Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 21

Wątek: utrata jakości przy obracaniu

  1. #11
    Pełne uzależnienie Awatar muflon
    Dołączył
    Mar 2004
    Miasto
    Zürich
    Wiek
    48
    Posty
    6 763

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Jak się bardzo uprzeć to można by było napisać programik wyświetlający wszystkie piksele z matrycy ale i tak "obwódka" będzie bezużyteczna bo brakuje informacji o barwach.
    Ja napisalem :-D W 10D bylo mniej wiecej tak, ze dookola tego co dostajemy z konwertera RAW (nawet dcraw) jest jeszcze czarna obwodka, o grubosci ok. kilkunastu pikseli (z wyjatkiem jednej strony, tam bylo chyba prawie setka). Tam sa normalne detektory, tylko swiatla brak Podejrzewam ze po prostu sensor jest robiony jakos "z zapasem".

  2. #12
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez muflon Zobacz posta
    Ja napisalem :-D ....
    Znaczy się "bardzo uparty" jesteś

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  3. #13
    Pełne uzależnienie Awatar ewg
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    1 079

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    W 5D jest jeszcze śmieszniej bo piksele nie są kwadratowe i tu teoria i konstrukcji matrycy "pod jpega" już się zupełnie nie wyrabia.
    Wybacz ale dopiero teraz załapałem, że nie załapałem.

    To jak to jest z tym 5d? Jeśli piksele nie są kwadratowe to jakie? Chętnie bym o tym poczytał bo pierwszy raz słyszę, żeby Canon kombinował z klasycznym Bayerem. Szukałem tylko na DPreview.com jak i w Canon_EOS_5D_White_Paper.pdf i nie ma wzmianki. Jak sobie podzieliłem rozmiar matrycy przez produkowane piksele to mi wyszło w zaokrągleniu 0,082mm na każdy bok piksela, czyli przynajmniej efekt jest taki jakby fotokomórki były logicznymi kwadratami... Chyba nie chodzi Ci o to wspomniane zaokrąglenie, które pewnie wynika z braku dokładnych danych o wymiarach samej matrycy (0,0819 x 0,0821mm - to już właściwie prostokąt).

    Teraz załóżmy, że matryca jest jakaś z kosmosu, powiedzmy wielokąty, kółka, porozrzucane nieprostopadle po matrycy. Na razie nijak się to ma do znanych wszystkim prostokątnych komputerowych pikseli. Co musi zrobić inżynier projektujący taki sensor dla współczesnej cywilizacji cyfrowej? - Ano przerobić z niego sygnał na zwykłe kwadratowe piksele. Inżynier wie róznież, że większość ludzi na tym świecie pstyka dziś w jpegach. Znajac zasadę bloków po 8x8, bedzie sie starał tak projetować jego niesamowitą matrycę żeby i tak była zgodna z przyjętymi normami lub z minimalnym nadmiarem jeśli to konieczne. Dlatego sądzę, że kształt komórek sensora nie ma wiekszego wpływu na to czy zasada podzielności przez 8 może być rozstrzygajaca dla projektu matrycy lub nie.

    Ale tak jak już napisałem - chętnie bym jeszcze coś doczytał jeśli się mylę. :rolleyes:
    mój aparat: [Ô] , szkła: OOO , statyw: /i\ , fotki: \\\-:\

  4. #14
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    .....
    To jak to jest z tym 5d? Jeśli piksele nie są kwadratowe to jakie? Chętnie bym o tym poczytał bo pierwszy raz słyszę, żeby Canon kombinował z klasycznym Bayerem. Szukałem tylko na DPreview.com jak i w Canon_EOS_5D_White_Paper.pdf i nie ma wzmianki. Jak sobie podzieliłem rozmiar matrycy przez produkowane piksele to mi wyszło w zaokrągleniu 0,082mm na każdy bok piksela, czyli przynajmniej efekt jest taki jakby fotokomórki były logicznymi kwadratami... Chyba nie chodzi Ci o to wspomniane zaokrąglenie, które pewnie wynika z braku dokładnych danych o wymiarach samej matrycy (0,0819 x 0,0821mm - to już właściwie prostokąt).
    ......
    Ale tak jak już napisałem - chętnie bym jeszcze coś doczytał jeśli się mylę. :rolleyes:

    Hmmmm... czytałem o tym jakieś rok temu i już nie pamiętam gdzie. Z całkowitą pewnością ktoś pisał o tym, że poszczególne fotocele na matrycy 5D są prostokątne - prostokąty o dłuższym pionowym boku (w ułożeniu landscape). Jako rezultat tej "niekwadratowości" zalecał wołać RAWy w ACR z rozdzielczością "oczko wyżej" - tj 5120 x 3413 (w ACR na + czyli 17 Mpix).

    Z tego co czytałem zapamiętałem tylko, o tej prostokątności i wołaniu RAWu "w górę". Teraz jakoś nie mogę tego wygooglać

    To nie jest jedyny "dziwny" sposób ułożenia sensorów na matrycy bayerowskiej. Sony kombinuje z czwartym kolorem i (chyba) z ułożeniem "plaster miodu".

    EDIT: Jeśli dobrze sobie przypominam rysunek to prostokąty nie są ułożone "wierszami" a zachodzą na siebie co nieco przypomina ten plaster miodu - ale tu pewności nie mam.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Miasto
    Konopnica
    Posty
    12

    Domyślnie

    A ja empirycznie postanowiłem sobie to wszystko sprawdzić. Po obróceniu o 90* (do pionu) przyrost wielkości 180* spadek i 360* spadek w stosunku do początkowej wartości. Ciekawy jest ten początkowy przyrost. Obracane foto z 400D.

    Dziękuję za uwagę
    400D + 28-105mm 3,5-4,5 USM II + 18-55mm + sporo M42 i dużo chęci

  6. #16
    Początki nałogu Awatar Misiaque
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    392

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    To nie jest jedyny "dziwny" sposób ułożenia sensorów na matrycy bayerowskiej. Sony kombinuje z czwartym kolorem i (chyba) z ułożeniem "plaster miodu".
    No a Fuji już wykombinowało...

  7. #17
    Początki nałogu Awatar Misiaque
    Dołączył
    Apr 2007
    Miasto
    Szczecin
    Posty
    392

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ewg Zobacz posta
    Brzmi logicznie tylko dlaczego taki RawShooter, chociaż "tylnymi drzwiami" ale wyświetla wszystkie (te ponad rozmiar podzielny przez 8 również) pixele pliku DNG i nie widać na obrzeżach braków kolorystycznych?

    ps. RS oczywiście przerobiony, żeby otwierał DNG z 400D.
    Trochę nieświeży temat, ale zawsze warto wyjaśnić: z tego co czytałem wynika, że pomijanie brzegowych pikseli matrycy pozwala uprościć logikę przetwarzania informacji z nich czerpanych.

    W algorytmach przetwarzania obrazów (np. filtrach splotowych, jakimi sa np. rozmycie, wyostrzenie) istnieje problem traktowania obszarów brzegowych, maska filtra (a więc obszar obrazu z którego informacji filtr korzysta dla obliczenia nowej wartości danego piksela) może wychodzić poza obraz. Problem ten w programach graficznych rozwiązuje sie na wiele sposób, np. powiela brzegowe piksele, dokleja się lustrzane odbicie krawędzi obrazu, zmienia dynamicznie rozmiar maski, etc.

    Takie podejście, choć skuteczne, jest skomplikowane. W aparatach dla szybkości przetwarzania stosuje sie specjalizowane układy logiczne, które przetwarzanie obrazu realizują sprzętowo. Powierzchnia układu scalonego kosztuje, do tego im prostszy algorytm tym prostsza a zatem równiesz szybsza będzie jego realizacja sprzętowa. Z tego powodu problem krawędzi rozwiązuje się w najprostszy (w programach graficznych nie stosowany z oczywistych względów) sposób - pominięcie pikseli znajdujących się na krawędziach matrycy. Matryca ma zapas pikseli, te na krawędziach na ostateczny obraz same w sobie nie trafią, ale zagwarantują prawidłowe działanie algorytmu interpolacji. Ileż to upraszcza! Lecimy tymi samymi obliczeniami po wszystkich "efektywnych" pikselach, nie ma żadnych specjalnych przypadków przy krawędziach obrazu, żadnych alternatywnych wariantów i rozróżnień. Nigdy nie zdarzy się, że dla któregoś przetwarzanego piksela mamy dane tylko o jego otoczeniu z prawej dolnej strony, czy też tylko na prawo od niego.

    Komputery nie muszą przerabiać materiału z matrycy w błyskawicznym tempie, a i procesor może robić wszystko, stąd twórcy wywoływaczy RAWów mogą sobie pozwolić na przetwarzanie danych z całej matrycy, a nie tylko dla "efektywnych" pikseli. Rozpatrywanie brzegów po prostu nie kosztuje tyle na komputerze, co w aparacie.
    Ostatnio edytowane przez Misiaque ; 16-07-2008 o 18:34

  8. #18
    Bywalec Awatar Ciosna
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Poland
    Posty
    162

    Domyślnie

    A co z obracaniem np w ZoomBrowser. Również jest bezstratne
    Blog rowerowo-wyprawowy :wink:

  9. #19
    Pełne uzależnienie Awatar ewg
    Dołączył
    Sep 2006
    Posty
    1 079

    Domyślnie

    Misiaque, rozumiem jeden, dwa, ale po co tracić aż kilkanaście rzędów pixeli brzegowych, które w dodatku dają obraz takiej samej jakości jak wszystkie pozostałe pixele (aż po sam kraniec matrycy! - sprawdzałem). Konkretnie który z procesów obróbki sygnału potrzebuje aż takiego zapasu na krawędziach (bo na pewno nie bayerowska interpolacja)? No i dlaczego przypadkiem wymiary finalnego zdjęcia są zawsze całkowicie podzielne przez 8? - Mnie tu śmierdzi na kilometr zwykłym komputerowym bajtem. :rolleyes:
    mój aparat: [Ô] , szkła: OOO , statyw: /i\ , fotki: \\\-:\

  10. #20
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    3 053

    Domyślnie

    Na tyle, na ie potrafię: 8 pikseli to ukłon wobec wspomnianej przez Misiaqua prostoty kodera - w tym wypadku właśnie JPEG-owego, bo on dzieli każdy obrazek na bloczki 8x8.
    Jeśli chodzi o zapas na brzegach - interpolacja potrzebuje tym więcej sąsiednich pikseli im jest wyższego rzędu - i taka sześcienna (najbardziej popularna) potrzebuje bodajże po cztery "z lewa i prawa". Wyższych rzędów - o ile się znam - nie stosuje w "normalnej" fotografii, bo ludzkie oko i tak nie widzi różnicy, a poza tym trudniej wówczas odtwarzać krawędzie. Ale w zastosowaniach "nienormalnych" (np. gdy obrazy analizuje się i przetwarza się maszynowo) być może takie interpolacje się stosuje.
    Innym powodem może być obecność filtru AA, który z definicji rozmywa światło po pikselach, a zatem "ściemnia" te z brzegu.
    EOS - conditio sine Kwanon...

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •