Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: Problem z wydrukiem zdjęć. Profile ICC i kalibracja monitora .

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosicky Zobacz posta
    ostatnio drukowalem spora partie zdjec w wiekszym formacie. po rozmowie z panem w labie, powiedzial, zeby profilami ICC bardzo sie nie przejmowac, bo maszyna jako tako z tego wybrnie. bardziej zalezy to (przynajmniej tak mnie zapewniano) od papieru i przestrzeni barwowej. zrobilem wszystko w cmyku i wyszlo w 95% jak na monitorze (wryduk byl troche bardziej nasycony). monitor mam 'kalibrowany' w prosty sposob ze strony internetowej
    Tak jest zazwyczaj, i w sumie to już nie wiem, komu mam wierzyć. Z moich znajomych generalnie nikt nie ma skalibrowanego ekranu, niezależnie czy zajmuje się profesjonalną grafiką, fotografią czy amatorką. Ja mam jako-tako skalibrowany, fatalny ekran iMac'a 21"i o dziwo nie mam problemów z barwami na wydrukach.

    Jedyny problem jest jeśli w Illustratorze robiąc w CMYK-u wrzucę fotę w RGB. No ale to nie zależy od ekranu.

    Oczywiście, nie mówię tym samym, że kalibracja jest bezcelowa, z tym że, żeby to miało sens, trzeba mieć stałe i niezmienne oświetlenie pomieszczenia z komputerem i taką samą temperaturę barwową oświetlenia podczas oglądania wydruków. W końcu oglądając jedną odbitkę w słoneczny dzień, w pochmurny dzień, w pomieszczeniu oświetlonym żarówkami, świetlówkami, czy nie daj bóg, w miksie wszystkiego co popadnie otrzymamy zupełnie różne w odbiorze odbitki.

    Trzeba się zastanowić, czy idealna zgodność kolorów jest nam naprawdę podrzebna. W moim przypadku w większości sprawdzają się normy drukarskie i założenie, żeby obrabiając zdjęcia nie robić tego całościowo, tylko za każdym razem skórę obrabiać osobno.

    PS. I jeszcze jedno, staram się zawsze trzymać jednej drukarni i w miarę możliwości robić przeddruki.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  2. #2
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta
    Tak jest zazwyczaj, i w sumie to już nie wiem, komu mam wierzyć. Z moich znajomych generalnie nikt nie ma skalibrowanego ekranu, niezależnie czy zajmuje się profesjonalną grafiką, fotografią czy amatorką.
    A z moich znajomych mających jako takie pojęcia o fotografii (ponad "hurtowy wydruk zdjęć z wakacji 10x15") spora większość się kalibruje. Tak więc co to za argument? Na sens kalibracji czy na jakość dobieranych znajomych?

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    A z moich znajomych mających jako takie pojęcia o fotografii (ponad "hurtowy wydruk zdjęć z wakacji 10x15") spora większość się kalibruje. Tak więc co to za argument? Na sens kalibracji czy na jakość dobieranych znajomych?
    Przyznam, nigdy nie patrzyłem na znajomych pod kątem ich "jakości", bo moim zdaniem to trąci lekką patologią. Wolałbym również uniknąć gadek typu "a twoi są gorsi niż moi", czy w drugą stronę.

    Wcześniej sam się dosyć mocno interesowałem tym tematem, ale pytając się osób, które sam darzę autorytetem dostawałem odpowiedź, że idealna kalibracja nie jest najważniejsza, a już na pewno nie tak ważna jak przygotowanie plików pod konkretne profile barwne i doświadczenie w pracy z jedną drukarnią. Oczywiście nie ma nic złego w idealnie skalibrowanych monitorach, ale trzeba sobie zadać pytanie, czy to jest najważniejsze w fotografii? Nie mam znajomych robiących zdjęcia dzieł sztuki, gdzie niewątpliwie takie kalibracje byłyby przydatne, raczej obchodzi mnie to, żeby skóra wyszła dobrze i to wszystko.

    I nie popadajmy tutaj w skrajności, nie mówię o przypadkach, kiedy na monitorze widać pomarańcz, na wydruku jedzie jakimś różem, czy tym podobnym szajsem. Mówię o normalnych monitorkach.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  4. #4
    Początki nałogu
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    404

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta
    przygotowanie plików pod konkretne profile barwne
    mógłbyś to rozwinąć, bo w tej formie zalatuje wodolejstwem ?
    doświadczenie w pracy z jedną drukarnią
    A to co zupełnie co innego , po naszemu to oddawanie prac drukarzowi doświadczonemu w pracy w tej drukarni- brzmi podobnie, sens jednak jest ciut inny. Z krzaczorów zdjęcia wyciągają za nas wynajęci fachowcy. Hurtem bo krzaczory powtarzają się na każdym zdjęciu.
    Oczywiście nie ma nic złego w idealnie skalibrowanych monitorach, ale trzeba sobie zadać pytanie, czy to jest najważniejsze w fotografii? Nie mam znajomych robiących zdjęcia dzieł sztuki, gdzie niewątpliwie takie kalibracje byłyby przydatne, raczej obchodzi mnie to, żeby skóra wyszła dobrze i to wszystko.

    I nie popadajmy tutaj w skrajności, nie mówię o przypadkach, kiedy na monitorze widać pomarańcz, na wydruku jedzie jakimś różem, czy tym podobnym szajsem. Mówię o normalnych monitorkach.
    Trudno się nie zgodzić, tym bardziej że pretensje estetyczne zgłaszają głównie osobniki obdarzone skórą , pozostałym motywom powiewa w jakim są kolorze...Moim zdaniem samo życie reguluje chęci do kalibracji, wołasz z rawów- to prędko kalibrujesz monitor. W przypadku coraz doskonalszych automatów AWB itp. i braku wielkiej ingerencji w kolorystykę podczas obróbki JPG-i s po prostu całkiem przyzwoite i dają podobnie przyzwoite wydruki- może wtedy da radę bez kalibracji. Ale...czy widziałeś swoje zdjęcia na tych "normalnych" monitorkach u znajomych ? Bo jak ja zobaczyłem swoje to krew mnie zalała, w pewnym sensie szkoda było mojej obróbki. ONI i tak nie nie zobaczą ładnego zdjęcia dopóki nie posadzę ich przed znośnym monitorem albo nie dam w łapę odbitki

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar _igi
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    2 035

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tantal Zobacz posta
    mógłbyś to rozwinąć, bo w tej formie zalatuje wodolejstwem ?
    Jasne, sprawa jest dosyć prosta, robiąc zdjęcie stricte pod druk robię je od samego początku w CMYK-u, jeśli to nie jest istotnę, robię w RGB.

    Co do skóry, jeśli chcę się pobawić z obróbką, to robię osobną warstwę na zaawansowane zmiany, nakładam maskę i obrabiam samą skórę tak, żeby również nie zmieniać nasycenia czy barwy elementów (np. soft lightem). W 90% wystarcza poprawne zmierzenie balansu bieli, w 10 pozostałych, gdzie mamy miks kolorystyczny z różnych źródeł światła warto uruchomić "aparat korygujący" i robić przeddruki.

    Tyle, że w większości przypadków korzystania ze sztucznego oświetlenia zdjęcia nawet nie powinny idealnie odzwierciedlać barw, bo nawet w rzeczywistości inaczej postrzegamy kolory w świetle żarowym, jarzeniowym, halogenowym, czy jakże cudownym oświetleniem typu światło dzienne w tle, żarowe jako główne i jako taka "miła" kontra, zielone światło jarzeniówek.

    Zabawa w dokładne kalibrowanie wszystkiego ma sens dopiero wtedy, kiedy mamy również kontrolę nad warunkami, w których dane zdjęcie jest pokazywane. Jeśli nie mamy, to pozostaje nam zobaczyć "analogowo" jak wydruk wygląda w danym świetle i albo wprowadzić korekty, albo dodać instrukcję obsługi

    Być może moje podejście jest złe, jednak chyba od tego jest forum, żeby wymieniać się opiniami, ja mówię o tym jak pracuję sam, i moi znajomi.
    5D4, 1D4, 1Ds3 + TS-E 17L, TS-E 24mk2L, 24L, 35L, 50L, 135L, 24-105L, 100-400L, + 6x manfrotto

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta
    Jasne, sprawa jest dosyć prosta, robiąc zdjęcie stricte pod druk robię je od samego początku w CMYK-u, jeśli to nie jest istotnę, robię w RGB.
    A na czym drukujesz, że masz potrzebę operowania w przestrzeni CMYK?

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez _igi Zobacz posta

    Być może moje podejście jest złe, jednak chyba od tego jest forum, żeby wymieniać się opiniami, ja mówię o tym jak pracuję sam, i moi znajomi.
    moim skromnym to bardzo dobre podejście.
    mam podobnie
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    A na czym drukujesz, że masz potrzebę operowania w przestrzeni CMYK?
    kolega zapewne przygotowuje prace dla druku offsetowego
    Ostatnio edytowane przez jezyor ; 14-11-2011 o 18:07 Powód: Automerged Doublepost
    mam aparat, zamknę świat w pudełeczku...
    www.barwnie.com

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •