Wydaje mi się, że dzisiejsze BW i BW sprzed 100 lat trochę się różnią. Miałem taką starą książkę o fotografii, padały tam mądre nazwy dotyczące emulsji BW i różnic w ich czułości na poszczególne barwy.
Wydaje mi się, że dzisiejsze BW i BW sprzed 100 lat trochę się różnią. Miałem taką starą książkę o fotografii, padały tam mądre nazwy dotyczące emulsji BW i różnic w ich czułości na poszczególne barwy.
650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0
Stare emulsje były bardzo czułe na kolor niebieski, osoby z niebieskimi oczami nie były zatrudniane w filmach i telewizji bo na ekranie wyglądały "upiornie".
Za stroną: http://www.pinhole.art.pl/slownik.htm
"Materiały nieuczulone spektralnie ("ślepe") to grupa prymitywnych materiałów, czułych głównie na światło niebieskie i UV, a niewrażliwych na promieniowanie żółte, pomarańczowe i czerwone. Obecnie mamy do czynienia z takimi materiałami przy samodzielnym sporządzaniu srebrowych emulsji światłoczułych (papier solny, albuminowy itp.), podobną czułość wykazuje większość samodzielnie sporządzanych materiałów światłoczułych (chromianowe, żelazowe i inne warstwy światłoczułe)."
O, i witam wszystkich forumowiczów!
Tak właśnie kombinowałem.
My też witamy na forum!
"Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston
Tzn. tak teoria mówio praktykę mnie nie pytajcie;p
TU możesz przypuścić atak odwetowy, nie krępuj się
Polecam "FOTOGRAFIA - TECHNIKA I TECHNOLOGIA" Tadeusza Cypriana, dostępna na przykład tutaj.
Zwracano, zwracano - stąd wzięło się masowe stosowanie żółtych filtrów kompensacyjnych... Barwoczułość cz-b emulsji fotograficznych jest dość elementarną rzeczą w fotografii analogowej.Możliwe, że tamte emulsję nie były uczulone na całe pasmo barw - w fotografii czarno-białej nie zwracano na to pewnie zbytnio uwagi.
Zasadniczo, chronologicznie rzecz ujmując, emulsje fotograficzne są takie:
- ślepe - czułe tylko na fioletowy i niebieski;
- ortochromatyczne - przeczulone na niebieski, słabo uczulone na pomarańczowy, nieuczulone na czerwony;
- panchromatyczne - przeczulone na niebieski;
- superpanchromatyczne - przeczulone na niebieski i czerwony; w zasadzie była to odmiana wysokoczułych emulsji panchromatycznych (np. Fotopan HL czy Orwo NP 27), z założenia przeznaczona do fotografowania przy świetle sztucznym o niskiej temperaturze barwowej - stąd 'wyciągnięcie czerwieni'.
- ortopanchromatyczne - poprawnie oddające walory.
Obecnie powszechnie stosowane są emulsje panchromatyczne i superpanchromatyczne.
Pzdr
Grzesiu
SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
Analogowy DeviantArt
Wypociny formalne
Wypociny techniczne
Mój błąd![]()
"Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston
650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0
Weźcie jeszcze pod uwagę metody retuszu stosowane w tamtych czasach. To co teraz robi się na kompie, jeszcze niedawno wykonywano ołówkiem, a jeszcze wcześniej tuszem i pędzelkiem. To też dawało różne efekty, w zależności od tego czy retuszerowi drgnęła ręka, czy nie.
Ostatnio edytowane przez mc_iek ; 18-03-2009 o 19:25
Nałómta siem odmieniwać kącufkuf po polskiemu!