Ostatnio edytowane przez Eberloth ; 10-08-2022 o 23:51
Sprzęt - dekielek z przyległościami.
Fumare humanum est!
Podsumowanie wstępne
Fotografowanie, A7R3 a S22
Wstępne, bo tylko około 2 tygodniowe wejście od zera do świata fotografii smartfonowej. Po uzyskaniu większych kompetencji wnioski mogą ulec zmianie
Wnioski/porównania pochodzą z moich doświadczeń, z mojego obszaru i moich preferencji fotografowania.
Dotyczą aktualnego stanu technologii fotografowania cyfrowego przez sprzęt górnej półki jakości technicznej A7R3 + obiektywy GM oraz aktualnego stanu technologii fotografi cyfrowej zawartej w najnowszym smartfonie Samsunga S22.
Czyli jak uzyskane fotografie ze smartfona gdzie mamy małe matryce/piksele, "proste" obiektywy o bardzo krótkiej ogniskowej i stosowane są metody obliczeniowe wraz z AI mają się do zdjęć uzyskanych tylko metodami optycznymi z dużych matryc/pikseli i zaawansowanych "ostrych" obiektywów o kilkakrotnie większych ogniskowych.
Oraz jakie są różnice w aktualnych możliwościach obu sposobów fotografowania.
A. Neutralne, kolor
W #500 są zdjęcia klasycznej tablicy X-rite Colorchecker wykonane przez A7R3 oraz S22 w słońcu oraz w cieniu. Identyczne wykonałem "w nocy"
Przedstawiają wynik interpretacji kolorów w A7R3 oraz S22 i zapisu kolorów w pliku zdjęciowym i następnie przetworzenie ich na ekranie.
Są drobne różnice w jasności oraz nasyceniu całych zdjęć jednakże we wszystkich przypadkach tablica "przenoszona" jest poprawnie.
Nie ma różnicy pomiędzy oboma technologiami. To fakt.
Jeśli ktoś widzi gorsze/plastikowe/... kolory z powodu róznicy technologii to znaczy że ma problem gdzie indziej
B. Przewaga klasycznej fotografii cyfrowej
1. Szczegółowość, ostrość
Tutaj dominacja A7R3 jest bezapelacyjna zarówno z powodu jakości matrycy i jakości obiektywów jak i w rozdzielczości matrycy co daje duży potencjał crop w postprocesie.
Aktualnie dołożenie w S22 metody AI do technologii obliczeniowej celem uzyskania lepszej szczegółowości/rozdzielczości daje różne i bywa że niepowtarzalne efekty.
S22 daje (oprócz trybu 108 MP) pliki o rozdzielczosci 4000 pix i ma zakres zoomu optycznego do 460 mm.
Powiększanie cyfrowe poza ten zakres albo crop/powiększanie w postprocesie daje widoczne negatywne jakościowo efekty na TV 4k
By uzyskać z S22 jakościowo porównywalne z A7R3 zdjęcia wyświetlane na TV 4k muszę :
- kadrować przez zdjęciem na ekranie smartfona w jego zakresie zoomu optycznego i tak uzyskany kadr ma być na TV
- używać tylko trybów nocne, PRO, Expert RAW
- postproces w najnowszym programie Samsunga Galaxy Enhance-X lub w nowej wersji LR Android lub nowej wersji ACR (ma już profile wszystkich 4 obiektywów)
2. Głębia ostrości
Próby niwelowania w S22 rzeczywistej różnicy pomiędzy ogniskowymi są znikome.
Jeśli ktoś lubi/maluje efektem GO to aktualnie nie w zdjęciach smartfonem
C. Przewaga w możliwościach fotografii smartfonowej
1. Uzyskiwania nierozmazanych i niezaszumionych zdjęć z ręki przy słabym/nocnym oświetleniu
2. Przed wykonaniem zdjęcia regulacja na ekranie kontrastu, podświetlenia, cienie, nasycenie, odcień
3. Duża łatwość uzyskiwania ostrych zdjęć obiektów w ruchu
4. Specjalne tryby bardzo ułatwiające uzyskiwanie poprawnych zdjęć i oczekiwanych efektów w różnych sytuacjach zdjęciowych : portretowy, panorama, żywność, jedno ujęcie, perspektywa reżysera
5. Duża liczba gotowych profili i łatwość ich tworzenia i stosowania/przypisywania do różnych sytuacji zdjęciowych
6. Funkcja optymalizator scenerii, czyli automatyczne dostosowywanie światła i koloru w smartfonie by otrzymać poprawnie naświetlone zdjęcie obiektu/scenerii które widzi sie na ekranie. Te scenerie to np. jedzenie, śnieg, plaża, zwierzęta, wschody/zachody słońca, wodospady, tekst, pies, obuwie, księżyc itd.
7. Możliwość postprocesu wprost w smartfonie, programy zarówno Samsunga jak i LR
8. Cała otoczka natychmiastowego rozsyłanie zdjęć, chmura, Wi-Fi, direct Wi-Fi, sieć komórkowa
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 11-08-2022 o 10:53
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Zważywszy na takie zastrzeżenie wnioski autora można uznać za indywidualnie uprawnione i zaleca się kontynuowanie przygody z fotografią przy użyciu wyłącznie w pełni automatycznych urządzeń typu smartfon, najlepiej wykorzystujących do obsługi proste symbole graficzne.
cbdu
Ja tylko chciałbym się dowiedzieć skąd autor wątku twierdzi że tych różnic w kolorach między alfą a Samsungiem nie ma.
Na pewno będą różnice.
Tylko że komentarz o plastikowości kolorów (za smarfona) zamieszczono na widok "ocznie" zdjęcia na monitorze.
Dlatego wykonałem w tych samych warunkach oświetlenia zdjęcia tablicy X-rite wykonane przez A7R3 i smartfona S22 by zobaczyć/porównać "ocznie" różnice w przenoszeniu kolorów, zobaczyć "ocznie" ową plastikowość występującą w technologii obliczeniowej S22
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 12-08-2022 o 08:38
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Ostatnio edytowane przez candar ; 12-08-2022 o 09:44
Dawniej A1, F1N, EOS 50, 5, 3, 10D, 7D, 5D MARK I i II i III , M DYNAX 505si , 7000 i 8000i , P K1000, ME SUPER, SUPER A , Fuji X-E1, X-T1, X-T2 , Nex5, A7 I ,II i III. Nikon F-601, 801s , Z6obecnie: A7 IV , Nikon J1, Canon F1N , Kodak SIX20 , WELTI Ic i M42 moja strona II MM II IG II FB II 35photo II 500px II 1x.com
Candar nie, nie dlatego. Po pierwsze nie są w tym lepsze, to tak na marginesie i po drugie to on tak nie pisze.
Mają funkcje, które upiększają zdjęcie w sposób na tyle dobry, że zaspokaja to potrzeby większości fotografujących. Nie każdy fotografujący zajmuje sie fotografią (to taki paradoks). Ciężko powiedzieć, że nastolatka robiąca selfie zajmuje sie fotografią. Ona robi zdjęcia.
Ja piszę posty, wy też. Czy z tego powodu określicie się pisarzami???
Rynek pokazuje co wystarcza ludziom. Co rośnie a co zanika. To co wystarcza większości ludzi (nowe technologie też) nie musi być lepsze niż to co było. Weźmy CD i Mp3. CD jest lepszy, Mp3 jest wygodniejsze. Audiofile nie bazują na słuchaniu mp3.
Dlaczego jesteście przerażeni istnieniem czegoś co nie spełnia Waszych wymogów jeśli chodzi o sprzęt fotograficzny?
ad.2 - w bezlustrach też to widać. W lustrzankach w trybie LV też. Jestem osobą, która prawie zawsze robi w RAW + JPG często za wystarczającego uważam to co dostaje w JPG. bardzo przykładam uwagę do ustawienia styli w body. Oprócz tych co proponuje producent mam też wgranych kilka swoich. W każdym z tych profili można regulować kontrast, nasycenie itp.
Tu parę uwag co do tego co pokazuje smartfon. Celowo piszę pokazuje smartfon. Mam niezły przegląd tego typu sprzętów. Dwie klasy robiły zadanie domowe na smartfonach. To ponad 40 osób, każda ma inny smartfon. Po czym zdjęcia zostały zgrane na laptop i pokazywane wszystkim. W jednej sali rzutnikiem, w drugiej na dużym TV LCD. Na każdym urządzeniu te same zdjęcia wyglądały inaczej. Najgorzej wyglądały na (dobrym) laptopie i rzutniku, na TV były bardziej nasycone, a na telefonach wyglądały bajerancko, szczególnie na nowym iPhone. Uczennica i ja bylismy w szoku po zgraniu jej zdjęć z iphona. Na smartfonie bajerancko, na lapku blado.
Niektóre smartfony zapisują do RAW. Ale to nie znaczy, że wyciągniemy z nich to samo co z aparatów. Typowe sytuacje zdjęciowe - OK.. Ale jak w aparacie jest zapis w 14-bitowym kolorze i wyciągamy coś z mocnego niedoświetlenia to smartfon nie ma szans. Narażę się, bo w Canonie aż tyle nie szło wyciągać, ale w Nikonie czy Sony szło.
Smartfony generują fajne obrazki do oglądania na smartfonach. Łatwo je przesyłać, zamieszczać na portalach społecznościowych. To zaspokaja potrzeby 99% używających smartfonów. Nie sądzę, by producenci smartfonów myśleli o wyrugowaniu Canona R5 z 800/11. Mało który fotograf porzuci aparat na rzecz smartfona. Jan jest tu wyjątkiem, choć nie do końca, bo chyba aparatu nie porzuca. Aparaty porzucają nie fotografowie, a osoby (sorry za skrót myślowy, wiecie co mam na myśli) które chcą mieć pamiątki czy dokumentacje. To też ludziei też chcą mieć dobre zdjęcia i to o nich myślą producenci smartfonów.
PS. Nie nadinterpretowujcie tego co pisze ktoś inny, bo potem dyskusja robi się "od czapy".
Ostatnio edytowane przez Jacek_Z ; 12-08-2022 o 13:36
Nikon, Leica, Hasselblad, Mamiya, FKD i jeszcze kilka innych ...