-
"kolory" obiektywow?
Czesto na tym forum widze teksty, ze jakis obiektyw daje fajniejsze lub mniej fajne kolory. Szczerze nigdy czegos takiego nie zaobserwowalem (pomijam spadek kontrastu pod swiatlo wynikajacy z roznego stopnia kontroli odblaskow) i raczej traktowalem to jak cos czego trzebaby specjalnie szukac, a tu na forum tematem zafarbu obiektywow duzo osob posluguje sie dosc swobodnie.
Czy ktos moglby podac przyklad identycznej sceny, identycznie naswietlonej, z 2 obiektywow, ktore daja inne zabarwienie, zebym zobaczyl roznice?
-
-
Takie zdjecia nic nie mowia - kazde jest inaczej naswietlone i oswietlone.
-
pogladowo, ale nie nalezy tego traktowac jako testu w warunkach kontrolowanych:
Tamron 28-75: http://szmaragd.im.pwr.wroc.pl/~akus...ory/tamron.jpg
Cano 17-40: http://szmaragd.im.pwr.wroc.pl/~akus...lory/canon.jpg
-
to z tamronem wyglada dodatkowo z filtrem polaryzacyjnym. bo woda daje duuuzo mniejsze odblaski i widac co pod tafla wody jest
-
nie pamietam czy tam byl polar czy nie (raczej tak), ale jesli juz to na obu szklach, bo czasy ekspozycji i przeslony sa na obu fotach dokladnie te same.
z tym ze polar o ile owszem, ma wplyw na , o tyle sam z siebie tak duzej roznicy kolorow nie zrobi
-
Cytat:
Zamieszczone przez
Dilbercik
to z tamronem wyglada dodatkowo z filtrem polaryzacyjnym. bo woda daje duuuzo mniejsze odblaski i widac co pod tafla wody jest
to raczej wina wiatru, zawial i zrobil malutka fale na zdjeciu z Canona, stad nie widac co pod wada
widac za to roznice w kolorystyce, zdjecie z Tamrona cieplejsze, podobne fotki produkuja Sigmy
-
Cytat:
Zamieszczone przez
akustyk
pogladowo, ale nie nalezy tego traktowac jako testu w warunkach kontrolowanych
a czy przypadkiem słoneczko nie weszło ci za chmurkę??
ponieważ ostatnio robiłem zdjęcia z jednego miejsca i jednym obiektywem, różnicy w naświetlaniu nie było a część zdjęć miała niebieskawy zafarb. Zdziwiłem się więc zacząłem szukać przyczyn. Okazało się że cienie na tych niebieskawych są trochę jakby jaśniejsze. Tak jakby słońce chowało się za cienką chmurkę czy mgiełkę :)
Na zdjęciach różnica w kolorystyce dokładnie taka sama jak na twoich zdjęciach :)
-
Cytat:
Zamieszczone przez
bebesky
a czy słoneczko nie weszło ci za chmurkę??
ponieważ ostatnio robiłem zdjęcia z jednego miejsca i jednym , różnicy w naświetlaniu nie było a część zdjęć miała niebieskawy zafarb. Zdziwiłem się więc zacząłem szukać przyczyn. Okazało się że cienie na tych niebieskawych są trochę jakby jaśniejsze. Tak jakby chowało się za cienką chmurkę czy mgiełkę :)
Na zdjęciach różnica w kolorystyce dokładnie taka sama jak na twoich zdjęciach :)
teoretycznie nie da sie tego wykluczyc, bo warunki byly bardzo zmienne. przeszlo mi to przez mysl i zerknalem na rozklad cieni (na malych zdjeciach nie widac, ale na duzych sa mniej wiecej takie same, czyli przynajmniej swiatla slonecznego bylo podobnie), ale jeszcze profilaktycznie zerkne w domu na cala sesje i zwroce na slonce. tak czy siak, rozbieznosc kolorow na tych przykladach jest spojna z moimi ogolnymi obserwacjami na temat roznic miedzy barwami Tamrona a Canona
-
Jako, że przyzwyczaiłem się do ustawianiania balansu bieli wg skali Kelwina, bo ta metoda z moją Sigmą 17-70 trafia w kolor zazwyczaj idealnie, to niestety długo nie mogłem tego łatwo osiągnąć ze szkłami Canona. Wreszcie postanowiłem się przeprosić z murkiem - ale takim otynkownaym i pobielonym. ;-) - Zrobiłem na tę ścianę serię w pochmurny dzień (stałe światło) z wszystkimi moimi obiektywami. Surowe pliki wrzuciłem do DPP i ustawiłem najczęściej używaną temperaturę - 5500K. Od razu wyszło wyraźnie, że Tamrony i Sigmy są cieplejsze (choć jakby trochę za czerwone) niż Canony. Ale od razu przyjąłem założenie, że za wzorzec uznam wspomnianą Sigmę i to pod nią wykonam korekty pozostałych szkieł. W DPP jest kółko kolorów, dzieki któremu doprowadziłem biel ściany z pozostałych szkieł do identycznej z Sigmą. Zapamiętałem sobie parametry korekty najczęściej wykorzystywanych szkieł pod numerkami (1,2,3) i ku mojemu zaskoczeniu od tej pory obróbka zdjęć z Canona stała się równie łatwa co z Sigmy Wreszice pozbyłem się konieczności kombinowania np. z paskudnym cyjanowym niebem przy horyzoncie w parne dni. Wiem, że jeszcze jest możliwość zrobienia specjalnych Picture Styles uwzględniających te korekty i nawet wgrać je do aparatu, ale po pierwsze nie robię w JPEGach z puszki a po drugie nawet gdybym robił, Auto WB zwykle koryguje kolory tak samo dobrze. Metoda z korektą na kółku kolorów w DPP na razie mi wystarcza. Za słusznością dopasowania kolorów Canona do Sigmy a nie na odwrót przemawia jeszcze fakt, że nawet AWB JPEGów z puszki (oraz ustawienie Auto WB w DPP) wprowadza zawsze niemal identyczne korekty dla szkła Canona względem kolorów ze skali Kelwina a wobec Sigmy prawie nic nie zmienia.
W związku z powyższym moja odpowiedź na pytanie czy szkła różnie oddają kolory jest zdecydowanie twierdząca. ;-)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Chciałbym odgrzebac temat i zapytać co Wam wiadomo na temat takiego zagadnienia jak "color transmission" jezeli chodzi o obiektywy. Czytałem (m.in. na blogu Mike'a Johnstona, ale i w innych miejscach), że "dobre" szkła generalnie znacznie lepiej odwzorowują kolory - np szkła Zeissa albo eLki. Wiadomo - chodzi o lepsze powłoki, ale czy tylko? Tematem zainteresowałem się po zakupie canona 17-40. Oprócz niego mam jeszcze 28/1.8, 35/2 i 50/1.4 i żaden z nich nie odwzorowuje kolorów tak dobrze jak elka właśnie (z jednej strony neutralnie, nie ociepla, a z drugiej są nasycone; no może 50/1.4 jest blisko ale to nadal nie to). Co ciekawe, wydaje mi się że nie widać tego na surowym rawie, ale widać już w post processingu - jak te kolory/kontrasty/przejścia tonalne się wyciąga. Jest to nie tylko łatwiejsze (szybciej mozna osiągnąć oczekiwany efekt) ale i przyjemniejsze dla oka w skutkach. Oczywiście można (no właśnie nie jestem pewien???) i na słabszych szkłach takie efekty osiągać ale wymaga to więcej czasu przed kompem. Więc czy np. droższe szkła są w stanie lepiej przenosić kolory w jakichś subtelnych miejscach? Dlaczego w subtelnych? Bo czasem pojawiają się na sieci fotografie zrobione np kitem i 17-40 i różnicy nie ma. Ale jak się weźmie rawy to nagle okazuje się że eLka tak jakby przeniosła tych danych znacznie więcej i znacznie więcej można wycisnąć z obrazka, zakładając że body jest to samo.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Różnice w odwzorowaniu kolorów są często bardzo widoczne. Z mojego doświadczenia wynika jasno, że najlepszy pod tym względem z posiadanych przeze mnie obiektywów był Canon 28-70 2.8L - nasycone, dobre oddane kolory bez zafarbu, podobnie (choć nie tak dobrze) 17-40 L. Najgorszą jakość kolorów widziałem używając 35mm f2 - zafrab żółtawo-brązowy i słabiutkie ogólne nasycenie. Canon 28mm f1.8 - taki sobie, jak zresztą 85mm f1.8, a co ciekawe prawie bliźniaczy 100mm f2 produkował lepsze kolory, podobnie jak 50mm f1.4.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Podobnie jest z tamronami(zerknij na testy cichego, który o tym pisze). Ich"kolorystyka", znacznie różni się od canonowskiej. Wielu osobom po prostu tamron nie pasuje, ze względu na kolory.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
PioterD
Oczywiście można (no właśnie nie jestem pewien???) i na słabszych szkłach takie efekty osiągać ale wymaga to więcej czasu przed kompem.
nie jestem pewien. nie wszystko da się zrobić na komputerze - np. średniego formatu z małego :)
Cytat:
Zamieszczone przez
PioterD
Więc czy np. droższe szkła są w stanie lepiej przenosić kolory w jakichś subtelnych miejscach?
oczywiście, ale nie wiem, czy cena jest tu jedynym warunkiem
Cytat:
Zamieszczone przez
PioterD
Dlaczego w subtelnych? Bo czasem pojawiają się na sieci fotografie zrobione np kitem i 17-40 i różnicy nie ma.
dlatego, że oba to nie są bardzo złe szkła. porównaj z obiektywem kamery przemysłowej lub komórką, to różnica będzie znaczna.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
jz7
Czesto na tym forum widze teksty, ze jakis obiektyw daje fajniejsze lub mniej fajne kolory. Szczerze nigdy czegos takiego nie zaobserwowalem (pomijam spadek kontrastu pod swiatlo wynikajacy z roznego stopnia kontroli odblaskow) i raczej traktowalem to jak cos czego trzebaby specjalnie szukac, a tu na forum tematem zafarbu obiektywow duzo osob posluguje sie dosc swobodnie.
Czy ktos moglby podac przyklad identycznej sceny, identycznie naswietlonej, z 2 obiektywow, ktore daja inne zabarwienie, zebym zobaczyl roznice?
Oczywiście że istnieją między poszczególnymi szkłami większe lub mniesze różnice w kolorostyce, pomijająć już takumary czy inne obiektywy gdzie użyto tor i mają solidną "żółtaczkę" to różnice te przejawiają się przeważanie w delikatnym ociepleniu lub oziębieniu barw, tyczy się to nie tylko leciwych M42 ale też współczecznych, przykładowo kiedyś porównywałem 17-40 z 10-22 i ten pierwszy daje cieplejszą dominatę.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
PoulN
przykładowo kiedyś porównywałem 17-40 z 10-22 i ten pierwszy daje cieplejszą dominatę.
A porównywałeś je na tym samym korpusie?
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
Merde
A porównywałeś je na tym samym korpusie?
Ja porównywałem na 50D. Nie zaryzykuję stwierdzenia, że kolor jest cieplejszy, ale na pewno 17-40 daje lepiej odwzorowane kolory.
Porównując 10-22 na 50D i 17-40 na 5DII, bo jeden z tych zestawów zabierałem często w góry ten drugi zestaw wyjściowo daje lepsze fotki, ale przepaści nie ma.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Najgorsze oddanie kolorów ze szkieł które miałem ma samyang 14mm
-
Odp: "kolory" obiektywow?
ja w ogóle nie zaprzatam sobie glowy takimi *******ami majac rawa :-)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
ja w ogóle nie zaprzatam sobie glowy takimi *******ami majac rawa :-)
z kolorami z Samyanga 14 nawet ACR sobie nie radził
imho
-
Odp: "kolory" obiektywow?
ale w czym problem koledzy skoro wiekszosc z Was robi rawy? dla mnie to zaden argument i powod do stresu nawet jak od czasu do czasu zapne m42. wszystko i tak w postprocesie do ustawienia
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
ale w czym problem koledzy skoro wiekszosc z Was robi rawy?
Nikoniarze też robią w rawach, ale jednak narzekali na kolory z D300 i D700.
Takie zafarby oznaczają konieczność (często bardzo czasochłonnej) obróbki.
Nie wystarcza samo ustawienie balansu bieli.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
Merde
Nikoniarze też robią w rawach, ale jednak narzekali na kolory z D300 i D700.
Takie zafarby oznaczają konieczność (często bardzo czasochłonnej) obróbki.
Nie wystarcza samo ustawienie balansu bieli.
Oni narzekają na kolory jakie wypluwa ich "super" matryca a nie słoiki :) Ja o tym nie myślę, więc nie mam stresu i dylematów takich jak powyżej :)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
ale w czym problem koledzy skoro wiekszosc z Was robi rawy? dla mnie to zaden argument i powod do stresu nawet jak od czasu do czasu zapne m42. wszystko i tak w postprocesie do ustawienia
Nie no, proszę Cię. Gdyby tak podchodzić, nie ma sensu kupowanie drogich szkieł, bo wszystko można zrobić w postprodukcji.
Jak to ktoś kiedyś śpiewał Kabaret Młodych Panów w piosence W Aucie "Choćbyście nie wiem jak się starali, to nie zrobicie z Tico Ferrari" ;).
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
Oni narzekają na kolory jakie wypluwa ich "super" matryca a nie słoiki :)
A jaka to różnica? Przecież i tak te kolory rejestruje matryca i potem mamy dodatkową robotę w postprocesie.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
Oni narzekają na kolory jakie wypluwa ich "super" matryca a nie słoiki :) Ja o tym nie myślę, więc nie mam stresu i dylematów takich jak powyżej :)
Cytat:
Zamieszczone przez
Merde
A jaka to różnica? Przecież i tak te kolory rejestruje matryca i potem mamy dodatkową robotę w postprocesie.
Jakby tak podpiąć słoiki nikona do puszek canona, to dopiero byłyby kolory ;).
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Czepiacie się i tyle, zamiast robić zdjęcia :)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
tak po prawdzie, to kolory Samyanga 14 sa dosc mocno przeklamane i ocieplone w porownaniu z np. elzbietami.
sa zdjecia, gdzie to ocieplenie sie sprawdza (landszafty rano czy poznym popoludniem), ale sa takie, gdzie zre po oczach.
korekta kolorow w RAW to nie jest, wbrew pozorom, taka prosta sprawa. przynajmniej jak sie robi nature, gdzie jest
duzo niebieskiego (czy fioletowego) i zielonego ewentualne ocieplenia kolorow czy inne niedoskonalosci w transmisji
spektrum kolorow sa bardzo wyraznie widoczne i ciezkie do dobrego skorygowania.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
być może masz rację tylko ja nie zwracam na to zupełnie uwagi a zrobiłem już kilka plenerów 14tką samiego :)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
ja widze na porownaniu bezposrednim 14 z 17-40. jak nie zapomne to w domu z LR odgrzebie i podepne cos...
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
Merde
A porównywałeś je na tym samym korpusie?
tak
ale porównywałem też:
30D 10-22 vs. 5D MkII 17-40
z tym że bardziej pod kątem plastyki-ostrości, bo wiadomo że co puszka to kolor..
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
Czepiacie się i tyle, zamiast robić zdjęcia :)
Mam wrażenie że właśnie je robią skoro mają takie obserwacje ;). A że Tobie nie przeszkadzają zafarby to nie oznacza że dla innych to jest rzecz pomijalna.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Są różnice znaczne, ideałem jeśli chodzi o puszkę (podkreślę - dla mnie) - był obrazek z 5D mkI
Jeśli chodzi o szkła - kolory z Summicrona-R 50/2
Tamron jest "musztardowo-żółty" i cięższy w obróbce, a np. Elmarit-R 90/2,8 baaardzo zimny ( z filtrem skylight jest ok),ale i tak łatwiejszy w obróbce. Systemowych mam bardzo mało, więc punktem odniesienia może być 100L.
Robię w RAW-ach, ale i tak obróbka zdjęć z jednych szkieł jest łatwiejsza, a z innych zdecydowanie bardziej pracochłonna.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
być może masz rację tylko ja nie zwracam na to zupełnie uwagi a zrobiłem już kilka plenerów 14tką samiego :)
jak się dłużej porobi zdjęcia, to zauważa się różnice
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
airhead
jak się dłużej porobi zdjęcia, to zauważa się różnice
Co masz na myśli ?
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Ja robiłem zdjęcia białego retro auta w plenerze Samyagiem i 35L W trakcie obróbki bylo znaczące przekłamanie koloru i utrata klarownosci obrazu w s14
Wtedy zrozumiałem że obiektyw to nie tylko ostrość.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
Co masz na myśli ?
no ja nie wiem, co to jest niejasne
jeśli dużo się fotografuje i oglądać te zdjęcia, zrobione w różnych warunkach i różnymi obiektywami, to zaczyna się zauważać pewne subtelne właściwości szkieł jak np. oddanie kolorów (czyli transmisję, bo to pewnie powłoki przeciwodblaskowe wpływają na ten kolor)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
airhead
jak się dłużej porobi zdjęcia, to zauważa się różnice
kolor to ciężki temat większość ludzi nie rozróżnia kolorów, wystarczy spojrzeć na kolorystykę zdjęć początkujących, może kobiety mają łatwiej.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
jaś
kolor to ciężki temat większość ludzi nie rozróżnia kolorów, wystarczy spojrzeć na kolorystykę zdjęć początkujących, może kobiety mają łatwiej.
tu bym polemizowal. one znaja wiecej nazw, bo lubia sobie zasmiecac glowe takimi rzeczami. ale rozroznianie odcieni to jest osobna kwestia.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Trochę generalizujecie i lecicie stereotypami ;-)
Często widuję Panów w podobnych skarpetkach (różniących się odcieniem np. ciemny fiolet i ciemnoszary itd. itp.) u kobiet jakoś tego nie widziałam dotychczas :mrgreen:
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Moja córka zawsze nosi dwie skarpetki nie od pary, ale ona już tak ma... :D
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
Selena
Często widuję Panów w podobnych skarpetkach (różniących się odcieniem np. ciemny fiolet i ciemnoszary itd. itp.) u kobiet jakoś tego nie widziałam dotychczas :mrgreen:
jesli ich mozg dziala w godzinach porannych tak samo jak moj (tzn. nie dziala = trzeci stopien zasilania), to nalezy raczej sie cieszyc, ze w ogole udalo im sie nie zapomniec o skarpach ;)
wymaganie jakiegokolwiek postrzeganie kolorow w tak trudnym dla organizmu okresie doby uwazam za zboczenie. jedyne co mentalnie jestem w stanie przed 9:00 rano osiagnac, to uczesanie corki "na tatusia" (wlosy rozczesane, spiete z tylu), ale juz wybor pasujacych do siebie spinek do wlosow mnie przerasta...
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
airhead
no ja nie wiem, co to jest niejasne
jeśli dużo się fotografuje i oglądać te zdjęcia, zrobione w różnych warunkach i różnymi obiektywami, to zaczyna się zauważać pewne subtelne właściwości szkieł jak np. oddanie kolorów (czyli transmisję, bo to pewnie powłoki przeciwodblaskowe wpływają na ten kolor)
A potrafisz zaakceptować to , że nieważne jakim szkłem fotografuje mało interesuje mnie kolorystyka jaką daje ? liczy się zdjęcie ...
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
A potrafisz zaakceptować to , że nieważne jakim szkłem fotografuje mało interesuje mnie kolorystyka jaką daje ? liczy się zdjęcie ...
to trzeba bylo od razu napisac, ze czarno-biale klisze masz :)
a tak zeby po proznicy nie gadac... EXIFy zachowane, ale po zdjeciach tez widac mniej wiecej co gdzie uzyte.
Samyang vs 17-40
Tamron 28-75 vs 17-40
-
Odp: "kolory" obiektywow?
wszystko niby piknie ale jakbyś tak dał takie same kadry :P druga sprawa kolory rzecz gustu i upodobań. Na szczęście ja takich testów robić nie musze :)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
wszystko niby piknie ale jakbyś tak dał takie same kadry
no wlasnie po to zamienialem te szkla, zeby miec inne kadry. Tak to dla mnie najczesciej dziala...
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
A potrafisz zaakceptować to , że nieważne jakim szkłem fotografuje mało interesuje mnie kolorystyka jaką daje ? liczy się zdjęcie ...
nawet nie mam z tym żadnych problemów, że ważniejsze są dla Ciebie inne elementy zdjęcia
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
wszystko niby piknie ale jakbyś tak dał takie same kadry :P druga sprawa kolory rzecz gustu i upodobań. Na szczęście ja takich testów robić nie musze :)
trudno osiągnąć ten sam kard 14 i 17 ;)
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
airhead
nawet nie mam z tym żadnych problemów, że ważniejsze są dla Ciebie inne elementy zdjęcia
Twój problem, ja takowego nie mam :)
Pozdrawiam
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
crazy
A potrafisz zaakceptować to , że nieważne jakim szkłem fotografuje mało interesuje mnie kolorystyka jaką daje ? liczy się zdjęcie ...
Szczycisz się tym że Twoje zdjęcia nie są świadomym efektem? U mnie jest podobnie ale jest to przyczyną frustracji a nie dumy. Bo takie podejście to najniższy level w fotografii.
-
Odp: "kolory" obiektywow?
Cytat:
Zamieszczone przez
namoamo
Szczycisz się tym że Twoje zdjęcia nie są świadomym efektem? U mnie jest podobnie ale jest to przyczyną frustracji a nie dumy. Bo takie podejście to najniższy level w fotografii.
A potrafisz czytać czy jak kobieta nadinerpretujesz to co napisane ? Gdzie ja cos takiego napisałem ?
Passuję bo robi się śmietnik niepotrzebnie :)
Kolegów pozdrawiam