No tak... sam sie motam 8) .
Jak matrycowy to od razu M i drabinka... ale czasem potrzeba jest pseudopunktowego pomiaru (np gdy chce koniecznie miec niebo naswietlone prawidlowo a pierwszy plan do/o swietlony lampa) i wtedy jakos szybciej mi z wylaczona lampa w Av zrobic * na celu naswietlania bezlampowego, pozniej ustawic w M, niz od razu w M krecic. Coz... nie wychowalem sie na trybie M i drabince - taki styl pracy z aparatem mam po prostu.
Rzadko robie takie kombinacje, moze kilka razy w roku sie zdarzylo.
Ale po co przełączać z trybu AV +"*" na tryb M i ustawiać te same parametry. Jeśli w trybie AV użyjesz "*" z wyłączoną lampą a potem ją włączysz to ustawienia ekspozycji się nie zmienią (musi być włączony w lampe synchro z krótkimi czasami). Co innego gdybyś to robił w trybie P, ale AV bez względu na to czy jest czy nie ma lampy, ustawia ekspozycję do światła zastanego (chyba że masz w CFn ustawione wymuszenie stałego czasu synchronizacji np.1/200). Więc włączenie lub wyłaczenie lampy nie powoduje zmiany ustawień ekspozycji.
Jeśli czego ś nie zrozumiałem to proszę o wyjaśnienie łopatologiczne.
Ostatnio edytowane przez Tomsarz ; 21-11-2006 o 12:16
Zmienia sie bo * bez lampy uzywam celujac innym kadrem np w niebo, pozniej przekadrowuje, blokada blysku na oswietlanym obiekcie, potem przekadrowuje i wlasciwy strzal.
Czyli od nowa:
- pomiar obszarowy (puste koleczko)
- Av, lampa wylaczona, celowanie w niebo (zalozmy ze chce miec niebo niebieskie a postac w cieniu ale nie w centrum kadru doswietlona lampa), * w niebo
- zapamietanie parametrow, przelaczenie na M
- przekadrowanie na postac (parametry naswietlania sie zmieniaja bo celuje juz nie w niebo a w postac w cieniu), ustawienie w trybie M parametrow pomiaru na niebo
- wlaczenie lampy, * na postac, lampa zapamietuje swoja sile blysku przy danym pomiarze
- przekadrowanie docelowe (parametry sie zmieniaja bo juz nie celuje ani w niebo ani w postac a i niekoniecznie nadal w cien, cokolwiek moze sie teraz znalezc w centrum kadru) i pstryk docelowy
Mozna skrocic procedure uzywajac pomiaru matrycowego i unikajac przekadrowan... ale nie wiem czy efekt bylby porownywalny. Na tyle rzadko sie tym bawilem ze nie mam konkretych porownan.
Vitez, kombinujesz jak kon pod gorke![]()
Nie, nie.... Vitez - dobrze pisze.. robie dokladnie tak samo
Mozna skrocic procedure uzywajac pomiaru matrycowego i unikajac przekadrowan... ale nie wiem czy efekt bylby porownywalny. Na tyle rzadko sie tym bawilem ze nie mam konkretych porownan.
Z pomiarem martycowym zdjecia (dokladnie glowny model) wychodzi na troche niedoswietlonego, albo jak wolisz, tlo przeswietlone ..... czyli niebo wyprane model wyprany fleszem i wyglada jak wklejony w PS ... wszystko zalezy od zbalansowania swialta flesz vs zastane
Jakies 9 kg fotosprzętu i sporo chęci
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints
Podaj alternatywe.
Przykladowa sytuacja: lato, pozny poranek/popoludnie (w poludnie zdjec nie robie), dziewczyna na mostku w cieniu drzew, w tle palacyk, chcemy kadr niecentralny.
Mozna przywalic na zielonym, matrycowym, bez lampy itp - wiadomo co wyjdzie.
Mozna zablokowac na niebo i wyciagac dziewczyne z cieni. Mozna dwa zdjecia i HDR... ale bez statywu? I na dziewczyne HDRa szczuc?
Mozna blokowac na dziewczyne i walczyc z przepalami byle niebo cos wyciagnac. Mozna wyciagnac dziewczyne z cienia byle nie miec cienia w kadrze (i tym samym nie musiec uzywac lampy) a potem walnac serie 50 zdjec - moze na ktoryms nie bedzie mruzyla oczu(chyba ze postawisz ja tylem/bokiem do slonca i albo znowu walczysz z cieniem znowu jednak muszac uzywac lampy - tym razem lokalnie na twarzy, albo twierdzisz ze to ahtystyczne cieniowanie
). Mozna skadrowac tak by nieba w kadrze nie bylo - nie zawsze sie jednak da. Mozna wiele... Jaka jest twoja propozycja?
Oczywiscie mozna jeszcze bawic sie z blendami... ale watek jest o lampie w sloneczny dzien. Mi sie jakos na spacery z dziewczyna nie bardzo by chcialo targac statyw, blende i/lub asystenta![]()
Pisze dobrze, bladow nie robi, przecinki stosuje ;-)
Tylko po co sie meczyc z wylaczaniem lampy, ustawianiem Av, przestawianiem na M wlaczaniem lampy, FELowaniem skoro mozna to wszystko zrobic korzystajac wylacznie z M i FELa
No chyba, ze ja tu czegos nie rozumie(i wcale tego nie wykluczam
)
Ustawiam na M ekspozycja na zastanie, lasce wale filem w oczy i pstryk![]()