a jakie lampy beda stosowane ?
a jakie lampy beda stosowane ?
Zanim wydasz (niepotrzebnie) jeszcze więcej kasy, poszukaj informacji o "jakości" światła z różnych źródeł, mam na myśli poprawność reprodukcji barw (nie chodzi o temperaturę barwową). Trochę na ten temat zobaczysz w filmie forumowego kolegi: https://www.youtube.com/watch?v=Njv9Sp3mWkk (warto też poczytać komentarze).
To fajnie działało z nieekologicznymi, zwykłymi żarówkami zwierciadlanymi, ale teraz mamy "lepiej", i energooszczędne, nadające się do oświetlania pomieszczeń gospodarczych, a nie bardzo do fotografii czy filmu.
Chce kupić podobne żarówki które były montowane w lampie której używaliśmy na spotkaniu foto.
Początkowo Michał kupił jakieś tańsze żarówki, i miał problem z migotaniem światła przy jakichś tam czasach, ale później zmienił je na droższe i już było ok.
Zdjęcie 39. było robione przy tych żarówkach LED.
Dzięki za link.
Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
Ostatnio edytowane przez Pezet85 ; 26-03-2020 o 14:12
Obejrzałem podesłany przez Ciebie filmik, przyznam szczerze że nie byłem tego świadomy.
Co sądzisz o wyborze żarówki która będzie spełniać tylko indeks Cri? Większość żarówek które są dostępne mają tylko ten index podany. Szczerze powiem że jakbym miał wydać na jedną żarówkę pro powiedzmy 40-50 zł to nie ma sensu robić tej lampy, zbyt wysoki koszt.
Znalazłem żarówkę Osram 5w 2700k z indexem Cri 95, koszt 11 zł.
https://allegro.pl/oferta/zarowka-le...ource=facebook
Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
Ostatnio edytowane przez Pezet85 ; 26-03-2020 o 15:40
Migotanie to jeszcze inna sprawa.
Ja sugerowałbym zrobienie prób z "grzejnikami", tzn. z tradycyjnymi, nieekologicznymi żarówkami. Tanio sprawdzisz, czy takie światło Ci pasuje, czy modelce pasuje (Tobie nie świeci w oczy, dla osób z drugiej strony obiektywu nie jest to komfortowe). Proponowałbym grubszy przewód od ringu do gniazdka (obrazowo: taki, jak do pralki), niezależne włączanie zewnętrznego i wewnętrznego pierścienia, a na początek paczkę (10szt.) tradycyjnych żarówek "wstrząsoodpornych", matowych, o ile oprawki masz E27 (sprawdzić jaka jest max. moc dopuszczalna w oprawkach) to np. 100W (ceny pewnie 1-1.50/szt). Lepsze byłyby zwierciadlane, bo miałbyś ukierunkowane światło (brak strat ze świecenia na boki), ale z odległości 1-2m, 10x 100W przy obecnych czułościach aparatów powinno i tak wystarczyć.
Więc tak... oprawki mam ceramiczne e27, włącznik przygotowany nadtynkowy 2biegunowy właśnie po to żeby włączać 2 ringi niezależnie. Kabel już kupiony 5m 3x1.5 więc wystarczy.
Jutro biorę się za wiercenie w płycie.
Żarówki napewno chce kupić mleczne, żeby nie waliły mocno po oczach. Ale nad tym jeszcze pomyśle.
Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
O, to spokojnie - kupuj 3 paczki 100W
I tak poważnie, to jak włączysz, posiedź trochę przed tą (włączoną) lampą, patrząc tam, gdzie będzie obiektyw. Podobne doświadczenie pomaga fotografom we współpracy z modelką - gdy wiadomo, co czuje osoba w takim położeniu
@rafels3 - można zrobić ring z takich chińskich "LEDów na drucie", wtedy na pewno nie będzie waliło po oczach![]()
standardem w fotografii jest swiatlo o temp barw 5500 ( 5600 ) K
CRI powyzej 90 - w granicach 96%
zarowki fotograficzne , aktualnie wszystkie sa energooszczedne Maja takie parametry z tym, ze w sprzedazy sa duzej mocy - rzedu 70 -150 i wiecej wat.
w sprzedazy sa ledy z cri wiekszym od 90 , ale trudno znalezc o temp b ok 5500 K.
obawiam sie, ze nie znajdziesz latwo o niewielkiej mocy w oswietleniu domowym
zarowki fotograficzne sa b dobrym zrodlem swiatla ale sa za duzej mocy do tego celu.
nie obawiaj sie slowa " energooszczedne" , gdyz zarowki fotograficzne sa energooszczedne.
swiatlo zarowe , bylo dosyc slabym zrodelm swiatla fotograficznego ze wzgledu na niska temp barwowa - 2500 - 2700 K.
natomiast znajdziesz o mocy kilku wat lampy o 4000 K , ktore juz rozni sie niewiele od wzorcowego 5500 ( 5600 ) K.
moc lampy led mnozy sie przez 7 by przeliczyc na odpowiednik mocy lampy zarowej.
Latwiej znajdzisz lampy o tem 6000 - 6500 K i wysokim CRI - one sa troche " zimnawe" ( troche trupii kolor) , ale mozna mieszac ze swiatlem naturalnym pochmurnym.
na szczescie cri powyzej 90 nie jest dzisiaj rzadkoscia wsrod Led.
rzeczywiscie musisz zwrocic uwage by led nie byl taktowany czstoscia sieci , wowczas mruga , ( czego naocznie nie widac ) a na czasach naswietleniach ponizej 1/60 sek , migawka moze trafic akurat na faze nieswiecenia , czyli zdjecie bedzie nienaswietlone. To calkiem czesty przypadek dla takich lamp - kazde zdjecie byloby inaczej naswietlone.
swiatlo zarowe o temp ok 2500K to kiepski pomysl , jesli chcesz wykorzystac swiatlo naturalne.
przyklad lampy ktora daje sie zastosowac:
https://www.amazon.de/VIRIBRIGHT-nat...YA8R2WDP0Q8CAD
w dodaktku mozna regulowac jasnosc swiecenia - wystarzca 4 - 6 takich lamp.
im blizej bedziesz 5500 K tym mniejsze problemy z balansem bieli , jesli chcialbys stosowac swiatlo mieszane - dzienne - sztuczne.
zasada jest prosta - oswietlenie winno byc tej samej temperatury barwowej , po ty by uzykac prawidlowy balans bieli , chyba ze swiadomie wprowadzamy zafarb kolorystyczny.
najlepie ok 5000 -5600K
gdybys stosowal jakies male ledy w wiekszej liczbie , to mozesz stosowac o zroznicowanej temp barwowej , np 6500 K i dac kilka 3000 K by ocieplic swiatlo.W ten sposob poprawisz tez CRI
mozliwosci jest bez liku.
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 27-03-2020 o 08:40
Zgadza się, nie wspomniałem o tym, bo założyłem, że ten ring miałby być jedynym źródłem światła (wtedy temp. barwowa praktycznie nie ma znaczenia).
Jednak "mieszanie" w pewien sposób może dać ciekawe efekty, np. jeśli neutralne (białe, szare) tło będzie oświetlone światłem dziennym, a modelka żarowym, plus balans bieli "na żarówkę" da nam niebieskie tło.
CRI powyzej 90 - w granicach 96%
I tu jest kłopot z popularnymi, niedrogimi LEDami. Na stronach mogą mieć informacje, że CRI>=90, ale to praktycznie znaczy tyle, że nie powinno być niżej niż 90. Jednak, jak nasz kolega wyjaśniał na linkowanym filmie, samo CRI to takie wstępne przybliżenie, gdy zależy nam na dobrej wierności kolorów.
w sprzedazy sa ledy z cri wiekszym od 90 , ale trudno znalezc o temp b ok 5500 K.
obawiam sie, ze nie znajdziesz latwo o niewielkiej mocy w oswietleniu domowym
Niestety, wysokie wymagania spełniają źródła światła projektowane do celów foto i filmowych, nie do wkręcenia w lampę kuchenną :/
Jednak sprawa nie jest całkiem przegrana. Jeśli ktoś naprawdę chce, może znaleźć paski LED o CRI co najmniej 95, pewnie też pojedyncze diody większej mocy. Jednak to jest już "sprzęt specjalistyczny", mający odpowiednią cenę.
zarowki fotograficzne sa b dobrym zrodlem swiatla ale sa za duzej mocy do tego celu.
Wada może być zaletą, jeśli studio jest w jakimś "pozamieszkalnym" pomieszczeniu to taki ring na tradycyjnych żarówkach może doskonale służyć do dogrzewania
nie obawiaj sie slowa " energooszczedne" , gdyz zarowki fotograficzne sa energooszczedne.
U mnie to jest skrót myślowy, bo na pewnym naszym portalu aukcyjnym, i w sklepach internetowych, królują "profesjonalne energooszczędne żarówki fotograficzne 5500K" w formie świetlówek, dających w wielu przypadkach koszmarne światło (mam na myśli widmo).
swiatlo zarowe , bylo dosyc slabym zrodelm swiatla fotograficznego ze wzgledu na niska temp barwowa - 2500 - 2700 K.
Było jednocześnie doskonałym źródłem światła, bo poprawnie reprodukowało kolory, z czym niedrogie świetlówki i LEDy sobie nie radzą.
natomiast znajdziesz o mocy kilku wat lampy o 4000 K , ktore juz rozni sie niewiele od wzorcowego 5500 ( 5600 ) K.
Ale chyba zgodzisz się z tym, że przypadkowo wybrana z półki w markecie lampa LED 4000K może się kompletnie nie nadawać do zdjęć, w których zależy nam na kolorach?
moc lampy led mnozy sie przez 7 by przeliczyc na odpowiednik mocy lampy zarowej.
Bardzo odważne założenie.
przyklad lampy ktora daje sie zastosowac
w dodaktku mozna regulowac jasnosc swiecenia - wystarzca 4 - 6 takich lamp.
(link do LED za 12 EUR/szt)
Mam wrażenie, że nie do końca zrozumiałeś, co kolega chce zrobić. Nie chodzi o zapewnienie wystarczającego natężenia światła, ale o lampę "pierścieniową", świecącą dookoła obiektywu. W takim przypadku 4 punkty świetlne dadzą cztery wyraźne cienie, nawet mimo tego, że zapewnią wystarczające do fotografowania natężenie światła. Do tego myślę, że wydanie 30x 12 EUR tak średnio się uśmiecha koledze, i nadal optuję za zwykłymi nieekologicznymi żarówkami.
Jak efekty się znudzą, strata nie będzie zbyt duża. Jak efekty się spodobają, też strata nie będzie duża, i będzie wiadomo, czego szukać dalej
gdybys stosowal jakies male ledy w wiekszej liczbie , to mozesz stosowac o zroznicowanej temp barwowej , np 6500 K i dac kilka 3000 K by ocieplic swiatlo.W ten sposob poprawisz tez CRI
Zgadzam się z pierwszym zdaniem.
Jednak drugie to według mnie ponownie dość odważne stwierdzenie.