"http://www.canon-board.info/galerie-uzytkownikow-15/zysk-auto-moto-speed-i-inne-95489/"]galeria na CB[/URL]
7D2/10-640/2,8-5,6+YN568EXII
Można to samo wytłumaczyć bez posługiwania się takimi abstrakcyjnymi dla przeciętnego śmiertelnika terminami, jak krążek rozproszenia (KR), rozstaw pixeli (pixelpitch), interpolacja pikseli itd, a używając jedynie prostych, jasnych i zrozumiałych terminów, które każdy fotograf ma zakodowane, i które są znane choćby z kalkulatora GO.
1. Każda matryca ma swoje fizyczne wymiary niezależnie od ilości pikseli.
2. Każde zdjęcie wykonane obiektywem o tej samej ogniskowej ma fizyczne wymiary identyczne i niezależne od tego, na jakiej wielkości matrycy jest rejestrowane.
3. Przeciętnie większe rozmiarami matryce mają mniej pikseli na jednostkę powierzchni, a mniejsze matryce mają pikseli więcej, więc obraz o tych samych rozmiarach fizycznych zarejestrowany na mniejszej matrycy będzie miał więcej szczegółów, bo więcej pikseli będzie zdolnych do ich odtworzenia.
4. Fakt, że obraz na małej matrycy jest bardziej szczegółowy, jest równoważny przybliżeniu widoku przedmiotu tak, jak w przypadku zastosowania obiektywu o większej ogniskowej, i z tego faktu wynika krotność ogniskowej dla danego fizycznego wymiaru matrycy. Następuje relatywizacja ogniskowej i ona relatywnie rośnie wraz ze spadkiem fizycznych rozmiarów matrycy, obiektywy stają się coraz bardziej "tele".
5. Zachowanie się głębi ostrości jest w powyższym przypadku typowe dla obiektywów długoogniskowych, które są powszechnie znane z osiągania płytkiej GO. Zdjęcie zarejestrowane na małej matrycy tym samym obiektywem będzie miało mniejszą GO od zdjęcia wykonanego na matrycy większej, ponieważ składa się z większej liczby pikseli i dokładniej są odwzorowane zmiany ostrości.
6. W przypadku, gdy obie matryce mają taką samą gęstość pikseli na jednostkę powierzchni, żadnych różnic w GO nie będzie w obrazie zarejestrowanym przez mniejsza matrycą i równoważnemu jej wycinkowi o tych samych wymiarach fizycznych (a tym samym o tej samej ilości pikseli) z obrazu uzyskanego na matrycy większej gabarytowo.
7. Cały obraz zarejestrowany na matrycy większej gabarytowo zawsze będzie miał pod względem perspektywy i GO cechy wykonanego obiektywem o ogniskowej krótszej od obrazu zarejestrowanego obiektywem o identycznej fizycznej ogniskowej i przy tej samej przysłonie na matrycy mniejszej gabarytowo.
KONIEC
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Skorzystaj z poniższego kalkulatora GO i postaraj się zrozumieć wykres:
http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
W celu uzyskania maksymalnej głębi ostrości przy danej przysłonie TEORETYCZNIE należy nastawiać obiektyw na odległość hiperfokalną, ALE wtedy cały obraz jest lekko nieostry z powodu dyfrakcji, której wpływ oddziałuje w całym kadrze i na każdym dystansie przed i za odległością hiperfokalną. Aby zniwelować wpływ dyfrakcji należy ostrzyć trochę dalej, niż hiperfokalna, kosztem skrócenia GO przed punktem nastawy na ostrość, ale również następuje polepszenie ostrości przed tym punktem.
Kalkulator wylicza liczbowe granice GO bez uwzględnienia rozmycia wskutek dyfrakcji. One się nie zmieniają czy uwzględnimy wykres z naniesioną poprawką na dyfrakcję, czy nie, ale widać zmiany w wykresie. Nastawa na hiperfokalną powoduje pokrycie się wykresu z czerwoną linią, a dołożenie poprawki podnosi wykres ponad tę linię, która jest graniczną wartością rozmycia wyznaczoną przez krążek rozproszenia.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
atsf
3. Przeciętnie większe rozmiarami matryce mają mniej pikseli na jednostkę powierzchni, a mniejsze matryce mają pikseli więcej, ......................
Ta część zdania jest prawdziwa, napiszmy więc równoważne :
> Możliwe są matryce APS-C o większej gęstości pikseli jak matryce FF jak i mniejszej gęstości pikseli od matryc FF
> Gęstość pikseli matrycy (nie jest funkcją) nie zależy od jej rozmiaru fizycznego
Jak widać, WSZYSTKO co napisałeś od drugiej części w 3. aż do końca jest naciąganiem rzeczywistości, NIE jest prawdą
Sam to zresztą udowodniłeś !
zysk
Na pierwszy rzut oka:świetnie wytłumaczone .
Może i świetnie, ...ale niespójne, naciągane, nie prawdziwe
jp
PS
matryca APS-C (2000pix x 3000pix) ma taką samą gęstość pikseli jak matryca FF (3200pix x 4800pix)
matryca APS-C (1500pix x 2250pix) ma mniejszą gęstość pikseli od matrycy FF (3200pix x 4800pix)
matryca APS-C (2500pix x 3750pix) ma większą gęstość pikseli od matrycy FF (3200pix x 4800pix)
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 22-12-2014 o 09:02
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Jak tak dalej pojdzie, to chipsy w osiedlowym sklepie mi sie skoncza, lece po nastepna paczke![]()
qrde chlopie co piszeszesz !!!!!1. Każda matryca ma swoje fizyczne wymiary niezależnie od ilości pikseli.
2. Każde zdjęcie wykonane obiektywem o tej samej ogniskowej ma fizyczne wymiary identyczne i niezależne od tego, na jakiej wielkości matrycy jest rejestrowane.
3. Przeciętnie większe rozmiarami matryce mają mniej pikseli na jednostkę powierzchni, a mniejsze matryce mają pikseli więcej, więc obraz o tych samych rozmiarach fizycznych zarejestrowany na mniejszej matrycy będzie miał więcej szczegółów, bo więcej pikseli będzie zdolnych do ich odtworzenia.
4. Fakt, że obraz na małej matrycy jest bardziej szczegółowy, jest równoważny przybliżeniu widoku przedmiotu tak, jak w przypadku zastosowania obiektywu o większej ogniskowej, i z tego faktu wynika krotność ogniskowej dla danego fizycznego wymiaru matrycy. Następuje relatywizacja ogniskowej i ona relatywnie rośnie wraz ze spadkiem fizycznych rozmiarów matrycy, obiektywy stają się coraz bardziej "tele".
5. Zachowanie się głębi ostrości jest w powyższym przypadku typowe dla obiektywów długoogniskowych, które są powszechnie znane z osiągania płytkiej GO. Zdjęcie zarejestrowane na małej matrycy tym samym obiektywem będzie miało mniejszą GO od zdjęcia wykonanego na matrycy większej, ponieważ składa się z większej liczby pikseli i dokładniej są odwzorowane zmiany ostrości.
6. W przypadku, gdy obie matryce mają taką samą gęstość pikseli na jednostkę powierzchni, żadnych różnic w GO nie będzie w obrazie zarejestrowanym przez mniejsza matrycą i równoważnemu jej wycinkowi o tych samych wymiarach fizycznych (a tym samym o tej samej ilości pikseli) z obrazu uzyskanego na matrycy większej gabarytowo.
7. Cały obraz zarejestrowany na matrycy większej gabarytowo zawsze będzie miał pod względem perspektywy i GO cechy wykonanego obiektywem o ogniskowej krótszej od obrazu zarejestrowanego obiektywem o identycznej fizycznej ogniskowej i przy tej samej przysłonie na matrycy mniejszej gabarytowo.
nie probuj tlumaczyc rzeczy o ktorych jeszcze wczoraj nie slyszales.
nic nie rozumiesz. zagladnij do podstawowych podrecznikow.
NIE ZMYSLAJ
tlumaczy sie to w sposob nasteujacy:
dany obiektyw da ten sam blad nieostrosci - dokladnie taki sam - na kazdej matrycy niezaleznie od jej wielkosci.
jesli wystepuje jakies rozmycie to aby ono zostalo zarejestrowane jako nieostrosci MUSI pokryc co najmniej DWA pixele ( tak jest w fotografii cyfrowej - nie wierzysz poczytaj teorie nynquista).
jesli ten blad rozmycia konturow jest np 8 mirometrow to na matrycy FF o wielkosci pixeli 6,3 mikrometrow zostanie zarejestrowany tylko przez 1 pixel - nie zostanie to zarejestrowane jako nieostrosc.
Postrzegany Obraz bedzie OSTRY
na matrycy kompaktu o wielkosci pixeli 1,8 mikro ten sam blad zostanie zarejsetrowany na 4 pixelach . Ten sam obraz z tego samego obiektywu bedzie postrzegany jako sakramencko NIEOSTRY !!!!!
stad wieksze wymagania dla optyki dla malych / gesciejszych matryc.
stad kazdy praktyk wie ze L-ki projektowane dla FF daja fantastyczny obraz na FF a na aps -c potrafia dac d.d. - gorszy od obiektywow ef-s
stad matryca o gesciejszych pixelach daja mniejsza GO ( pozostale parametry te same )
to jest wytlumaczenie zjawiska.
mnie wody z mozgu nie zrobisz , ale widze , ze usilujesz innym .
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 22-12-2014 o 10:49
Wy się uparliście albo czepiać słówek, albo jeszcze bardziej mącić wprowadzjąc zbędne byty, a tu trzeba brzytwy Ockhama, aby ktokolwiek cokolwiek zrozumiał.
To moje zdanie w pkt. 3 zaczynające się od słowa "Przeciętnie" ma swoją kontynuację zarówno w pkt. 6 jak i pkt. 7. Najważniejszy z praktycznego punktu widzenia jest punkt 7:
7. Cały obraz zarejestrowany na matrycy większej gabarytowo zawsze będzie miał pod względem perspektywy i GO cechy wykonanego obiektywem o ogniskowej krótszej od obrazu zarejestrowanego obiektywem o identycznej fizycznej ogniskowej i przy tej samej przysłonie na matrycy mniejszej gabarytowo.
Głębi ostrości w obrazie nie ocenia się lokalnie, ale generalnie, uwzględniając to, że obojętnie z jakiej matrycy obraz pochodzi to reprodukuje się go na tej samej wielkości finalnego wydruku albo ocenia się te obrazy na monitorze w widokach pełnoekranowych.
Ponadto nie otrzymuje się identycznych kadrów tą samą ogniskową na różnych pod względem wymiarów fizycznych matrycach, więc ocena lokalnej GO na takich nieporównywalnych kadrach nie ma najmniejszego sensu.
Konkluzja brzmi, że wskutek relatywizacji ogniskowej następuje również relatywizacja otworu przesłony, a co za tym idzie to większa GO w aparatach o małych gabarytowo matrycach bez względu na to, ile by one pikseli nie miały i w jakich odstępach.
Wykres relatywnych przesłon i relatywnych ogniskowych dla aparatów o różnej wielkości matrycy zawarty w teście:
Panasonic Lumix DMC-LX100 Review: Digital Photography Review
Jeżeli ludzie, którzy robią te testy i wykresy, i garściami korzystają z teorii Nyquista, się mylą, to Bechamot powinien się starać o robotę w dpreview ;-)
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Bechamot
Głębia ostrości to zjawisko tworzone przez obiektyw i "umowa" ludzi, że .......
W erze klisza/powiększalnik było prosto, praktycznie to im wyżej powiększalnik tym więcej psuła się zarejestrowana na filmie ostrość, tym więcej psuła się GO na zdjęciu
Ale to psucie GO na ogół miało, w stosunku do zmiany przy zmianie odległości, ogniskowej, przesłony, mały wpływ.
Nie wnikając w szczegóły teorii "gęstości pikseli", teraz jednak :
1. gęstość pikseli może różnić się nawet więcej niż 50%
2. w efekcie o tym co widzimy na wydruku coraz więcej decydują własności obiektywu niż cechy matrycy
Jaki realny wpływ, według Ciebie, ma gęstość pikseli na GO :
EF 24-70/2,8 II + 5D3 a EF 24-70/2,8 II + 7D2
Nie wiem, po prostu pytam
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 22-12-2014 o 12:56
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
tu jest pies pogrzebany .
pominmy teraz bledy optyki , niedoskonalosci korekcji , dyfrakcje ( przy rachunku GO nalezaloby je uwzglednic )
tylko dokladnie w plaszczyznie ostrzenia przedmioty sa idealnie odwzorowane . Rozmycie = 0
im dalej i im blizej przed/od plaszczyzna ostrzenia tym rozmycie bedzie roslo.
Im bardziej odlegly przedmiot od plaszczyzny ostrzenia - tym rozmycie bedzie wieksze.
Obraz uznaje sie za ostry , jesli wielkosc tego rozmycia jest na tyle mala , ze jest niezauwazalne dla oka ludzkiego.
jezeli bedziesz ogladal obraz na matrycy aps albo negatywie np 18*24 mm to granicy ostro / niestre nie zauwazysz. Rozdzielczosc oka jesz za mala.
zobacz w watku o hiperfoclanej - napisalem o rozdzielczosci oka.
Jesli rozmycie na obrazie analogowym jaki obserwujesz jest wieksz od 0,1 mm to obraz jest nieostry - jestes poza GO. Rozmycie jest na tyle duze , ze go zauwazysz
w fotografii analogowej dokladnie KR zalezy od wielkosci obrazu koncowego i wielkosci negatywu
np jesli robisz zdjecie 40*30 z negatywu 36*24 mm
i zdjecie to bedziesz ogladal z bezposredniej bliskosci np z 30 cm to:
kR= 0,1 *36/400 =0,009 mm !!!!
w fotografii analogowej przyjmuje sie milczaco , takie bylo zalozenie , gdyz nikt nie wie jakie bedziesz robil powieskzenia , ze duze zdjecia bedziesz ogladal z duzej odleglosci . wtedy rozdzielczosc liniowa oka wynosi nie 0,1 mm a jest odpowiednio wieksza , np wynosi 0,3 mm.
takie zalozenie pozwalalo na ustalenie dla FF KR = ok 0,03 mm , naniesienie np skali GO na obiektyw.
ale to jest sluszne tylko dla takich warunkow : wiekszy obraz - wieksza odleglosc obserwacji .
Skala GO naniesiona na obiektywach obowiazuje tylko dla analogu i FF. nie obowiazuje dla cyfry aps , jesli ktos takich obiektywow uzywa - GO bedzie mniejsza.
szkic wyjasnia wsyzstko
os pozioma - odleglosc
os pionowa rozmycie.
linia zielona jak sie zmienia rozmycie w zaleznosci od bledu nastawy odleglosci .
jesi plamka rozmycia <0,1 mm - obraz postrzegasz jako ostry , jestes w GO.
jesli to samo zdjecie Pomniejszesz - wzrosnie GO.
O tym nikt nie pisal.
w jezyku polskim w siecei zaden kalkulator nie jest prawidlowo skonstruowany ( ja nie znalazlem) .
a ze ludzie trafiaja na dziesiatki takich samych kalkulatorow , wiec sa przekonani , ze sa one prawdziwe.
Klamstwo powielane zostaje uznane za prawde .
c5 , c7 pisalem juz wyzej podalem przyklady.
jesli ogladasz zdjecie w skali 100 % to c5 da wieksza GO od c7 gdyz ma wiekszy rozstaw pixeli.
jesli prognozujesz skale powiekszenia ( wlasciwie pomniejszenia ) to przyjmij KR= 2*wielkosc pixela/skala powiekszenia.
przyklady podalem.
c5 ma pp = 6,4
d7 ma pp ok 4,3
5mk3 i 7 mk2 maja zdaje sie nieco mniejsze od 5mk2 i 7mk1 -nie pamietam dokladnie cytuje z pamieci.
stosuj te same wzory na GO co zwykle , tylko wstawiaj odpowiedni KR , wyliczony jak podalem .
GO w rzeczywistosci bedzie nieco mniejsza od wyliczonej , gdyz rozproszenie jest wieksze wskutek dyfrakcji i bledow optyki.
dobre kalkulatory GO uwzgledniaja wplyw dyfrakcji.
jesli bedziesz sie zblizal do powieszonego na scianie zdjecia - GO bedzie malala !!
jesli bedziesz pomniejszal powiekszenie cyfrowe/analogowe - GO bedzie rosla - nawet pokazalem przyklad zdjeciowy.
wszystko wczesniej juz napisalem.
gdybym to samo odpowiednio zredagowal w j. angielskim wystawil w sieci pod egzotycznym angielskobrumiacym nazwiskiem , nikt nie watpilby ze to zrodlo pewne.
krotko:
dla aps przyjmuj KR =0,008 mm
dla FF przyjmuj KR=0,013 mm
bedziesz lezal blizej prawdy
jesli pomniejszasz zdjecie , podziel KR przez skale powieksenia np KR= 0,008/0,3 ( dla powiekszenia 30% )
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 22-12-2014 o 13:47