Pokaż wyniki od 1 do 10 z 34

Wątek: Rozpiętość tonalna kliszy.

Mieszany widok

  1. #1
    noe
    Guest

    Domyślnie

    co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..
    od poczatku:

    Ponoć film negatywowy ma większą tolerancję na naświetlenie niż slajd.Jak to się objawia ? Mieści na sobie więcej EV ?

    negatyw ma wieksza tolerancje na bledy ekspozycji, bo mozna je korygowac w procesie wywolania i drugi raz robiac odbitke (ja np czesto przewalam neg. o pol, czasem nawet poltorej przeslony a potem skracam wywolanie).
    natomiast slajd podlega standartowej obrobce w labie i tyle, chyba ze ktos zrobi sobie w domu crosa.
    czyli jak przeeksponujesz slajd to koniec, kupa, a z negatywem mozesz jeszcze walczyc

    Dokladnie, miesci wiecej EV. A znalezienie odpowiedzi jest trywialne, w archiwach newsow na google znalazl bys z kilka setek watkow na ten temat...

    dobry slajd ma rozpietosc tonalna najszersza z wszystkich materialow fotograficznych analogowych i cyfrowych, a te setki watkow ta chyba takie jak ten tu..

    Czy np. slajd średnioformatowy ma większą rozpiętość tonalną niż
    małoobrazkowy ?


    no nie ma, bo rozpietosc tonalna to zdolnosc rejestracji szczegolow w najjasniejszych i najciemniejszych partiach foty. zmieniajac format zmieniamy inne parametry (ziarnistosc, ilosc szczegolow, glebie ostrosci), ale emulsja pozostaje przeciez ta sama.

    film CZ/B ma 12 EV , slajdy roznie ale te najlpesze z 5-6 podobnie jak cyfra fuji ze swoimi matrycami ma troszke wiecej od reszty.
    taka wieksza rozpietosc to fajna sprawa (czesem ratuje jej brak polowkowy szary filtr) jednak nie zawsze da sie go uzyc.


    niedzwiedziu! co ty tam palisz? 12ev to jest rewelacyjny wynik dla slajdu, negatywem mozesz sie do niego zblizyc - tu wszystko zalezy od tego jak naswietlisz a potem jak i w czym go wolasz, bo moze ci wyjsc 5 (jak spiepszysz) a moze i 10ev.
    cyferka ani do jednego ani do drugiego sie nie umywa i wlasnie dlatego opracowano dla cyfrowej fotografii metode HDR , choc rzeczywiscie jak juz cos to matryca SR fuji dyskwalifikuje konkurencje, choc malo kto wie w czym rzecz, bo wszyscy za namowa producentow zapatrzeni sa tylko w ilosc komorek swojej matrycy i mysla, ze jak kupia z 8mln to sa lepsi od tych co maja 6mln..

    Czyli są sytuacje gdzie lepszy będzie negatyw niż slajd i odwrotnie.

    sa takie sytuacje techniczne, do glowy perzychodzi mi mala ilosc swiatla - jest tylko jeden slajd 400iso i, by the way, ktorego polecam, ale tylko z pewnego zrodla, bo jest czuly na rtg i cieplo i latwo lapie zadymienie.
    poza tym jesli potrzebne nam ziarno, albo specyficzny kontrast i wszystkie inne jazdy po bandzie - dlatego slajd uzywany jest najczesciej w profesjonalnej fotografii reklamowej, a negatyw w fotografii artystycznej.

    pozdrawiam wszystkich

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    49
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez noe Zobacz posta
    co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..
    od poczatku:

    dobry slajd ma rozpietosc tonalna najszersza z wszystkich materialow fotograficznych analogowych i cyfrowych, a te setki watkow ta chyba takie jak ten tu..
    Ktoś Ci jakiś głupot naopowiadał albo nie te same terminy rozumiemy pod pojęciem rozpiętość tonalna...

    Zajrzyj sobie do tego artykułu : http://www.marekmadej.com/pliki%20do.../velvia3hr.pdf

    Velvia 50 (który niewątpliwie dobrym slajdem jest) ma wyznaczone z krzywej charakterystycznej 5.3 EV w zakresie liniowym przez człowieka o którym wiem że raczej bzdur nie opowiada...
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    54
    Posty
    563

    Domyślnie

    Wiesz, co noe.... Zajrzyj może do Mroczka (taka fajna książka o fotografowaniu).
    Bardzo ładnie pokazuje tam, kiedy przewagę ma slajd a kiedy negatyw.
    Bo jak rozumiem pomieszało ci się coś i mylisz pojęcia.

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Nov 2008
    Posty
    38

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez noe Zobacz posta
    co tu za bzdury czytam, az sie musialem zalogowac..

    cyferka ani do jednego ani do drugiego sie nie umywa i wlasnie dlatego opracowano dla cyfrowej fotografii metode HDR , choc rzeczywiscie jak juz cos to matryca SR fuji dyskwalifikuje konkurencje, choc malo kto wie w czym rzecz, bo wszyscy za namowa producentow zapatrzeni sa tylko w ilosc
    Umiejętne naświetlenie RAW`a i puźniejsza z nim zabawa, wyrównuje szanse.
    I nie mówie Tu o HDR`że czy pseudoHDR`że, tylko o naturalnie wyglądającej scenie tonalnej
    30D_grip, 350D_grip, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, EF 17-40mm f/4L, EF 70-200mm f/4L, EF 50mm f/1.4, SpeedLite 430EX II, B+W CPL/ połówka, Marumi WPC UV, Velbon Sherpa 600r, Naneu K3Pro.
    Kilka zdjęć:http://www.obiektywni.pl/autorzy/aut...-0-0-0-0.php#k

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •