Cytat Zamieszczone przez Jacek_Z Zobacz posta
No to chce Ciebie oficjalnie przeprosić, bo niepotrzebnie cie wrzuciłem do jednego worka z fanami bezluster, którzy piszą o świetności EFV i o histogramie live w kontekście ekspozycji, a o zebrze jedynie jak chodzi o obszary ostre. Dyskutuje z wieloma osobami i na kilku forach (np. KKM). No i jest ciekawie, bo w sumie to wychodzi na to, że oni nie wiedzą, że histogram w EFV czasami kłamie.

Tak, zgadzam się z Twoim opisem jaki wyżej zacytowałem.

W kwestii tej:

OK, Spot to jeden sposób, ale jak zauważasz niemożliwy do stosowania w dynamicznych scenach.
Ale … wspominałem już o czwartym sposobie pomiaru światła zastosowanym w najnowszych Nikonach. Czwarty poza znaną trójcą: spot, matrycowy i centralnie - ważonym.
Nikon D5, D850 (i wiele innych modeli nikona też) ma do pomiaru światła czujnik RGB mający aż 180.000 pikseli. Pojawił się też nowy pomiar światła, różnie jest to tłumaczone, np spot z ochroną świateł (może dlatego że ikonka na LCD podobna do spota), pomiar chroniący jasne obszary przed prześwietleniem. To jest to co Ty chcesz. Instrukcja D850 strona 124.
Oczywiście daje to ciemne zdjęcia gdy się pojawi światło w kadrze, robiąc raw 14 bitów można sporo wyciągać z cienia, szczególnie jak się pracuje na D850 który ma bardzo duży DR.
Drugą opcją jest włączenie DL czyli D-Lighting (to jest w nikonie od bardzo dawna, w odróżnieniu od tego czwartego z pomiarów jaki jest nowością). Można auto czyli ADL, można wybrać siłę DL samemu. Instrukcja D850 strona 180. To dziwny twór, trzeba go poznać. To coś robi dwie sprawy. Wpływa na ekspozycje w trybach matrycowym i CW. Tryb ADL ocenia czy mamy tam w kadrze coś bardzo jasnego, a cała scena ma duży kontrast. Wtedy niedoświetla, a jpg jest generowany z innymi krzywymi, bardziej spłaszczającymi rozpiętość. O dziwo wpływa na RAW, tzn wywoływarki Nikona mają wtedy inne ustawienia domyślne.
ADL działa inaczej gdy się ma dużo ciemnych partii w obrazie, a brak z kolei swiateł, ale ten przypadek cie nie interesuje więc nie będę rozwlekał swojego wpisu.
Często ADL jest ustawieniem fabrycznym w DSLR z niższej półki. Natomiast zawodowcy w sumie widzę że raczej tego nie używają. Jak się boją, tzn podejrzewają że będzie prześwietlenie to ustawiają korekcje na przykładowo - 0,7 i potem działają na RAW. Tak zresztą zapewnie postępują ludzie w innych systemach. W Nikonie można wybrać poza tym co w innych systemach dwie opcje - albo pomiar z ochroną świateł spot, albo DL.
Nie ma za co przepraszać. W odróżnieniu od niektórych uczestników dyskusji staram się stosować rozsądne argumenty za moją i tylko moją wizją.

Jeżeli chodzi o tryb o którym mówisz - to tak, o ile oczywiście ta ochrona świateł skierowana jest na RAW a nie na JPG. Jeżeli jest na JPG-a to w dalszym ciągu w światłach będziemy dostawali nienasycone RAW'y. Problem jest taki, że obecnie poprawnie naświetlony RAW "wywołany" klasycznym podejściem do JPG'a powoduje że tenże wygląd na kompletnie przepalony. Na prawdę polecam zabawę Rawdigger'em - trial jest za darmo. Bardzo wiele można dowiedzieć się o swoim aparacie i o sposobie w jaki przekłada pomiar światła na to co ląduje w RAWie.

p,paw