Ostatnio edytowane przez tezmarek ; 20-12-2009 o 21:55
W pomieszczeniach 85 na cropie jest juz dla zapalencow ekstremalnie waskich kadrow, zeby nie powiedziec, ze jest prawie nie uzywalna. Ja uzywam jej tylko na zewnatrz. A wiec nie trudno sobie wyobrazic jak niszowe zastosowanie bedzie miec przez Ciebie wymieniona setka.
Co do Twojej trzeciej pozatematowej propozycji, dla mnie jak stalka to z innym swiatlem, 2,8 dadza nam juz zoomy. A swiatlo w stalkach to jeden z koronnych powodow, dla ktorych sie je kupuje.
7D | 450D | C10-22 3.5-4.5 | S8 3.5 Fish | C28 1.8 | C50 1.4 | C85 1.8 | 430EX II | Phottix|
Z pierścieniami można robić tym szkłem makro ale raczej nie żywym owadom:
1. MAKSYMALNA odległość ostrzenia z jednym pierścieniem Kenko (36mm)
2. Zdjęcie z takiej konfiguracji
3. MAKSYMALNA odległość ostrzenia z kompletem pierścieni
4. I efekt
Zwierzęta nie miewają aż tyle cierpliwości do fotografów
Co do pomieszczeń - zgoda, zresztą sam o tym wspomniałem. Natomiast co do światła - wszystkie obiektywy macro tak mają, bo są konstruowane do pracy przy bardzo dużych przysłonach, ale ta setka jest ostra jak brzytwa. Nie ma porównania do np 70-200/2.8. Różnicę w cenie przemilczę. A GO jest całkiem nieduża. Wiele osób używa jej jako portretówki z całkiem sympatycznymi efektami.
Ostatnio edytowane przez Kolaj ; 20-12-2009 o 22:23 Powód: Automerged Doublepost
BYKOM STOP - poprawna pisownia i ortografia w internecie
Mając budżet tylko na jedno szkło i do wyboru 50mm f1.4 i 60mm f2.8 brałbym tak jak ktoś wspomniał 60mm f2.8 i 50mm f1.8, albo - 50mm f1.4 i pierścień odwrotnego mocowania.
Pytanie - jak sobie poradzić ze zmianą przysłony w takim przypadku? Wciskamy przycisk podglądu głębi ostrości przy ustalonej przysłonie i trzymając wciśnięty odpinamy obiektyw. Sprawdziłem - działa, po przypięciu obiektywu z powrotem we właściwej pozycji przysłona wraca do stanu pełnego otwarcia. Nie mam akurat 50mm f1.4, ale na 50mm f1.8 można uzyskać w ten sposób całkiem spore odwzorowanie przy odległości od przedniej soczewki kilkanaście cmCo prawda z szybkimi insektami może być problem bo trzeba ostrzyć odchylając się w przód i w tył ale pewnie można dojść do wprawy.
EDIT: 100mm f2.8 Macro USM + 50mm f1.8 też bedzie chyba dobrym rozwiązaniem, jak 100mm będzie za wąski lub za ciemny to jest tania 50-tka.
7D | 450D | C10-22 3.5-4.5 | S8 3.5 Fish | C28 1.8 | C50 1.4 | C85 1.8 | 430EX II | Phottix|
To jest niestety prawda. Na dużym wyciągu ruskiego mieszka odległość ostrzenia staje się mikroskopijna - rzędu 1-2 cm i zaczynają się spore kłopoty z oświetleniem, tak żeby flary w obiektywie nie było.
EDIT: odległość ostrzenia mierzona od przedniej soczewki...
100mm/2.8 na tym samym mieszku daje odległość ostrzenia 12-15cm przy całkiem sporym powiększeniu. To poniżej to pełna klatka na tymże ruskim mieszku (nic nie wycinane) ze 100/2.8 na FF.
taaaaa....zwłaszcza w ogniskowych 100mm i więcejZamieszczone przez Merauder
Raptem jest chyba ze dwa obiektywy Canona (100/2.0 i 135/2.0 nie liczac 200/2.0 za 26k zł) jaśniejsze a reszta... 2.8 to jest całkiem, nawet bardzo jasno dla dłuższych stałek.
Ostatnio edytowane przez Janusz Body ; 20-12-2009 o 22:49
Janusz,
Old enough to know better - but I do it anyway.
60 ze względu na ogniskową jest trochę specyficznym obiektywem makro.
Odwzorowanie 1:1 osiąga w odległości ok. 8cm od obiektu.
Nadaje się b.dobrze do większych obiektów (np.kwiaty, bo nie potrzeba 1:1) lub mniejszych , ale mało ruchliwych i mało płochliwych.
Jeśli jako fotografię makro rozumiemy fotki robaczków (szybkich,latających czy płochliwych ) to może być mały problem ze współpracą modeli z fotografem.
Ja trochę kombinowałem i ostatecznie w makro poszedłem utartą drogą czyli 100/2,8
Jacek Paduszyński
40D c 17-55/2,8, C 100/2,8L , C 70-300 IS 580 EXII, 2 x 420EX, Raynox , Kenko , WilliamOptics APO 660/6 , WilliamOptics APO 400/6 etc. astro
Kolego, troche chyba zbedny ten komentarz zwlaszcza, ze w moim nastepnym poscie jest sprostowanie to raz. A dwa w gwoli scislosci abstrahujac od faktu, iz tego typu ogniskowych nie uzywa sie raczej wewnatrz (stad az tak jasno byc nie musi) to autor wybieral pomiedzy 50-tka i 60-tka ,a Kolaj rzucil propozycje setki. Stad porownanie swiatla dla tej trojcy, z ktorej 50 i 60 jest jasniejsza i to wszystko.
7D | 450D | C10-22 3.5-4.5 | S8 3.5 Fish | C28 1.8 | C50 1.4 | C85 1.8 | 430EX II | Phottix|
To chyba najsensowniejsze rozwiązanie, przy którym proponowany tu przez niektórych tandem 60mm + 50mm jest kompletnie bezsensowny.
Ja bym jeszcze zaproponował jeden scenariusz. Dobrze się zastanowić, czy na chwilę obecną ważniejszy jest portret czy makro. I w zależności od tej decyzji kupić 50mm/1.4 lub 100mm/2.8. A drugi z nich dokupić za jakiś czas, jak finanse pozwolą. 50/1.8 nie jest zły ale wersja 1.4 daje zauważalnie ładniejsze rozmycie tła.
BYKOM STOP - poprawna pisownia i ortografia w internecie