Cytat:
eśli konsument z powodu nadmiernych kosztów nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić. Prawo do odstąpienia nie przysługuje, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
-
Cytat:
Klienci, którzy reklamują towar w trybie niezgodności z umową, najczęściej domagają się od razu zwrotu pieniędzy.
To błąd, gdyż w pierwszym rzędzie można domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy.
Obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy (czyli odstąpienie od umowy) możliwe są wówczas, gdy wymiana albo naprawa są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów, bądź gdy sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić towaru w odpowiednim czasie.
Jeżeli korzystamy z gwarancji, przysługujące nam uprawnienia reguluje dokument gwarancyjny.
Najczęściej klient ma prawo do nieodpłatnej naprawy we wskazanych punktach serwisowych. Gwarancja może przewidywać możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli reklamowana wada występuje ponownie.
Jeżeli gwarancja nie przewiduje możliwości wymiany towaru na nowy, będziemy mieli do czynienia z „niekończącymi się naprawami”. Lepiej w takiej sytuacji skorzystać z trybu dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
Nieodpłatność naprawy oznacza, że sprzedawca powinien kupującemu zwrócić koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów, a także ponownego zamontowania i uruchomienia.