Przecież napisałem: zakres ogniskowych 15-66 mm. Niby ta Sigma ma taki? No nie ma!
Jako standardowe zoomy do APS-C dostawaliśmy do DSLR APS-C i systemu M 18-55 mm, czyli odpowiedniki 29-88 mm, a kiepski rodzynek EF-M 15-45 mm był odpowiednikiem 24-70 mm. Z kolei RF-S 18-45 mm to odpowiednik 29-70 mm. Żaden nie miał i nie ma zakresu odpowiadającego 24-105. Jest co prawda EF-S 15-85 mm, ale f/3,5-5,6.
No i Sigma 18-50 mm f/2,8 nie ma stabilizacji, a więc przegrywa nawet z ciemnymi zoomami, które tę stabilizację mają, bo f/2,8 vs f/5,6 to raptem 2 EV różnicy, a stabilizacja to 4-5 EV. Weź tu rób takim zoomem zdjęcia z ręki ze stosowną GO w jakimś wnętrzu- no nie da się!
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Co to ma do rzeczy?
Jak weźmiesz obiektyw canon EF 300/4 L IS i podłączysz przez przejściówkę EF-mikro 4/3 (są takie!) do korpusu Olympus OM-1, to jaki będzie miał "zasięg". Coś się w nim zmieni? Soczewki mu zmutują czy jak? Jak odpowiesz sobie na to pytanie, to może wtedy zrozumiesz co to jest ogniskowa i jasność obiektywu.
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Może ja odpowiem: zasięg będzie teoretycznie taki sam, a praktycznie dwa razy większy. Obiektyw 300 mm będzie na korpusie micro 4/3 robił za 600 mm, a na FF tylko za nominalne 300 mm, więc użytkownik FF, żeby mieć 600 mm, to albo sobie musi taki kupić, albo dołożyć TC 2,0.
W zależności od rozmiaru matrycy rozpatruje się ogniskowe relatywne, a nie fizyczne.
Przy krótkich ogniskowych, jak np. kitowy 18-55 mm do APS-C, to on robi za 29-88 mm na FF, ale go sobie do FF nawet nie złożysz (przynajmniej u Canona), i nie skorzystasz z UWA 18 mm, bo nawet kadru nie pokryje.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Rozmawiamy o dwóch różnych "systemach walutowych" i nie kontynuujmy dalej rozkminy o rzeczach oczywistych.
To co mówi Leon007 (i całkowicie się z tym zgadzam) to różnica w wielkości obiektywów między FF i APS-C, której de fakto prawie nie ma.
Tłumaczę jak chłop krowie na granicy:
Jeżeli mam 500mm pod FF i sobie zapragnę ekwiwalent pod APS-C czyli 300mm, to kupuję/produkuję tylko 300mm pod FF,
bo wyprodukowanie 300mm pod APS-C mija się z celem, ponieważ obiektyw wcale nie będzie zauważalnie mniejszy ani lżejszy.
Przytoczony link Leona to uświadamia.
Idąc dalej, jeżeli chcę ekwiwalent portretówki +/-85mm to pod APS-C kupuję 50mm i nie widzę sensu robić wersji pod APS-C bo niby ile zaoszczędze na wadze?
Ja widzę sens podziału tylko przy szerokim kącie i szerokich zoomach.
Dziękuję Kolego Mamrot.
Dla szerokich kątów mniejsza, mniej więcej dwukrotnie, odległość rejestrowa ma znaczenie, bo można bardziej optymalnie skonstruować taki szerokokątny obiektyw. Dla obiektywów dłuższych to nie ma znaczenia, bo i tak wszystko ważne (optycznie) dzieje się dostatecznie daleko od korpusu.
Wagę obiektywu o konkretnej ogniskowej można zmniejszyć stosując (techniczny hehe) plastik, zamiast szkła i metalu.
Lub zmniejszyć mu jasność.
Ostatnio edytowane przez Leon007 ; 14-10-2024 o 14:50
Nie to ładne co ładne, ale co się komu podoba.
JaCzłowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
Konfucjusz
Ważne są kąty widzenia i rozmawianie o ogniskowych myli. Oczywiście jasność i ogniskowa sie nie zmienia ale ... przy takim 4/3 to już jest dwukrotny crop. Przykładowo mając 600 mm na FF mamy to co 300 mm na 4/3. Co z wielkością przedniej soczewki? 300 mm f/4 a 600 mm f/4 to diametralnie różne rozmiary szkieł. Zauważyłem, ze Leon007 dał inną jasność by zrekompensowć ubytek na GO. Tylko w supertele separacja i tak jest świetna i przy tak wąskim kącie widzenia f/4 to bardzo efekt płytkiej GO.
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...