana w czwartek (może to był piątek) to tego samego dnia mi to zrobią. Wziąłem wolny dzień w pracy, wyjechałem o 6, byłem ok 9 i usłyszałem że tego samego dnia to raczej nie ma szans, bo oni aktualnie nie umawiają na jednodniowe naprawy bo mają dużo pracy i nie zdążą, poprosiłem więc żeby się postarali bo bardzo mi zależy, nie mogę zostać na sobotę bez puszki. Po 3 godzinach Pan z serwisu zadzwonił, że nie mają technicznie możliwości dostroić puszki do obiektywu. Dwa dni wcześniej słyszałem co innego.
Jeżeli miałeś pewność, że twoje obiektywy działały na innych puszkach dobrze, to czemu po prostu nie wysłałeś samego body do regulacji, nie opowiadając o szkłach w ogóle? Wyregulowaliby ci do swojego szkła wzorcowego, które jak mniemam jest "wzorcowe" :)
Micles, ja im zostawiłem za pierwszym razem samo body, za drugim razem byłem ze szkłami. Wzorzec który oni mają nie jest tak naprawdę szkłem, po dwóch wizytach smiem twierdzić, że jego wzorcowość podlega dyskusji :)
To może ktoś z CSI się wypowie. Mi powiedzieli, że to system optyczny którego aparat nie "widzi" jako obiektywu.
Regulacji dokonuje się dla skrajnych ogniskowych co gwarantuje poprawne działanie w całym zakresie.
Im lepiej jest opisany problem z AF tym lepiej możemy zająć się regulacją.
Odnośnie przesuwania płaszczyzny ostrości w miarę przymykania przysłony jest to zjawisko normalne na które serwis nie ma wpływu.
Dystans regulacyjny to 50x ogniskowa. Są to wymogi producenta do których my musimy się stosować.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Wzorcowy układ optyczny posiada w swojej konstrukcji szkło :) Nie posiada natomiast żadnej elektroniki jest to po prostu narzędzie.
Zadaniem regulacji body do wzorca jest eliminacja wszelkich odchyłek AF aparatu. Jednak na prawidłowe ostrzenie wpływ ma cały zestaw czyli body + obiektyw.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Wzorcowy układ optyczny to nie obiektyw EF 85 f1,8 USM.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Tak może być że obiektywy z jednym body działają prawidłowo a z innym nie.
Pan za ladą powiedział prawdę zgodną z procedurami regulacji układu AF.
Po regulacjach wykonywane są zdjęcia testowe które są do wglądu Klienta.
Z kalibracja AF jest troche problemów. Canon zaleca kalibracje na 50 x ogniskowa. Na innych odleglosciach od obiektu bedzie inaczej. Obiektyw idealnie skalibrowany dla odlegosci. Np. 2.5 m wcale nie musi ostrzyc poprawnie na odleglosci 15 m. Zoomy maja zwykle inne mikropoprawki na dlugim i inne na krotkim koncu. Ogolnie to AF nie jest doskonaly, zalezy od oswietlenia, odlegosci, ba nawet temperatury...
Jest taki program FoCal do mikroregulacji. Dobry. Bawilem sie tym troche. Polecam.
EDIT:jest taki kierunek na politechnice "miernictwo" -tez polecam :mrgreen:
EDIT2: moj 70-200/2.8 z FoCal dal wynik -3 na jednym i +3 na drugim koncu. srednio wyszlo zero. I tak zostawilem.
Jak sie mierzylo pojemnosc literatki to sie nie dziwie :mrgreen: ;)
Czy w procedurze kalibracji coś uległo zmianie, i nie można w chwili obecnej skalibrować obiektywu inaczej niż regulaminowe 50x? na moją prośbę o kalibrację przy odległości 70-80x przy której to szkło najczęściej pracuje, usłyszałem "nie bo Canon zaleca 50" itd.... koniec końców wedle zasady "nie bo nie". czy to jest jakiś wybitny problem takie życzenie?
Niestety zalecenia to zalecenia. Nie udajesz sie do serwisu w celu naprawy obiektywu pod Twoje "obserwacje" ale po naprawe pod tzw. standard. Ale z praktyki (pisalem juz o tym) kiedys kalibrowalem szklo i nie chcialo dobrze ostrzyc na 50ciokrotnosci, po 2 "naprawch" poprosilem o ustawienie "wedlug mnie" i chlopaki tak zrobili. Efekt - szklo ostrzy idealnie :)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Ooo, czy moglbys podac namiary na niego? W Googlach nie moge znalezc..
Link do oferty promocyjnej:
http://www.reikan.co.uk/focal/mbp45/
Uzywalem wersji Pro. Pozwala na rejestracje do pieciu aparatow. Przed kupnem warto zobaczyc co ktory program moze i jakie aparaty obsluguje. Program dziala w pelnym automacie, mozna sobie zrobic mikropoprawki dla dowolnej odleglosci np. 80 x ogniskowa. Wykonuje ok 30 do 50 zdjec tablicy testowej. Na koniec mozna sobie obejrzec wykres jak sie rozklada dokladnosc.
Edit: dziala na kablu USB do ok 1.8 do 2.0 m. Nie chcial dzialac na USB 3.0 metrowym
Ehh ma 2 stare 5D wiec nie pobawie sie tym softem a szkoda...
A wlasnie - pytanie typowo amatorskie - czy obiektyw ostrzacy w swietle dziennym na nieskonczonosc przy najwiekszym otworze przyslony trafiajac w punkt mozna uznac za szklo bez wad typy ff/bf? Niestety nie mialem mozliwosc dluzszej zabawy i testow w praktyce z linijka (hahaha) ale na nieskonczonosci 24 mkI robil ostry obraz na 1.4. Celowalem w odlegle bloki.
Czy można to rozumieć tak że :Cytat:
Na działanie AF wpływ ma cały zestaw czyli body + obiektyw. W przypadku gdy Klient używa filtrów UV to nie demontujemy ich do regulacji AF gdyż mogą one mieć wpływ na cały układ optyczny (szczególnie jeśli są to tanie filtry).
Warto sprawdzać kalibracje lub przeprowadzać mikro regulację po zalożeniu lub zdjęciu filtra UV ?
Ja też mam problem z obiektywem canon EF 70-300 mm f/4-5.6 IS USM,ostrzy tylko do 100mm dalej robi sie mydło,był w serwisie z body w obu regulowali AF ale nie widze poprawy powiedziałabym ze jest gorzej.Wezme jeszcze go do kolegi,niech sprawdzi może ja nie umiem robić nim fotek.ale na krotkiej ogniskowej jest igła ostrość.Nie wiem co jest grane.Tak było od początku a każy mówił,że nie umiem robić zdjęć.Zrobiłam sobie czatownie i z bliska foty rewelka a już dalej mydło:(.I jak tu cieszyć sie sprzętem i tak drogim,wiele wyrzeczeń a tu lipa.Mam poprostu pecha.
Na jakiej przesłonie serwis Canona kalibruje AF ??
Miałem już dwa obiektywy Nikona 50mm 1.4G,
słałem je z aparatem do serwisu i zawsze wg nich było "zgodne z normą producenta".
A ja wyraźnie widziałem FF na każdym zdjęciu, dopiero przy 2.8 były ok zdjęcia.
Teraz kupiłem 85mm 1.8G i jest nieco lepiej, ale też po kalibracji, obiekt jest na skraju nieostrości przy 1.8 a cały obszar ostrości jest przed.
Kalibracji AF dokonuje się przy pełnym otwarciu przysłony. Czyli jeśli ktoś oddaje obiektyw ze światłem 1,2 to przy takiej wartości dokonuje się regulacji. Nie wiem jaki byłby sens regulacji z przymkniętą przysłoną. Ponadto nie wiem jak nikon przeprowadza regulacje ja mogę pisać jedynie o markach serwisowanych w naszym punkcie.
jaki jest koszt kalibracji obiektywu do danego body ?
Z tego co wiem 130zł każda kalibracja więc nie wiem jak to będzie liczone (pewnie 2x130) może ktoś potwierdzić?
2x130zł bo do danego body? cos mi sie nie chce w to wierzyc
tak, 130 kalibracja body i drugie 130 szkło :)
ale nie chodzi mi aby kalibrowali i body i szklo tylko szkło do body. Jak by mi w body cos ruszyli to bym zamordowal. W takim wypadku chyba jedne 130 starczy ?:)
marcin, najlepiej upewnij się na miejscu lub chociaż zadzwoń do nich