Jak juz wiesz wszystko to polecam Zastosowanie teorii ... do fotografii. Tam jest tez analiza kompozycji powyzszego zdjecia McCurrey'a z National Geographic (str 62).
Jak juz wiesz wszystko to polecam Zastosowanie teorii ... do fotografii. Tam jest tez analiza kompozycji powyzszego zdjecia McCurrey'a z National Geographic (str 62).
6D - EF 24-70/2.8L USM + EF 50/1.8 II + EF 70-300/4-5.6 IS USM + EF 85/1.8 USM - 580EX II + YN565EX + YN568EX- YN-622C - Bowens 500R kit + akcesoria
Nie mnie się wtrącać biskupom w robotę.
Niespecjalnie chciałbym oglądać foty nawiązujące do baroku, moim zdaniem to jeden wielki kicz i przerost formy nad treścią.
Poza tym nie da się świadomie łamać zasad, nie znając ich. A zasada trójpodziału, to IMO, najgorsza ze wszystkich zasad kompozycji, która przetrwała tylko w fotografii i reklamie (żeby można szybko ułożyć dużo materiału).
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Jak już, to foto z NG jest zakomponowane po przekątnej - jakby się trzymać zasad. A w gruncie rzeczy to banalna kompozycja, na zasadzie dopełnienia kolorem - dopełnia czerwień zielenią tak, żeby zdjęcie się trzymało. Zobacz na rozłożenie plam światła i dopełnienie je przez cień, do tego kolor, rewelacja.
Ostatnio edytowane przez _igi ; 22-05-2011 o 11:10 Powód: Automerged Doublepost
5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto
Ja proponuje kupić Vouga zobaczycie ze zdjęcia "modowe" nie trzymają się zasad kadrowania a i czesto tną palce stopy itd... jak trzeba to trzeba.
Dlatego po oglądnięciu 3 numerów Vogue stwierdziłem, że mój zmysł estetyczny tego nie przeżyje i zaniechałem dalszych poszukiwań.
google - Dawid Miarka / profil > odwiedź stronę domową :P.
dzieki dzieki, skorzystam
ciekawa uwaga, sprawdzalem - rzeczywiscie kompozycja jest po przekatnej.
nie zaowazylem tego wczesniej zanim nie nanioslem siatki podzialu w LR.
ale szczerze mowiac nie chce mi sie analizowac zdjec pod katem podzialow..
.. tyle jest tych zdjec w internecie ze sama ilosc zniecheca do dokladnej oceny wiekszosci prac.
Fuji X-H2 | Fujinon 16/1.4 R WR| Fujinon 23/1.4 R LM WR| Viltrox 75/1.2
Moje zdjęcia: https://flickr.com/photos/maciej_k/
Tych naprawdę wspaniałych nie jest aż tak dużo.
W poszukiwaniu znanych wielkich można zajrzeć np. tu
http://www.madeinphoto.fr/
Chyba w tym zestawieniu powyżej powyżej brakuje Sally Mann, bo świat ją zbanował za zdjęcia jej dzieci. Warto sobie wygooglać albo obejrzeć „To co pozostaje: życie i praca Sally Mann” („What Remains – the life and work of Sally Mann”). Było kiedyś na C+.
Jestem zadowolnym ze swojego sprzętu pstrykiem-gawędziarzem.
Na studiach malarstwa (nie wiem jak na fotografii) studenci studiuja kompozycje przez 5 lat. Tutaj na forum jest wielu ludzi, ktorzy nawet nie przejrzeli (poza sprawdzeniem ilosci pikseli matrycy) instrukcji obslugi aparatu, dlatego wszelkie kursy omawiaja tylko najprostsze uklady kompozycyjne, ktore sa zaczerpniete z technik monochromatycznych (rysunek, grafika). Sluzy to tylko zwroceniu uwagi, ze jest cos takiego, dosc istotnego, jak kompozycja.
Zdjecia gazetowe typu Vogue rzadza sie swoimi prawami kompozycyjnymi. One przedstawiaja / kreuja pewien nastroj zwiazany z jakims ciuchem / tematem.
A takie ciecia sa zgodne z innymi zasadami (a sprzeczne z 'zasadami' kadrowania typu dokumentalnego). Pokazuja ze sfotografowana przestrzen nie zamyka sie w kadrze. Pozwalaja widzowi dokomponowac sobie 'brakujace' elementy, np jakie buty pasowalyby do pokazanej sukienki.
6D - EF 24-70/2.8L USM + EF 50/1.8 II + EF 70-300/4-5.6 IS USM + EF 85/1.8 USM - 580EX II + YN565EX + YN568EX- YN-622C - Bowens 500R kit + akcesoria
Nie mnie się wtrącać biskupom w robotę.
To i ja swoje trzy grosze dodam, bo widze, ze te zlote podzialy zaczynaja co niektorym ciazyc i chyba nie do konca je rozumieja.
Zloty podzial, to nic innego jak podstawa, ktora tlumaczy budowe naszego mozgu i jest tylko i wylacznie elementem wyjsciowym do budowania prawidlowego kadru a nie sztywnym wzorcem, ktorego zlamanie nie moze, badz nie powinno wystepowac.
Kazde zdjecie jest inne. Rozmieszczone w kadrze elementy i kolory (z ktorych kazdy ma inna "wagę") powoduja, ze gdzie indziej bedzie srodek ciezkosci w jednym np. portrecie a gdzie indziej w drugim. Sztuką jest tak "uciekac" od zlotego podzialu, aby zachowujac naturalne dla oka i przyjemne w odbiorze uklady kadrow, nie zaburzac calej kompozycji. Na taka "zabawe" moga sobie pozwolic tylko Ci, ktorym doswiadczenie i talent/poczucie estetyki i intuicyjnosc na to pozwalaja.
Pikczer - kliknąłbym "lubię to" przy Twoim poście, jakby było. Lepiej bym tego nie napisał.
Canon 5d mk3 | 6D | C15 fiśaj | C16-35L II | C35L | C50 1.4 | S85 1.4 | C70-200L 2.8 IS | 3xYN600EX-RT | YN-E3-RT | na M42 - Zenitar 50 1,7 | Jupiter 9 | CZ Jena 135 f3.5
A to tylko dlatego ze nie potrafi sie interpretowac ich tresci. Kazda barokowa martwa natura jest alegoria, a nie przypadkowym ukladem produktow spozywczych czy AGD. Kicz to wynalazek znacznie pozniejszy. Obecnie zyjemy w kiczowatych czasach i zamiast podzialu sztuka - kicz, pozostal nam podzial kicz na niskim i wysokim poziomie.
--------------------------
Wracajac do kompozycji to znalazlem kilka ciekawych uwag, ktore potwierdzaja to co se wykombinowalem (ze ciekawsze sa ukosy niz ipony i poziomy, relacja cieplych i zimnych kolorow itd); powazne nazwisko i forma ksiazki zawsze predzej zwroci uwage. Notabene autor podkresla ze sa to jego przemyslenia, a nie wiedza naukowa.
Ebook Przyciagnac wzrok Davida Duchemina (inna kopia).
6D - EF 24-70/2.8L USM + EF 50/1.8 II + EF 70-300/4-5.6 IS USM + EF 85/1.8 USM - 580EX II + YN565EX + YN568EX- YN-622C - Bowens 500R kit + akcesoria
Nie mnie się wtrącać biskupom w robotę.