Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 26

Wątek: "Martwe oczy"

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Wydaje mi się, że dzisiejsze BW i BW sprzed 100 lat trochę się różnią. Miałem taką starą książkę o fotografii, padały tam mądre nazwy dotyczące emulsji BW i różnic w ich czułości na poszczególne barwy.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  2. #12
    Awatar PeterPanX
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    5

    Domyślnie

    Stare emulsje były bardzo czułe na kolor niebieski, osoby z niebieskimi oczami nie były zatrudniane w filmach i telewizji bo na ekranie wyglądały "upiornie".

    Za stroną: http://www.pinhole.art.pl/slownik.htm

    "Materiały nieuczulone spektralnie ("ślepe") to grupa prymitywnych materiałów, czułych głównie na światło niebieskie i UV, a niewrażliwych na promieniowanie żółte, pomarańczowe i czerwone. Obecnie mamy do czynienia z takimi materiałami przy samodzielnym sporządzaniu srebrowych emulsji światłoczułych (papier solny, albuminowy itp.), podobną czułość wykazuje większość samodzielnie sporządzanych materiałów światłoczułych (chromianowe, żelazowe i inne warstwy światłoczułe)."

    O, i witam wszystkich forumowiczów!

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar mate00sh
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Warszawa & Mysiadło
    Wiek
    45
    Posty
    1 312

    Domyślnie

    Tak właśnie kombinowałem.

    My też witamy na forum!
    "Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston

  4. #14
    Uzależniony Awatar Paenka
    Dołączył
    Mar 2008
    Wiek
    40
    Posty
    727

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PeterPanX Zobacz posta
    Stare emulsje były bardzo czułe na kolor niebieski, osoby z niebieskimi oczami nie były zatrudniane w filmach i telewizji bo na ekranie wyglądały "upiornie".

    Za stroną: http://www.pinhole.art.pl/slownik.htm

    "Materiały nieuczulone spektralnie ("ślepe") to grupa prymitywnych materiałów, czułych głównie na światło niebieskie i UV, a niewrażliwych na promieniowanie żółte, pomarańczowe i czerwone. Obecnie mamy do czynienia z takimi materiałami przy samodzielnym sporządzaniu srebrowych emulsji światłoczułych (papier solny, albuminowy itp.), podobną czułość wykazuje większość samodzielnie sporządzanych materiałów światłoczułych (chromianowe, żelazowe i inne warstwy światłoczułe)."

    O, i witam wszystkich forumowiczów!
    O super...uwielbiam takie ciekawostki, dzięki

    Piast9 a czy byłbyś taki miły i kiedyś zerknął gdzie tę książkę masz...gdyby CI nie była potrzebna...to może za jakąś symboliczną opłatą <- uśmiecham sie ładnie
    Tzn. tak teoria mówi o praktykę mnie nie pytajcie;p

    TU możesz przypuścić atak odwetowy, nie krępuj się

  5. #15
    Awatar PeterPanX
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    44
    Posty
    5

    Domyślnie

    Polecam "FOTOGRAFIA - TECHNIKA I TECHNOLOGIA" Tadeusza Cypriana, dostępna na przykład tutaj.

  6. #16
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    572

    Domyślnie

    Możliwe, że tamte emulsję nie były uczulone na całe pasmo barw - w fotografii czarno-białej nie zwracano na to pewnie zbytnio uwagi.
    Zwracano, zwracano - stąd wzięło się masowe stosowanie żółtych filtrów kompensacyjnych... Barwoczułość cz-b emulsji fotograficznych jest dość elementarną rzeczą w fotografii analogowej.
    Zasadniczo, chronologicznie rzecz ujmując, emulsje fotograficzne są takie:
    - ślepe - czułe tylko na fioletowy i niebieski;
    - ortochromatyczne - przeczulone na niebieski, słabo uczulone na pomarańczowy, nieuczulone na czerwony;
    - panchromatyczne - przeczulone na niebieski;
    - superpanchromatyczne - przeczulone na niebieski i czerwony; w zasadzie była to odmiana wysokoczułych emulsji panchromatycznych (np. Fotopan HL czy Orwo NP 27), z założenia przeznaczona do fotografowania przy świetle sztucznym o niskiej temperaturze barwowej - stąd 'wyciągnięcie czerwieni'.
    - ortopanchromatyczne - poprawnie oddające walory.
    Obecnie powszechnie stosowane są emulsje panchromatyczne i superpanchromatyczne.

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  7. #17
    Pełne uzależnienie Awatar mate00sh
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Warszawa & Mysiadło
    Wiek
    45
    Posty
    1 312

    Domyślnie

    Mój błąd
    "Aparat fotograficzny jest dla artysty kolejnym narzędziem. Jeżeli się nad tym zastanowić, to jest to mechanizm podobny do skrzypiec. To artysta jest w stanie tworzyć sztukę nie aparat." - Brett Weston

  8. #18
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Paenka Zobacz posta
    Piast9 a czy byłbyś taki miły i kiedyś zerknął gdzie tę książkę masz...gdyby CI nie była potrzebna...
    Przeszukałem książki u siebie - nie mam. Może jest u rodziców. Przestrzegam, książka o ile jest to jest w stanie nieciekawym - bardzo lubiłem ją przeglądać od lat dość młodych i się nieco zużyła.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  9. #19
    Początki nałogu Awatar an_zak
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    35
    Posty
    427

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlatEric Zobacz posta
    Zwracano, zwracano - stąd wzięło się masowe stosowanie żółtych filtrów kompensacyjnych... Barwoczułość cz-b emulsji fotograficznych jest dość elementarną rzeczą w fotografii analogowej.
    Zasadniczo, chronologicznie rzecz ujmując, emulsje fotograficzne są takie:
    - ślepe - czułe tylko na fioletowy i niebieski;
    - ortochromatyczne - przeczulone na niebieski, słabo uczulone na pomarańczowy, nieuczulone na czerwony;
    - panchromatyczne - przeczulone na niebieski;
    - superpanchromatyczne - przeczulone na niebieski i czerwony; w zasadzie była to odmiana wysokoczułych emulsji panchromatycznych (np. Fotopan HL czy Orwo NP 27), z założenia przeznaczona do fotografowania przy świetle sztucznym o niskiej temperaturze barwowej - stąd 'wyciągnięcie czerwieni'.
    - ortopanchromatyczne - poprawnie oddające walory.
    Obecnie powszechnie stosowane są emulsje panchromatyczne i superpanchromatyczne.
    Warto dodać, że dawniej najpopularniejsze były emulsje ortochromatyczne, dziś stosowane jedynie w celach specjalnych

  10. #20
    Uzależniony Awatar mc_iek
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Kępa Niemojewska
    Wiek
    61
    Posty
    790

    Domyślnie

    Weźcie jeszcze pod uwagę metody retuszu stosowane w tamtych czasach. To co teraz robi się na kompie, jeszcze niedawno wykonywano ołówkiem, a jeszcze wcześniej tuszem i pędzelkiem. To też dawało różne efekty, w zależności od tego czy retuszerowi drgnęła ręka, czy nie.
    Ostatnio edytowane przez mc_iek ; 18-03-2009 o 19:25
    Nałómta siem odmieniwać kącufkuf po polskiemu!

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •