Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Pozwolę sobie na małą polemikę.

Do dzieci lampa systemowa wystarczy.
Palnik do przodu i niech sobie dobierze moc?
Nie tak. Lampa systemowa w modyfikatorze światła. I tu trzeba wiedzieć co chce się osiągnąć i w jakich warunkach. Ja chciałem fotografować swoje dzieciaki.
Po przekopaniu internetu - co zabawne to wystarczy poszukać zdjęcia, które chce się wykonać i od razu znajdzie się zestaw sprzętu potrzebny do tego - znalazłem to co chciałem.

Ja fotografuje:
- na zewnątrz (oczywiście nie pełne słońce): 85 1.2 wystarczy, to co chcę osiągnąć: https://www.youtube.com/watch?v=x9X7rFrFG70, https://www.youtube.com/watch?v=dgE4zsW5rn8
- w pomieszczeniu w ciągu dnia: korzystając ze światła dziennego + softbox Westcott Mega JS Apollo z lampą systemową 580exII + blendy, to co chce osiągnąć: https://www.youtube.com/watch?v=zzMce4jtRrQ
- w pomieszczeniu wieczorem: softbox Westcott Mega JS Apollo z 2 lampami systemowymi 580exII + ew. kontra 480exII + blendy, to co chce osiągnąć: http://www.purephotoshopactions.com/...th-big-results
- do sterowania kontroler radiowy YN-622C-TX LCD + 3xYN-622C II.

Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Do dorosłych potrzebna jest lampa studyjna. Minimum 3 sztuki.
Mówi się, że słońce jest tylko jedno, i tyle wystarczy do dobrej fotografii
A przynajmniej wystarczy na początek nauki. Zresztą można się wspomagać "czymś odbijającym".
Nie rozumiem tylko dlaczego do dzieci jedna lampa systemowa to jest ok, a do dorosłych trzy to minimum? Czy dlatego, że klient chce widzieć za co płaci, i jak fotograf ma tonę sprzętu, to klient czuje się "zaopiekowany" i "postarany", a przy jednej lampie nie ma tego efektu? Tylko za zdjęcia dzieci płaca rodzice, którzy też patrzą na sesję, więc też widzą jak poważnie wygląda setup
Jedno źródło światła też wystarczy. Wracamy - zależy co chcemy osiągnąć. Mój zestaw do dzieciaków wystarczy ale dorosłej osoby nie ogarnę. Tak mi się wydaje, nie próbowałem, nie potrzebuje. Byłem na warsztatach foto i mieliśmy pracę w studio. Dopiero tam zobaczyłem jaki zestaw zapewniania komfortową pracę. Stąd moje stwierdzenie o 3 lampach, modyfikatorach i ustawieniu zależnie od potrzeb.

Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Statyw łamany (boom) + lampa studyjna 500W + beauty dish 70cm + skarpeta.
Prawie się zgadzam. Prawie, bo 500W to dość mocno się grzeje, i oczy bolą, jak się patrzy na takie źródło światła. I są potrzebne specjalne modyfikatory, odporne na wysoką temperaturę, zwykłe pójdą z dymem. Bo oczywiście pisząc "500W" masz na myśli światło ciągłe?
Mam na myśli studyjną lampę błyskową z regulowaną mocą. Nie ustawiamy na pełną moc, regulujemy. Na forum polecane są lampy min. 650W, żeby nie brakło mocy. Na warsztatach były 3 lampy Elfo Quant 500. Te lampy pracowały na max połowę mocy, więc lampa 500W to według mnie max co trzeba kupić. Studio 5m x 6m.


Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Statyw piesek + lampa 500W + octa 120cm.
O ile to nie przejęzyczenie, to chciałbym zobaczyć jak się używa okty 120cm na statywie o wysokości 30-70cm
Ja widziałem coś takiego i tak to zostało nazwane. Okta leży praktycznie na podłodze: statyw + lampa + okta.


Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Statyw piesek + lampa 500W + modyfikator kontry.
Jak wyżej, jak się używa "modyfikatora kontry" (swoją drogą w sklepach nie widziałem takiego czegoś, opisanego "modyfikator kontry", pokażesz zdjęcie jak wygląda?*) na sylwetkę, ze statywu mającego 30-70cm?
Ja to tak nazwałem. Bo może to być czasza, wrota i inne cuda. Coś co modyfikuje światło użyte jako kontra.
Wrota to wiesz pewnie co to jest. To co ja używałem na warsztatach to jest takie coś - czasza:


Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Dwa pierwsze tworzą clamshell do portretu.
500w z góry w 70cm słoneczku, 500W z dołu w okcie 120cm, jak dla mnie wygląda to dość karkołomnie :/
Lampy Elfo Quant 500 z regulowaną mocą. Moc odpowiednio dobrana do warunków. Może nie wynikało to z mojego wpisu ale pisałem o potrzebnym sprzęcie nie o ustawieniach (moc lampy, kąt pochylenia okty, słoneczka, czy na wprost czy z boku, itp). Wszystko do dalszej dyskusji.

Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Trzecia lampa to wydobycie osoby z tła.
Biorąc pod uwagę wysokość statywu, to chyba wydobycie nóg osoby z tła*
Jak statyw piesek + lampę Elfo Quant 500 + czasza postawisz za stojącą fotografowana osobą to spokojnie błysk będzie za jej plecami i głową. Wydobędziesz dorosłego człowieka z tła. Testowane na warsztatach. Dla mnie amatora było ok.

Cytat Zamieszczone przez r_m Zobacz posta
Trzeba poczytać o ustawieniach oświetlenia i efektach, które się osiąga. Trzeba wiedzieć jakie zdjęcie chce się wykonać. Dobór sprzętu to sprawa drugorzędna.
I tu pełna zgoda. Najważniejsze, to zdawać sobie sprawę z tego, jakiego rodzaju światła potrzebujemy do określonego efektu. A jak już to wiemy, możemy próbować zrobić "coś z niczego".
Dobór sprzętu to sprawa drugorzędna - w myśl powyższego zdania tak, ale pomijając teorię, i hasła "nie aparat tylko fotograf", sprzęt niestety ma znaczenie.
Wrócę do Twoich propozycji mocy i modyfikatorów: jaki efekt uzyskasz ustawiając jedną lampę 500W świecącą z góry, i drugą 500W w ogromnym (jak na portret) i niewygodnym (jak na doświetlenie dolne) modyfikatorze, gdy ani jedna, ani druga lampa nie będą miały regulacji mocy? O tym nie wspomniałeś - jeśli (jak się domyślam) miałeś na myśli błyskowe lampy studyjne 500Ws (nie "500W"), to kontra z możliwością regulacji do 1/8 będzie (według mnie) bardzo słabym pomysłem, podobnie jak światło główne 500Ws z regulacją do 1/8 (nie da możliwości użycia małych głębi ostrości, przysłon 1.2-2). Z kolei tyle samo, 500Ws (lub 600Ws) z regulacją do 1/128 doskonale się sprawdzi przy obu zadaniach.

* - lekki żart
Lampy miały i powinny mieć regulację mocy. Autor pisał o świetle błyskowym nie ciągłym. Opisałem to czego używaliśmy, do clamshell taki zestaw się nadaje. Można kombinować z innymi modyfikatorami. Internet ma wiele propozycji.

Jak dla mnie to autor chce błyskać. Ja piszę z własnego doświadczenia, też chciałem błyskać i nie wiedząc jaki efekt chce uzyskać kupowałem i sprzedawałem sprzęt. Zupełnie bez sensu.
Jeżeli ktoś mnie teraz zapyta o błyskanie to pytam "Jaki efekt chcesz uzyskać?". Jak wiesz jaki efekt chcesz uzyskać to możesz zapytać co dokupić do tego co już masz, aby ten efekt osiągnąć.
Jeżeli nie wiesz co chcesz to idź w prawdziwe studio i swobodnie eksperymentuj.