Pokaż wyniki od 1 do 10 z 71

Wątek: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

Mieszany widok

  1. #1
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2010
    Posty
    960

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Dom obwieszony zdjęciami, a monitory nieskalibrowane?
    Proponuję zakupić XRite i1Display Pro lub coś niegorszego i skalibrować monitory. Wszelkie próby "na oko" są stratą czasu.
    Profile kolorów dla puszek, na podst. tablicy kolorów Passporta lub innej przyzwoitej wy/generować za pomocą Adobe DNG Profile Editor'a - daje dużo lepsze wyniki niż soft/plugin Passporta, szczególnie dla "dziwnych" rodzajów oświetlenia. Na początek można oczywiście skorzystać z eksportu pluginem prosto z LR aby się oswoić z profilowaniem, ale potem radzę czym prędzej zainteresować się wspomnianym softem Adobe (bezpłatnym).
    I wtedy się zacznie.. Jednak kiedy uda się w końcu wygenerować dobrze działający profil uniwersalny do puszki (dzienne/sztuczne), nic już nie będzie takie jak wcześniej.. Powodzenia i dobrej zabawy życzę.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 292

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez Kuba1 Zobacz posta
    Dom obwieszony zdjęciami, a monitory nieskalibrowane?
    Proponuję zakupić XRite i1Display Pro lub coś niegorszego i skalibrować monitory. Wszelkie próby "na oko" są stratą czasu.
    Profile kolorów dla puszek, na podst. tablicy kolorów Passporta lub innej przyzwoitej wy/generować za pomocą Adobe DNG Profile Editor'a - daje dużo lepsze wyniki niż soft/plugin Passporta, szczególnie dla "dziwnych" rodzajów oświetlenia. Na początek można oczywiście skorzystać z eksportu pluginem prosto z LR aby się oswoić z profilowaniem, ale potem radzę czym prędzej zainteresować się wspomnianym softem Adobe (bezpłatnym).
    I wtedy się zacznie.. Jednak kiedy uda się w końcu wygenerować dobrze działający profil uniwersalny do puszki (dzienne/sztuczne), nic już nie będzie takie jak wcześniej.. Powodzenia i dobrej zabawy życzę.
    Były skalibrowane ostatnio około 1.5 roku temu "w Windows" przez właściciela zestawu do kalibrowania.
    Właściciel wyjechał z kraju (nie zapomniał zabrać zestawu !), Windows "odbudowany" po padzie i ............

    Czekając na programy/sprzęt zacząłem poważnie przyglądać się monitorom i karcie.

    I zaczęły się dylematy, np.

    - Skoro producent NEC podaje, że monitory są "profesjonalne sRGB" (co by to nie znaczyło) to czy jest sens ustawiać w puszce przestrzeń Adobe RGB ?

    - Czy nie lepiej jest ustawić profil wprost "w monitorze " ? a może wprost "w NVIDIA" ?

    - .... itd.

    Znasz odpowiedzi na te 2 pierwsze pytania ?

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 13-05-2014 o 07:21
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  3. #3
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2010
    Posty
    960

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    - Skoro producent NEC podaje, że monitory są "profesjonalne sRGB" (co by to nie znaczyło) to czy jest sens ustawiać w puszce przestrzeń Adobe RGB ?
    To jest trochę bardziej skomplikowane, ale przyznam szczerze, że nie zagłębiałem się nigdy w szczegóły tych zagadnień, ponieważ więcej miejsca zostaje w głowie na ważniejsze dla fotografa rzeczy . Starsi i mądrzejsi poradzili aby dać sobie spokój i używać srgb w puszce i tego się trzymam. Monitor nie ma tu wiele do rzeczy, a zwłaszcza to, co napisał producent. Monitor może sobie wyświetlać co chce, byle to , co wyświetla, wyświetlał poprawnie - temu służy kalibracja. Dzięki niej, model w trakcie sesji widzi "to samo" na moim laptopie Samsunga, co ja będę widział kiedy otworzę zdjęcia do edycji w stacjonarnej maszynie z Eizo. Bez kalibracji byłyby to dwa kompletnie różne obrazki. Nie ma tu znaczenia przestrzeń kolorów w aparacie ani w obróbce - jeśli pracujesz z RAW, to pliki wywołujesz potem do takiej przestrzeni barw, jaką sobie ustawisz - ja pracuję w ProPhoto RGB (mimo, że monitory tego nie wyświetlają), a tylko na samym końcu konwertuję JPEG do srgb lub TIFF do czego tam trzeba.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    - Czy nie lepiej jest ustawić profil wprost "w monitorze " ? a może wprost "w NVIDIA" ?
    No, przestrzeń w monitorze możesz sobie ustawiać jak chcesz, jeszcze zależy jaki to monitor, ale każdy(prawie) i tak trzeba skalibrować (jego matrycę), jeśli chce się mieć pewność, że nie ma "za dużo góry lub za mało dołu lub środka". I to nie ma związku z ustawieniami aparatu.

    Jeśli czytasz po angielsku, to z pewnością znajdziesz w sieci wyczerpującą odpowiedź na pytanie "srgb or adobe rgb in camera". A może i po polsku.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •