Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Oświetlenie dla chroma key

  1. #1
    Uzależniony bundy's Avatar
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Zawiercie
    Age
    49
    Posts
    760

    Default Oświetlenie dla chroma key

    Pytanko do studyjnych praktyków z doświadczeniem w pracy z green screen'em - jak optymalnie oświetlić scenę, żeby grafik wycinający później postać miał jak najmniej roboty? Równomierne oświetlenie tła jest oczywiste - realizowałem je 4 lampami: 2 softy (120x80) + 2 reflektory (do doświetlenia dolnych partii tła). Model świecony softem i octaboxem. Niestety brakło mi w tej konfiguracji lampy do poświecenia włosów. Efekt zdjęciowy jest niezły, ale mam wrażenie, że brak górnego oświetlenia włosów nieco utrudnia ich precyzyjne wyszparowanie (użyłem Color Range w PS), a na krawędziach postaci pojawia się zielona poświata (od tła?).
    1, czarne i białe szkiełka + worek gratów... ale chyba i tak nie umiem robić zdjęć...

  2. #2
    Zablokowany
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Poznań
    Age
    35
    Posts
    4,359

    Default

    Włosy zawsze będą problemem, widać to nawet w lepszych magazynach, czasami graficy po prostu ścinają równo tak jak im to się widzi i się za bardzo nie przejmują.

    Jeżeli tylko możesz, to staraj się, aby włosy były "w kupie" - czyli brak prześwitów, szpar itp. Oświetlenie moim zdaniem nie gra tu dużej roli.

  3. #3
    Uzależniony bundy's Avatar
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Zawiercie
    Age
    49
    Posts
    760

    Default

    Piszesz to na podstawie praktyki i własnych doświadczeń? ;-)
    Oświetlenie ma tutaj wielkie znaczenie z punktu widzenia dalszej pracy grafika, bo zupełnie inaczej wycina się z równomiernie oświetlonego tła, a inaczej z oświeconego "w cały świat". Bardziej chodzi mi tutaj o kwestie oświetlenia samej postaci właśnie pod kątem szparowania na green screenie.
    A co do trzymania włosów "w kupie", to jak Twoim zdaniem zrobić to w przypadku "burzy loków"? ;-) Przylizać na gładko przed zdjęciem czy obciąć w PSie? ;-)
    Last edited by bundy; 22-01-2009 at 10:36 PM.
    1, czarne i białe szkiełka + worek gratów... ale chyba i tak nie umiem robić zdjęć...

  4. #4
    Początki nałogu pawel-foto's Avatar
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    Kielce
    Age
    57
    Posts
    342

    Default

    Quote Originally Posted by micles View Post
    Włosy zawsze będą problemem, widać to nawet w lepszych magazynach, czasami graficy po prostu ścinają równo tak jak im to się widzi i się za bardzo nie przejmują.

    Jeżeli tylko możesz, to staraj się, aby włosy były "w kupie" - czyli brak prześwitów, szpar itp. Oświetlenie moim zdaniem nie gra tu dużej roli.
    Bo włosów najlepiej nie wycinać tylko pojechać na warstwach a wyjdą same!
    1DIII, 6D, 450D; G10. S 8/3,5(F); S 14/2,8; C15/2,8(F); C 16-35/2,8 II; C 24-70/2,8; 28-105/3,5-4,5; C 50/1,4; C 135/2,0; C 70-200/2,8 IS; C 70-200/4; C Ex.1,4x II; C Ex.2x II, 580Ex II; 430Ex.... Studio w Kielcach (7xELFO)-możliwość wynajęcia ... SPRZEDAM:C 24-70/2,8, C 20/2,8....KUPIĘ obudowę podwodną do G10 (WP-DC28)

  5. #5
    Bywalec artprof's Avatar
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Galycja
    Age
    51
    Posts
    126

    Default

    Quote Originally Posted by pawel-foto View Post
    ...pojechać na warstwach a wyjdą same!
    mógłbyś to kapkę rozwinąć?
    ja do odcięcia tła używam w PS różdżki, jeżeli tło jest jednolite i równomiernie oświetlone.
    Last edited by artprof; 22-01-2009 at 11:11 PM.
    I love GT bicycles Polska dla Polaków, Ziemia dla Ziemniaków, a Księżyc dla Księży!

  6. #6
    Pełne uzależnienie Mellan's Avatar
    Join Date
    May 2007
    Location
    Poznań
    Age
    59
    Posts
    1,851

    Default

    Quote Originally Posted by bundy View Post
    ... a na krawędziach postaci pojawia się zielona poświata (od tła?).
    Jasne, że od tła.
    Próbowałem swego czasu robić rośliny na niebieskim tle, by móc je później łatwo wyseparować. Zarzuciłem temat jednak. Tło "wświecało" się mniej lub bardziej szczególnie w jasne barwy, o problemach z krawędziami nie wspominając.
    Color range jest tylko pozornie dobrym wyjściem, wystarczy rzucić efekt na biały czy czarny podkład by zobaczyć niedoskonałości bez względu na siłę zaznaczenia. Później gumka-myszka, następnie kilkakrotne zduplikowanie warstw dla wzmocnienia i coś tam było.

    Ostatecznie wróciłem jednak do białego kartonu.
    C-F-K - forever

  7. #7
    Uzależniony bundy's Avatar
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Zawiercie
    Age
    49
    Posts
    760

    Default

    Panowie, mnie nie chodzi o technikę szparowania postaci w szopie, bo ja tylko produkuję materiał dla grafika i to jest już jego zmartwienie, co z tym zrobi. Chodzi mi o przygotowanie materiału optymalnie przygotowanego do wycinania z zielonego tła, a trzeba zrealizować w studiu oświetleniem.
    1, czarne i białe szkiełka + worek gratów... ale chyba i tak nie umiem robić zdjęć...

  8. #8
    Zablokowany
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Poznań
    Age
    35
    Posts
    4,359

    Default

    Z własnych praktyk i z obserwacji gazet i magazynów mogę powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem jest :
    a) jak najmniej chropowatości/skomplikowaności na krawędziach postaci (w/w loki)
    b) zastosowanie tła w kolorze, który będzie później pod tą postac podklejony
    c) zaniechanie zdjęć na greenscreenie i zrobienie ich na realu

  9. #9
    Bywalec
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Poznań
    Posts
    209

    Default

    poswiata od tla, im bardziej doswietlone, tym dalej postac musi od niego stac.

  10. #10
    Uzależniony bundy's Avatar
    Join Date
    Mar 2006
    Location
    Zawiercie
    Age
    49
    Posts
    760

    Default

    Quote Originally Posted by micles View Post
    Z własnych praktyk i z obserwacji gazet i magazynów mogę powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem jest :
    a) jak najmniej chropowatości/skomplikowaności na krawędziach postaci (w/w loki)
    b) zastosowanie tła w kolorze, który będzie później pod tą postac podklejony
    c) zaniechanie zdjęć na greenscreenie i zrobienie ich na realu
    ad. a) Błagam...daj spokój z takimi radami :-) Ja focę modela, którego mi podsyła klient i nie mam wpływu na to czy to będzie łysy facet w lateksowym kombinezonie , czy laska z lokami w futrzanym bolerku :-) Zresztą nie jestem zwolennikiem takiego chodzenia na łatwiznę.

    ad. b) Nie wiem na jakie tło będzie wklejana postać

    ad. c) Klient ma wymaganie, że ma być na green screenie, więc tak robię. Jakby prosił o plener w realu, to bym robił w realu...

    Quote Originally Posted by Rosicky View Post
    poswiata od tla, im bardziej doswietlone, tym dalej postac musi od niego stac.
    Faktycznie tło jest dobrze doświetlone, żeby "zgubić" ewentualne jego nierówności (coś mi się dziwnie układa to nowe tło - wszystkie ładnie i prosto wiszą, a to gdzieś sobie faluje). Ze względu na gabaryty studia nie jestem w stanie oddalić modela od tła bardziej niż na 2,5 - 3 metry.
    Last edited by bundy; 22-01-2009 at 11:37 PM.
    1, czarne i białe szkiełka + worek gratów... ale chyba i tak nie umiem robić zdjęć...

Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •