Rozwijam się... jeszcze tylko nie wiem w co.
Ja akurat nie blyskalem nigdy na zewnatrz, tylko w pomieszczeniu, ale kilka uwag:
- softbox 60x60 nie oswietli calej postaci rownomiernie, ja uzywam 60x90 i jest ciezko.
- jedna lampa C580, w "miare rowno" wypelni 60x90, z wiekszym juz bedzie problem.
Ja bym proponowal
- stripa 120x40 (jakby dalo sie dwa flashe zamocowac, byloby pieknie)
- dwie sztuki 60x60 lub 60x40 ustawione pionowo
Jakiegos wielkiego doswiadczenia w blyskaniu nie mam, wiec moge nie miec racji![]()
[QUOTE=helios;1241533]Te softboxy występują jeszcze w rozmiarze 80x80 - ja rozważam taką właśnie opcję do mojego Metza. Ew. paraslokowy softbox 60x90.
Tu mają sporo tego: Softboxy reporterskie
1Ds mkII, 50D + S35/1.4 | C10-22 /3.5-4.5 | C 28-105/3.5-4.5 USM | C24/2.8 | CZJ Pancolar 50/1.8 |Petri 50/2.0 | Metz 58 AF-2
5D, 2x6D, 16-35/4ISL, 20/1.4A, 24-70/2.8LII, 24-85/3.5-4.5, 50/1.4, 50/1.8STM, 55/1.8, 85/1.8, 135/2L, 200/2.8LII, 70-300 4-5.6II, 100-300/5.6L, 400/5.6L
600EX-RT, 430EXII, 568EXII
CX241, i1DisplayPro, L850, SC-P600
Wszystko zalezy jaki efekt chcesz uzyskac i w jakich warukach robisz zdjecia. W plenerze mamy przeciez dostepne slonce (chociaz nie zawsze)
W sloneczny dzien ustawiasz slonce jako swiatlo glowne, a softbox (60x60) jako wypelnienie to wystarczy, zawsze masz blende do pomocy.
W pochmurny dzien, gdzie swiatlo sloneczne sweci z kazdej strony, swiatlo glowne musisz dostac z blysku. Aby zachowac pozory, musisz softboxa ustawic tak by swiecil z gory i wtedy juz zaczyna byc problem z rownomiernym oswietleniem.
Jezeli slonce ustawisz w kontrze (np. "romatyczno-artystyczne" zachody slonca) to 60x60 bedzie za malo zeby oswietlic cala postac.
Jezeli fotografujesz modelke w bikini (albo bez) to nierownomierne oswietlenie spowoduje duze roznice w kolorze skory na twarzy i nogach. Ciezko to wyrownac w PSie (wtedy robimy plastik na calosci
)
Z modelka ubrana jest latwiej, bo mamy widoczna tylko "gola" twarz i nie ma innego punktu odniesienia. Ubranie na dole ciagniemy w PS'ie (jak to pani mloda to trenujemy robienie z szarego bialy)
To tyle problemow z ktorymi ja sie spotkalem osobiscie.
Zacznij od tego softoboxa 60x60 + blenda + slonce i zobaczysz jakie beda efekty. W tym zestawie problemem jest ze slonce nie zawsze swieci tam gdzie chcemy i tak jak chcemy.
Usjwo Twój post już mi wiele wyjaśniłTeraz przystępując do pierwszego treningu z oświetleniem w plenerze, będę wiedział, od czego w ogóle zacząć.
Zamawiam softbox 60x60 i blendę.
Dzieki!
5D, 2x6D, 16-35/4ISL, 20/1.4A, 24-70/2.8LII, 24-85/3.5-4.5, 50/1.4, 50/1.8STM, 55/1.8, 85/1.8, 135/2L, 200/2.8LII, 70-300 4-5.6II, 100-300/5.6L, 400/5.6L
600EX-RT, 430EXII, 568EXII
CX241, i1DisplayPro, L850, SC-P600
mam takie pytanie bo są 2 rodzaje mocowań, jedno jest takie, że lampe wkłada się od zewnętrznej strony i odbija się po czym przechodzi przez materiał (jest to stosowane w phottix easy up) a drugi rodzaj jest taki, że wkładamy lampę do środka od wewnętrznej strony. Moje pytania brzmi w którym przypadku mamy mniejsze straty oświetlenia ?![]()
Nie jestem expertem, ale chyba wyjdzie podobnie.
Przy softboxach shootthrough (czyli lampa z tyłu) i tak stosuje się conajmniej 2 panele dyfuzyjne. W w rozwiązaniu z odbiciem wewnątrz softbox'a to już jest traktowane jako rozproszenie + jeden panel dyfuzyjny.
Rozwiązanie 1 ma tę niewątpliwą zaletę, że przy braku zdalnego sterowania mocą byłysku, znacznie łatwiej i szybciej można zmienić ustawienia lampy.
W drugim przypadku, trzeba odpinac panel dyfuzyjny, żeby dostać się do lampy.
1Ds mkII, 50D + S35/1.4 | C10-22 /3.5-4.5 | C 28-105/3.5-4.5 USM | C24/2.8 | CZJ Pancolar 50/1.8 |Petri 50/2.0 | Metz 58 AF-2
No właśnie próbowałem to rozgryźć, dziękuję za pomoc, wtedy tylko zabawy z wyzwalaczami przenoszącymi Ettl nikt przecież nie będzie za każdym razem tego otwierał![]()
Odpowiem Ci najprosciej jak się da i mój sposób nie pochłonie dużej ilosci pieniedzy a da swietne efekty.
1.kupujesz 3 lampy typu National
++ Lampa błyskowa - National PE-3057 ++ (4940756209) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.
mam na mysli tanie lampy błyskowe na stopke.
2.Dokładnie tyle samo statywów i stopek pod lampe:
UCHWYT REPORTERSKI do lampy błyskowej i parasolki (4944131115) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.
3. do kazdej lampy dokupujesz sterownik radiowy + sterownik dla aparatu - wyjdzie CIe z grubsza 4x wyzwalacz
Wyzwalacz radiowy PT-04 na gorącą stopkę 4K/AAA (4869999836) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.
To jedynie przykład!ale mając 3 światła z wyzwalaniem radiowym juz jestem mocno do przodu w dodatku za małe pieniądze.
JAK TO DZIAŁA? a tak że jak masz za mocne światło to albo na lampie zmieniasz na połowe mocy albo odsuwasz ją kawałek (natężenie światła maleje z kwadratem odległoscichyba dalej nie musze tłumaczyc?)
Po kilku próbach bedziesz miał potezny sprzet do fotografowania z wykorzystaniem światła błyskowego![]()
ps. to jakie modyfikatory światła na to załozysz to już Twój wybór pod wzgędem efektu koncowego jaki chcesz uzyskać
Pozdrawiam!