Może mało precyzyjnie się wyraziłem - chodziło mi o rozdzielczość w pikselach/mm, a nie liczbę pikseli w matrycy. Czyli owszem, zależy zarówno od rozmiaru (przy tej samej liczbie pikseli mniejsza matryca ma mniejszy krążek rozproszenia) jak i od rozdzielczości (matryca 400D ma mniejszy krążek rozproszenia od 300D, bo ma większe upakowanie pikseli).
Tak to rozumiem :-)
Ostatnio edytowane przez Peri Noid ; 23-02-2007 o 09:20
Praktica MTL 5B, RevueFlex 5005, PSix, EOS 30D+opcjonalna matówka z klinem, worek szkiełek, jakaś lampa i statyw :-)
Jeszcze raz powiem: krążek rozproszenia nie zależy od rozdzielczości matrycy, a od jej wielkości fizycznej. Wielkość tą można wyliczyć korzystając z przyjętej rozdzielczości kątowej oka tj. 1 minuty, albo z odpowiedniej proporcji przekątnej matrycy itp. Nie ma to nic wspólnego z rozdzielczością matrycy. Krążek rozproszenia będzie prawie, że taki sam w 300D, 350D, 400D, 20D, 30D.
Jeśli chciałbyś precyzyjnie określić wielkość krążka, to drobne różnice będą wynikały z troszeczkę różnych wielkości fizycznych matryc, ale różnice są tak małe, że przyjmuje się że krążek rozproszenia w tych aparatach będzie taki sam.
Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 23-02-2007 o 15:25
Pojęcia "odległość hiperfokalna" nie można rozpatrywać w oderwaniu od formatu w jakim się będzie oglądać odbitki.
Bo co to znaczy że zdjęcie będzie ostre od 1/2 hiperfokalnej do nieskończoności? Przy odpowiednio dużej odbitce okaże się że to co blisko wcale nie jest ostre, chociaż na zdjęciu 10x15cm wyglądało ostro. I co wtedy? Okaże się że jednak trzeba zmienić odległość hiperfokalną mimo że nie ruszamy przysłony i ogniskowej.
Dlatego te wszystkie skale można sobie wsadzić i ustawianie wg nich co do mm mija się z celem, a już szczególnie ze szkiełek M42 które mają hiperfokalne do klatki 35mm![]()
Jeśli mamy być precyzyjni, to należałoby jeszcze powiedzieć z jakiej odległości oglądamy dane odbitki i w jakiej rozdzielczości zostały one wydrukowane/wywołane
Generalnie ta teoria odnosi się do rozdzielczości kątowej wzroku ludzkiego tj. 1 minuty (tak się średnio przyjmuje, tj. ok. 300DPI przy A4). Oznacza to, że jeśli patrzymy na fotkę z odległości 30 cm, to wielkość dłuższego boku odbitki powinna wynosić ok. 27 cm. Gdy patrzymy z odległości np. 10 m to ok. 891 cm.
Wspominacie o formacie znaczka pocztowego. Załóżmy że znaczek miałby w dłuższym boku 4 cm. Gdybyśmy byli w stanie wydrukować z odpowiednią, proporcjonalną rozdzielczością (do rozdzielczości ok. 300DPI przy A4) i gdyby wzrok ludzki pozwolił na oglądnięcie zdjęcia z odległości 4,5 cm to na to samo by wyszło, co patrzyć na ok. A4 z odległości 30 cm. Jako, ze wzrok ludzki ostro widzi z odległości od ok. 25 cm, więc taki znaczek, trzebaby było oglądać lupką.
Jak widać sam rozmiar kadru nie opisuje do końca "problemu", bo dochodzi jeszcze odległość z jaką się na taki kadr patrzy i z jaką rozdzielczością został ona wywołany/wydrukowany ;-)
Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 23-02-2007 o 18:14
Tu jest łopatologiczny artykulik, tabelki itd.:
http://www.nikonians.org/html/resour...dof/index.html
Przetłumaczyłem dla pewności ten artykuł na nasze narzecze.
"GŁĘBIA OSTOŚCI I ODLEGŁOŚĆ HIPERFOKALNA" Juan Ramón Palacios
Być może zastanawialiście się czasem "jak profesjonaliści wykonują te wspaniałe zdjęcia krajobrazów, gdzie wyszstko zdaje się być ostre?". Otóż nie korzystają oni wyłącznie z domknięcia przysłony superszerokokątnych obiektywów. Maksymalizują oni głębię ostrości - obszar akceptowalnej ostrości, ustawiając ostrość na odległość hiperfokalną. Prostą funkcję długości ogniskowej, przysłony i średnicy kółka rozproszenia.
Im szerszy kąt widzenia obiektywu, tym krótsza jest jego ogniskowa i głębsza głębia ostrości. Więc - dla przykładu - obiektyw 18mm będzie mieć głębszą (większą) głębię ostrości niż 105mm. Również im mniejszego otworu przysłony użyjesz, tym większa będzie głębia ostrości: co oznacza, że - przykładowo - dla danej ogniskowej uzyskuje się większą głębię ostrości dla f/16 niż dla f/4. Możesz przeczytać najbardziej praktyczny i dobrze zilustrowany poradnik dotyczący tej kwestii tutaj: http://www.nikonians.org/html/resour...dof/index.html
Ustawienie ostrości na odległość hiperfokalną sprawi, że uzyskamy na zdjęciu głębię ostrości obejmującą obszar od połowy wartości odległości hiperfokalnej, po nieskończoność.
Kółko rozproszenia (CoC - od Circle of Confusion) nie ma nic wspólnego z użytkownikami aparatów pewnej marki . Jest to największy okrąg na filmie który postrzegasz jako ostry punkt na odbitce 20x25cm z odległości 60-90cm. Cokolwiek większego jest postrzegane jako kółko, nie zaś jako punkt i dlatego jest odbierane jako nieostre. Dla filmu 35mm średnica takiego kółka wynosi 0,025mm. Często zaokrąglane do 0,03, dokładna wartość tutaj użyta to 0,02501. Dla sensora formatu Nikon DX (APS-C) wartość użyta tutaj wynosi 0,0200.
Kalkulator na następnej stronie umożliwia stosowanie przy obliczeniach dowolnego kółka rozproszenia, wybieranego z opuszczanego menu. Te dwa przykłady zostały wykonane na przysłonie f/16. Górny został wykonany z obiektywem wyostrzonym na nieskończoność, dolny jest rezultatem ustawienia obiektywu na odległość hiperfokalną.
Zwróć uwagę na ostrość krzaka z prawej strony kadru i głębię ostrości obejmującą cały obszar po horyzont - uzyskaną za pomocą użycia odległości hiperfokalnej
A tu przykład jak ustawić na hiperfokalną dla przypadku, gdzie mamy do czynienia z klatką małoobrazkową i przysłoną f/16:
Jak widać sztuka sprowadza się do ustawienia symbolu nieskończoności na lewej kresce z oznaczeniem "16". Na prawej "szestnastce" możemy odczytać minimalną odległość, od której zaczyna się ostrość.
Ostatnio edytowane przez czornyj ; 24-02-2007 o 13:27
Bardzo lopatologicznie - dziekuje. To teraz totalnie praktycznie - ja mam Canona 28-135 IS (body 350D). No tubusie jest skala odleglosci choc wyglada nieco inaczej niz na zdjeciu powyzej. Jak sie posluzyc ta skala? Czy na zdjeciu ponizej majac ustawienie 28mm - nieskonczonosc, to oznacza to ze odleglosc hiperfokalna wynosi okolo 5? (jak wynikaloby z tabelki do ktorej link zalaczales):A tu przykład jak ustawić na hiperfokalną dla przypadku, gdzie mamy do czynienia z klatką małoobrazkową i przysłoną f/16:
Jak widać sztuka sprowadza się do ustawienia symbolu nieskończoności na lewej kresce z oznaczeniem "16". Na prawej "szestnastce" możemy odczytać minimalną odległość, od której zaczyna się ostrość.
Załącznik 2537
Czyli wszystko od 2,5m do nieskonczonosci przy tej ogniskowej i f/16 bedzie ostre, czy tak? A czy z tej skali na obiektywie 28-135 mozna odczytac hiperfokalna bez tabelki?
Dzieki za odp z gory i ciesze sie ze topic spoptkal sie z takim odzewem i dyskusja.
Dopiero zaczyna :-D
MOJE PLFOTO
Puszka30D; Szkla: Canon 10-22mm; 50mm f1.8 MK I; 24-105 L f4 IS;
Statyw Manfrotto 3001BN+Head, Lowepro Nature Trekker AW II i troche innych szpargalow...