https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
nie ma tutaj sytuacji jablek i gruszek - fotografowany przedmiot w obu wypadkach odbija lub emituje fotony.
w fotochemicznej emulsji srebrowej foton pada na znajdujacy sie w sieci krystalicznej zwiazkow srebra Atom powodujac wybicie elektronu i przeplyw pradu. Zjawisko jest zbyt slabe by spowodowac zauwazalny dla oka efekt , wiec zostaje wzmocnione kosztem energi chemicznej zgromadzonej w wywolywaczu.
w fotodiodzie krzemowej foton pada na znajdujacy sie w sieci krystalicznej krzemu Atom powodujac wybicie elektronu i przeplyw pradu. Zjawisko jest zbyt slabe by spowodowac zauwazalny dla oka efekt , wiec zostaje wzmocnione kosztem energii chemicznej zgromadzonej w baterii.
dokladnie ta sama zasada .
zakres tonalny jest mierzony , podaja go dla materialow fotochemicznych producenci i nie jest to kwestia wiary tylko obiektywnych wynikow pomiarowych.
warunkiem dla materialow odwracalnych jest , ze Gamma winno = 1 , wowczac mamy przenoszenie roznic tonalnych wystepujacych w naturze jak 1:1 , dzieki czemu odbieramy odwzorowanie jako naturalne.
dla materialow negatywowych Gamma = 0,63 , dzieki czemu zakres tonalny jest szerszy niz materialow odwracalnych , ale odwzorowanie bardziej miekkie . W obrobce pozytywowej dobieramy odpowiednio Gamma w zalezosci od potrzeb i wizji artysty , przez dobor gradacji papieru , lub tez stosujac inne techniki ( np maskowanie , miejscowe dopalanie , niedoswietlanie itp itd.- identycznie jest w obrobce cyfrowej )
Ostatecznie nawet z matrycy 15 EV obserwujemy obraz na monitorze , ktory nie przenosi nawet 8 EV , ale majac wiecej danych w Rawie mozna odpowiednio sterowac odbrobka tak, iz uda sie pokazac calosc zakresu , kosztem oczywiscie Jakis tam znieksztalcen w innym zakresie , ale umiejetna obrobka mozna te znieksztlacenia uczynic nierozpozawalnymi lub trudno rozpozawalnymi.
zarowno dla filmow analogowych jak i matryc cmos natezenie padajacego swiatla mierzymy tym samym przyrzadem - swiatlomierzem. w ten sam sposob mierzy sie zakres tonalny sceny , expozycje.
w obu przypadkach zakres tonalny medium swiatloczulego mowi nam ile razy miejsca najjasniejsze sa jasniejsze od najciemniejszych zachowujac prawidlowosc proporcji odwzorowania roznicy tonalnej ( w jakiejs tam dopuszczalnej tolerancji )
Zdecydowanie mamy tylko sliwki - nie ma gruszek i jablek.
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 04-07-2020 o 08:30
czyli jak podepnę przez redukcję szkło EF 10-20 to będę tak miał, czyli będę miał na krótszym końcu 10 mm.
Ostatnio edytowane przez Jacek ; 04-07-2020 o 10:29
https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
a pod podpięciu 17-40/4 też winieta będzie mocna, czy akceptowalna. Zadaje takie naiwne pytania, ale nikt z moich znajomych nie ma Canona RP, i co ciekawe to nigdzie w moim mieście nie ma go w sklepie. Ba nawet gdyby był to jestem pewien, że nie dadzą do ręki obejrzeć, bo to trzeba baterię włożyć, obiektyw podpiąć itd, itp. Od 10 Lat mam 7D, i do niego serię obiektywów, ale coraz mniej nim zdjęcia robię, bo ja się starzeję i jego waga z czasem rośnie. Chciałbym zamienić na coś mniejszego ale tak żeby obiektywy zostały.
Ostatnio edytowane przez Jacek ; 04-07-2020 o 11:53
https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
Ja potrzebuję zdjęcia w formacie 16:9. Wiem, że z każdego formatu da się "dociąć" do 16:9, ale kiedy zdjęć są setki czy tysiące, to bawienie się z każdym osobno to koszmar. Z tego powodu wyjeżdżając do Chin kupiłem Canon G1X, małe to, poręczne i ma ten format, nic nie musiałem obrabiać. Od pewnego czasu więcej zdjęć robię G1X niż 7D, i wiele rzeczy mi w tym maluchu pasuje poza jedną, ma zwłokę która uniemożliwia ciekawe street photo. A z instrukcji RP wynika, że też ma format 16:9, ciekaw jestem, czy ten format widać w wizjerze, czy ekraniku?
Ostatnio edytowane przez Jacek ; 04-07-2020 o 12:01
https://500px.com/p/m_kowalczyk?view=galleries
EOS R5, RF 14-35/4L, RF 24-105/4L, RF 70-200/4L, RF100-500L, C35/2 IS, C70-300L IS, M6II, M11-22, M22, M32, S56/1.4, M55-200
Taki format mam na ekraniku G1X po wybraniu 16:9. A dlaczego to jest ważne, bowiem ja się wychowałem na slajdach. Zrobiłem ich tysiące, dużo, bardzo dużo. A ze slajdami jest tak, że jak mają być skanowane na bębnie można coś obrabiać, oszukać, ale jeśli mają być wyświetlane na ekranie, to kadr musi być dobry w momencie naświetlania w aparacie. Cykniesz i koniec, nic nie da się poprawić. Jeżeli ktoś robił tysiące slajdów to musiał nauczyć się kadrowania bez ewentualnych poprawek. Jak weszło to w krew było dobrze,................ale do momentu kiedy zmienił się format obrazu, bowiem od pewnego czasu potrzebuję 16:9 i szlag trafił moje nauki i przyzwyczajenia. To co kiedyś było dobre teraz stało się kulą u nogi.