Muflon zamieszales teraz. Pentax K10D ma standardowa 12 bitowa matryce rejestrujaca (mamy wiec 4096 poziomow na kolor). Konwerter A/D uzyty w Pentaxie K10D faktycznie jest 22 bitowy i na ten temat bylo wiele dyskusji. No bo po co wykonywac obliczenia na 22 bitach skoro i tak RAW data z matrycy ma 12 bitow informacji... w jakis sposob dodaje sie 10 bitow nadmiarowej informacji ale co w niej jest i z czym to sie je to tego nikt nie wie. W kazdym razie na samplach nie widac przewagi 22 bitowego konwertera A/D nad standardowymi 12 bitowymi (moje osobiste zdanie).
Canon z 14 bitowa matryca naprawde wprowadza nowa jakosc bo masz dzieki niej 16384 poziomow na kolor! W efekcie masz bardzo plynne przejscia tonalne no i zwiekszona rozpietosc tonalna. To jest naprawde duza roznica.
Chociaz musze przyznac, ze jest pewna konfuzja. Bo w przytoczonym pdf
http://www.jirvana.com/pdfs/EOS_1D_M..._WP_070221.pdf mozna znalezc fragment:
"Their workload is increased by the fact that the new sensor captures 14-bit depth color rather than 12."
co sugeruje uzycie 14 bitowej matrycy rejestrujacej, ale mozna znalezc tez taki fragment:
"14-bit A/D conversion for fine gradation"
i teraz pytanie, czy chodzi o 14 bitowa matryce + 14 bitowy konwerter A/D, czy o 12 bitowa matryce + 14 bitowy konwerter A/D. Drugie z cytowanych zdan nie daje odpowiedzi na to pytanie, a pierwsze z cytowanych zdan sugeruje ze prawdziwa jest odpowiedz 14 bitowa matryca + 14 bitowy konwerter A/D.