Zobacz wyniki ankiety: Czy następca 5D ma szansę pokazać się w Sierpniu/tym roku ?

Głosujących
730. Nie możesz głosować w tej sondzie
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 3929

Wątek: 5D i co dalej... ?

Mieszany widok

  1. #1
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 199

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HuleLam Zobacz posta
    Sądzisz, że przy ISO100-ISO200 sygnał w cieniu (-5EV ? czy jeszcze ciemniej) nadal jest tak zaszumiony, że daje nam naturalny "dithering"?
    -5EV to jest kompletna czern w praktyce. tam juz nic nie ma poza szumem.

    zeby to najlepiej zobrazowac pozwole sobie skorzystac z wykresu na stronie:
    http://www.dpreview.com/reviews/cano...00d/page19.asp

    zeby to -5EV wyprowadzic do stanu neutralnego trzeba "pchnac" przy wywolaniu ekspozycje o 5EV, co powoduje istotny wzrost szumu. nie jest to eksponencjalnie od ilosci dzialek (32x), bo korekta ekspozycji w konwerterze nie dziala liniowo. ale dla cieni mozemy przyjac zalozenie, ze nie jest to istotnie mniej. niech to bedzie 16x dla przyzwoitosci (mozna sie klocic z tym zalozeniem, bo jest "na kciuka").

    wezmy teraz dla porownania zdjecie naswietlone przy ISO 1600. zgodnie z wykresem standardowe odchylenie (ktore jest dobra miara szumu) przy ISO1600 jest niecale 4 razy wieksze niz przy ISO100. nawet "pchajac" to na chama o jedna dzialke dostajesz 8x wzrost szumu. a to nadal, przy pesymistycznym rachunku, nie jest to powyzsze 16x, ktore jest zalozone z kolei optymistycznie

    wez teraz naswietl neutralny szary przy ISO1600, przewolaj o 1EV i obejrzyj czy widzisz jakies sensowne szczegoly na zdjeciu.

    i to odpowiada niejako na to pytanie
    www albo tez flickr

  2. #2
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Oct 2006
    Miasto
    Kraków/Szczecin
    Wiek
    45
    Posty
    1 641

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez akustyk Zobacz posta
    -5EV to jest kompletna czern w praktyce. tam juz nic nie ma poza szumem.

    zeby to najlepiej zobrazowac pozwole sobie skorzystac z wykresu na stronie:
    http://www.dpreview.com/reviews/cano...00d/page19.asp

    zeby to -5EV wyprowadzic do stanu neutralnego trzeba "pchnac" przy wywolaniu ekspozycje o 5EV, co powoduje istotny wzrost szumu. nie jest to eksponencjalnie od ilosci dzialek (32x), bo korekta ekspozycji w konwerterze nie dziala liniowo. ale dla cieni mozemy przyjac zalozenie, ze nie jest to istotnie mniej. niech to bedzie 16x dla przyzwoitosci (mozna sie klocic z tym zalozeniem, bo jest "na kciuka").

    wezmy teraz dla porownania zdjecie naswietlone przy ISO 1600. zgodnie z wykresem standardowe odchylenie (ktore jest dobra miara szumu) przy ISO1600 jest niecale 4 razy wieksze niz przy ISO100. nawet "pchajac" to na chama o jedna dzialke dostajesz 8x wzrost szumu. a to nadal, przy pesymistycznym rachunku, nie jest to powyzsze 16x, ktore jest zalozone z kolei optymistycznie

    wez teraz naswietl neutralny szary przy ISO1600, przewolaj o 1EV i obejrzyj czy widzisz jakies sensowne szczegoly na zdjeciu.

    i to odpowiada niejako na to pytanie
    Traktuję to jako przyczynek do dyskusji . Pisząc -5EV miałem na myśli 5 jednostek mniej od "cyfrowej bieli" (pełnej saturacji), nie zaś od neutralnej szarości. To tylko 64 razy mniej, niż maksymalny przenoszony sygnał. Wydaje mi się, że jest o co powalczyć. Na poparcie moich słów (Siłacz walnie pięścią w stół ) podam wątek Janusza Body o poziomach szarości w skali logarytmicznej i liniowej, tu. Po prostu przy 14 bitach "ten najniższy f-stop ma 256 odcieni".
    Fotograf platoniczny

  3. #3
    Pełne uzależnienie PREMIUM member Awatar MMM
    Dołączył
    Mar 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    47
    Posty
    4 250

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez HuleLam Zobacz posta
    Wydaje mi się, że jest o co powalczyć. Na poparcie moich słów (Siłacz walnie pięścią w stół ) podam wątek Janusza Body o poziomach szarości w skali logarytmicznej i liniowej, tu. Po prostu przy 14 bitach "ten najniższy f-stop ma 256 odcieni".
    To jest odchylenia standardowe szumu na ISO100 w 5D przy "średniej" szarości (pomiar punktowy białej kartki papieru, ostrość na nieskończoność).

    W liniowym zapisie matrycy to będzie gdzieś w 1/4 wykresu czyli wszystko co się znajduje w okolicy wartości 128 na zdjęciu jest wcześniej mnożone ("rozciągane") (gamma). W 16-bitach to będzie odchylenie ok. 215 wartości dyskretnej szumu.

    Nie ma sensu kwantyzować sygnału z dokładnością mniejszą niż ok 215 (w 16-bitowej skali) bo tyle ma szum, czyli wystarczyłoby ok. 9 bitów.
    Po co więc teraz w RAWie jest 12? Należy wziąć pod uwagę że nie wszystkie piksele są zaszumione tak samo i wiele z nich będzie miało odchylenie dużo poniżej średniej.
    Zmierzyłem to na histograme. Pikseli o odchyleniu nie większym niż 1/16 (kwantyzacja 12-bitowa) jest ok. 5%. Załóżmy że dla tych 5% warto dokładniej kwantyzować sygnał z matrycy z dokładnością aż 12 bitów.

    Bez zmniejszenia szumu (przypominam że cały czas mówimy o ISO100 w 5D), zwiększenie dokładności kwantyzacji z 12 bitów na więcej ma sens tylko dla jakiegoś promila najmniej zaszumionych pikseli.
    No i dla producentów coraz większych kart pamięci, oraz działu marketingu Canona .

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •