co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..
od poczatku:
Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ?
negatyw ma wieksza tolerancje na bledy ekspozycji, bo mozna je korygowac w procesie wywolania i drugi raz robiac odbitke (ja np czesto przewalam neg. o pol, czasem nawet poltorej przeslony a potem skracam wywolanie).
natomiast slajd podlega standartowej obrobce w labie i tyle, chyba ze ktos zrobi sobie w domu crosa.
czyli jak przeeksponujesz slajd to koniec, kupa, a z negatywem mozesz jeszcze walczyc
Dokladnie, miesci wiecej EV. A znalezienie odpowiedzi jest trywialne, w archiwach newsow na google znalazl bys z kilka setek watkow na ten temat...
dobry slajd ma rozpietosc tonalna najszersza z wszystkich materialow fotograficznych analogowych i cyfrowych, a te setki watkow ta chyba takie jak ten tu..
Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
małoobrazkowy ?
no nie ma, bo rozpietosc tonalna to zdolnosc rejestracji szczegolow w najjasniejszych i najciemniejszych partiach foty. zmieniajac format zmieniamy inne parametry (ziarnistosc, ilosc szczegolow, glebie ostrosci), ale emulsja pozostaje przeciez ta sama.
film CZ/B ma 12 EV , slajdy roznie ale te najlpesze z 5-6 podobnie jak cyfra fuji ze swoimi matrycami ma troszke wiecej od reszty.
taka wieksza rozpietosc to fajna sprawa (czesem ratuje jej brak polowkowy szary filtr) jednak nie zawsze da sie go uzyc.
niedzwiedziu! co ty tam palisz? 12ev to jest rewelacyjny wynik dla slajdu, negatywem mozesz sie do niego zblizyc - tu wszystko zalezy od tego jak naswietlisz a potem jak i w czym go wolasz, bo moze ci wyjsc 5 (jak spiepszysz) a moze i 10ev.
cyferka ani do jednego ani do drugiego sie nie umywa i wlasnie dlatego opracowano dla cyfrowej fotografii metode HDR , choc rzeczywiscie jak juz cos to matryca SR fuji dyskwalifikuje konkurencje, choc malo kto wie w czym rzecz, bo wszyscy za namowa producentow zapatrzeni sa tylko w ilosc komorek swojej matrycy i mysla, ze jak kupia z 8mln to sa lepsi od tych co maja 6mln..
Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie.
sa takie sytuacje techniczne, do glowy perzychodzi mi mala ilosc swiatla - jest tylko jeden slajd 400iso i, by the way, ktorego polecam, ale tylko z pewnego zrodla, bo jest czuly na rtg i cieplo i latwo lapie zadymienie.
poza tym jesli potrzebne nam ziarno, albo specyficzny kontrast i wszystkie inne jazdy po bandzie - dlatego slajd uzywany jest najczesciej w profesjonalnej fotografii reklamowej, a negatyw w fotografii artystycznej.
pozdrawiam wszystkich