Pokaż wyniki od 1 do 10 z 3771

Wątek: Monitory - porady, problemy itd.

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Witam,

    przyszedł w końcu czas na wydanie pieniędzy na monitor. Przeczytałem właśnie cały wątek (no szczególnie posty Tom01 i czarnyja ), nasuwa mi się wiele pytań, które tutaj prezentuję. Zdaje sobie sprawę, że pewnie na część gdzieś tam mogła się pojawić odpowiedź. Przepraszam, że nie zauważyłem/pominąłem. To i tak jest tylko jakiś tam skrawek z wszystkich pytań jakie miałem. Na szczęście na większość udało mi się znaleźć już odpowiedź.

    Może zaczne najpierw od preferencji i środowiska pracy, będzie łatwiej.
    Zdjęcia robie półprofesjonalnie. 95% zdjęć idzie na strony WWW, czasami do książek, fotoalbumów, gazet, plakatów, okładek płyt itd. Tematyka to przede wszystkim reportaż i wszystko co można pod to podpiąć. Zdecydowanie NIE porterety studyjne itd. Więc raczej 100% odzworowanie tonacji skóry i zabawy w dodge/burn są mi totalnie obce i niepotrzebne.
    Interesuje mnie także video, głównie na cele podcastów.
    Jeszcze co do wydruków, sam nie robię, ale chciałbym w końcu zacząć (jakiś zewnętrzny lab, pewnie jakiś co dostarczy mi profil).

    Aktualnie pracuję na laptopie (ThinkPad T61) ze stacją dokującą (DVI). Pod systemem Linux. Zdjęcia obrabiam pod WindowsXP na emulowanej maszynie VirtualBox (wspiera CMM).
    Planuje albo dokupienie stacjonarki (MacMini lub zwykły PC w podobnej cenie) dla celów multimedialnych (obróbka zdjęć i video) albo upgrade laptopa do ThinkPad X301 z DisplayPort lub MBP.

    Oprócz multimediów zajmuje się głównie pracą z tekstem (ciemne tło, jasny tekst) - jestem programistą. Monitor będzie wykorzystywany także do tego celu. Aczkolwiek jestem dość tolerancyjny i nawet matryca z laptopa (14" z 1400x990) spokojnie mi wystarcza. Wierze więc, że wybór monitora nie powinien być tutaj podyktowany tym zajęciem.

    Do tego, jakieś standardowe rzeczy, sprawy biurowe, internet, film.

    Z racji z trybu mojej pracy, wykonują ją właściwie zawsze w domu, tak więc sam monitor będzie w użytku zarówna za dnia jak i nocy (w tym późnej nocy). Z doświadczenia też wiem, że zdjęcia przeważnie obrabiam w godzinach późniejszych z dodatkowym oświetleniem w pokoju.

    Zmieniam też co jakiś czas (powiedzmy nie częściej niż raz na rok) lokalizacje pracy (w tym kraj ) więc opis czy monitor stoi przy oknie, jakie jest światło w pokoju itd. jest dość dynamiczny. Aktualnie np. pracuję przy oknie, ściany mam zielone

    OK. To chyba wstępnie wystarczy co do opisu środowiska i zastosowań.

    Teraz pytania

    Jak w praktyce pracuje się na monitorze z poszerzonym gamutem? Bo jak rozumiem, programy bez zarządzania kolorem będą dawać mi ostro po oczach. Jak wygląda rzeczywisty workflow w takim przypadku? Czy ciągle wszyscy skazani są na prace z FF 3.0?

    Czy kalibracja zależna jest od systemu operacyjnego? Kiedyś czytałem, że Mac i Windows maja różną Gamme.

    Dotychczas wywoływałem zdjęcia RAW w ProPhoto i dopiero przy zapisie docelowym konwertowałem do sRGB (jeżeli mowa o Web). Wyczytałem tutaj, że do pracy z ProPhoto powinno się ustawić gammę na 1.9 (AFAIR). Jakie to ma konsekwencje w praktyce np. kiedy zajmuje sie czymś innym niż obróbka zdjęć. A może źle coś zrozumiałem i powinno się nadal ustawiać na 2.2 i działać w ProPhoto jak do tej pory? Bo nie sądze, aby poprawnym rozwiązaniem problemu było po prostu użycie przestrzenii Adobe.

    Jak zarządanie kolorem sprawuje sie pod Linuxem? Podejrzewam brak odpowiedzi na to pytanie, ale spróbuje sam coś wyszukwać. A gdzie lepiej? Windows czy MacOSX?

    No i najważniejsze..
    Przede wszystkim co polecacie do zakupu? Chciałbym 24" w panoramie. Myśle także o kupnie kalibratora (czy tam spektrofotometru jeżeli potrzeba). Sam LCD chciałbym kupić nowy w Polsce, kalibrator napewno w USA, różnica w cenie spora.
    Oczywiście cudownie byłoby się zamknąć z monitorem w okolicy 3 tys złoty + ~350 USD na kalibrator. Podejrzewam, że byłbym skłonny wziąść 22" (ale z rozdzielczością 1900x1200) jeżeli przekładałoby się to na jakość/cene. Jestem też skłonny dorzucić więcej grosiwa, jeżeli jest taki sens.

    Tak więc jaki monitor i jaki kalibrator do takich celów? Czy jest sens wchodzić w poszerzony gamut w moim przypadku? Itd itd itd

    Z góry dzięki za pomoc.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    95% zdjęć idzie na strony WWW, czasami do książek, fotoalbumów, gazet, plakatów, okładek płyt itd.
    Tak teraz czytam to wygląda jakbym ciupał tego na potęge. Oczywiście tak nie jest. Nie jest to moje źródło dochodów, aczkolwiek fajnieby było podnieść jakość o ile to możliwe.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    I jeszcze jedno pytanie, które mi umknęło. Czy wykonanie kalibracji np. na Windowsie będzie miało zastosowanie na innym systemie? Podejrzewam, że sprzętowa - tak. A pliki profili? Pewnie też tak?
    Ostatnio edytowane przez allxages ; 19-05-2010 o 00:57 Powód: Automerged Doublepost

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Jak w praktyce pracuje się na monitorze z poszerzonym gamutem?
    Zupełnie zwyczajnie. Kwestia wyboru aplikacji które potrafią uwzględnić właściwości monitora.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Bo jak rozumiem, programy bez zarządzania kolorem będą dawać mi ostro po oczach. Jak wygląda rzeczywisty workflow w takim przypadku? Czy ciągle wszyscy skazani są na prace z FF 3.0?
    Czy kalibracja zależna jest od systemu operacyjnego? Kiedyś czytałem, że Mac i Windows maja różną Gamme.
    Pod Win przeglądarki z CMM to FF i Safari. Pod Mac nie istnieje problem aplikacji, CMM działa systemowo. Gamma jest ta sama.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Jak zarządanie kolorem sprawuje sie pod Linuxem? Podejrzewam brak odpowiedzi na to pytanie, ale spróbuje sam coś wyszukwać. A gdzie lepiej? Windows czy MacOSX?
    W każdym systemie jest to kwestia istnienia lub nie zarządzania barwą. W Linuxie możliwe, w Win działające ale może kaprysić, w OSX działa.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Przede wszystkim co polecacie do zakupu? Chciałbym 24" w panoramie.
    EIZO S2433W. Przy takich wymaganiach nie widzę sensu stosowania monitorów graficznych. Raz że droższe, dwa że mniej uniwersalne w każdym znaczeniu tego słowa.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Zupełnie zwyczajnie. Kwestia wyboru aplikacji które potrafią uwzględnić właściwości monitora.
    O ile problemu z wyborem aplikacji graficznych raczej nie ma, to jak wygląda praca z przypadkowymi aplikacjami? Sam nie używam, ale weźmy na przykład taki MS Word, albo Notatnik Czy te aplikacje są zarządzane kolorem na poziomie systemu?

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Gamma jest ta sama.
    A co z gammą w przypadku ProPhoto? Pytałem o to w poprzednim poście..

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    EIZO S2433W. Przy takich wymaganiach nie widzę sensu stosowania monitorów graficznych. Raz że droższe, dwa że mniej uniwersalne w każdym znaczeniu tego słowa.
    Chyba zbyt dokładnie opisałem do czego będe używał monitora, bo czytając ten wątek i to do czego kupują ludzie monitory z serii CG to ja tu kupuje byle co hehe

    Czytam specyfikacje S2433W (to W to Wide podejrzewam, bo w FAQ na Mastiff nie ma tego skrótu) i nasuwa mi się kilka pytań.

    Czy to monitor z poszerzonym gamutem? Na eizo.pl jakoś nigdzie nie piszą, ani o 10 bitach ani nic konkretnego na ten temat. Na mastiff jest napisane o "szerokiej przestrzenii barw".

    Czy jest w nim stabilizacja podświetlenia? Czy to to samo co stabilizcja elektroniczna? Wydaje mi się, że czytałem na forum że monitor ten nie posiada stabilizacji elektronicznej (cokolwiek to oznacza).

    Czy jakość podświetlenia jest lepsza od 22" czy od 26"? Bo podejrzewam, że na jakimś poziomie wielkości matrycy jest skok technologiczny.

    Jaki kalibrator/spektrofotometr zalecany jest do tego monitora? Jak wspomiałem, nie planuję wykonywać druków w domu więc kwestia użycia przyrządu do kalibracji papieru/drukarki odpada.

    W specyfikacji wymienione są 2 porty wejściowe DVI/DSUB. W opisie mowa jest o trzech (DisplayPort). Jak jest w końcu naprawdę?

    Cytat Zamieszczone przez Krzychu
    Jeżeli chcesz 24" w panoramie to PA241W + Colormunki + Spectraview II (nie wiem jak to będzie działać w Twojej konfiguracji z Linuxem, ale jak masz Windowsy na wirtualnej to jest chyba szansa że pójdzie). Tyle że z ceną się nie zamkniesz w 3 kpln...
    Szczerze mówiąc jeśli chodzi o NECi to rozważam NEC 2490WUXi2. Nie wiem jakie różnice (poza ceną) są na korzyść PA241
    Co do 3kpln to myślałem o samym LCD, kalibracje powiedzmy, że z innych funduszy

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    A co z gammą w przypadku ProPhoto? Pytałem o to w poprzednim poście..
    Nic mi nie wiadomo o zmianach gammy.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Czytam specyfikacje S2433W (to W to Wide podejrzewam, bo w FAQ na Mastiff nie ma tego skrótu) i nasuwa mi się kilka pytań.
    W - (wide), szeroki w sensie rozmiaru.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Czy to monitor z poszerzonym gamutem?
    Tak. Jak niemal wszystkie nowe.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Czy jest w nim stabilizacja podświetlenia?
    Częściowa. W Eizo są dwa rodzaje. W serii S jest to stabilizacja poziomu.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Czy to to samo co stabilizcja elektroniczna?
    Tak, choć elektroniczna oznacza sposób a nie zakres działania.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Czy jakość podświetlenia jest lepsza od 22" czy od 26"? Bo podejrzewam, że na jakimś poziomie wielkości matrycy jest skok technologiczny.
    Akurat S2433W jest jednym z najrówniejszych monitorów w historii. Pomimo braku stabilizacji równości podświetlenia. Dzięki temu jest bardzo uniwersalny i niewrażliwy na poziom oświetlenia. Jedynie CG241W może z nim stawać w konkury w tej kategorii a kosztuje 2x tyle.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Jaki kalibrator/spektrofotometr zalecany jest do tego monitora?
    Jakikolwiek spektrofotometr, choć różnią się poważnie obsługą. Z racji że to urządzenia nawet powyżej wartości monitora bardziej zalecam zlecać to usługowo. Robi się to tak rzadko, że przyrząd będzie się zwracał latami.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    W specyfikacji wymienione są 2 porty wejściowe DVI/DSUB. W opisie mowa jest o trzech (DisplayPort). Jak jest w końcu naprawdę?
    DVI-I, DSUB, DP.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Szczerze mówiąc jeśli chodzi o NECi to rozważam NEC 2490WUXi2. Nie wiem jakie różnice (poza ceną) są na korzyść PA241
    Oba to klasa graficzna, wybredne jeśli chodzi o miejsce pracy i zdecydowanie mniej wygodna do pracy innej niż z kolorem. Z dwóch powyższych PA241W zarzyna jednym ruchem 2490WUXi2 i triumfalnie ciąga za sobą sponiewierane zwłoki poprzednika.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Nic mi nie wiadomo o zmianach gammy.
    Podaje linki, bo w razie czego wiadomo będzie jaki był kontekst:
    http://canon-board.info/showpost.php...&postcount=602
    http://canon-board.info/showpost.php...&postcount=607
    http://canon-board.info/showpost.php...&postcount=600

    Może się Pan do tego odnieść?

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Częściowa. W Eizo są dwa rodzaje. W serii S jest to stabilizacja poziomu.
    Jestem inżynierem. Lubie wiedzieć co jest co. Mógłby Pan w skrócie wytłumaczyć różnice?

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Jakikolwiek spektrofotometr, choć różnią się poważnie obsługą. Z racji że to urządzenia nawet powyżej wartości monitora bardziej zalecam zlecać to usługowo. Robi się to tak rzadko, że przyrząd będzie się zwracał latami.
    Chyba najtańsze spektrofotometr (sensowny) to X-Rite Color Munki? W USA można kupić za $370, to nie jest jeszcze jakaś zabójcza kwota chyba. Czy do tego potrzeba jakieś dodatkowe oprogramowanie? Czy to już wszystkie koszty?
    Podejrzewam, że opisany na stronie Mastiff Eye-One Display 2 Eizo wcale nie jest zalecany do tego monitora?

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Oba to klasa graficzna, wybredne jeśli chodzi o miejsce pracy i zdecydowanie mniej wygodna do pracy innej niż z kolorem. Z dwóch powyższych PA241W zarzyna jednym ruchem 2490WUXi2 i triumfalnie ciąga za sobą sponiewierane zwłoki poprzednika.
    Rozumiem problemy z miejscem pracy. Podejrzewam problemy z np. czernią, która może się nieprzyjemnie odbijać w źle oświetlonym pomieszczeniu.
    Zastanawia mnie jednak jak dużo tracę przy obróbce fotografii w stosunku do PA241W?
    Bo podejrzewam, że rozkład jakościowy jest liniowy względem ceny:
    2490WUXi2 < S2433W < PA241W
    Chociaż skoro NECi są stricte graficzne, to wcale nie tak łatwo wskazać lepszy/gorszy pomiędzy 2490WUXi2 i S2433W.


    No i zastanawia mnie dlaczego niby byłyby uciążliwe do innej pracy niż z kolorem. Pracowałem kilka tygodni na CE210W (nieskalibrowanym) i nie zauważyłem, żadnych problemów z pracą z jakimkolwiek programem.

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar Tom01
    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Białystok-Warszawa
    Wiek
    53
    Posty
    2 600

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Może się Pan do tego odnieść?
    P. Marcin poruszył aspekty zupełnie nieistotne ani na tym etapie sprawy, ani w większości normalnych z punktu widzenia fotografa zastosowań. Proponuję nie martwić się na zapas.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Chyba najtańsze spektrofotometr (sensowny) to X-Rite Color Munki? W USA można kupić za $370, to nie jest jeszcze jakaś zabójcza kwota chyba. Czy do tego potrzeba jakieś dodatkowe oprogramowanie? Czy to już wszystkie koszty?
    Koszty nie ale wiedza tak. ColorMunki sam z siebie nie nadaje sie do tego monitora. Trzeba użyć ArgyllCMS co już zbytnio proste nie jest.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Podejrzewam, że opisany na stronie Mastiff Eye-One Display 2 Eizo wcale nie jest zalecany do tego monitora?
    Nie.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Rozumiem problemy z miejscem pracy. Podejrzewam problemy z np. czernią, która może się nieprzyjemnie odbijać w źle oświetlonym pomieszczeniu.
    Dokładnie tak. Monitory uniwersalne są odporne na złe oświetlenie, specjalistyczne nie.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Zastanawia mnie jednak jak dużo tracę przy obróbce fotografii w stosunku do PA241W?
    Różnice są spore, ale jak wspomniałem albo zawodowe wymagania i warunki albo uniwersalność. Nie da się tego pogodzić. PA ma lepsze kąty widzenia w funkcji gamma. Można na nim zrobić idealną liniowość, pokaże pięknie detale w cieniach i światłach, uniwersalny zje trochę z obu zakresów. Kosztem tego będzie fatalna czerń i takie sobie kąty widzenia w funkcji kontrastu.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    Bo podejrzewam, że rozkład jakościowy jest liniowy względem ceny: 2490WUXi2 < S2433W < PA241W
    Chociaż skoro NECi są stricte graficzne, to wcale nie tak łatwo wskazać lepszy/gorszy pomiędzy 2490WUXi2 i S2433W.
    Właśnie tak. Porównujemy banany i gruszki. Kwestia gustu i zastosowań.

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    No i zastanawia mnie dlaczego niby byłyby uciążliwe do innej pracy niż z kolorem. Pracowałem kilka tygodni na CE210W (nieskalibrowanym) i nie zauważyłem, żadnych problemów z pracą z jakimkolwiek programem.
    Bo CE to ztuningowany monitor uniwersalny a nie graficzny. Na graficznych wszystko co ciemne świeci w warunkach wieczornych przy kameralnym oświetleniu.
    Masz problem z kolorem, wal śmiało!
    e-mail: color@mastiff.pl

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom01 Zobacz posta
    Koszty nie ale wiedza tak. ColorMunki sam z siebie nie nadaje sie do tego monitora. Trzeba użyć ArgyllCMS co już zbytnio proste nie jest.
    AgryllCMS nawet pod Linuxa jest (do tego darmowe). No nic, narazie tą kwestie zostawiam. Jak wybiore konkretny model monitora to będe myślał i kalkulował czy warto inwestować w ColorMunki czy lepiej zlecić usługę.

    Cytat Zamieszczone przez Tom01
    Różnice są spore, ale jak wspomniałem albo zawodowe wymagania i warunki albo uniwersalność. Nie da się tego pogodzić. PA ma lepsze kąty widzenia w funkcji gamma. Można na nim zrobić idealną liniowość, pokaże pięknie detale w cieniach i światłach, uniwersalny zje trochę z obu zakresów. Kosztem tego będzie fatalna czerń i takie sobie kąty widzenia w funkcji kontrastu.
    PA to jednak za duże koszta, bo gdzieś granicę trzeba sobie powiedzieć. Podejrzewam także, że potrzebowałbym kilku lat pracy na różnych monitorach specjalistycznych, aby zobaczyć te subtelne różnice.
    Jeżeli już nie S2433W to chyba 2490WUXi2. Trochę zmartwił mnie Pan tą "fatalną czernią". Oczywiście zdaje sobie sprawe, że różnica między np. matrycą TN, a S2433W będzie gigantyczna w cieniach/światłach, jak i sama czerń będzie pewnie znacznie lepsza. Ale czy tak samo gigantyczna różnica będzie między S2433W, a 2490WUXi2? Nie chciałbym po roku wymieniać monitora, bo zacznę odczuwać jego limitacje. Zwłaszcza, że ten Eizo za darmo na półkach też nie stoi. Z drugiej strony, doskonale wiem że na tym etapie pewnie byłby wystarczający.
    Chyba wbił Pan trochę we mnie igłe tym stwierdzeniem o kiepskiej czerni i braku szczegółów w światłach/cieniach

    Cytat Zamieszczone przez Tom01
    Bo CE to ztuningowany monitor uniwersalny a nie graficzny. Na graficznych wszystko co ciemne świeci w warunkach wieczornych przy kameralnym oświetleniu.
    Mam z tego wnioskować, że CE wcale aż taki super nie jest i nie ma znaczącej przewagi nad serią S? Czy, że wręcz jest lepszy od CG?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •