Zwykle się podaje przykład świateł samochodów lepiej wyglądających na pierwszą kurtynę bo są przed samochodem a innych ruchów na drugą kurtynę. Chociaż chyba rzadko sie fotografuje samochody w ruchu z lampą.
Ale tak czy inaczej obie kurtyny tak samo zamrażają ruch, tylko ten ruch widać albo przed albo za.
Natomiast nie wiem dlaczego: "Ale ten zabieg pozwala zamrozić ruch nawet przy krótszych czasach."
Chyba nieporozumienie polega na tym, że niektórzy przez "zamrożenie ruchu" rozumieją "uwidocznienie ruchu na zdjeciu" czyli coś wprost przeciwnego do dosłownego znaczenia, czyli właśnie pokazania obiektu tak, jakby był nieruchomy.
Co to znaczy "zamrozić ruch"?
I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.
Jak amerykański gliniarz krzyczy "friiiiz", to wtedy zamraża.
W tym konkretnym przypadku tylko statyw. Lampa nie ma aż takiego zasięgu aby oświetlić krajobraz na 100 czy 300mm.
chyba że rzucisz lampę wyzwalaną radiowo w okolice tego co chcesz fotografować na takiej ogniskowej i tu doświetlisz odpowiednio "cel".
Druga porada- tego typu obiektywami jak jest ciemno - to staraj się robić na jak najszerszym kącie - w tym przypadku 100mm ponieważ obiektyw jest tu najjaśniejszy, oraz im krótsza ogniskowa tym mniejsze ryzyko poruszenia zdjęcia przy fotografowaniu.
Kolejny raz przeglądnąłem Twoje pytania na forum, i ciągle mam wrażenie, że nie brakuje Ci informacji ani z instrukcji obsługi, ani z praktyki "jak co kiedy włączyć", tylko z podstaw fotografii, tzn nie "co kiedy jak nacisnąć" tylko "dlaczego (coś jest, albo coś nie jest)".
Jeśli poczytasz trochę na temat podstaw fotografii będziesz wiedzieć dlaczego "zdjęcia były rozmyte" gdy robiłaś je w lesie obiektywem 100-300mm z czasami 1/50-1/80, poznałabyś zasadę "ogniskowa w mianowniku", przypomniałabyś sobie trochę o świetle z fizyki (np. jak szybko maleje natężenie światła w zależności od odległości) - a to odpowiedziałoby Ci na pytanie, czy da się oświetlić "cały las" zakładając lampę na aparat.
Można tez iść inną drogą, pytać o każdą możliwą sytuację, np. "czy lampa zamrozi ruch" albo "czy zdjęcia z lampą nie będą poruszone", ale trzeba podawać wtedy jak najwięcej informacji o tych planowanych zdjęciach. Nie dlatego, że jesteśmy ciekawscy i chcemy wiedzieć co planujesz, ale dlatego, że bez dodatkowych informacji nie da się dać jednoznacznej odpowiedzi.
"Czy lampa zamrozi ruch" - najczęściej tak, ale nie zawsze. Jeśli będzie duży udział światła ciągłego (słońce, zachmurzone niebo, lampy uliczne, lampa w pokoju na suficie) i czas naświetlania będzie wystarczająco długi, to pomimo (dość krótkiego) błysku będzie na zdjęciu widać poruszone przedmioty, naświetlone nie dzięki błyskowi, tylko dzięki udziałowi światła ciągłego. Co to znaczy "wystarczająco długi czas" - poszukaj w google albo w książkach jakie czasu naświetlania są uznawane za "bezpieczne" dla danej ogniskowej. Drugi przypadek to bardzo szybki ruch przy pełnej mocy błysku lampy. Błysk jest krótki, jednak przy pełnej mocy trwa stosunkowo długo, i w tym czasie obiekt może się przesunąć, np. zdjęcie kręcącego się wiatraka w komputerze (z tych głośnych) albo skacząca, tańcząca osoba.
"Czy zdjęcia z lampą nie będą poruszone" - najczęściej nie będą, ale w niektórych sytuacjach tak (patrz wyżej).
Jak widzisz nie da się dać pełnej odpowiedzi na niekompletne pytanie. Na razie nie masz doświadczenia, nie wiesz, co może wpływać na zdjęcie, a koledzy często stosują skróty myślowe, zakładają, że fotograf niektórych rzeczy nie będzie robił (bo wiedzą, że coś daje złe efekty) i dają odpowiedzi opierając się na tych założeniach. Ty możesz przypadkiem "nie dopasować się" do tych założeń, i pomimo skorzystania z porad dostaniesz zupełnie inne efekty, niż miały być.
Ostatnio edytowane przez r_m ; 20-09-2016 o 20:45