Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 50 z 55

Wątek: Jak obierać punkty AF przy krajobrazie?

  1. #41

    Dołączył
    Aug 2006
    Miasto
    Radom
    Posty
    8

    Domyślnie

    Witam
    Ciekawy temat-zwłaszcza dla takiego laika jak ja Werek widzę,że w stopce masz T17-50, by wycisnąć z niego jak największe GO f8 i ostrzenie na 2m ?
    I jak to jest,że Bryan Peterson w "Ekspozycja bez tajemnic" proponuje przesłony f22 i większe- czy dlatego,że foci analogiem? Jak zauważyłem każdy odradza używania tak wysokich wartości przesłony z uwagi na spadek ostrości i jakości zdjęcia.

  2. #42
    Uzależniony
    Dołączył
    Mar 2008
    Posty
    513

    Domyślnie

    Tak, myślę że dlatego że foci analogiem. Dla kliszy wszystko jedno pod jakim kątem pada na nią światło - dla matrycy już nie... zresztą odbitki analogowe wybaczają znacznie więcej niż oglądanie fotek w cropie 1 do 1 na monitorze

  3. #43
    Początki nałogu Awatar endrju
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    38
    Posty
    275

    Domyślnie

    Ja także kiedyś czytałem o tych ciasnych dziurkach.

    Jak w takim razie wytłumaczyć takie zjawisko:
    Ustawiłem T17-50 na f/8 i ostrość, manualnie na 2m (między 1 i 3).
    Potwierdzenie ostrości nie "pika", dopiero dokręcając na 3 i dalej aparat potwierdza, że odległe punkty są ostre.

    Sugerować się czy nie tym AF-em?
    C 5D + C 40D + S 8/3.5+ T 28-75/2.8 + C 50/1.4 + C 85/1.8 + Helios 58/2 + Tair 11-A 135/2.8
    &
    C 430 EX II + 2x4GB Ext III + 3x4GB Ultra II + dużo chęci + mało czasu... ;-)

    :: Galeria zdjęć :: Prognoza pogody

  4. #44
    Początki nałogu Awatar werek
    Dołączył
    Jun 2007
    Miasto
    warszawa
    Wiek
    42
    Posty
    404

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rimko Zobacz posta
    Witam
    Ciekawy temat-zwłaszcza dla takiego laika jak ja Werek widzę,że w stopce masz T17-50, by wycisnąć z niego jak największe GO f8 i ostrzenie na 2m ?
    zakldam ze to pytanie odnosnie jak to mozliwe ze mozna taka GO uzyskac, wiec:

    f/8 wynika z optyki (niezaleznie jakiej) przenoszacej swiatlo na matryce o konkretnej wielkosci, w uproszczeniu: wiekszy material naswietlany = wieksza liczba dzielna przyslony (f/11 itp). sredni format zeby uzyskac taka GO musialby dla przykladu uzywac wlasnie wspomnianej f/22

    Cytat Zamieszczone przez rimko Zobacz posta
    I jak to jest,że Bryan Peterson w "Ekspozycja bez tajemnic" proponuje przesłony f22 i większe- czy dlatego,że foci analogiem? Jak zauważyłem każdy odradza używania tak wysokich wartości przesłony z uwagi na spadek ostrości i jakości zdjęcia.
    i tak i nie, uzyl takich przyslon poniewaz mial rolke np ISO 200 a jego analog nie potrafil naswietlic odpowiednio krotkich czasow, lub mial odpowiednio ziarnisty (powinno sie raczej powiedziec "włóknisty") film i mogl zastosowac wieksza przyslone poniewaz swiatlo nie przelaloby mu sie na sasiednie wlokna (to co w cyfrze nazywamy "mydlem" jest przykladem takiego zjawiska). powodow moze byc wiele, konczac na najbardziej kolokwialnym czyli.... BO TAK

    Cytat Zamieszczone przez Sober Zobacz posta
    ....Dla kliszy wszystko jedno pod jakim kątem pada na nią światło - dla matrycy już nie...
    akurat to tez nie do konca prawda (pomijajac sprawe mikrosoczewek na matrycy), patrz w/w

    Cytat Zamieszczone przez endrju Zobacz posta
    ...Jak w takim razie wytłumaczyć takie zjawisko:
    Ustawiłem T17-50 na f/8 i ostrość, manualnie na 2m (między 1 i 3).
    Potwierdzenie ostrości nie "pika", dopiero dokręcając na 3 i dalej aparat potwierdza, że odległe punkty są ostre.

    Sugerować się czy nie tym AF-em?
    aby AF potwierdzil ostrosc musi zauwazyc roznice w ostrosci (dlatego wszystkie skale ostrosci moga przejsc powyzej nieskonczonosci), to teraz pomysl ze wlasnie ustawiles ostrosc idealna (na tyle na ile pozwala caly tor optyczny) i jak aparat ma sie namyslic skoro nie widzi nieostrych elementow, zawsze zakonczy sprawdzanie i nie potwierdzi, takie zachowanie jest bezpieczniejsze.

    proponuje taki eksperyment: ustaw aparat na hiperfokalna (manualnie oczywiscie ), nastepnie nakieruj punkt AF na obiekt znajdujacy sie przed idealna GO a nastepnie powoli sie oddalaj, jak tylko aparat zauwazy zmiane fazy (tak akurat dzialaja czujniki AF w naszych canonach, pomijajac 450D ktory ma jeszcze dodatkowy tryb lifeview oparty na detekcji kontrastu) wtedy potwierdzi ci ostrosc, bedzie ona na poczatku GO
    Canon EOS R5 /// RF 24-104 f4 L /// EF 16-35 f4 L /// RF 100-500 f4.5-7.1 L /// EF 50 f1.8 /// EF 50 f1.2 L

  5. #45
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Przeczytałem ten temat orz inne dotyczące odległości hiperfokalnej następnie postanowiłem potestować zdobytą wiedze w praktyce i niestety zawiodłem się. Zdjęcia robiłem canonem 400D z obiektywem 17-85 IS USM. Ustawiłem przysłonę na wartość 8.0 ostrość manualnie na odległość hiperfokalną(wyliczoną odpowiednim kalkulatorem). Fotografowany krajobraz „dołączam” na zdjęciu. Przy ostrości ustawionej na hiperfokalną zarówno bloki, domki jak i słup wychodzą nieostre mimo iż wg kalkulatora GO sięga od 1,9 m do nieskończoność. Przy AF kiedy aparat ostrzy na białe domki zarówno one, bloki jak i słup są ostre. Bardzo proszę bardziej doświadczonych kolegów o wyjaśnienie dlaczego tak się dzieje??
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  6. #46
    Początki nałogu Awatar endrju
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    38
    Posty
    275

    Domyślnie

    Nie dołączyłeś zdjęcia z ostrzeniem AF-em.
    C 5D + C 40D + S 8/3.5+ T 28-75/2.8 + C 50/1.4 + C 85/1.8 + Helios 58/2 + Tair 11-A 135/2.8
    &
    C 430 EX II + 2x4GB Ext III + 3x4GB Ultra II + dużo chęci + mało czasu... ;-)

    :: Galeria zdjęć :: Prognoza pogody

  7. #47
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Wstawiam 100% cropy ze zdjęcia zrobionego z ostrością ustawioną na hiperfokalna oraz z AF na białe domki.

    MF:
    AF:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Dodam jeszcze, że zauważyłem że dużo lepszy rezultat otrzymuje kiedy stosuje się do rady dotyczącej obiektywów nie posiadających skali tzn że należy przekręcić pierścień ostrość maksymalnie w lewo a następnie trochę go cofnąć: wtedy ostrość ustawiona jest na ok 10m(GO wg kalkulatora sięga od 2,53m do nieskończoności) Natomiast hiperfokalna to 3,4m (GO od 1,7m do nieskończoności). W obu przypadkach budynki oddalone o ok 150-200m powinny być ostre. Chyba, ze czegoś jeszcze nie rozumiem lub coś robie źle:/
    Ostatnio edytowane przez Daniell ; 24-06-2008 o 20:58 Powód: Automerged Doublepost
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  8. #48
    Uzależniony
    Dołączył
    Aug 2007
    Wiek
    59
    Posty
    821

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Daniell Zobacz posta
    Wstawiam 100% cropy ze zdjęcia zrobionego z ostrością ustawioną na hiperfokalna oraz z AF na białe domki.

    MF:
    AF:
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Dodam jeszcze, że zauważyłem że dużo lepszy rezultat otrzymuje kiedy stosuje się do rady dotyczącej obiektywów nie posiadających skali tzn że należy przekręcić pierścień ostrość maksymalnie w lewo a następnie trochę go cofnąć: wtedy ostrość ustawiona jest na ok 10m(GO wg kalkulatora sięga od 2,53m do nieskończoności) Natomiast hiperfokalna to 3,4m (GO od 1,7m do nieskończoności). W obu przypadkach budynki oddalone o ok 150-200m powinny być ostre. Chyba, ze czegoś jeszcze nie rozumiem lub coś robie źle:/
    A to ciekawe co piszesz z hiperfokalna, jesli dokladnie zrobiles jak piszesz to nie kumam tego "zjawiska"
    Moze tutaj hiperfokalna jakas inna
    40D|BG-E2N|70-200/2.8 IS L|24-105/4L IS|17-55/2.8 IS |85/1.8|50/1.4|430EX|580EX II|Sherpa 600R

  9. #49
    Bywalec
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    37
    Posty
    152

    Domyślnie

    Korzystam z tego kalkulatora: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Czy jest to hiperfokalna to właściwie w tym przypadku nie ma znaczenia bo w obu przykładach GO powinna sięgać do nieskończoności. Nawet ustawiając ostrośc "na oko" widze, że położenie piersścienia ostrości jest dalekie od tego dla hiperfokalnej.
    Canon EOS 50D + 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM + 50mm f/1.8 + 580EX II

  10. #50
    Zablokowany
    Dołączył
    Sep 2007
    Posty
    341

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez rypson Zobacz posta
    "F" to ogniskowa a nie przeslona..... przeslone oznacza sie "f"
    Cytat Zamieszczone przez bercow Zobacz posta
    a jezeli mamy za****te swiatlo to mozna stosowac np. maksymalne przyslony, nio takie w granicach do 1/60
    Czego to się człowiek nie nauczy na forum... :rolleyes:

Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3456 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •