Pokaż wyniki od 1 do 10 z 210

Wątek: Zakres tonalny w cyfrze

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Urbanowicz
    Tak, tylko w zakresie tych punktów
    0 - 1: 1EV
    2 - 3: 2EV
    4 - 7: 3EV

    będziesz miał szum. Gdyby szumu nie było w ogóle, realny zakres byłby taki jak napisałeś.
    Oczywiście, od początku pisałem, że 12EV to jest matematyczna - teoretyczna możliwość matrycy i że szum będzie to obcinał z dołu.

    Chyba się teraz dogadaliśmy.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar KuchateK
    Dołączył
    Feb 2005
    Miasto
    USA
    Posty
    4 895

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piast9 Zobacz posta
    Oczywiście, od początku pisałem, że 12EV to jest matematyczna - teoretyczna możliwość matrycy i że szum będzie to obcinał z dołu.
    Nie tylko teoretyczna. Z wiekszosci lepszych aparatow da sie wyciagnac to praktycznie.
    http://www.clarkvision.com/imagedetail/dynamicrange2/

    Tak... znowu ten sam link

    Cytat Zamieszczone przez jaca Zobacz posta
    to, że jest 12 bitów, nie oznacza, że mozna otrzymać rozpietość 12 EV.
    12 moze nie. Sporo zje szum tam na dole. Ale ponad 10 nie jakims wielkim osiagnieciem.

    Cytat Zamieszczone przez jaca Zobacz posta
    I co, jakie otrzymamy zdjęcie?
    ważne jest wąskie gardło - determinują to w przytoczonym przykładzie możliwości matrycy, a nie cyfrowy opis zjawiska.
    Przytoczony przyklad jest do luftu. W nim wszystko determinuja nie mozliwosci matrycy a to co z jej mozliwosci zostalo wykorzystane w finalnym pliku jpg.

    Nie jest ona w stanie zarejestrowac jednoczesnie najjaśniejszego i najciemniejszego miejsca rzeczywistej sceny, o ile będa one odległe od siebie o więcej niż 8EV (jak zgodzimy sie z dpreview).
    Na dpreview caly blad polega na porownywaniu wygenerowanych na koniec jotpegow. To nie jest to co zarejestrowala matryca i da sie z niej wyciagnac a to, co zostalo z tej informacji wyciete i zapisane w pliku na koniec.

    O tym ze raw ma po 1ev zapasu w stosunku do jpg zakresu w kazda strone wie chyba kazdy To i to 8 z kawalkiem EV na dpreview akurat daje dobre 10 "z czyms".

    Jedni sobie to moga wykorzystac ratujac swiatla i przesowajac wszystko z przeswietlonego w lewo. Inni moga cale 10ev upchac w jedna fote. Wszystko kwestia upodobania. A ze puszka do jotpegow upycha 8 i nic wiecej to nie kwestia brakow matryc a tego, ze taka fota z tona ev na niej wyglada po prostu zle.
    ...

  3. #3
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KuchateK Zobacz posta
    Nie tylko teoretyczna. Z wiekszosci lepszych aparatow da sie wyciagnac to praktycznie.
    http://www.clarkvision.com/imagedetail/dynamicrange2/
    ...
    Tiaaaaaa.... najciekawsze jest w tym linku koncowe podsumowanie autora:

    "...Thus effective spatial resolution drops when the noise becomes excessive. Thus while one can claim 10 or more stops of information are recorded, the information at the extremes is of little use. The definitions I used here are consistent for digital as well as film sensors. These conclusions are similar to other who have studied this problem."

    10 EV i więcej upakowane w jpg w rozsądny sposób wcale nie musi wyglądać tragicznie. Nasze oczy mają zdolności adaptacyjne i "na żywo" widzimy dużo więcej niż 12 EV - siedząc w ciemnym pokoju i patrząc przez okno widzę dobrze oświetlony słoncem krajobraz i szczegóły w cieniach "pod parapetem" - pewnie dlatego, że tam stoi butelka z piwem . Dobrze zrobiony HDR ale pochodzący z wielu naświetlań może być przyjemny w odbiorze.

    Spierał bym się z poglądem, że w jpeg jako pliku wynikowym z RAW jest ograniczenie rozpietości tonalnej - kompresowac można do woli choć skutek bedzie katastrofalny. Ograniczenie owszem jest tylko chyba w samym monitorze. JPEG to plik, który ma byc (z definicji) wyświetlany na ekranie monitora. Monitor ma rozpiętośc tonalna 0-130 candeli. JPEG to odwzorowanie, rzutowanie z jednej przestrzeni w drugą. Jeśli się baaaardzo uprzeć to właściwie trzeba by wszytko odnosić do światła produkowanego przez monitor a to 2 candele to dwa razy więcej niż jedna. To już jest całe 1 EV czyli z definicji EV monitor jest w stanie "odwzorować" coś około 8EV mając sam w sobie dużo mniejszą "rozpiętośc tonalną".

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Janusz Body Zobacz posta
    Monitor ma rozpiętośc tonalna 0-130 candeli.[...] Jeśli się baaaardzo uprzeć to właściwie trzeba by wszytko odnosić do światła produkowanego przez monitor a to 2 candele to dwa razy więcej niż jedna. To już jest całe 1 EV czyli z definicji EV monitor jest w stanie "odwzorować" coś około 8EV mając sam w sobie dużo mniejszą "rozpiętośc tonalną".
    Heh, jeśli 0-130 Cd to rozpiętość tonalna wynosi nieskończenie wiele EV
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  5. #5
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    72
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Heh, jeśli 0-130 Cd to rozpiętość tonalna wynosi nieskończenie wiele EV
    No w sumie prawda ale mój paskudnik ma 0.3 od dołu.

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Golinski Zobacz posta
    Heh, jeśli 0-130 Cd to rozpiętość tonalna wynosi nieskończenie wiele EV
    A jak się ma przelicznik jednostki Cd (kandela) do EV? Ja to przeliczyć?

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KuchateK Zobacz posta
    Na dpreview caly blad polega na porownywaniu wygenerowanych na koniec jotpegow. To nie jest to co zarejestrowala matryca i da sie z niej wyciagnac a to, co zostalo z tej informacji wyciete i zapisane w pliku na koniec.

    O tym ze raw ma po 1ev zapasu w stosunku do jpg zakresu w kazda strone wie chyba kazdy To i to 8 z kawalkiem EV na dpreview akurat daje dobre 10 "z czyms".

    Jedni sobie to moga wykorzystac ratujac swiatla i przesowajac wszystko z przeswietlonego w lewo. Inni moga cale 10ev upchac w jedna fote. Wszystko kwestia upodobania. A ze puszka do jotpegow upycha 8 i nic wiecej to nie kwestia brakow matryc a tego, ze taka fota z tona ev na niej wyglada po prostu zle.
    w części dotyczącej rozpiętości tonalnej na dpreview nie posługują się jpg, a RAW.
    inaczej ta rozpietośc nie mogłaby byc większa niż 8EV - a jest, od 8,2 do 8,4:
    Dynamic Range compared:
    http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page22.asp
    sorry, że z testów nikona, ale jest odniesienie do body canona
    na samym dole jest o różnym wywołaniu tego samego rawa (w D200)
    Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 01-09-2006 o 22:15
    Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •