Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 23 z 23

Wątek: Specyfika obrazu obiektywow szerokokatnych

  1. #21
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie Odp: Specyfika obrazu obiektywow szerokokatnych

    Cytat Zamieszczone przez Leon007 Zobacz posta
    Wg mojej wiedzy to Jan Pawlak ma rację, a rozważania o kątch widzenia oka są interesujące, ale prowadzą na manowce: chodzi o perspektywę produkowaną przez układ mózg-oko i jej odwzorowanie przez obiektyw o odwzorowaniu prostoliniowym, a nie o pole (kąt) widzenia.

    Już ojcowie fotografii ponad 100 lat temu stwierdzili (zapewne robiąc ekperymenty podobne do Janowego), że obiektyw normalnoogniskowy widzi perspektywę tak jak oko ludzkie. Dla małej klatki to jest około 50 mm; ogólnie ogniskowa powinna być równa w przybliżeniu przekątnej kadru, np. dla średniego formatu normalna jest ogniskowa 85 mm. Ciekawe, że przekątna małej klatki to 43 mm, co się zgadza z obserwacją Jana.
    To że oczy widzą 190° wynika z innego kształtu "matrycy" w oku (sferyczna) oraz anatomi i fizjologii wzroku.

    Akurat ja np. mam dwoje oczu i tak świat widzę.Kąta nie widzę również.Mogę jedynie porównywać obraz który widzę na zdjęciu i obraz który został sfotografowany.Widzę róznice.

    Mógłbym porównywać obraz widziany jednym okiem z widzeniem obiektywu standardowego ,ale po co?

    Teoretyczne wartości dla standardowego ,szerokiego obiektywu przydają się niewątpliwie do klasyfikacji obiektywów,
    na pytanie autora wątku odpowiedż w nich trudno znależć.


    Jan Pawlak ,ja,pan,pani,my wszyscy, czytamy w literaturze foto te same rzeczy.Więc sporu o nie nie ma IMHO.:-)
    Niemniej warto "pogadać" może czegoś więcej się dowiem

    Cytując autora ww. poradnika:

    Na temat można spojrzeć jeszcze z innej perspektywy: Przy jakiej ogniskowej widzimy to samo co w wizjerze jeśli otworzymy oboje oczu na raz patrząc przez wizjer i gołym okiem? Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ zależy to od pokrycia kadru w wizjerze, powiększenia oraz punktu ocznego. Zazwyczaj dla lustrzanek APS-C wartość ta waha się między 80 a 50mm (odpowiednio dla lustrzanek Entry Level i Semi-pro).

    Jednak jak powszechnie wiadomo ludzkie oko nie ma jednolitej budowy takiej jak matryca aparatu fotograficznego. Dlatego ewentualnie można porównać kąt widzenia aparatu do kąta widzenia żółtej plamki, czyli obszaru o największym unerwieniu oka. W takim wypadku otrzymamy kąt widzenia 13° co można przyrównać do obiektywu mającego około… 205mm!

    Oczywiście kiedy spojrzymy przez wizjer aparatu z założonym obiektywem 200mm będziemy mieli wrażenie oglądania świata przez lornetkę – ani perspektywa nie będzie naturalna, ani to co zobaczymy w żaden sposób nie będzie pokrywało się tym do czego jesteśmy przyzwyczajeni na co dzień. Dlatego warto pamiętać o tym, że nasze oczy bardzo różnią się w ostrości widzenia i budowie od matryc aparatów i teoretycznie najbardziej naturalną perspektywę uzyskuje się z obiektywami o ogniskowych bliskich przekątnej matrycy, czyli dla matryc w amatorskich lustrzankach będzie to zazwyczaj w okolicy 35mm, a dla aparatów wyposażonych w matryce pełnoklatkowe mówimy o ogniskowych około 50mm.
    I tak teorię mamy a w praktyce ....
    Ostatnio edytowane przez janmar ; 23-10-2012 o 19:22

  2. #22
    Pełne uzależnienie Awatar Leon007
    Dołączył
    Jul 2009
    Miasto
    wieś, nie miasto
    Posty
    2 809

    Domyślnie Odp: Specyfika obrazu obiektywow szerokokatnych

    Właśnie chciałem coś napisać o jakości widzenia, ale mnie uprzedziłeś dodatkiem :-) . Wg mnie akurat w tym przypadku teoria wynika z praktyki i dobrze się z nią zgadza.

  3. #23
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    51
    Posty
    2 587

    Domyślnie Odp: Specyfika obrazu obiektywow szerokokatnych

    Cytat Zamieszczone przez janmar Zobacz posta
    ...
    I tak teorię mamy a w praktyce ....
    A praktyka zależy w znacznej mierze od "wyniesionej szkoły". Jak śpiewał mistrz: "W szwach pęka dom kultury miejski - W finale Nowak i Nowicki - Jeden ma uchwyt europejski - Drugi ma uchwyt azjatycki..." Nie wiem dlaczego tak mało jest o wielkości tego papierowego, kolorowego czegoś, zwanego przez niektórych powiększeniem?
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •