Cwanie wybrałeś fragmenty pod swoją tezę i swoje ulubione obrazki. Po co mieszasz człowiekowi w głowie?
Tu inne fragmenty z podlinkowanej przez Ciebie strony, umknęły Ci?
Podkreślenia moje.
nr 1
Jaki typ obiektywu jest najlepszy do zdjęć krajobrazów?
W przypadku klasycznych zdjęć rozległych krajobrazów, które obejmują szeroką panoramę, imponujące niebo i odbicie scenerii w tafli jeziora, potrzebny jest obiektyw szerokokątny, który pozwoli uwzględnić w kadrze większy obszar i nadać ujęciu interesujący, spektakularny wygląd.
Obiektywy szerokokątne nie są jednak jedynym dobrym rozwiązaniem do fotografowania krajobrazów. Czasami warto uwzględnić w kadrze mniejszy obszar. W takich sytuacjach wystarczy użyć standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, np. Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Wybranie najmniejszej ogniskowej w tym uniwersalnym zakresie zoomu nadal pozwoli ująć w kadrze spory obszar terenu.
Wybór pomiędzy obiektywem zmienno- lub stałoogniskowym w kontekście fotografii krajobrazu może być trudny. Oba rozwiązania mają wiele zalet. Podczas fotografowania krajobrazów wiele elementów – od murów, ogrodzeń i żywopłotów po klify, rzeki i jeziora – może blokować pole widzenia, a trudny teren może uniemożliwić przemieszczanie się. W takiej sytuacji możliwość użycia pierścienia zmiany ogniskowej w celu usunięcia przeszkód z kadru jest bezcenna.
Jednak dylematu „obiektyw zmienno- czy stałoogniskowy” – podobnie jak większości innych spornych kwestii – nie da się w prosty sposób rozstrzygnąć. Wielu profesjonalnych fotografów krajobrazów woli robić zdjęcia przy użyciu obiektywów stałoogniskowych. Stała ogniskowa może ułatwić skupienie się na kompozycji – zmusza do przemieszczania się w celu znalezienia idealnego miejsca, w którym elementy pierwszego planu, środka i tła tworzą odpowiednią całość. Częste zmienianie pozycji pozwala odkrywać nowe obiekty fotograficzne i różne sposoby ich uwieczniania.
nr 2
Najlepszy obiektyw dla osób zaczynających przygodę z fotografią krajobrazu: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Uniwersalny model, taki jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, pozwala ukazać cały urok krajobrazów – od epickich widoków po drobne szczegóły. Cechuje się dość szerokim kątem widzenia w przypadku najmniejszej ogniskowej. Przy standardowej ogniskowej (około 35–50 mm) uzyskuje się bardzo naturalną perspektywę, która dobrze oddaje wrażenie przestrzeni, odległości i relacji między pierwszym planem a tłem. Dłuższa ogniskowa (zakres teleobiektyw) powoduje zacieśnienie perspektywy. W efekcie wydaje się, że obszary pierwszego planu i tła znajdują się bliżej siebie. Jest to przeciwieństwo efektu, który uzyskujemy w przypadku obiektywu szerokokątnego. Może to stanowić ciekawą, kreatywną alternatywę w fotografii krajobrazu.